Beantwoord

Probleem met extern benaderen thuisserver

  • 14 december 2018
  • 9 reacties
  • 192 keer bekeken

Ik heb sinds een paar dagen een probleem bij het benaderen van mijn netwerk met externe IP-adressen en/of domeinnamen.

Al zoekend op dit forum lijkt dit te gaan om een NAT loopback probleem.
Ik kende het niet, maar blijkbaar hebben meer mensen hier last van.
(Ik heb de ExperiaBox v9).

Van buitenaf (via telefoon op 4G) is mijn server (Synology) prima te benaderen.
Van binnenuit met 192.168.x.x, is deze ook prima te benaderen.
Van binnenuit via domeinnaam of IP-adres van KPN, is de server slecht te benaderen.

Maar mijn probleem lijkt toch iets anders dan de andere topics die ik vond:

1) Bij mij heeft het altijd prima gewerkt.
Andere topics praten over firmware, v9 vs. v10 etc.
Ik kon mijn server middels domeinnaam voorheen altijd prima bereiken, van buitenaf of binnenuit maakte dit geen verschil.
De v9 heeft voor zover ik kan zien, al tijden geen firmware-update gehad.
Toch is het probleem in ene sinds een dag of 4 aanwezig.

2) Mijn probleem lijkt ook iets anders omdat ik de server wel kan bereiken, e.e.a. gaat echter heel traag en downloaden kan slechts tot een aantal kB's.
Webpagina's willen soms nog wel geladen worden, maar ik heb b.v. zo'n 10mb.bin test-bestand in de folder van de webserver gezet, die wordt slechts heel langzaam en niet volledig download.
Tot een aantal kB's, daarna krijg ik: "Mislukt - Netwerkfout"

Ik heb als test ook het hele netwerk losgekoppeld en alleen een laptop (rechtstreeks via ethernet op de v9 in de meterkast) aangesloten.
Ik heb daar lighthttpd op gezet. Die website is via het externe-KPN-IP te benaderen (van binnenuit). Maar grotere bestanden geven een Netwerkfout.

Iemand een idee?
icon

Beste antwoord door Erwin_ 24 december 2018, 10:53

Hey Bas. Zo te lezen ben je bezig om te experimenteren met een eigen router direct achter je glasvezelkastje. Als je dat zou lukken, zou dat fantastisch zijn want zo heb je alles in eigen hand.
Ons modems zijn ingericht op 'algemeen' gebruik. En lenen zich helaas niet voor het betere tweak werk. Dit zeg ik, los van of jouw probleem door de v9 veroorzaakt wordt. Het is gewoon veel praktischer om je eigen router in te zetten als je een gevorderde gebruiker bent met meer wensen dan de gemiddelde consument.
Stel dat het niet lukt en we willen dat modem als boosdoener uitsluiten heb ik maar een optie: Een v10a - dit modem is nieuw en heeft nog kinderziektes. Met name portforwarding heeft issues. Verder is er geen weg terug. Dus als we een omruil hebben gedaan kan ik het niet terugdraaien. Vandaar mij opmerkingen over die eigen router.
Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi BasKPN. Welkom op het forum.
Het lijkt er niet op dat die v9 een rol in jouw netwerk misère speelt maar wat het dan wel is? Voorlopig mention ik een paar gewaardeerde forumleden die hier veel meer van afweten. Mochten we het vermoeden krijgen dat de experiabox hier iets mee te maken heeft dan kun je uiteraard op mijn directe hulp rekenen.
@wjb , @RobinFlikkema hebben jullie enig idee wat hier misgaat?
Wat zijn je download resultaten vanaf het internet?
Met je laptop op de experiabox en vervolgens een groot bestand downloaden van het internet.
Hele netwerk losgekoppeld, alleen de laptop rechtstreeks (bekabeld) op de Experiabox.
- Speedtest op de laptop: 500 up / 500 down
- Downloaden van b.v. http://speed.transip.nl/100mb.bin, binnen 2 a 3 seconden

Lighthttpd gestart op de laptop, en poort 80 op de Experia doorgezet naar laptop:
- Website bereikbaar via http://localhost en http://xxx.xxx.xxx.xxx (extern IP-adres van KPN)
- Downloaden van http://localhost/100mb.bin, binnen enkele seconden
- Downloaden van http://xxx.xxx.xxx.xxx/100mb.bin, loopt vast na 300 kB, met melding: "Mislukt - Netwerkfout"
-Downloaden vanaf mobiel (niet op wifi) naar http://xxx.xxx.xxx.xxx/100mb.bin gaat wel (met 4G snelheid)
Het is ook niet protocol gebonden lijkt het. Ik heb nog de volgende tests uitgevoerd:

- Vanaf Strato-SSH: wget http://xxx.xxx.xxx.xxx/100mb.bin gedaan, gaat met ca. 10 MB/s
- Een SCP van intern naar Strato-SSH gaat met 3 MB/s
- Een SCP van Strato-SSH naar intern gaat met 15 MB/s
- Een SCP van intern naar eigen server, maar via externe IP, loopt vast

- FTP van intern naar interne FTP-server --> nagenoeg direct
- FTP van intern naar eigen FTP-server, maar via externe IP --> loopt vast

NB: De Experiabox is ook helemaal gereset.
NB2: Waar in mijn vorige post "localhost" staat, geldt dat ook voor andere apparaten binnen het netwerk. http://192.168.x.x/100mb.bin is ook prima te bereiken vanaf andere apparaten binnen het eigen netwerk.
Reputatie 7
Badge +18
Heb je al een oplossing gevonden, Bas? Zoals aangegeven: Als ik vermoedde dat ons modem een negatieve rol speelt, had ik je graag verder geholpen maar daar lijkt het vooralsnog niet op. Misschien nog een aantal netwerk fora aanschrijven? ( voor zover je dat nog niet gedaan hebt, uiteraard )
Nee, nog geen oplossing gevonden.
Alle tests wijzen er toch op dat het Experia-modem het tegenhoudt om hem te benaderen via z'n eigen externe KPN-IP-adres.
Het enige dat ik nog kan doen is om m'n eigen router rechtstreeks aan de glasvezel-kast (NT) te hangen.
Ik ben daar mee bezig geweest met de beschrijving van @wjb, maar dat blijkt toch niet zo eenvoudig (Vigor 2130).
En ik heb de Experia echter (helaas) nog steeds nodig voor de telefoon. Dus z'n beschrijving "eigen router ACHTER de Experia" beviel tot voor kort prima.
Reputatie 7
Ook ik denk dat het probleem wel degelijk veroorzaakt wordt door jouw V9.
Kies je voor een eigen router, lees dan het topic "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box" eens.
Ik weet niet of de IGMP proxy server van de Draytek Vigor 2130 goed in te richten is zodat de TV streams van vlan4 betrokken worden i.p.v. vlan6 en of vlan7 op zo'n Vigor 2130 te bridgen is, maar wat ik wel weet is dat ik heel content ben met mijn EdgeRouter Lite 3 en losse wifi accesspoints.
Reputatie 7
Badge +18
Hey Bas. Zo te lezen ben je bezig om te experimenteren met een eigen router direct achter je glasvezelkastje. Als je dat zou lukken, zou dat fantastisch zijn want zo heb je alles in eigen hand.
Ons modems zijn ingericht op 'algemeen' gebruik. En lenen zich helaas niet voor het betere tweak werk. Dit zeg ik, los van of jouw probleem door de v9 veroorzaakt wordt. Het is gewoon veel praktischer om je eigen router in te zetten als je een gevorderde gebruiker bent met meer wensen dan de gemiddelde consument.
Stel dat het niet lukt en we willen dat modem als boosdoener uitsluiten heb ik maar een optie: Een v10a - dit modem is nieuw en heeft nog kinderziektes. Met name portforwarding heeft issues. Verder is er geen weg terug. Dus als we een omruil hebben gedaan kan ik het niet terugdraaien. Vandaar mij opmerkingen over die eigen router.
Reputatie 7
Nee, geen V10A! 😉

Reageer