Beantwoord

Printer op wifinetwerken

  • 9 January 2020
  • 11 reacties
  • 461 keer bekeken

Pas geleden glasvezel ontvangen.

Ik heb 3 wifi netwerken ingesteld.

de standaard (1) en de gastnetwerken 5 Ghz (2) en 2,4Ghz (3).

de printers 2 stuks zijn via wifi verbonden aan wifi 1.

ben ik met de computers/tablet/telefoon verbonden met wifi netwerk 2 of 3 kan ik niet printen.

ik moet dan altijd terug naar netwerk 1

Hoe kan ik dit oplossen.

 

Groetjes Jan

icon

Beste antwoord door Nick83 9 January 2020, 17:48

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 7
Badge +24

ik moet dan altijd terug naar netwerk 1

Hoe kan ik dit oplossen.

Kort antwoord: niet.

Langer antwoord:

de standaard (1) en de gastnetwerken 5 Ghz (2) en 2,4Ghz (3).

Ik vermoed dat er hier iets niet klopt. Ik denk dat netwerk 1 het gastennetwerk is. Probeer de printers eens aan netwerk 3 te hangen. En probeer dan eens of printen vanaf netwerk 2 wel lukt. Vanaf gastennetwerk printen gaat nooit lukken. Immers, gasten op het gastennetwerk krijgen wel toegang tot internet, maar niet tot de apparaten op uw netwerken en dus ook niet tot de printer. Daar is gastennetwerk voor bedoelt.

Nick, 

bedankt voor de tip ik ga dat vanavond proberen eerst effe sporten.

wordt verv

Reputatie 7

Met een Experia Box gaat het inderdaad niet lukken om de printer op jouw LAN beschikbaar te stellen aan gasten op het gastnetwerk.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter en daarmee is het gelukkig wel mogelijk.

 

Reputatie 7
Badge +24

Met een Experia Box gaat het inderdaad niet lukken om de printer op jouw LAN beschikbaar te stellen aan gasten op het gastnetwerk.

Zelf gebruik ik een EdgeRouter en daarmee is het gelukkig wel mogelijk.

 

Herkenbaar. Maar ... vervolgens hangt het ook een beetje af van de printer. Ik heb een Canon printer. Die word niet automatisch gevonden als die printer zich in een ander subnet bevind. En je kunt bij het installeren van originele canondrivers geen ip invoeren ofzo. In Windows zelf, in het configuratie scherm moet je dan een printerpoort toevoegen ofzo, en vervolgens kun je dan handmatig de juiste printerdriver daarbij kiezen. Richting je gasten niet erg gebruiksvriendelijk. 

Reputatie 7

De printer is "gewoon" op zijn IP adres te benaderen vanuit het gastnetwerk.

Wel is het zo dat de printer niet gevonden wordt m.b.v. het discovery protocol en dus handmatig ingesteld zal moeten worden op het apparaat waarmee je wilt printen.

Reputatie 7
Badge +24

De printer is "gewoon" op zijn IP adres te benaderen vanuit het gastnetwerk.

Wel is het zo dat de printer niet gevonden wordt m.b.v. het discovery protocol en dus handmatig ingesteld zal moeten worden op het apparaat waarmee je wilt printen.

Juist. En bij die drivers van canon van mijn printer kan dat gewoon niet. In het configuratiescherm moet je dan een printpoort aanmaken ofzo. Voor iemand die niet handig is met computers is dat eigenlijk geen optie. Ik moet zelf ook elke keer weer kijken, hoe was het ook al weer. Wat voor printer heb jij?

Reputatie 7

De printer is "gewoon" op zijn IP adres te benaderen vanuit het gastnetwerk.

Wel is het zo dat de printer niet gevonden wordt m.b.v. het discovery protocol en dus handmatig ingesteld zal moeten worden op het apparaat waarmee je wilt printen.

Juist. En bij die drivers van canon van mijn printer kan dat gewoon niet. In het configuratiescherm moet je dan een printpoort aanmaken ofzo. Voor iemand die niet handig is met computers is dat eigenlijk geen optie. Ik moet zelf ook elke keer weer kijken, hoe was het ook al weer. Wat voor printer heb jij?

Ik heb hier een HP Color LaserJet Pro M252dw.

Het instellen is inderdaad niet echt gebruiksvriendelijk als de printer zich in een ander subnet bevindt. Daar komt bij dat op veel mobiele apparaten (telefoon/tablet) de printsoftware puur gebaseerd is op het discovery protocol en printers buiten het eigen subnet domweg niet gevonden worden.

heren,

Heb even in de experiabox instellingen gekeken en het stond zoals ik al dacht

1 = standaard wifi

2 = gast 2.4 ghz

3 = gast 5 Ghz.

Nu zie ik dat onder standaar ook 5 Ghz zit.

zie de afbeeldingen.

Raar is dit, bij Ziggo had ik oog gastnetwerk en verschillende wifi’s, maar het maakte niet uit welke wifi ik zat kon altijd printen… vreemd.

ps heb geen windows computer.. alles Apple stuf...

Reputatie 7
Badge +24

Lekker veilig is dat bij Ziggo dan. Een gast hoort (met standaard instellingen) niet bij de printer te kunnen hoor. Wat is anders het nut van een gastennetwerk? :smile:

Ach Nick, gelukkig krijg ik geen vreemde gasten in huis en zonder ww kunnen ze toch niet op het netwerk….

Bij KPN is gastnetwerk ook beveiligd dus zie het probleem niet...

Reputatie 7
Badge +17

@Jan Hooyman Welkom op ons Forum! Volgens mij ben je al voorzien van het juiste antwoord. Het is inderdaad niet mogelijk wanneer je verbonden bent met netwerk 2 te printen naar netwerk 1. De potentiële oplossingen die wjb en Nick geven stijgen mij boven de pet. Als je meestal print vanaf netwerk 2, zou ik de printer daar gewoon mee verbinden. 

Reageer