Beantwoord

Problemen met online gamen op PS4 via Experiabox V10

  • 2 september 2017
  • 150 reacties
  • 18646 keer bekeken

Reputatie 1
Beste allemaal,

ik zit al een tijd met een probleem en ik hoop zoooo dat een van jullie mij kan helpen..
Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Sinds een week of 7 is er een probleem opgetreden thuis. Op een gegeven moment kreeg ik problemen met de playstation 4 verbinden met online gameservers (vooral FIFA 17, maar ook Call of Duty, etc.. )
Dit betekent dat hij niet goed genoeg verbinding wordt gemaakt met de servers van EA. Soms kom ik er in één keer in, maar dan blijft het spel eenmaal in de menu's, zodra ik een actie wil voltooien met X-knop op de PS4 controller, hangen voor 70 seconden en krijg ik daarna de standaard error dat de actie mislukt is en word ik van de EA servers gegooid om er vervolgens weer terug in te gaan en even later het zelfde probleem te ervaren.
Heeeel soms kan ik 2 minuten achter elkaar allerlei acties ondernemen in FIFA ultimate team, maar na een tijd gebeurt het weer.. Dit probleem (het goed in stand houden van de verbinding met online servers van bepaalde games) heb ik ook bij het verbinden met bijvoorbeeld de Call of Duty servers. Daarbij duurt het ook lang voordat hij er eindelijk in zit en soms geeft hij ook een error dat ik niet kan verbinden.

Vooropgesteld: De LAN kabel komt van beneden door het plafond, zo in de WIFI versterker (deze dient ook als switch). Vervolgens is er vanaf deze versterker een kabel naar mijn PC (totaal geen problemen met de PC overigens) en een kabel naar mijn PS4.
Het internet doet het PRIMA als het gaat om verbinden en downloaden. Alle snelheden zijn perfect, maar zodra er geconnect moet worden met bijv. de EA servers, dan wordt het Kaa UU Tee.

Dit is wat ik al heb geprobeerd:

EA contact --> Men zei dat ik mijn ISP moest bellen. KPN gebeld, die gaven een paar tips.. mocht allemaal niet baten.
PS4 via WIFI (nu met de versterker dus helemaal goed signaal) én LAN kabel geprobeerd--> Beide zelfde probleem
PS4 opnieuw opgestart
PS4 naar fabrieksinstellingen
In de router --> PS4 in de DMZ gegooid (geen succes)
UpNp ingeschakeld --> Geen succes
Portforwarding IPV4--> Alle juiste portnummers gekregen van EA en playstation, maar GEEN succes.

Het probleem blijft dus.
Ik ben geen rookie als het om zulke dingen gaat, maar ook zeker geen expert. Ik denk dat ik gemiddelde kennis heb. Ik weet echter niet wat ik nu nog kan doen. Ik las ergens weer iets over IPV6 UITzetten, maar dat kan ik nergens vinden in de V10 instellingen.

Ik heb mazzel dat ik in mijn mobiele abonnement onbeperkt internet heb. Ik game dus met de PS4 online via de mobiele hotspot van mijn Galaxy S8. Onbeperkt internet, dus over mijn bundel zal ik niet gaan..

Ik hoop zoooo dat iemand mij kan helpen 😞
Alvast bedankt voor het lezen en je tijd!

Gr. Tristan
icon

Beste antwoord door Remidepemi 3 september 2017, 13:38

Ah, misschien in jouw specifieke geval een WiFi-kaart restrictie. Maar goed, ik ben blij dat het ook prima werkt met de mobiele data. Het vervelendste is nog wel dat ik geen flauw idee heb hoe dit probleem is ontstaan. Mijn PS4 heeft het altijd zonder problemen gedaan, toen heb ik hem naar boven verplaatst en toen deed hij het ook nog prima. Maar na dat hij twee weken boven was, pats. Ineens doet hij het niet meer...

Dit stond overigens op de KPN website over gaming en de Experia Box:

Instellingen om online te gamen met de Experia Box
Een game spelen is natuurlijk leuk, maar online tegen elkaar spelen is nog veel gaver. Soms lukt het echter niet om online te spelen. Dat kan aan de instellingen van de Experia Box liggen. Daarom hieronder een paar handige tips!

Informatie over de Experia Box
De Experia Box heeft naast een modem ook router functionaliteit aan boord. De Experia Box beschikt aan de achterzijde over vier LAN poorten, hierop kan je apparaten bedraad aansluiten. TIP: Bij het online gamen heb je behoefte aan een stabiele internet verbinding. Het bedraad aansluiten van je console of PC zorgt ervoor dat de verbinding optimaal werkt.

Bij het gebruik van de Experia Box heb je te maken met NAT. Zonder teveel in de techniek te duiken, maar NAT zorgt ervoor dat de apparaten die aangesloten worden op de Experia Box met elkaar kunnen communiceren.

Instellingen als joinen of invite niet werkt
Voor online gamen met willekeurige gameservers en spelers zijn meestal geen speciale instellingen nodig. Voor sommige functies, zoals het uitnodigen van spelers om deel te nemen aan je game (invite) of deelnemen aan het spel (joinen) of praten met vrienden (in een lobby bijvoorbeeld), moet je soms instellingen wijzigen. Voor praktisch alle routers geldt (dit is algemene informatie) dat er drie mogelijkheden zijn om instellingen aan te passen als deze game opties niet werken:

1. UPnP (IGD), niet te verwarren met UPnP AV. Dit is de meest flexibele van alle mogelijkheden, maar gelijk ook een onveilige helaas. Maar om echt alle mogelijkheden van het online gamen, op Playstation of X-Box, te kunnen gebruiken, is dit tot op heden de enige oplossing.
2. DMZ is een tweede mogelijkheid, hiermee worden alle poorten in één keer open gezet naar één spelconsole. Helaas is dit niet beschikbaar in alle routers. Ook hier kun je maar één spelconsole koppelen aan DMZ.
3. Het open zetten van poorten, om dit te doen heb je vaak behoorlijk wat expertise nodig. Deze techniek is niet altijd even gemakkelijk en werkt vrij star, waardoor niet altijd alle online functies werken. Een poortnummer kan ook alleen maar gekoppeld worden aan één spelconsole. Dus bij twee Playstations of twee X-Boxen is er een probleem. Overigens gebruiken fabrikanten ook nog eens verschillende termen, zoals port-mappings, port-forwardings, of iets dergelijks.

Spelcomputers hebben verschillende testmethodes
Om te begrijpen hoe je spelcomputer communiceert met je router, hebben de verschillende game consoles mogelijkheden om te testen, er kunnen verschillende meldingen worden gegeven. Let op! De meest gebruikte spelconsoles hebben een eigen testmethode, die niet altijd overeenkomt met het te gebruiken spel.

Playstation NAT type 1: Werkt alleen in combinatie met een modem en dus niet met routers. Playstation NAT type 2: Als de juiste instellingen zijn gemaakt.(zie een van de mogelijkheden hierboven)
Playstation NAT type 3: Er zijn geen of de verkeerde instellingen gemaakt op de router.

X-Box Strict: Er zijn geen of de verkeerde instellingen gemaakt op de router.
X-Box Open: Als de juiste instellingen zijn gemaakt.(zie een van de mogelijkheden hierboven)
X-Box Moderate: Komt vaak voor bij het gebruik van poorten.

Games hebben zelf ook nog vaak een test optie, deze komen vaak overeen met de termen die de X-box gebruikt (Strict, Open en Moderate) dus ook op de Playstation.

Wat als een speler niet kan joinen…
Als een uitnodiging (invite) wel werkt, maar het deelnemen aan het spel (joinen) niet, dan ligt dit aan de instellingen op de router aan de kant van de speler die de invite heeft verstuurd. TIP: Laat de andere kant de uitnodiging (invite) versturen. Lukt het deelnemen (joinen) dan nog niet, dan hebben beide routers niet de juiste instellingen.
Bekijk origineel

150 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Die forwarding en DMZ kan je wel weghalen. IPv6 kan je uitzetten in de Webinterface van de V10 onder instellingen (maar als dat het probleem is, is Sony extreem slecht bezig). UPnP zou ik aanzetten en dan zowel de V10 al de Experiabox herstarten.

Verder, gamen op je PC geeft geen problemen?

Heb je nog meer voorbeelden van spellen die problemen geven?

Robin
Reputatie 1
Hoi Robin, dank voor je antwoord.

Ik zal de poorten weghalen en DMZ weer uitschakelen. Ik had al gezocht om IPv6 uit te zetten, maar dat lukt me echt niet. Kan het nergens vinden (aan/uit knop). UPnP zal ik weer aanzetten.
Op de PC werkt alles prima met online gamen, totaal geen probleem. Op de PS4 heb ik problemen met alle spellen. Just Cause 3 is nu bv gratis te downloaden voor PS Plus members. Is alleen singleplayer spel, maar toch moet je verbinden met de servers. Daar heb ik dus ook het probleem dat ik dan een error krijg.

Ik denk niet dat het aan Sony ligt, maar gewoon aan een netwerkfout bij ons thuis. KPN vonden we altijd heel fijn: snel internet, nooit gezeik, maar nu sinds een paar weken dus dit. Daarnaast werkt de teletekst app op de Wifi niet goed (Ik weet het, niemand gebruikt meer teletekst, maar wij wel dus haha) Die blijft hangen nadat je 1 pagina hebt opgevraagd en weer verder wilt..
KPN heeft via de telefoon gemeld dat ze inderdaad, na een check, gezien hebben dat verschillende apparaten hetzelfde IP adres gebruiken. Er is voor de 2e keer een monteur geweest (2 wkn terug ofzo) maar die kon niks vinden/oplossen pfff.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

IPv6 is een optie als je naar de interface van de V10 gaat. Dan Instellingen. Dan IPv6. En dan op Aan of Uit klikt. Na een wijziging met betrekking tot IPv6 moet de Experiabox herstart worden.

Wat is precies de error die JC 3 geeft?
Heb je op de PS4 bij Netwerkinstellingen de IP-configuratie op automatisch? Want als dat niet zo is, kan dat wel eens "dat verschillende apparaten hetzelfde IP adres gebruiken" veroorzaken.

Robin
Reputatie 7
Badge +12
n=1 maar bij mij werkt de PS4 prima icm IPv6. IPv6 is al maanden actief op mijn aansluiting, en ik heb nog nooit problemen ondervonden met de PS4.

Heb je de tips van Robin al opgevolgd door alle forwardings en DMZ te verwijderen, en UPnP in te schakelen? Ben benieuwd of je dan dezelfde problemen houdt.
Reputatie 1
Hoi, bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik IPv6 uitgezet en alles herstart. Helaas geen resultaat. Had ook al de portforwardings verwijderd en UpNp ingeschakeld. Alles moest helaas niet baten 😞

Bij JC3 weet ik niet precies wat ik voor error kreeg (speel niet zo veel) maar het komt neer op een algemene error die zegt dat er niet verbonden kan worden met de servers.
Ik wil voornamelijk FIFA spelen zonder gezeur. Vaak kan ik wel in één keer met de servers verbinden, maar eenmaal in het Ultimate Team-menu, na een paar keer wat acties uitvoeren (speler te koop zetten, items gebruiken etc..) Blijft de actie hangen. Je ziet dan het FIFA 17 gele logo onderin flikkeren en ik kan alleen de soundtrack ingame veranderen. Verder kan ik wel gewoon naar mijn PS4 home scherm en het spel afsluiten. Ingame moet ik dus 70 seconden wachten, alvorens in de foutmelding krijg dat de actie niet voltooid kan worden. Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit kan oplossen. Verder ben ik, zoals ik zei, ook geen expert met IP-adressen instellen etc... Ik baal echt enorm.
Ik heb fifa 18 besteld, met in het achterhoofd dat ik dus de hele tijd via mijn mobiele hotspot van mijn abonnement moet spelen. Dat werkt opzich prima, al gaat alles wel wat trager. Ook het zoeken van tegenstanders voor een online game.

Ik hoop echt dat iemand mij de gouden tip geeft. Ik ben er zelfs zo klaar mee, dat ik best een geldbedrag voor de gouden tip wil uitreiken hahaha 😛
Reputatie 1
Robin, alle IP instelling op de PS4 staan op automatisch. Aangezien ik niet zo'n expert ben, wil ik liever niet met alle instellingen/configuraties gaan kloten.
Precies hetzelfde probleem. Ik ben verbonden met LAN-kabel, d.m.v. een DVS.
Uitstekende verbindingsnelheid(zowel down als down- als uploaden), kan nooit online spelen...

Wat ik daarnaast ook merk, is dat heel af en toe de PS4 'Network test' faalt op sommige punten. De ene keer gaat het foutloos, maar dan is er een time-out bij het bepalen van het NAT type. Volgende poging gaat het weer prima, maar faalt de Upload test. En daarna doet hij de test weer foutloos...

Heel onregelmatig en vervelend. Net als bij Tristan werkt de PS4 wel met een 4G hotspot. Ik hoop dat iemand het kan oplossen...

EDIT: Ik heb ook alles al geprobeerd, DMZ, poortforwarding, etc. Niets werkt.
Reputatie 7
Badge +30
@Remidepemi Maar heb je ook een V10 en UPnP aanstaan?

Zou het kunnen zijn dat de hele internetverbinding soms eventjes wegvalt, maar dat je dit normaal niet merkt en bij gamen wel?
@RobinFlikkema Ja, ook een V10 maar UPnP staat uit. Ik zet het aan en probeer het nog een keer.
Ik denk dat het zou kunnen dat de hele verbinding weg valt, maar tijdens iets langdurigere netwerktesten, is hier in iedergeval niets van te merken(verbindingssnelheid blijft zo goed als constant).
Reputatie 7
...Wat ik daarnaast ook merk, is dat heel af en toe de PS4 'Network test' faalt op sommige punten. De ene keer gaat het foutloos, maar dan is er een time-out bij het bepalen van het NAT type. Volgende poging gaat het weer prima, maar faalt de Upload test. En daarna doet hij de test weer foutloos...Heb je dit ook als je de PS4 niet via een DVS met de Experia Box verbindt maar rechtstreeks met een netwerkkabel.
Ik snap dat dat wellicht geen permanente optie is, maar om het te testen is wel heel interessant. Dergelijke "draadloze" verbindingssets zijn zeer gevoelig voor interferentie op het lichtnet en zouden dan ook maar zo de oorzaak kunnen zijn.
Heb je dit ook als je de PS4 niet via een DVS met de Experia Box verbindt maar rechtstreeks met een netwerkkabel.
WiFi, netwerkkabel via DVS en direct naar modem, geen succes.
Reputatie 7
Heb je dit ook als je de PS4 niet via een DVS met de Experia Box verbindt maar rechtstreeks met een netwerkkabel.WiFi, netwerkkabel via DVS en direct naar modem, geen succes.Niet geschoten is altijd mis. 😉
Overigens moet je, nu je -na de gouden tip van Robin- UPnP aan hebt staan, wel gewoon online kunnen gamen. Klopt dat?
@wjb Ik heb nu Instellingen > UPnP IGD > UPnP: Aan.
Ik heb de PS4 herstart, verbinding opnieuw ingesteld via LAN, en WiFi, het werkt nog steeds niet...
Ik doe 3 netwerk tests om te laten zien hoe onregelmatig het probleems zich voordoet.
Test 1:
PSN Sign-In: Failed
NAT Type: Failed
Connection Speed(Download): 24.4 Mbps
Connection Speed(Upload): 9.3 Mbps


Test 2:
PSN Sign-In: Succesful
NAT Type: Failed
Connection Speed(D): 21.9 Mbps
Connection Speed(U): 10.1 Mbps


Test 3:
PSN Sign-In: Succesful
NAT Type: Type 2
Connection Speed(D): 32.9 Mbps
Connection Speed(U): 10.5 Mbps
Reputatie 7
@wjb Ik heb nu Instellingen > UPnP IGD > UPnP: Aan.
Ik heb de PS4 herstart, verbinding opnieuw ingesteld via LAN, en WiFi, het werkt nog steeds niet...
Vreemd.
Zijn er op de Experia Box nog andere port-forwardings actief?
Is er een apparaat als DMZ Host ingesteld op de Experia Box?
Heb je, na het aanzetten van UPnP de Experia Box opnieuw opgestart?
Reputatie 7
Ik doe 3 netwerk tests om te laten zien hoe onregelmatig het probleems zich voordoet.
Test 1:
PSN Sign-In: Failed
NAT Type: Failed
Connection Speed(Download): 24.4 Mbps
Connection Speed(Upload): 9.3 Mbps


Test 2:
PSN Sign-In: Succesful
NAT Type: Failed
Connection Speed(D): 21.9 Mbps
Connection Speed(U): 10.1 Mbps


Test 3:
PSN Sign-In: Succesful
NAT Type: Type 2
Connection Speed(D): 32.9 Mbps
Connection Speed(U): 10.5 Mbps
Is dat via die DVS of via wifi? Zo ja, doe eens hetzelfde maar nu met een netwerkkabel rechtstreeks naar de Experia Box.
@wjb Ik heb nu Instellingen > UPnP IGD > UPnP: Aan.
Ik heb de PS4 herstart, verbinding opnieuw ingesteld via LAN, en WiFi, het werkt nog steeds niet...
Vreemd.
Zijn er op de Experia Box nog andere port-forwardings actief?
Is er een apparaat als DMZ Host ingesteld op de Experia Box?
Heb je, na het aanzetten van UPnP de Experia Box opnieuw opgestart?

Ik heb gisteren de Experiabox gereset, en na de PS4 in de DMZ gegooid te hebben, deze er net weer uit gehaald.
Geen DMZ/port-forwarding actief.
Ik heb de Experiabox nog niet herstart, ik ga dit zometeen doen en het weder proberen.
Ik doe 3 netwerk tests om te laten zien hoe onregelmatig het probleems zich voordoet.
Test 1:
PSN Sign-In: Failed
NAT Type: Failed
Connection Speed(Download): 24.4 Mbps
Connection Speed(Upload): 9.3 Mbps


Test 2:
PSN Sign-In: Succesful
NAT Type: Failed
Connection Speed(D): 21.9 Mbps
Connection Speed(U): 10.1 Mbps


Test 3:
PSN Sign-In: Succesful
NAT Type: Type 2
Connection Speed(D): 32.9 Mbps
Connection Speed(U): 10.5 Mbps
Is dat via die DVS of via wifi? Zo ja, doe eens hetzelfde maar nu met een netwerkkabel rechtstreeks naar de Experia Box.


Dit was via de DVS. Via WiFi hoef ik niet eens te proberen, de verbinding is al een tijd lang best wel slecht boven. Dat is ook de rede dat ik het stof van de DVS heb afgeblazen(en geupdatet), zodat ik boven ook kon gamen. Ik zou eventueel een Wifi adapter kunnen kopen, en deze aansluiten op de DVS maar dat is nu niet belangrijk.
Ik kan de PS4 nu niet rechtstreeks verbinden met het modem, maar ik heb dit een tijdje terug(zo'n twee weken+) al eens gedaan en de resultaten waren vergelijkbaar(naast een iets snellere verbinding).
Reputatie 1
Remi, ik heb PRECIES hetzelfde probleem! Ook de netwerktests die verschillende resultaten geven. Het ene moment kan hij makkelijk alles ophalen, het andere moment faalt hij bij het NAT type of bij het aanmelden op Playstation Network. Ook de verbindingssnelheden (download en upload) zijn soms verschillend. Heel bizar allemaal..

Ik ga zometeen de PS4 beneden direct op de V10 aansluiten en kijken of het probleem nog steeds zo is. Ik heb nu de LAN kabel door twee plafonds lopen (ik zit op zolder) en vervolgens gaat de hoofdkabel in de Wifi -versterker (werkt ook als een switch zeg maar) Er gaan twee kabesl van de versterker (switch): 1 naar mijn pc (alles werkt daar prima, ook het gamen) en 1 kabel naar de PS4.
Remi, ik heb PRECIES hetzelfde probleem! Ook de netwerktests die verschillende resultaten geven. Het ene moment kan hij makkelijk alles ophalen, het andere moment faalt hij bij het NAT type of bij het aanmelden op Playstation Network. Ook de verbindingssnelheden (download en upload) zijn soms verschillend. Heel bizar allemaal..

Ik ga zometeen de PS4 beneden direct op de V10 aansluiten en kijken of het probleem nog steeds zo is. Ik heb nu de LAN kabel door twee plafonds lopen (ik zit op zolder) en vervolgens gaat de hoofdkabel in de Wifi -versterker (werkt ook als een switch zeg maar) Er gaan twee kabesl van de versterker (switch): 1 naar mijn pc (alles werkt daar prima, ook het gamen) en 1 kabel naar de PS4.

Ik heb nu de DVS ingesteld. Één van de draadloze verbindings adapters is beneden aangesloten op het modem, de andere zit in het stopcontact in mijn kamer(1e verdieping), verbonden door een netwerkkabel naar de PS4.

Als ik de netwerkkabel aansluit op mijn laptop, heb ik uitstekend internet(http://beta.speedtest.net/result/6593115167). Dit doet mij vermoeden dat er iets mis gaat bij het uitwisselen van informatie tussen het modem en de PS4.

Ik heb een tijdelijke 'frankenstein' oplossing gevonden, het is absoluut niet optimaal maar is waarschijnlijk stabieler dan mobiele data gebruiken.
Wat ik heb gedaan is, de netwerkkabel aansluiten aan mijn laptop, en op mijn laptop een hotspot ingesteld. Je maakt dan eigenlijk een extra bruggetje tussen de PS4 en het modem.
Bij mij ziet het er dan zo uit:
--> = verbonden via netwerkkabel
-//-> = draadloos verbonden(WiFi) of via lichtnet(DVS maakt gebruik van het lichtnet)

DVS (modem) -//-> DVS (slaapkamer) --> Laptop -//-> PS4
Bij jou zou het er zo uitzien:
Modem --> WiFi versterker/switch --> PC -//-> PS4.

Zo maak je een hotspot aan op je PC: https://support.microsoft.com/en-us/help/4027762/windows-use-your-pc-as-a-mobile-hotspot

Als de hotspot aan staat, kun je deze gewoon als WiFi verbinding instellen op de PS4.

Ik hoop dat het werkt, het is namelijk beter dan niet kunnen gamen 😛
Reputatie 1
Thanks voor de info, Remi!

Alleen kan ik nergens in mijn netwerkinstellingen 'Mobiele hotspot vinden... ' haha!

Opzich werkt de hotspot van mijn mobiel wel oké. Ik heb gelukkig een abonnement bij BEN van 10 jaar oud, met onbeperkt internet. Dus dat scheelt enoooorm.
Ah, misschien in jouw specifieke geval een WiFi-kaart restrictie. Maar goed, ik ben blij dat het ook prima werkt met de mobiele data. Het vervelendste is nog wel dat ik geen flauw idee heb hoe dit probleem is ontstaan. Mijn PS4 heeft het altijd zonder problemen gedaan, toen heb ik hem naar boven verplaatst en toen deed hij het ook nog prima. Maar na dat hij twee weken boven was, pats. Ineens doet hij het niet meer...

Dit stond overigens op de KPN website over gaming en de Experia Box:

Instellingen om online te gamen met de Experia Box
Een game spelen is natuurlijk leuk, maar online tegen elkaar spelen is nog veel gaver. Soms lukt het echter niet om online te spelen. Dat kan aan de instellingen van de Experia Box liggen. Daarom hieronder een paar handige tips!

Informatie over de Experia Box
De Experia Box heeft naast een modem ook router functionaliteit aan boord. De Experia Box beschikt aan de achterzijde over vier LAN poorten, hierop kan je apparaten bedraad aansluiten. TIP: Bij het online gamen heb je behoefte aan een stabiele internet verbinding. Het bedraad aansluiten van je console of PC zorgt ervoor dat de verbinding optimaal werkt.

Bij het gebruik van de Experia Box heb je te maken met NAT. Zonder teveel in de techniek te duiken, maar NAT zorgt ervoor dat de apparaten die aangesloten worden op de Experia Box met elkaar kunnen communiceren.

Instellingen als joinen of invite niet werkt
Voor online gamen met willekeurige gameservers en spelers zijn meestal geen speciale instellingen nodig. Voor sommige functies, zoals het uitnodigen van spelers om deel te nemen aan je game (invite) of deelnemen aan het spel (joinen) of praten met vrienden (in een lobby bijvoorbeeld), moet je soms instellingen wijzigen. Voor praktisch alle routers geldt (dit is algemene informatie) dat er drie mogelijkheden zijn om instellingen aan te passen als deze game opties niet werken:

1. UPnP (IGD), niet te verwarren met UPnP AV. Dit is de meest flexibele van alle mogelijkheden, maar gelijk ook een onveilige helaas. Maar om echt alle mogelijkheden van het online gamen, op Playstation of X-Box, te kunnen gebruiken, is dit tot op heden de enige oplossing.
2. DMZ is een tweede mogelijkheid, hiermee worden alle poorten in één keer open gezet naar één spelconsole. Helaas is dit niet beschikbaar in alle routers. Ook hier kun je maar één spelconsole koppelen aan DMZ.
3. Het open zetten van poorten, om dit te doen heb je vaak behoorlijk wat expertise nodig. Deze techniek is niet altijd even gemakkelijk en werkt vrij star, waardoor niet altijd alle online functies werken. Een poortnummer kan ook alleen maar gekoppeld worden aan één spelconsole. Dus bij twee Playstations of twee X-Boxen is er een probleem. Overigens gebruiken fabrikanten ook nog eens verschillende termen, zoals port-mappings, port-forwardings, of iets dergelijks.

Spelcomputers hebben verschillende testmethodes
Om te begrijpen hoe je spelcomputer communiceert met je router, hebben de verschillende game consoles mogelijkheden om te testen, er kunnen verschillende meldingen worden gegeven. Let op! De meest gebruikte spelconsoles hebben een eigen testmethode, die niet altijd overeenkomt met het te gebruiken spel.

Playstation NAT type 1: Werkt alleen in combinatie met een modem en dus niet met routers. Playstation NAT type 2: Als de juiste instellingen zijn gemaakt.(zie een van de mogelijkheden hierboven)
Playstation NAT type 3: Er zijn geen of de verkeerde instellingen gemaakt op de router.

X-Box Strict: Er zijn geen of de verkeerde instellingen gemaakt op de router.
X-Box Open: Als de juiste instellingen zijn gemaakt.(zie een van de mogelijkheden hierboven)
X-Box Moderate: Komt vaak voor bij het gebruik van poorten.

Games hebben zelf ook nog vaak een test optie, deze komen vaak overeen met de termen die de X-box gebruikt (Strict, Open en Moderate) dus ook op de Playstation.

Wat als een speler niet kan joinen…
Als een uitnodiging (invite) wel werkt, maar het deelnemen aan het spel (joinen) niet, dan ligt dit aan de instellingen op de router aan de kant van de speler die de invite heeft verstuurd. TIP: Laat de andere kant de uitnodiging (invite) versturen. Lukt het deelnemen (joinen) dan nog niet, dan hebben beide routers niet de juiste instellingen.
Oké. Ik heb nog wat geprobeerd.

Ik heb UPnP aangezet, Experiabox herstart maar dat heeft niet gewerkt.
Daarna heb ik mijn PS4 een statisch IP gegeven(enige manier die ik kon vinden was dmv DHCP-binding). Ook geen succes.
Reputatie 1
@Remidepemi Ik heb dus echt prrrecies hetzelfde. Nooit gezeur met KPN, altijd super snel internet etc...
Dit probleem ontstond bij mij zo'n 6 weken geleden. Heel apart. Dacht in FIFA 17 Ultimate Team dat het eerst aan mijn account lag, toen dacht ik aan een kapotte disc.. maar uiteindelijk is het dus gewoon een vage fout in ons thuisnetwerk. In ieder geval.. het gaat volgens mij om een upload probleem. Het moment dat onze PS4 contact moet maken met bepaalde gameservers... daar gaat het fout. Ik kan overigens wel gewoon online spelen, maar dan met heel veel haperen. Dus ik gebruik toch maar mijn hotspot.

Ik heb trouwens vanmiddag even de PS4 beneden direct met een LAN-kabel op de V10 aangesloten.. maar je raadt het al... hetzelfde probleem nog steeds.
@Remidepemi Ik heb dus echt prrrecies hetzelfde. Nooit gezeur met KPN, altijd super snel internet etc...
Dit probleem ontstond bij mij zo'n 6 weken geleden. Heel apart. Dacht in FIFA 17 Ultimate Team dat het eerst aan mijn account lag, toen dacht ik aan een kapotte disc.. maar uiteindelijk is het dus gewoon een vage fout in ons thuisnetwerk. In ieder geval.. het gaat volgens mij om een upload probleem. Het moment dat onze PS4 contact moet maken met bepaalde gameservers... daar gaat het fout. Ik kan overigens wel gewoon online spelen, maar dan met heel veel haperen. Dus ik gebruik toch maar mijn hotspot.

Ik heb trouwens vanmiddag even de PS4 beneden direct met een LAN-kabel op de V10 aangesloten.. maar je raadt het al... hetzelfde probleem nog steeds.


Bij mij begon het ook zo'n 7 weken geleden! Ik heb geen FIFA18 dus weet niet hoe het daar werkt, maar als ik BO3 opstart, krijg ik een melding dat ik niet met de server kan verbinden en dus niet online kan spelen. Soms geeft hij die melding ook niet, maar verbind hij alsnog nooit met de server.

Reageer