Beantwoord

Probleem 2e Experia wifi

  • 7 September 2019
  • 18 reacties
  • 976 keer bekeken

Ik heb om de WiFi op zolder te versterken een tweetal Experia WiFi's aangeschaft. Beneden bij het modem direct aangesloten, ging in één keer goed. Het tweede exemplaar op zolder geeft echter problemen: het WiFi lampje blijft groen, wat volgens de handleiding betekent dat het geen internetsignaal ontvangt.
Ik heb een tweetal kabels vanaf mijn modem naar de zolder laten trekken; op ieder heb ik een contactdoos met 2 uitgangen aangesloten. Mijn desktop is op een van deze uitgangen aangesloten en werkt gewoon naar behoren.

Maar de Experia WiFi dus niet. Wat ik al geprobeerd heb:

  • de Experia WiFi's omruilen: zelfde resultaat (beneden geen probleem). Er is er dus niet een stuk.
  • Verschillende kabels gebruikt cat5e, cat6, UTP, FTP
  • Op de werkende aansluiting van desktop, met dezelfde kabel, aangesloten
  • Experia modem reset (stroom eraf)
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen? Alvast bedankt voor het meedenken.

Mvg, René
icon

Beste antwoord door Nick83 23 September 2019, 09:45

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo @RJELbers, welkom! Vreemd zeg! Wat gebeurt er dan als je de Experia wifi aansluit op de pc die daar staat? Krijg je dan ook inderdaad een foutmelding?
Beste Marcia, dank voor je reactie. Wat bedoel je precies met de Experia aansluiten op de pc? Als ik de werkende aansluiting van de pc op de Experia aansluit en vervolgens met een extra kabel vanuit de Experia 'doorlus' naar de pc, zie ik op de pc "verbonden met onbekend netwerk, geen internettoegang".

Ik heb tevens geprobeerd om de experia opnieuw te laten configureren rechtstreeks aan de experia box, ook dat leverde niet het gewenste resultaat. Vervolgens zat ik nog te denken aan de WPS knop, maar ik weet niet zo goed of dat gaat helpen en hoe hier mee om te gaan....?
Reputatie 7
Badge +24
Hier lees ik iets wat vraagtekens oproept.

"Ik heb een tweetal kabels vanaf mijn modem naar de zolder laten trekken; op ieder heb ik een contactdoos met 2 uitgangen aangesloten."

Je hebt dus 2 kabels, op iedere kabel een contactdoos met 2 aansluitingen. Dat zou dus betekenen dat van die beide contactdozen er 1 aansluiting het niet doet. Begrijp ik dat goed?
Hoi Nick, bedankt voor het meedenken. Nee, het zijn gewoon UTP contactdozen met twee uitgangen, die het allebei zouden moeten doen, maar je triggert me wel om het even te proberen, want ik heb tot nu toe altijd maar één gebruikt voor mijn pc.

Desondanks, de aansluiting waarvan ik zeker weet dat die het doet, waar nu mijn pc op aangesloten is, ook die geeft 0 resultaat als ik daar de Experia WiFi op aansluit.
Reputatie 7
Badge +24
Als je 1 kabel naar een wandcontactdoos hebt lopen, dan kan er ook maar 1 poort op die wandcontactdoos werken. Als je wilt dat ze beide werken, dan moet je 2 kabels er naartoe laten lopen.

Je kunt niet 2 apparaten op 1 kabel aansluiten en daarbij de wandcontactdoos als splitter of zoiets gebruiken. Als je meerdere apparaten op 1 kabel wilt aansluiten, moet dat altijd via een switch. Een wandcontactdoos heeft geen ingebouwde switch functionaliteit.
ok prima, dat heb ik dan niet goed begrepen, dank voor je uitleg Nick. Maar dat neemt niet weg dat mijn probleem nog steeds bestaat: mijn Experia Wifi doet het gewoon niet, ook niet op de werkende aansluiting!

@Marcia_ heb jij nog suggesties?
Als de experia wifi ook na een reset, het vertikt om te gaan werken, lijkt 'ie mij stuk. De ultieme test zou zijn om hem om te ruilen met de werkende experia wifi.
Als het apparaat defect is kun je gebruik maken van de garantie. Heb je ze in de winkel aangeschaft? Dan zou ik (inclusief) bonnetje teruggaan. Mocht het online zijn, laat het mij weten.
Als de experia wifi ook na een reset, het vertikt om te gaan werken, lijkt 'ie mij stuk. De ultieme test zou zijn om hem om te ruilen met de werkende experia wifi.
Als het apparaat defect is kun je gebruik maken van de garantie. Heb je ze in de winkel aangeschaft? Dan zou ik (inclusief) bonnetje teruggaan. Mocht het online zijn, laat het mij weten.

Hallo @Erwin_ , in een eerdere reactie binnen dit topic geeft @RJELbers aan dat met het wisselen van de extenders boven/beneden beide extenders dus gewoon werken, alleen boven gaat er iets niet goed.
Dank voor je aanvulling @Jan-D ! Klopt inderdaad, dat had ik al getest, dus dat is het probleem niet @Erwin_ . Ik ga het verhaal nog iets interessanter maken:

Ik heb een Asus rx3041 router boven aan de werkende kabel aangesloten en daar zowel de Experia WiFi, als de PC op aangesloten. Alles (incl experia v10) even van het stroom af en er weer op en wat denk je: de Experia WiFi geeft een blauw lampje!

Maar: als ik er met mijn telefoon naast zit, krijg ik niet een volle ontvangst te zien. Tevens gaat ook niet het lampje van aangesloten apparaten branden, maar daar zou ik nog in kunnen komen dat dat op een tweede apparaat niet van toepassing is.

En de tweede maar, waarvan de broek weer afzakt, nu zegt mijn PC geen connectie te hebben!! Ondanks dat ik op de Asus router wel een knipperend LAN lampje zie van de bijhorende poort. Ook hier heb ik al het nodige uitgevoerd:
  • andere kabels
  • andere LAN poort op de Asus router
  • volledige netwerkinstellingen reset op de PC
  • driver update gecheckt
  • nog maar eens een volledige modem reset
  • kabel via de Experia WiFi naar PC ipv vanuit de router (+volledige modem reset)
Om toch maar internet op de PC te hebben heb ik een WiFi ontvanger er op aangesloten. Wel een oud beestje: Sitecom 300N, die gaf een signaalsterkte van 57% terwijl de Experia WiFi ernaast staat...???
Helaas kon ik echter niet connecten; na ingeven wachtwoord gebeurt er gewoon niks.

Zoals jullie wel kunnen begrijpen word ik wel redelijk moedeloos van dit alles. Wie kan me helpen?
Reputatie 7
Badge +24
Als je de Asus router tussen de Experiabox en de Experia wifi zet, dan heeft de Experia wifi geen directe verbinding meer met de Experiabox en krijgt dus niet meer de juiste ssid + wachtwoord van de Experiabox. Hier valt hij vervolgens terug naar de ssid + wachtwoord die achterop op het stickertje vermeld staan.
Reputatie 7
Badge +24
Maar je moet alles er maar weer eens tussenuit halen en die Experia wifi rechtstreeks aansluiten. Als het ding het dan niet gaat doen, dan is gewoon de kabel niet goed.
Dank wederom voor het meedenken @Nick83. Ik heb het volgende gedaan:

Asus router ertussenuit en kabel vanuit router (via de werkende wandcontactdoos uitgang!) in Experia WiFi: we zijn weer terug bij af, want lampje blijft groen. Vervolgens kabel vanuit Experia WiFi naar pc maar ook daar geen connectie.

Vervolgens de kabel vanuit router weer rechtstreeks in pc en huppakee ik heb weer verbinding. PC kwam wel met een melding dat er nog een computer met hetzelfde IP adres in het netwerk zat, maar na wegklikken dus gewoon verbinding.
Reputatie 7
Badge +24
Netwerk apparatuur is soms wel eens wat gevoeliger voor een kabel die niet helemaal in orde is. Een computer probeert er dan nog het beste van te maken, maar netwerkapparatuur weigert gewoon dienst.

Een internetverbinding achter die Asus router krijgen met de pc had ook gewoon moeten lukken. Maar al ik het goed begrijp lukt dat ook niet.
Reputatie 7
Badge +24
Die kabels, wat zijn dat eigenlijk voor kabels? Harde kern of soepele kern? Weet je dat?
@Nick83 op dit moment zijn beide kabels CAT5E UTP. Die van het modem maar de zolder gaat helemaal via kruipruimte en buitenkant van het huis naar zolder, die heb ik niet zomaar vervangen...

edit: moest het verschil nog even opzoeken, maar weet vrij zeker dat het 'stranded' kabel is. heb zelf de connectoren eraan gezet.
Reputatie 7
Badge +24
Het zal waarschijnlijk ook niet de kabel zelf zijn, maar de stekkertjes die eraan zitten. Die zouden er eens opnieuw aangezet moeten worden.
Reputatie 7
Badge +24
En die kabel loopt toch niet de hele tijd strak langs een elektriciteitskabel hé?
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht er toch nog iets zijn, weet je mij te vinden!