Beantwoord

Problemen met integratie van Netatmo Camera via Experia Wifi in Apple Woning app

  • 13 September 2019
  • 28 reacties
  • 1238 keer bekeken

Recent heb ik een Netatmo buitencamera camera aangeschaft. Aangezien het internet in de tuin niet optimaal is heb ik besloten via KPN twee Experia Wifi AP's aan te schaffen. Ik heb de AP's bedraad aan de Experia V10 aangesloten (WiFi op de V10 gedisabled). Na wat interactie met de KPN helpdesk heb ik de AP's in combinatie met de reguliere randapparatuur (PC, mobiel, tablet) stabiel. Het lukt ook om de Hue en de Netatmo buitencamera via de AP's te verbinden met het netwerk. in de Hue en Netatmo app is alles zichtbaar en aanstuurbaar. In de Woning app van Apple is de Netatmo camera (bij opnieuw inschakelen van de camera) een paar seconden bereikbaar en geeft dan vervolgens de status: geen reactie. De Hue apparatuur is nog wel bereikbaar in de Woning app. Als je de randapparatuur direct achter de Experia V10 zet (geen AP's aangesloten) werkt het allemaal wel en is de Netatmo camera zichtbaar en aanstuurbaar in de woning app. Heeft iemand een idee hoe hoe ik de Netatmo camera zichtbaar en aanstuurbaar krijg in de Woning app?

P.S. Ik heb geëxperimenteerd door een AP uit te schakelen en alles achter EEN AP te zetten. Helaas maakt dat geen verschil. Ook gekeken of de combinatie van apparatuur effect heeft door alleen de Netatmo aan te sluiten op EEN AP en ook dat gaf hetzelfde resultaat.
icon

Beste antwoord door JT66 21 September 2019, 17:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Heb je al geprobeerd om het 5 GHz wifi netwerk een andere naam te geven?
Beste Nick, Hartelijk dank voor je tip. Ik heb de verandering doorgevoerd. In het lijstje van netwerken heb ik nu twee opties waarvan ik de 2.4G band selecteer. Bij de Woning app dacht ik vervolgens even een verbetering te zien maar na een tiental seconden of als je even schakelt naar een andere functie binnen de app geeft hij vervolgens weer aan "geen reactie - deze camera camera reageert niet". Het zelfde geldt voor de bijbehorende accessoires: Lamp en Sensor. Beide geven aan 'geen reactie'. Ik heb vervolgens alles nog eens aan-en uitgezet en de camera een factory reset gegeven maar dat maakt geen verschil. Zo af en toe is de camera een tweede keer benaderbaar in de Woning app maar na een paar seconden krijg ik dezelfde fout.
Mocht jij of andere mensen op het forum nog tips hebben dan houd ik me aanbevolen. Bedankt voor zover in ieder geval.
Reputatie 7
Badge +30
Hallo @JT66, welkom! Lastige situatie dit! Ik heb niet direct een oplossing voor me, maar denk graag mee. Wil je eens proberen om de Wifi kanalen te wijzigen op de Experia Wifi? Misschien zelfs beide Experia Wifi's een ander kanaal te geven? Daarnaast kan je eens controleren of er een update voor de camera is, volgens mij heb je dat al gedaan, maar ik benoem het toch even. Als laastse kan je misschien proberen om band steering uit te zetten. Ik hoor graag je bevindingen!
Hallo @JT66 , als een Experia WiFi in de buurt van de camera hangt/staat is het misschien een idee om de camera bekabeld aan de Experia WiFi te hangen, is stabieler en veiliger.
Beste Marcia, Op de Netatmo support website staan ook nog een aantal tips benoemd. O.a. de wifi kanalen wijzigen. Dat heb ik gedaan maar dat maakt ook geen verschil. Ik heb de SSID van beide AP's ook een andere naam gegeven en vervolgens alles met dit AP laten verbinden (Camera, HomekitHub en iPhone). Ook dat gaf geen geen beter resultaat net zoals het 5GHz kanaal uitschakelen.

Jou suggestie om band steking uit te zetten heb ik niet geprobeerd. Hoe kan ik dat doen? Moet dat op de AP of op de Router?

Beste Jan-D, De camera heeft alleen een Wifi verbinding en kan niet via een LAN verbinding worden aangesloten.

Beide bedankt voor het meedenken.
Reputatie 7
Badge +30
Dat kan je op de Experia Wifi doen! Ik ben benieuwd naar het resultaat 🙂.
Beste Marcia, Ik neem aan dat met band steering wordt bedoeld dat je alleen de 2.4GHz band gebruikt. Dezelfde band die de Wifi camera gebruikt. Ik heb de 5GHz band op de Experia Wifi disabled en alles opnieuw opgestart maar het maakt geen verschil. De Woning app op mn iPhone ziet, via de iPad (die als Homekit hub wordt gebruikt) de Netatmo camera nog steeds niet. Wellicht ligt het aan de Apple Homekit hub die moeite heeft met AP's in het netwerk? Als ik het allemaal rechtstreeks op de Experia V10 aansluit werkt het allemaal wel.....
Reputatie 7
Badge +30
Het klopt helemaal wat je zegt. Jammer dat het niet tot de oplossing geleid heeft! Ik vind het zo gek dat de Hue wel te bedienen is met de Woning app, maar goed: ik ga mijn collega's vragen of zij een idee hebben wat we nog kunnen doen. Zodra ik een terugkoppeling heb, laat ik het weten!
Hi Marcia, Uiteindelijk heb ik het probleem opgelost door de AP's dichter bij de Camera neer te zetten. Kennelijk zorgt een te zwak Wifi signaal/of te grote vertraging er voor dat de Homekit hub via de Experia Wifi de camera niet kan bereiken. Ik had de AP op zolder staan met een hemelsbrede afstand tot de camera van max. 15m (inclusief een pannendak). Dat was kennelijk teveel. Nu staat de AP op +/- 8m (inclusief glazen deur) en het werkt. Aangezien ik in die kamer geen LAN aansluiting heb gebruik ik nu een 'luchtkabel' wat helaas geen goede oplossing is:-). Ik heb - zonder veel breekwerk - ook geen mogelijkheid daar een LAN aansluiting te creëren.

De AP's voldoen daarom niet aan m'n wensen en heb ik KPN gevraag de AP's terug te nemen. Omdat de twee weken (vakantie en probleemoplossing) ruim verstreken zijn is retourneren en geld terug een probleem. Je collega van de Helpdesk gaf aan dat de verdere verwerking het beste via een klachtafhandeling klan plaatsvinden. We hebben dat proces in werking gezet en ik hoop op coulance van KPN.

Hebben jullie of andere gebruikers op dit forum wellicht een goede suggestie mbt AP's met een betere specificatie zodat ik mn LAN aansluiting op zolder kan gebruiken?

Bedankt alvast.
Reputatie 7
Badge +30
Ik kan me zeker wel voorstellen dat dat voor jou niet lekker werkt. Goed dat je het klachtenproces bent ingegaan met behulp van mijn collega's. Mocht ik hierin nog iets voor je kunnen betekenen, dan weet je me te vinden. Ik heb niet echt andere suggesties meer, maar misschien zijn er inderdaad andere gebruikers die dit lezen die je verder kunnen helpen.
na een gesprek met de KPN werknemer die klachten afhandelt besloten een KPN monteur te laten komen. Deze heeft eerst de WiFi Expedia AP’s getest en kwam tot dezelfde conclusie. Hij heeft vervolgens een nieuwe generatie WiFi versterker geprobeerd die wel het gewenste resultaat gaf. Ik kan de camera nu zien/aansturen in Apple’s Home app. Alles werkt als een zonnetje.

Ik heb deze WiFi versterkers aangeschaft. De kosten van de eerder aangeschafte WiFi Experia zijn indirect gecrediteerd via de abonnement kosten. Uiteindelijk een tevreden klant alhoewel ik niet goed begrijp waarom die WiFi experia wordt aangeboden mede gezien alle klachten die op het forum voorbij komen.
Reputatie 7
Badge +24
Euhm... tot welke conclusie kwam de monteur? Dat het bereik van die Experia WiFi gewoon niet zo groot is?
Reputatie 7
Badge +30
Fijn om te horen dat het opgelost is door middel van de nieuwe Wifi versterkers! Bedankt dat je het nog even liet weten 🙂.
@Nick83 de KPN monteur heeft niet de kennis om duidelijk te kunnen bepalen wat de oorzaak is.
De Netatmo camera werkt prima met beide oplossingen van KPN. Het probleem lijkt hem in de Apple Woning app te zitten die - als de Experia WiFi wordt gebruikt - de camera niet ziet (hij reageert niet). De apple oplossing polt iedere 10 sec de camera en het lijkt er op dat de reactie van de camera binnen een bepaalde tijd moet plaatsvinden. Als de woning app/woninghub (iPad) geen reactie krijgt tgv slechte WiFi/latency dan meldt de Woning app dat het apparaat niet reageert. Het bovenstaande is mijn conclusie voor wat het waard is.....
Reputatie 1

Hallo JT66,

ik heb hetzelfde probleem als door jou geschetst met Netatmo Presence outdoor (2 stuks) en de experia wifi versterkers (zwarte uitvoering) welke uiteraard bekabeld uitgevoerd zijn.

Ik ben benieuwd wat jij bedoeld met de “nieuwe generatie WIFI vesterker”. Zijn dat de witte ronde die momenteel per set van 2 voor € 159 op de KPN website staan?

 

Ik hoor graag van jou?

 

groet,

 

hdj53

Beste hdj53, klopt die ronde witte ‘schotels’. Tot nu toe werken ze prima. GR JT

Reputatie 1

Beste JT66,

 

bedankt voor de snelle reactie. Ga ik daar ook voor kijken. Ik heb gelezen dat de witte “schotels” ook aangesloten kunnen worden op de bekabelde Experia Wifi versterkers.

Een mogelijk interessant alternatief lijkt mij de Netgear Orbi RBK23. Geeft vrijheid voor de toekomst vwb provider, alhoewel ik verder tevreden ben met/over KPN.

 

groet

 

henri

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Wat leuk dat de community je hiermee kan helpen, @hdj53! Tof dat je je vragen hier stelt 🙂

Reputatie 1

Beste Marcia,

 

ik vermoed dat de bekabelde Experia Wifi versterker (2 stuks, de zwarte uitvoering) het probleem zijn. De woning app (homekit) werkt momenteel wel i.c.m. de 2 Netatmo camera’s maar niet stabiel, valt enkele keren per dag even uit. De Hue en Eve producten werken via homekit perfect. Met de eigen Netatmo app werken de camera's ook goed.  
 

ik overweeg om de nieuwe witte “schotels” van KPN te bestellen. Ik twijfel nog of ik deze dan i.p.v. de Experia wifiversterkers ga toepassen (moeten ze wel een sterker signaal geven) of als aanvulling op de Experia wifiversterkers. Bij i.p.v. dan ook bekabeld en bij aanvulling draadloos (kan ik ze dichterbij de camera’s plaatsen)
 

Heb jij ervaring met de combinatie van bekabelde Experia wifiversterkers en draadloze witte “schotels”. 
 

ik hoor graag van jou

 

groet 

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb er persoonlijk geen ervaringen mee. Thuis heb ik alleen een Experia Box en geen versterkers. Voor zover ik weet, is het handig om juist één soort versterker te gebruiken. Je kunt, als je de draadloze wifi versterkers (de witte schotels) aanschaft, ze binnen 14 dagen terugsturen als je er toch niet tevreden over bent. Wellicht een idee?

Reputatie 1

Hallo Marcia,

 

het is het proberen waard. Moet ik bij de witte “schotels” de wifi op de Experiabox weer aanzetten. Deze is nu, door het gebruik van de bedrade Experia versterkers, automatisch  uitgeschakeld.

 

groet

Reputatie 7
Badge +30

In mijn zoektocht naar iets anders, kwam ik uit bij dit topic over de update van de Experia Wifi. Ik zag daar dat, na de laatste update de Experia Wifi inmiddels wél samenwerkt met de Draadloze wifi versterker. Je kunt deze toch samen gebruiken dus. De draadloze wifi versterkers zetten ook de wifi op de Experia Box uit. Die hoef je dus niet weer aan te zetten. 

Reputatie 1

Marcia, bedankt voor de aanvulling. Ik heb maar op 1 plek het probleem van de slechte verbinding. Kan ik dan ook volstaan met 1 draadloze witte “schotel” en deze aansluiten op bedrade Experia Wifi versterker of is het toch raadzaam om een set van 2 witte “schotels” aan te sluiten

Reputatie 1

Nog een vraag. Als de draadloze witte “schotels” versterkt de wifi op de Experabox uitzet op welke wijze vindt dan de communicatie plaats tussen de draadloze en de Eperiabox. Of is dit uitzetten van de wifi alleen van toepassing als je de draadloze bedraad gaat gebruiken.

Reputatie 7
Badge +30

Marcia, bedankt voor de aanvulling. Ik heb maar op 1 plek het probleem van de slechte verbinding. Kan ik dan ook volstaan met 1 draadloze witte “schotel” en deze aansluiten op bedrade Experia Wifi versterker of is het toch raadzaam om een set van 2 witte “schotels” aan te sluiten

Je kunt het proberen met één witte draadloze versterker en één Experia wifi. De eerste draadloze versterker moet wel bekabeld aangesloten, dus in dat geval zou je zowel de witte draadloze als ook de Experia Wifi beide bekabeld aan moeten sluiten. 

 

Nog een vraag. Als de draadloze witte “schotels” versterkt de wifi op de Experabox uitzet op welke wijze vindt dan de communicatie plaats tussen de draadloze en de Eperiabox. Of is dit uitzetten van de wifi alleen van toepassing als je de draadloze bedraad gaat gebruiken.

Mijn reactie hierboven beantwoordt volgens mij ook deze vraag. De eerste draadloze wifi versterker dient bekabeld aangesloten te worden aan de Experia Box. Alle volgende draadloze wifi versterkers kunnen echt draadloos aangesloten worden.