Beantwoord

Problemen met DVS en zonnepanelen

  • 26 October 2019
  • 41 reacties
  • 3887 keer bekeken

Zelfde probleem@Kim2019 zonnepanelen tot circa 12 uur beeld daarna niks meer. Zelfs devolo vindt em niet meer.

En nu, klantenservice wijst naar zonneplan, zonneplan wijst naar KPN.

Ik zit er tussen in…..

Ondertussen kijk ik dus geen TV meer omdat eea niet meer werkt (heb ook de DV1200)

*Admin: reacties afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 1 November 2019, 16:33

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 7

Welke Experia Box heb je?

Welke Experia Box heb je?


V10

 

Reputatie 7
Badge +24

En nu, klantenservice wijst naar zonneplan, zonneplan wijst naar KPN.

Ik zit er tussen in…..

Rechtstreekse kabel leggen. Dat is de enige oplossing. Die Devolo's werken gewoon niet meer door de omvormer.

Reputatie 5
Badge +4

Eens met @Nick83 

Netwerk verbinding via het lichtnet is per definitie al een lapmiddel. Het lichtnet is helemaal niet ontworpen op de hoogfrequente signalen die zo’n set gebruikt. Als er dan nog een omvormer bijkomt die 230 Volt genereert uit de laagspanning van de zonnepanelen gaat het helemaal mis want die levert waarschijnlijk niet zo’n schone spanning.

En nu, klantenservice wijst naar zonneplan, zonneplan wijst naar KPN.

Ik zit er tussen in…..

Rechtstreekse kabel leggen. Dat is de enige oplossing. Die Devolo's werken gewoon niet meer door de omvormer.


Kabel te bestellen via KPN? Wel lastig want de andere draadloze verbindingsset werkt naar behoren. Dat is toch ook vreemd!

Reputatie 7
Badge +24

Die zit misschien op een andere groep...

Reputatie 5
Badge +4

@spideycop
@fdpg1963 
@Nick83 
Zelf bezit ik 20 zonnepanelen en 3 omvormers (2x 10jaar en eentje van ruim 1 jaar) en 1x lichtnet adapters. Geen enkel probleem tenzij één setje niet in dezelfde (lichtnet) groep zit.
Alle lampjes branden bij mij groen als ze in dezelfde groep zitten en anders geven de adapters een rood lampje (middelste). Maar kabels trekken is de allerbeste oplossing, vervelende klusje misschien maar voor altijd verlost van vervelende beeld- en geluid-haperingen.Succes….

Reputatie 7

Als er dan nog een omvormer bijkomt die 230 Volt genereert uit de laagspanning van de zonnepanelen gaat het helemaal mis want die levert waarschijnlijk niet zo’n schone spanning.

De zonnepanelen zitten per definitie op een aparte groep.

 

En nu, klantenservice wijst naar zonneplan, zonneplan wijst naar KPN.

Rechtstreekse kabel leggen. Dat is de enige oplossing. Die Devolo's werken gewoon niet meer door de omvormer.

Het is onzin dat die devolo's niet meer werken door die omvormer.

Wel ben ik het er mee eens dat het gebruik van een kabel altijd tot een beter resultaat leidt.

 

Toch zou ik eerst wel eens met de devolo cockpit software willen meten wat de snelheid tussen de devolo adapters nu eigenlijk is.

Reputatie 5

Laat ik vooropstellen dat een kabel altijd de beste oplossing is, maar helaas niet voor iedereen haalbaar. Er is ook een verschil tussen groepen en fases. 

Maar met DVS’en is best wel wat haalbaar als je zorgt dat ze op dezelfde FASE zitten (voor wie een drie fase aansluiting heeft) en eventueel dezelfde groep, alle apparaten via de contactdoos van de DVS laat lopen (en ook bij een dubbel stopcontact de tweede positie niet gebruiken en vooral geen verlengsnoer tussen de DVS en het stopcontact.

Overigens, het gros van de goedkope meuk omvormers die uit China komen, daar is de ellende mee voorgeprogrammeerd. Hier staat bv een CE-teken op, maar dat staat voor China-Export en heeft niets te maken met het europese CE-teken (voor wat het nog waard is). Maar dat gaat dadelijk ook weer komen met de led-lampjes voor de kerstversiering en vergeet natuurlijk niet de led-lampen die iedereen aan het gebruiken is. Dat kan ook een geweldige storingsbron zijn!

Wat is er aan de hand: Tot een uur of 12 heb ik (gemeten met Devolo) dik 70 mbits ik weet dat is lang niet hoog, maar dik voldoende om alleen tv te kijken (ook aldus KPN). Pas rond de klok van 13 uur wordt deze verbinding slechter (dan hebben de panelen allang zon). Echter daalt ie tot 30 mbits om uiteindelijk te verdwijnen op de Devolo. Wat ik gewoon slecht vind is dat er per definitie naar de panelen wordt verwezen, echter de vraag waarom pas later. De omvormer levert allang stroom en dan lijkt er weinig aan de hand te zijn. Ik weet het ff niet meer en het gepingpongd tussen zonneplan en KPN kan opnieuw beginnen !

Reputatie 7

Ook ik zie niet direct een correlatie tussen het hebben van een omvormer en het verslechteren en zelfs wegvallen van de verbinding tussen de adapters van een "draadloze" verbindingsset.

De omvormer zit op een aparte groep en ja, er zullen best wat verstoringen door die omvormer op het lichtnet gezet worden, maar om die nu aan te wijzen als oorzaak van deze problematiek gaat mij iets te ver.

Als de oorzaak in de omvormer zou zitten, dan zou je verwachten dat er verschillende patronen zijn op zonnige en bewolkte dagen. Is dat ook zo?

Heb je de encryptiesleutel al een keer gewijzigd via de Devolo cockpit?

Welke kleuren hebben de ledjes op de adapters als de verbinding wegvalt?

Reputatie 5

TS geeft toch al aan wat het probleem is. Naarmate die omvormer harder moet werken, stuurt die blijkbaar steeds meer troep het lichtnet op. De omvormer staat dan weliswaar bij daglicht aan, maar na het middaguur moet die het meest zijn best doen. En inderdaad, is er verschil tussen bewolkte en heldere dagen? En dan kan die omvormer wel op een aparte groep zitten, maar als dat op dezelfde fase is van de DVS’en, dan kan dat wel degelijk een probleem zijn. Ik heb al bij verschillende mensen die ellende meegemaakt (zelfs al met led-lampen van een bekend woonwarenhuis). 

Reputatie 7

De omvormer staat dan weliswaar bij daglicht aan, maar na het middaguur moet die het meest zijn best doen.

Dat hangt natuurlijk af van de positionering van de zonnepanelen.

Zoals je kunt zien in het onderstaande plaatje ligt piek bij mij om 11:30u en dat is omdat mijn zonnepanelen richting het zuidoosten gepositioneerd zijn.

Overigens zie je ook dat er, gelukkig maar, over een veel langere tijd een hogere opbrengst gemeten wordt en dat zou dan toch ook significante invloed moeten hebben.

Hoe zonniger de dag hoe eerder er problemen zouden moeten ontstaan met de DVS als de omvormer werkelijk de oorzaak zou zijn. Is die correlatie er niet, dan zal je toch echt naar een andere oorzaak moeten zoeken.

Reputatie 5

Ik had die dag net geen 20 kWh opbrengst met de piek tegen 14.00 uur, maar dat even terzijde. Ik vind dat ts maar moet aangeven wanneer de storing begint, bij welk afgegeven vermogen dus en dan maakt het tijdstip niet uit als het aan de omvormer zou liggen. Maar ik blijf erbij dat die goedkope chinese meuk eigenlijk niet aangeboden en geïnstalleerd zou mogen worden, daar gaan we in de toekomst nog veel “lol” van beleven. En hopelijk kijkt ts ook even naar de aanbevelingen van ons.

Ook ik zie niet direct een correlatie tussen het hebben van een omvormer en het verslechteren en zelfs wegvallen van de verbinding tussen de adapters van een "draadloze" verbindingsset.

De omvormer zit op een aparte groep en ja, er zullen best wat verstoringen door die omvormer op het lichtnet gezet worden, maar om die nu aan te wijzen als oorzaak van deze problematiek gaat mij iets te ver.

Als de oorzaak in de omvormer zou zitten, dan zou je verwachten dat er verschillende patronen zijn op zonnige en bewolkte dagen. Is dat ook zo?

Heb je de encryptiesleutel al een keer gewijzigd via de Devolo cockpit?

Welke kleuren hebben de ledjes op de adapters als de verbinding wegvalt?


Er geen verschil, simpelweg 12 uur beeld weg en verbinding weg (rood) duurt echt tot in de vroege ochtend zeg 05 uur voordat weer beeld is. Dit is toch te gek voor woorden??

Reputatie 7

Dus ook 's avonds als er geen stroom opgewekt wordt door de zonnepanelen doet die DVS het niet?

Heb je de encryptiesleutel op die DVS set al een keer gewijzigd?

Zo nee, doe dat dan eens met de Devolo cockpit. Moeten op dat moment natuurlijk wel alle adapters zichtbaar zijn zodat de encryptiesleutel ook op alle adapters geplaatst wordt.

Als je de adapter verplaatst naar een ander stopcontact, blijft hij het dan wel doen?

Dus ook 's avonds als er geen stroom opgewekt wordt door de zonnepanelen doet die DVS het niet?

Heb je de encryptiesleutel op die DVS set al een keer gewijzigd?

Zo nee, doe dat dan eens met de Devolo cockpit. Moeten op dat moment natuurlijk wel alle adapters zichtbaar zijn zodat de encryptiesleutel ook op alle adapters geplaatst wordt.

Als je de adapter verplaatst naar een ander stopcontact, blijft hij het dan wel doen?


Sleutel moet ik nog doen andere stopcontacten net geprobeerd en sommige wel sommige niet….

 

Reputatie 7

Maar ik blijf erbij dat die goedkope chinese meuk eigenlijk niet aangeboden en geïnstalleerd zou mogen worden, daar gaan we in de toekomst nog veel “lol” van beleven. 

Maar wie zegt dat @spideycop ook goedkope Chinese meuk gebruikt?

Reputatie 7

Dus ook 's avonds als er geen stroom opgewekt wordt door de zonnepanelen doet die DVS het niet?

Heb je de encryptiesleutel op die DVS set al een keer gewijzigd?

Zo nee, doe dat dan eens met de Devolo cockpit. Moeten op dat moment natuurlijk wel alle adapters zichtbaar zijn zodat de encryptiesleutel ook op alle adapters geplaatst wordt.

Als je de adapter verplaatst naar een ander stopcontact, blijft hij het dan wel doen?

Sleutel moet ik nog doen andere stopcontacten net geprobeerd en sommige wel sommige niet….

Dat de adapter het op sommige stopcontacten wel doet is een interessante constatering.

Ik kan mijn vinger helaas nog niet echt op het pijnpunt leggen.

Is dit fenomeen ontstaan op de dag dat de zonnepanelen in gebruik genomen werden?

Reputatie 5

Zie maar wat bij Zonneplan op de site staat, minimaal 50% kans zou ik zeggen.

 

Ik weet niet of ts 3 fases in huis heeft, dat zou dan wel een verklaring zijn voor de verschillende resultaten op de stopcontacten. Over fases heen gaan met dvs’en is, zacht gezegd, niet ideaal.

Resultaten met de cockpit in alle situaties zou ook wel wat zeggen, dus gaarne uitproberen. 

Tja, als e.e.a. in de nacht niet werkt, dan zou je bijna zeggen dat die omvormer niet de schuldige is.

Reputatie 7
Badge +24

Die omvormer zit 's nachts ook gewoon aangesloten hoor...

Reputatie 5

Dat klopt natuurlijk, maar omdat ts aangeeft dat rond het middaguur (als die omvormer echt wat moet gaan doen als de zon schijnt) zijn storing optreedt, dacht ik dat. Overigens mijn omvormer gaat als er geen aanbod is in stand-by, maar dat hoeft bij ts natuurlijk niet zo te zijn. Maar laat ts eerst maar eens met bovengenoemde adviezen aan te gang gaan, dan ben ik benieuwd wat daar dan uitkomt.

Dus ook 's avonds als er geen stroom opgewekt wordt door de zonnepanelen doet die DVS het niet?

Heb je de encryptiesleutel op die DVS set al een keer gewijzigd?

Zo nee, doe dat dan eens met de Devolo cockpit. Moeten op dat moment natuurlijk wel alle adapters zichtbaar zijn zodat de encryptiesleutel ook op alle adapters geplaatst wordt.

Als je de adapter verplaatst naar een ander stopcontact, blijft hij het dan wel doen?

Sleutel moet ik nog doen andere stopcontacten net geprobeerd en sommige wel sommige niet….

Dat de adapter het op sommige stopcontacten wel doet is een interessante constatering.

Ik kan mijn vinger helaas nog niet echt op het pijnpunt leggen.

Is dit fenomeen ontstaan op de dag dat de zonnepanelen in gebruik genomen werden?


Nee dat is em net, alles werkte gewoon na verloop van tijd deed zich dit probleem voor en ik gebruik alles wat geleverd wordt door KPN, geen China spul.

Ga me die 5 euro (huur) besparen weg met die kast want de wifi doet t wel goed (dongel).

Net nog wat test gedaan en ja ik heb 3 groepen doch blijven de resultaten divers.

 

Reputatie 7

spideycop schreef:

Nee dat is em net, alles werkte gewoon na verloop van tijd deed zich dit probleem voor en ik gebruik alles wat geleverd wordt door KPN, geen China spul.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.

Is het mogelijk om een netwerkkabel te trekken naar die plek waar die adapter gebruikt wordt?

spideycop schreef:

Nee dat is em net, alles werkte gewoon na verloop van tijd deed zich dit probleem voor en ik gebruik alles wat geleverd wordt door KPN, geen China spul.

Ik had eigenlijk ook niet anders verwacht.

Is het mogelijk om een netwerkkabel te trekken naar die plek waar die adapter gebruikt wordt?


Ja dat kan echter moet er een gat door een stijl van de deur heen, niet ideaal.

Ik denk dat ik Digitenne erop zet, de rest is netflix. Dus echt vervelen doe ik me natuurlijk niet