Beantwoord

PortForwarding werkt niet sinds gebruik 4G buitengebied modem

  • 26 May 2019
  • 29 reacties
  • 1110 keer bekeken

Ik draai een fileserver op mijn Synology NAS.
Om deze server van buitenaf te benaderen gebruik PortForwarding.
Dit werkte goed.
Nu heb ik sinds vorige weel een 4G buitengbied modem er bij gekregen.

En nu werkt de port forwarding niet meer.
Als ik de stekker van het 4g modem er uit trek werkt het weer als vanouds omdag het verkeer dan via de adsl lijn loopt die ook nog steeds is aangesloten.

KPN blokkeert op een of andere manier port forwarding voa het 4G modem.
Ik snap niet waarom. Het kost ze toch geen extra kosten?

ik kan nu niet meer mijn server en andere controllers van buitenaf benaderen.
dus voor mij is de 4G oplossing niet bruikbaar.
heel jammer want de snelheid is erg goed.

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 26 May 2019, 09:43

Bekijk origineel

29 reacties

ik kan nu niet meer mijn server en andere controllers van buitenaf benaderen.
dus voor mij is de 4G oplossing niet bruikbaar.
heel jammer want de snelheid is erg goed.

Juiste publieke IP adres?
Juiste IP adres voor NAS in portforwarding rule als 4G modem actief is?
Test je wel vanaf buiten dus niet via WiFI?
Ik kan ook mijn MQTT niet meer gebruiken sinds ik de 4G modem in gebruik heb.
Hier moet KPN toch echt iets aan gaan doen. Port forwarding is een essentieel onderdeel van het moderne internet.
Beste, tmoesel, ik schreef toch ook dat ik wanneeer ik de 4G modem los koppel het WEL werkt.
Dan gebruik ik de zelfde parameters. Dus het extene IP adres en de juiste poorten.

En als je een beetje verder snuffelt op Google zie je dat het een bekend probleem is.

ik zou het ook fijn vinden als iemand dit onder de aandacht van de consumenten bond zou brengen. Ik zelf ben geen lid van de consumenten bond
Alle info m.b.t. dit probleem staat hier wel op dit forum, google is daarbij niet nodig.
Wat jij hebt is SIB, niet SIB4G. Voor SIB moet portforwarding gewoon werken, alleen geen NAT loopback. Dat lijk jouw te hinderen, maar is pas zeker als je dieper in het gehaal duikt. Vandaar mijn vragen.

Voor SIB4G is er inderdaad onaangekondigd CGNAT aangezet, dus geen portforwarding meer.

Je gaat ervan uit dat de status en parameters m.b.t. de V10 in alleen DSL modus en anderzijds SIB modus, hetzelfde zijn, maar dat is niet zo. Vandaar mijn vragen.
Hoi, tmoesel, ik snap nog steeds niet of er nou een oplossing is of niet.

https://tweakers.net/nieuws/150872/kpn-begint-met-blokkeren-van-poorten-bij-4g-abonnementen-voor-het-buitengebied.html
Ook tweakers is niet nodig, het misleidt jouw en het artikel is ook licht suggestief.

Je gaat er nog steeds uit van dat je SIG4G hebt (een los Huawei 4Gmodem wat niks met de V10 van doen heeft, bedoeld voor mensen zonder telefoonlijn of met ADSL snelheid tussen de 3 en 0 Mbps Downstream).

Jij hebt SIB; een Sagemcom 4Gmodem wat je aansluit op de V10 en dan hybride DSL+4G krijgt middels MultiPath TCP. Daarvoor werkt portforwarding gewoon. Maar geen NAT loopback. Als je blijkt geeft van dat je begrijpt/weet wat NAT loopback (of hairpin NAT) is, heb je de oplossing eigenlijk.

KPN werkt overigens aan een werkende NAT loopback voor SIB, maar tot die tijd zul je toch echt even je porforwarding moeten testen vanaf een ander netwerk dan je thuisLAN.
Ja, ik heb n Sagemon 4G modem en DSL. Ik begrijp niet wat NAT loopback is. Kun je dit ajb uitleggen ajb?
Reputatie 7
Badge +24
Beste, tmoesel, ik schreef toch ook dat ik wanneeer ik de 4G modem los koppel het WEL werkt.
Dan gebruik ik de zelfde parameters. Dus het extene IP adres en de juiste poorten.


Zodra je het 4G-modem aankoppelt, krijg je een anders extern ip adres. Heb je dat al wel eens getest op een site als https://www.watismijnip.nl ?
Ja, dit heb ik gemerkt. Je kunt op de status pagina van de V10 ook je current IP adres zien.
Tmoesel, ik test de werking van NAT van buitenaf.
Maar ik ben er nou nog steeds niet achter of dit probleem oplosbaar is.
Ik ben het spoor nu bijster. Er staat op tweakers dat KPN is begonnen met het blokkeren van poorten bij 4G abonnementen.
In andere fora lees je dat mensen er een 2de router tussen zetten die de NAT functie overneemt.
Weer andere berichten zeggen dat als je een DSL + 4G hebt dat het zou moeten werken.

En wat heeft NAT loopback er mee te maken als KPN poorten gaat blokkeren.

En nogmaals als ik zonder 4G werk gaat het goed. Maar dan heb ik geen upload speed meer.
Ik ben het spoor nu bijster. Er staat op tweakers dat KPN is begonnen met het blokkeren van poorten bij 4G abonnementen.
In andere fora lees je dat mensen er een 2de router tussen zetten die de NAT functie overneemt.
Weer andere berichten zeggen dat als je een DSL + 4G hebt dat het zou moeten werken.

En wat heeft NAT loopback er mee te maken als KPN poorten gaat blokkeren.

En nogmaals als ik zonder 4G werk gaat het goed. Maar dan heb ik geen upload speed meer.

Je leest vanalles, maar je zult gewoon op je eigen configuratie moet focussen en analyseren.

Om te beginnen, laat maar eens een screenshot zien van de portforward in de V10 die je voor de Synology hebt gedaan, met aangesloten Sagemcom, dus 4G ook actief/werkend.
Ik heb de screenshots gemaakt en in een zip file gestopt.




Je hebt gewoon een simpele typefout gemaakt, bij:
Port Forwarding - IPv4
LAN Host
staat 192.8.2.231
Dat moet natuurlijk 192.168.2.231 zijn.

Verder is het niet handig om je WiFi wachtwoord te openbaren en een ander onnodig screenshot, dus pas dat maar gelijk aan zou ik zeggen.
Reputatie 7
Hallo @Paysan9136, welkom op het KPN forum. Goed dat je hier een vraag stelt over portforwarding met een SIB Sagemcom. Ik zie dat tmoesel je echt heel goed heeft geholpen, heel fijn 🙂 Ik heb jouw WiFi-wachtwoord weggewerkt in één van de plaatjes die je hier hebt geplaatst, om je internetveiligheid te waarborgen. Ik zie dat er een aantal cijfers ontbreken bij LAN Host, heb je tmoesel zijn advies al opgevolgd? We zien graag je reactie tegemoet!
Nadia, bedankt voor het verwijderen van mijn technische wachtwoord.
Het “verkeerde” IP adres was een tik foutje. Ook na correctie werkt het nog steeds niet.
Gisteren werkte ik met het goede IP adres. Dit ging nu even fout door de haast.
Ik word morgen gebeld door KPN. De uitslag zal ik jullie laten weten.
Nadia, ben jij van KPN? Of ben je een moderator van het forum?
Reputatie 7
Hah @Paysan9136, graag gedaan! Jammer dat het niet heeft geholpen. Ik werk inderdaad voor KPN als moderator op ons forum 🙂 Je zou nog worden gebeld door een collega? Is er al nieuws?
Het werkt nu.
Port 80 en 22 kun je gewoon forwarden.

Ik heb geen idee waarom het me eerst niet lukte.
Reputatie 7
Yay! Dat is erg goed nieuws @Paysan9136. Bedankt voor de terugkoppeling 🙂
Hallo @Paysan9136 zie ik dat nu goed? werkt nu alles naar voldoening? ik zit namelijk met bijna hetzelfde probleem maar ik begrijp niet goed hoe je dat nu dan gedaan hebt en! hoezo Port80 en 22 forwarden?

voor wat voor app moet ik dan poort 80 en 22 openen?
groetjes blauwehaan
Beste Blauwehaan, wat is precies jouw probleem? Als je het bovenstaande leest zie je toch dat het gewoon werkt voor port 22 en 80?

Geef even een meer uitgebreide omschrijving over wat er bij jou dan niet goed gaat.

Je hoeft helemaal geen app te gebruiken om 22 en 80 te openen. Die staan gewoon open.
beste @Paysan9136 mijn probleem dacht ik is of was hetzelfde als de jouwe. ik moet poorten openen (Port Forwarden) voorheen had ik xs4all ADSL en werkte het prima ook loopback werkte. nu heb ik KPN snel internet buitengebied en wil het ook zolang ik maar niet dat 4G modem gebruik. nu ben ik nieuw hier op dit forum en snap nog niet echt hoe dit werkt, maar goed ik las dat hele verhaal van jou en opeens zag ik dus het werkt nu . plus daarbij het verhaal over je kan poorten 80 en 22 gewoon openen dus 1. hoe is je het gelukt om het dus met 4G modem werkend te krijgen en 2. wat heeft dat poort 80 en 22 er mee te maken.
groeten blauwehaan
Ik snap toch nog steeds niet wat je vraag is.
Je hoeft ports 80 en 22 niet open te zetten. Die staan gewoon open.
Dus als je van buiten af een SSH sessie wil openen naarjouw thuis netwerk gaat dat gewoon.
Je moet dan in de experiabox wel vertellen waar de SSH sessie naar toe moet in jouw netwerk.
Zelfde als je een webserver op een van je systemen moet je in de experia wel vertellen wel systeem in jouw huis de webserver is. Meer kan ik er niet aan toevoegen. Laat me weten of je nu verder komt...
Beste @Paysan9136 het gaat niet om Port 80 of 22 ik heb Open Sim. dat is een simulator waar anderen inclusief ikzelf op moeten kunnen komen. dus dat draai ik vanaf mijn eigen PC . daarvoor moet ik bijv. Poort 8004 tot 8020 openen TCP en UDP . Forwarden dus. dat heeft bij xs4all altijd gewerkt op DSL . nu werkt dat enkel en alleen op de Experia V10 ook maar omdat ik graag sneller internet wou en dus sneller internet buitengebied voor mij het enigste mogelijke is met 4G modem. daar ligt nu het probleem zonder 4G modem gaat het prima, met 4G modem werkt het niet meer. ik had van jou dacht ik ongeveer hetzelfde probleem vernomen. ik hoop je nu genoeg ingelicht te hebbe. groetjes blauwehaan

Reageer