Beantwoord

Port mappings experiabox v10a verdwijnen

  • 18 March 2019
  • 40 reacties
  • 1828 keer bekeken

Reputatie 1
Op dit moment draait mijn experiabox v10a de firmware v5.00.20 build 190

In deze firmware is het editen en toevoegen van nieuwe port mappings niet mogelijk.

Is er al bekend wanneer er een nieuwe versie komt waarin dit probleem os opgelost?
icon

Beste antwoord door hans_mobiel1 22 March 2019, 07:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

40 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, Hans! Het zou wel gewoon moeten kunnen om port mappings toe te voegen en te bewerken in de huidige firmware. Wat merk je precies als je dit probeer te doen? Onthoud de Experia Box je wijzigingen niet, of worden de instellingen wel opgeslagen maar niet toegepast?
Reputatie 1
Goedemiddag,

Dat het zou moeten kunnen, ben ik volledig met je eens. Maar het is een breed bekend probleem. Gezien alle klachten op kpn sites en Telfort sites (gebruiken ook de v10a).
De toegevoegde regels blijven ongeveer een minuut na save changes staan. Na die minuut is alles weer bij het oude en is de toegevoegde (of gewijzigde) mapping weer in oude stand of weg.
De mappings die ik nu heb, heb ik nog toegevoegd in mijn oude v8.
Reputatie 1
Of wordt er vanuit KPN iets terug gepusht? Kan ik me niet voorstellen, maar de mappings van de tv boxjes worden natuurlijk ook vanuit KPN automatisch gepusht.
Reputatie 1
Kan er een kpn medewerker reageren? Het is nl heel makkelijk na te spelen. Veel andere mensen hebben hetzelfde probleem Ook de experiabox v10a gebruikers bij Telfort hebben hetzelfde probleem.
Reputatie 7
Badge +30
Na de laatste firmwareupdate zouden de meeste issues met de port mappings opgelost moeten zijn. Jouw Experia Box heeft ook netjes de meest recente firmware. Telfort heeft deze nog niet (is in pilot). Dus problemen die daar gemeld worden komen niet per sé overeen met problemen bij ons. Ik vermoed dan toch dat het probleem ergens specifiek rond jouw Experia Box / netwerk zit. Dus daar gaan we verder naar kijken.

Je geeft aan dat je de port mappings invult en dit opslaat. Maar dat het dan na een minuutje ongeveer weer teruggaat naar de oude situatie. Gaat dit echt uit zichzelf, dat je op de pagina de instellingen weer ziet veranderen, of ververs je de pagina en is het dan weer weg? Wat ik eerder vermoed is dat het opslaan van jouw wijzigingen niet helemaal goed gaat. Dan moeten we even gaan uitzoeken hoe dat dan komt.

Om dan ook bij het begin te beginnen, zodat we alles even bij langs lopen en zoveel mogelijk kunnen uitsluiten: Kun je een screenshot plaatsen van hoe je de instellingen maakt. Geef ook even aan dan wat je vervolgens doet om dit op te slaan.

Verder, de vraag die je me via privébericht stelde, over of jouw oude config door ons bewaard wordt en steeds gepushed waardoor het dan de wijzigingen overschrijft. We slaan inderdaad bepaalde gegevens op, maar dat betreft alléén het SSID en wachtwoord van het wifi netwerk. Overige instellingen bewaren we niet.
Reputatie 1

Reputatie 1
Ik voeg dus de 2.29 toe en sla hem op door de groene knop ;-)
Na ongeveer een minuut staat de 2.250 er weer in.

De 2.29 is dan den tijde dat hij in het scherm staat ook daadwerkelijk actief. En na die minuut werkt het niet meer.
Reputatie 1
Ook verwijderen van de regels is tijdelijk. Na een paar minuten zijn de oude regels weer terug.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor de screenshots en info, Hans! Je vroeg of ik de afbeeldingen wilde verwijderen na het bekijken. Dat wil ik zeker wel doen, maar de informatie in die afbeeldingen in op zich niet privacy gevoelig. De daar getoonde IP-adressen zijn intern. Zonder jouw externe IP ook te weten, kan een ander daar niets mee doen. Voor het overzicht laat ik ze dan ook liever staan.

Voor de volledigheid nog: ik zie dat de screenshots gemaakt zijn met een mobiel apparaat. Merk je verschil als je via een laptop of vaste pc verbinding maakt met de Experia Box en dan de wijzigingen doet? Als je dat nog niet geprobeerd hebt, zou je dat eens willen doen. En dan bij voorkeur testen met een bekabeld aangesloten apparaat. Test, als het kan, ook even met verschillende browsers, bijvoorbeeld Chrome en Internet Explorer, of Edge.

En kun je nog aangeven wanneer de laatste keer is geweest dat deze Experia Box is teruggezet naar de fabrieksinstellingen. Als dat nog nooit is gedaan, of al langer geleden, wil ik je vragen om een keer te doen. Test daarna of de instellingen dan wel bewaard blijven.

Ik vraag veel van je, maar omdat dit probleem op dit moment niet voor zou moeten komen wil ik graag zoveel mogelijk informatie zodat ik dit kan gaan navragen bij de ontwikkelaars.
Reputatie 1
Aanpassingen heb ik met laptop (bekabeld en Wi-Fi), pc (bekabeld) en mobiel (Wi-Fi) geprobeerd. Met IE en met Chrome. Geen verschil.

Morgen ga ik een reset naar fabrieksinstellingen doen.

Dank zover!! Ik hou je op de hoogte.
Reputatie 1
Erik,

Dank je wel. Vannacht 🙂 teruggegaan naar fabrieksinstellingen. Mappings gemaakt en vanmorgen nog steeds aanwezig!
Reputatie 7
Badge +30
Fantastisch, dat is goed om te horen! Dan lijkt het er inderdaad op dat er toch even wat niet lekker liep in de Experia Box interface waardoor hij je wijzigingen niet permanent opsloeg. Ik ga ervan uit dat het nu goed blijft. Als het toch weer misgaat, reageer opnieuw in dit topic, dan ga ik er alsnog verder voor je achteraan 🙂
Ik ervaar hetzelfde probleem.

Dit is mijn Router informatie:

Model Name:VRV9517Firmware Version:v5.00.20 build190
Boot Code Version:1.0.38-161.188
Hardware Version:R01
Serial Number:J849572664

Wat er precies gebeurd. Ik heb een DHCP adress pool van 192.168.2.100 t/m 192,.68.2.200. Als mijn router dynamische ip adressen uitdeelt dan is dit tussen de 192.168.2.100 en 192.168.2.200.

Onder de 192.168.2.100 wil ik statische ip. adressen gebruiken. Ik heb een apparaat met het statische ip adress 192.168.2.10. Nu gaan de adressen automatisch naar 192.168.2.101 (waarschijnlijk de eerste uit de DHCP pool) als ik poort mapping toepas.

Overzicht foto 1. Ik wil de .100 adressen aanpassen naar .10.



Ik druk op edit achter het tweede IP-adress en pas deze aan naar 192.168.2.10. Zie foto 2.



Ik druk op Save en dit gaat goed. Zie foto 3.



Zover zo goed. Nu ga ik het derde adres aanpassen naar 192.168.2.10. Ik druk weer op Edit achter het derde adres.


Ik druk op save... en tot mijn verbazing is het 2de ip.adress weer veranderd in 192.168.2.101 en de derde is aangepast naar 192.168.2.10. Dit gaat ook zo bij de 4de en 5 de etc....


Conclusie:

Er lijkt een relatie te zijn tussen de DHCP pool en het terug veranderen van de adressen. Gezien hij alles naar .101 veranderd. Dit issue is vrij gemakkelijk te reproduceren door de heren ontwikkelaars.

Graag een reactie van een KPN medewerker op dit issue. Ik kan nu maar 1 apparaat met port forward gebruiken. Overigens de rede dat ik port forward moet gebruiken is ook een bijzondere. Ik stuur vanuit mijn apparaat UDP keep alives en port forwarding is hierdoor overbodig. Echter worden de UDP keep alives na ongeveer een uur geblokkeerd en is mijn apparaat niet meer bereikbaar van buiten af. Dit is dus ook een bug. Oplossing gebruik port forwarding.... echter dit werkt niet goed op deze manier. Ik heb nu uit noodzaak mijn apparaat vast op .101 gezet echter heb ik dan het probleem dat als .101 wordt uitgedeeld door de DHCP pool ik in mijn netwerk een duplicate IP.Adress heb.

Deze problemen heb ik sinds ik een V10A heb nadat ik mijn V8 (wel goed werkend) moest omruilen na een defect door een stroomstoring. Echt jammer.... hoop op een snelle oplossing anders ben ik (hoewel ik dat echt niet wil)naar een andere provider uitkijken omdat de internet dienst nu voor mij onbruikbaar is.

Graag een reactie van een KPN medewerker

Groetjes,

Dick
Dag allemaal; Ik kamp met precies hetzelfde probleem als de andere gebruikers in dit topic. Vroeger werkte ik veel met DMZ; ik heb thuis 2 servers en werk daar veel op vanuit het buitenland. DMZ mag niet meer gebruikt worden (abuse policy) en ik ben al een paar keer in quarantaine gezet voordat ik hoorde dat DMZ nu niet meer is toegestaan.
Dus werk ik met port forwarding. Daar wordt in de tabel (ik stuur geen screenshots want die zijn hetzelfde als de voorgaande in dit topic) nadat je in de lijst het IP nummer van bepaalde mappings wijzigt, het na een minuutje weer heerlijk door het modem teruggezet op het voorgaande IP nummer. Het zou fijn zijn de map configuratie, of uberhaupt de hele modem configuratie op te kunnen slaan, zodat ik niet na een reset mijn 20 (!) port forwarding rules hoef op de zoeken en in te stellen.

Wat zijn alternatieven voor de experia box, want ik heb eigenlijk geen zin om iedere keer tijd kwijt te raken aan de niet goed functionerende experia box in combinatie met nerveuze abuse-desk medewerkers die mijn account blokkeren bij gebruik van DMZ of bepaalde andere voor mij bruikbare poorten als 137-138....

Graag verneem ik of er inmiddels een oplossing is gevonden.

MvG, Bart Rap
Overigens merk ik, dat als je in de port mapping pagina de regel delete (dus niet alléén het IP nummer wijzicht, maar de hele 'rule' delete en opnieuw invoert, het probleem opgelost is....
Nee; het is toch geen oplossing; met de tijd komen de oude settings weer terug ........
Hoi Allemaal; Ik denk dat ik het probleem heb gevonden. Als je met een Wifi Range extender werkt met de experia box, is de kans groot dat er met virtual MAC adressen wordt gewerkt. Daardoor wordt de NAT tabel in de experiabox beinvloed. Oplossing; zet je range extender tijdelijk uit (dus uit het wifi netwerk); Als je nu de NAT tabel aanpast met je bedoelde IP's, zal e.e.a. niet meer teruggezet worden.... Ik ga zo kijken wat er gebeurt als ik de (netgear) wifi extender er weer tussen ga zetten....; mijn servers zitten 'achter' de wifi extender. Daar zit waarschijnlijk de rede voor het probleem in dit topic.

Groet, Bart
Ja; xperiabos even een tijdje powerdown gedaan en de wifi extender uit het netwerk en..... Jawel; alle instellingen zijn nu niet meer verandert. Succes ! Bart
Reputatie 7
DMZ mag niet meer gebruikt worden (abuse policy) en ik ben al een paar keer in quarantaine gezet voordat ik hoorde dat DMZ nu niet meer is toegestaan.
Natuurlijk mag de DMZ gewoon gebruikt worden, niemand die je dat kan en mag verbieden.
Waar je wel op moet letten is dat de firewall op het apparaat dat je als DMZ Host instelt goed functioneert en alleen de door jouw gewenste services aan de WAN zijde beschikbaar stelt.
Reputatie 7
Badge +30
Welkom, Dick & Bart! Heel erg bedankt voor de screenshots en de verdere tests. Ik heb begin deze week nog naar de ontwikkelaars gemaild hierover naar aanleiding van een topic van iemand anders. Daar heb ik nog geen verdere reactie op. Ik ga jullie bevindingen er even achteraan mailen. Vooral jouw test, Bart, lijkt me nuttig. Dick, heb jij ook Experia Wifi aangesloten zitten?

Ik kom er hier op terug zodra ik een verdere reactie heb.
Hallo Erik,

Ik heb mijn WiFi in zijn geheel uitgezet. Dit omdat ik de WiFi in de Experia box niet werkend krijg. Deze valt iedere keer uit. Van alles geprobeerd maar na een uurtje lijkt het of de WiFi gaat slapen. Als WiFi oplossing heb ik een Vonets WiFi bridge gekoppeld aan de router. Dit is een Chinees apparaatje van 18 euro. Dit gaat wel goed. Kan het daar mee te maken hebben?

Wat me ook opvalt... is dat ik bij Connected Devices geen apparaten zie. Ik heb 3 apparaten rechtstreeks op de router aan gesloten. 2 via de netgear switch van KPN, 1 rechtstreeks op de experia box en dan de wifi bridge van vonets. Hij zou op zijn minst het apparaatje wat rechtstreeks is aangesloten moeten laten zien.

Precies hetzelfde probleem, jammer dat de helpdesk doet alsof ze nooit van dit probleem hebben gehoord terwijl ik binnen 5 minuten zeker al 50 mensen en topics ben tegen gekomen van mensen met hetzelfde probleem.

Mijn quickfix: alleen de derde regel blijft goed staan, regels 1 en 2 worden altijd aangepast naar wat anders.
Reputatie 7
Badge +28
Bedankt voor het melden Ballin! Ik denk dat problemen als deze door de helpdesk lastig zijn te herleiden tot een groter probleem. Het voordeel van het forum is dat vergelijkbare klachten zich bundelen op één plek. Jullie bevindingen liggen inmiddels bij het modemteam. Ik ga ervan uit dat dit binnenkort wordt verholpen middels een firmwareupdate.
ik heb nogmaals een factory reset gegeven en alles opnieuw ingesteld. Het draait nu al 3 dagen goed bij mij. Voor mij is het probleem nu opgelost.