Vraag

Presola omvormer stuurt geen data door

  • 5 July 2019
  • 7 reacties
  • 403 keer bekeken

Voorheen had ik een KLNE omvormer die de data doorstuurde naar SOLARMAN.com
Nu is deze vervangen door een Presola omvormer, die ook data doorstuurt naar SOLARMAN, maar dit lukt niet. De Presola krijgt keurig een IP adres van DHCP.
Ik heb een Mifi Router gebruikt om een test uit te voeren en deze geeft keurig de status en data door. Hierna weer terugverbinden met de experia box, en dan ik het weer afgelopen. Ik heb vernomen dat een port forwarding van poort 22222 een oplossing zou zijn, maar ook dat helpt niet.
Mijn KN router is een H220N, hardware v1.0.0.3 met sotware versie V1.0.02T10.5v4

Iemand een idee/oplossing voor dit probleem?

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Als je in die mifi router ook geen poorten geforward hebt, waarom zou het bij de Experiabox wel moeten? Voor verkeer wat binnen vandaan naar buiten gaat hoef je geen poorten te forwarden, dat word gewoon door gelaten.

Als ik SOLARMAN.com bezoek, dan kom ik op een vage Chinese site uit. Klopt dat?
Beste Nick83, Klopt, ik vond de opmerking om poort 22222 te forwarden ook al vreemd, inderdaad alleen voor buiten naar binnen. Maar wellicht is er een soort handshake, dus vandaar mijn poging.
Ik heb overigens al meerdere omvormers geconfigureerd, (meestal via Ziggo) maar dit is de eerste met een KPN router.

Solarman.com is de algemene site, voor datalogging moet je http://www.solarmanpv.com hebben.
Deze site zit idd in China.
Reputatie 7
Badge +24
Je zou toch denken dat het aan de dns ligt. Het apparaat gebruikt misschien een andere domeinnaam dan solarman.com of solarmanpv.com om de data te verzenden? Een domeinnaam die niet in de KPN dns servers staat.

De mifi router, gebruikt die ook KPN netwerk?
Reputatie 7
Badge +21
Hallo @Ruud Eerhart
Ik zeg niet, dat het direct een rol speelt bij jouw probleem, maar de H220N (Experia Box V7) is niet meer één van de jongste modems.

De ZXV10 H220N kent inmiddels wel een aantal problemen, die soms (in combinatie) optreden.
  1. geeft een hoog piepend geluid
  2. de witte behuizing vertoont een geel/bruine verkleuring
  3. de Experia wordt (erg) warm.
  4. terugkerende WiFi problemen
Als je contact opneemt met KPN klantenservice of hier op het forum via een KPN moderator wordt deze Experia Box meestal direct omgeruild voor een recenter exemplaar.
@Nick83 Ik moet de omvormer via een app instellen, daar kun je niets mee, heel vervelend. Bij een KLNE of SOFAR e.d. kun je veel meer direct instellen.

@RBxx : Dank je wel, Ga dat zeker doen, mogelijk is het probleem dan uit de wereld.
Reputatie 7
Badge +24
Je zou dr dan eigenlijk een router tussen moeten zetten met uitgebreide logging ofzo. Zodat je kan zien wat die doet.

Of een laptop, aansluiten op een kabeltje en dan - in Windows 10 kan dat gemakkelijk - een hotspot maken. Dat ding aansluiten op deze hotspot. Als dat lukt, kan je in Windows een apart dns instellen. Alle apparaten die aangesloten zijn op deze hotspot gebruiken dan ook deze dns en niet die van kpn. Bijv. 8.8.8.8. Dat is die van google. Je kunt ook wireshark installeren en daarmee alle netwerkverkeer wat langskomt analyseren.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @Ruud Eerhart Goed om te lezen dat je al behoorlijk op weg bent geholpen door @RBxx en @Nick83 Nu ben ik zelf niet heel erg thuis in deze specifieke materie, maar Rbxx heeft volledig gelijk als hij aangeeft dat een V7 niet meer de nieuwste der Experia Boxen is. Ze willen inderdaad wel eens dwarsliggen en als het nodig is kan ik 'm voor je omruilen. Laat je weten of dit nog nodig is?

Reageer