Vraag

printen op afstand

• 13 juni 2018
  • 19 reacties
  • 375 keer bekeken

Mijn vraag : hoe krijgt mijn, printer een eigen IP adres , mijn HP printer heeft de mogelijkheid om gebruik te maken van HP e print Bij het aanmelden bij HP web service dan krijgt je printer een eigen mail adres, de naam kun je zelf aanmaken eigen keuze, hierbij hoort echter een eigen i.p adres. Toen ik nog bij caiway was ging dit automatisch en werd een ip adres toegewezen. Volgens KPN ondersteunen zij dit niet. Kan echter wel via wifi printen. Dit is echter wel de toekomst printen op afstand via je mobiel of tablet, bij caiway ging dit prima en al jaren geleden. Mijn OS iis linux mint.

19 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Wat is nu precies het probleem. Alle op de Experiabox aangesloten apparaten krijgen via DHCP een IP-adres, ook je printer (mits aangesloten). Eventueel kan je handmatig een IP instellen.
Beste Robin,
Deze stelling is niet geheel juist, automatisch via DHCP is alleen bij aansluiting via utp, het lcd scherm op de printer geeft ook aan printer kan geen verbinding maken met server van webservice van HP.
De printer print normaal via wifi dus geen usb, bij caiway kon je wel via wifi op afstand printen.
Reputatie 7
Badge +30
Nee, DHCP gebeurt ook over o.a. WiFi en andere IP-gebaseerde netwerken die broadcasts doorgeven.

Maar, welke IP instellingen heeft de printer (vermoedelijk te vinden via een statuspagina)? Die moet ie namelijk wel hebben want je zegt dat je (thuis) via wifi wel kan printen. Of bedoel je iets anders dan WiFi?

Robin
Robin,
De printer is geïnstalleerd, als netwerk printer, dus print hij via het wifi thuis netwerk, de printer heeft zelf geen w-lan aansluiting wel wifi, daardoor krijgt hij hetzelfde IP adres als de computer, dit geldt ook voor mijn smart tv, als ik deze via een USB wifistick aansluit dan ook weer hetzelfde IP adres. Wanneer ik echter de tv via wlan utp kabel aansluit, dan krijgt hij een eigen IP. Dit geldt ook voor mijn mobiel, buiten kan ik allen op internet bij gratis wifi netwerk, wanneer ik mijn mobiel om schakel naar het netwerk van de provider, dan kan ik wel op het net, maar dit gaat van de kosten af.
KPN klantenservice technische vragen geeft aan dat wifi printen op afstand zoals b.v. HP eprint niet ondersteund wordt. Mijn printer heeft dus een eigen IP nodig dat wordt toegewezen via een wifi verbinding. Daarom was mijn vraag of hiervoor ook een andere mogelijkheid bestond. Bij caiway kon dit wel.
Reputatie 7
Badge +30
Sorry, ik begrijp de tekst niet helemaal.

WLAN en WiFi is hetzelfde.
Het lijkt mij zeer sterk dat je computer, printer en smarttv hetzelfde IP krijgen, dat zou namelijk voor een IP-conflict zorgen en er voor zorgen dat je op 2 van de 3 apparaten geen netwerkverbinding hebt.

Ik ben dan ook erg benieuwd waar jij uit opmaakt dat deze hetzelfde IP-adres krijgen.

De KPN Klantenservice zegt wel meer over niet ondersteund, maar dat is dikke onzin.
Robin, je hebt gelijk, ik heb nog even opnieuw gekeken er zijn verschillende IP adressen.
De printer blijft aangeven op het lcd scherm printer kan geen verbinding met internet maken, heeft echter wel een IP adres.
Dus laat verder maar wel bedankt voor je moeite, ik ga wel even vragen op het Linux mint forum.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Aubel, ben je er inmiddels uitgekomen op de forum van Linux? Ik ben benieuwd of het inmiddels werkt.
Marina,
Het werkt nog steeds niet printer blijft aangeven kan geen verbinding maken met internet.
Aubel.
Reputatie 7
Badge +19
Wat jammer Aubel! Welke type en versie printer heb je precies in gebruik? Zou je misschien wat printscreens van de instellingen van jouw printer kunnen sturen? Dan kunnen we meekijken en zien waar je instellingen aan zou kunnen passen.
Marina, hierbij de netwerk configuratie.
Aubel.
Reputatie 7
Badge +19
@Aubel ik zie geen netwerk configuratie. Mocht hier je Ip-adres in staan wordt je afbeelding verwijderd. Je kunt dan het beste een deel van die gegevens afschermen en versturen.
Hierbij nogmaals de HP netwerkconfiguratie, ik heb alle IP adressen afgeschermd.
Aubel.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi Aubel, op de één of andere manier ontvang ik je screenshot niet. Ze zijn ook niet verwijderd i.v.m. privacy gegevens, het lijkt erop dat er ergens anders iets misgaat. In de onderstaande afbeelding zie je hoe je een screenshot kunt uploaden. Wanneer je het plaatje geüpload hebt kun je de afbeelding in de tekst plaatsen, vervolgens klik je op reageer. :)

Marina,
Ik ga het nogmaals proberen.
Aubel

Reputatie 7
Badge +30
Daar is, eigenlijk, niets mis mee. Door de streepjes heen kan je de IPs nog zien en die zijn ook gewoon correct en kennen de correcte gateway. De printer kan dus gewoon verbinden met internet en heeft een WiFi verbinding.
Robin,
Het lcd scherm op mijn printer blijft aangeven printer kan geen verbinding maken met internet.
Ook als je in de adresbalk het ip van de printer invoert kom je op de hp configuratie, als je dan probeert web service in te schakelen, dit moet je doen om hpe print te kunnen gebruiken, en je loopt door de instal pagina, krijg je het zelfde bericht printer kan geen verbinding met internet maken, status web service niet ingeschakeld, om dit in te schakelen moet je verbinding met het net hebben.

Van HP heb ik begrepen dat sommige providers de mogelijkheid om vanuit de Cloud te printen blokkeren Aubel.
Reputatie 7
Badge +30
Nou dat is niet het geval. Providers mogen dit niet blokkeren, en als jij bewijs hebt dat dit wel zo is kan dit nog interessant worden.

Ik denk, dat er gewoon iets anders mis gaat. Ik heb geen idee welke printer dit is, en hoe de eprint verder werkt. Voornamelijk omdat ik zelf een ander type printer heb.
Ik denk, dat bijvoorbeeld een DNS-lookup mis gaat waardoor de printer geen verbinding kan krijgen met een specifieke server. Echter, daar kom je alleen met iets van wireshark achter.
Robin,
Met dezelfde printer en het zelfde OS werkte het bij Caiway wel en andere controle software werkt niet in mijn OS. Laat het verder dus maar, echter wel bedankt voor je aandacht.
Aubel.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @Aubel, ik heb je een privébericht gestuurd. Zou je hierop willen reageren?

Reageer