Beantwoord

Portforwarding bij wifi versterker en draadloze verbingsset

  • 25 juni 2018
  • 1 reactie
  • 234 keer bekeken

Hoi KPN,

Via de chat is mij geadviseerd om mijn vraag hier aan KPN te stellen.

Ik wil bij jullie een wifi-versterker en een draadloze verbindingsset kopen.
Nou lees ik in een ouder artikel op het forum dat als ik dat produkt in gebruik neem jullie op de experiabox dan automatisch een poortforward instellen voor "servicedoeleinden" van KPN.
Klopt dat (nog)?

En zo ja,
Hoe werkt dat dan? M.a.w. hoe zien jullie dat ik zo'n set in min netwerk heb.
En is dat alleen bij een nieuwe verbindingsset die ik bij KPN koop, of bijvoorbeeld ook bij een tweedehands via marktplaats.
Of een Devolo-set van een andere webshop?

mvg
Niek
icon

Beste antwoord door Joran 28 juni 2018, 13:04

Hoi Niek, welkom op het forum! Dit klopt inderdaad nog. Bij de Draadloze Verbindingsset (DVS) 650 en 1200, Wifi-Versterker en TV-ontvangers worden portforwards ingesteld in (actuele) Experiaboxen. Hiermee zijn updates uit te voeren en kan er ondersteuning worden geleverd via de helpdesk. De SSID en het kanaal kan bijvoorbeeld worden uitgelezen of gewijzigd. De Servicetools maken hier bijvoorbeeld ook gebruik van om storingen op te lossen zonder dat contact met de helpdesk nodig is.

De Experiabox werd altijd al beheerd vanuit het KPN netwerk ten behoeve van het optimaliseren van het netwerk, updates uitrollen en wederom ondersteuning (helpdesk/servicetools). De Experiabox wordt periodiek gevraagd of er apparatuur zit aangesloten dat op afstand kan worden beheerd. Als dat het geval is worden de portforwards ingesteld. Die zijn alleen te benaderen vanuit het beheernetwerk.

Als je een DVS via Marktplaats koopt zal die binnen een paar dagen gedetecteerd worden, met uitzondering van de DVS200. Bij andere Devolosets is dit niet van toepassing, het gaat alleen om apparatuur uitgeleverd door KPN.

Zie overigens ook deze discussie: Onbekende port-forwarding TCP poort 9000
Bekijk origineel

1 reactie

Reputatie 7
Badge +28
Hoi Niek, welkom op het forum! Dit klopt inderdaad nog. Bij de Draadloze Verbindingsset (DVS) 650 en 1200, Wifi-Versterker en TV-ontvangers worden portforwards ingesteld in (actuele) Experiaboxen. Hiermee zijn updates uit te voeren en kan er ondersteuning worden geleverd via de helpdesk. De SSID en het kanaal kan bijvoorbeeld worden uitgelezen of gewijzigd. De Servicetools maken hier bijvoorbeeld ook gebruik van om storingen op te lossen zonder dat contact met de helpdesk nodig is.

De Experiabox werd altijd al beheerd vanuit het KPN netwerk ten behoeve van het optimaliseren van het netwerk, updates uitrollen en wederom ondersteuning (helpdesk/servicetools). De Experiabox wordt periodiek gevraagd of er apparatuur zit aangesloten dat op afstand kan worden beheerd. Als dat het geval is worden de portforwards ingesteld. Die zijn alleen te benaderen vanuit het beheernetwerk.

Als je een DVS via Marktplaats koopt zal die binnen een paar dagen gedetecteerd worden, met uitzondering van de DVS200. Bij andere Devolosets is dit niet van toepassing, het gaat alleen om apparatuur uitgeleverd door KPN.

Zie overigens ook deze discussie: Onbekende port-forwarding TCP poort 9000

Reageer