Vraag

Probleem: Wifi clients vallen weg/resp. zijn niet bereikbaar

  • 16 March 2019
  • 3 reacties
  • 65 keer bekeken

Ik heb een V10-box met daarop 3 Wifi-servers en 16 Wifi-clients aangesloten, alles ESP8266-techniek. Hierbij bedienen de servers resp. 8, 7 en 1 clients. Het gaat om IOT-toepassingen voor raamjaloezieen , verlichting en positionering van een TV vanuit het plafond.. Het dataverkeer bij deze toepassingen stelt weinig voor
Alles heeft sinds 3/4 jaar voortreffelijk gewerkt maar afgelopen 15 mrt. is de client/server communicatie flink verstoord. De helft van de verbindingen zijn uitgevallen blijkt uit de praktijk en na analyse van het modemverkeer.
Een ander aspect is dat de modem bepaalde instellingen niet honoreert, o.a. het benoemen van een statisch IP-adres in de DHCP-tabel.
Het gaat hier om drie toepassingen die onafhankelijk van elkaar functioneren en alledrie hebben ze problemen met het Wifi-verkeer.
De bitrate van het Wifiverkeer is wel in orde, maar de afzonderlijke communicatie van de clients is een probleem.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hallo @IOT-ganger, welkom! Hoe heb je alles aangesloten? Ik maak een beetje uit op je bericht dat je een wegvallende wifi verbinding lijkt te hebben. Het is me alleen nog niet helemaal duidelijk of dit vanuit de Experiabox komt of dat het wellicht door één van de aangesloten apparaten komt.

Kan je aangeven hoe je wat hebt aangesloten? Merk je dat bepaalde clients uitvallen? Als je die server ontkoppelt, merk je dan geen verbroken verbindingen meer?

Ook ben ik benieuwd naar waaruit blijkt dat je tegen problemen met het toekennen van IP-adressen aan de DHCP-tabel hebt. Wat gaat er precies mis?
Hallo Marcia,
Ik heb 2 client/server configuraties ( 1 server 8 clients en 1 server 13 clients) en 2 enkelvoudige Wifi-stations, Ze zijn onafhankelijk van elkaar maar zitten samen op dezelfde Experiabox, alles met gebruikmaking van ESP8266-microprocessors.
Beide client/server-configuraties zijn afgelopen vrijdag uitgevallen, er vond geen aansturing vanuit de beide servers meer plaats.
In de router-instellingen zag ik dat de koppeling van fixed DHCP en Mac-adres veranderd was (de vaste IP hing aan een andere MAC). Hoe dat na 3/4 jaar gekomen is weet ik niet, niks aan de aanstellingen gedaan. Ik heb uiteindelijk de router op de fabrieksinstellingen opgestart en de oude instellingen weer ingevoerd. Met wat geduld, wat duurt die "refresh" verwarrend lang bij de WIFI Client Status, is alles teruggezet. Nu draait 1 configuratie weer, de andere komt hierna.
Probleem was dus het veranderen van de instellingen in de Experiabox. Was veel uitzoekwerk en bovendien zijn de clients fysiek ingebouwd in apparatuur en deze moeten reset worden (ga ik iets voor knutselen).
Samengevat: Ik heb geen idee waarom de router in de war raakte.
mvg,
Rob Limburg
Reputatie 7
Badge +30
Ha Rob, het lijkt er dan inderdaad op dat die vrijdag de Experiabox zichzelf heeft gereset. Heb je misschien contact met onze klantenservice gehad? Wellicht heeft een collega dit per abuis gedaan? Ik kan helaas niet achterhalen wat er precies gebeurd is. Begrijp ik wel goed dat inmiddels alles weer naar behoren is ingesteld? Mocht ik nog wel iets voor je kunnen doen, dan hoor ik het graag.