Beantwoord

Problemen met online gamen op PS4 via Experiabox V10

• 2 september 2017
  • 150 reacties
  • 19098 keer bekeken

Reputatie 1
Beste allemaal,

ik zit al een tijd met een probleem en ik hoop zoooo dat een van jullie mij kan helpen..
Ik zal proberen het zo goed mogelijk uit te leggen.

Sinds een week of 7 is er een probleem opgetreden thuis. Op een gegeven moment kreeg ik problemen met de playstation 4 verbinden met online gameservers (vooral FIFA 17, maar ook Call of Duty, etc.. )
Dit betekent dat hij niet goed genoeg verbinding wordt gemaakt met de servers van EA. Soms kom ik er in één keer in, maar dan blijft het spel eenmaal in de menu's, zodra ik een actie wil voltooien met X-knop op de PS4 controller, hangen voor 70 seconden en krijg ik daarna de standaard error dat de actie mislukt is en word ik van de EA servers gegooid om er vervolgens weer terug in te gaan en even later het zelfde probleem te ervaren.
Heeeel soms kan ik 2 minuten achter elkaar allerlei acties ondernemen in FIFA ultimate team, maar na een tijd gebeurt het weer.. Dit probleem (het goed in stand houden van de verbinding met online servers van bepaalde games) heb ik ook bij het verbinden met bijvoorbeeld de Call of Duty servers. Daarbij duurt het ook lang voordat hij er eindelijk in zit en soms geeft hij ook een error dat ik niet kan verbinden.

Vooropgesteld: De LAN kabel komt van beneden door het plafond, zo in de WIFI versterker (deze dient ook als switch). Vervolgens is er vanaf deze versterker een kabel naar mijn PC (totaal geen problemen met de PC overigens) en een kabel naar mijn PS4.
Het internet doet het PRIMA als het gaat om verbinden en downloaden. Alle snelheden zijn perfect, maar zodra er geconnect moet worden met bijv. de EA servers, dan wordt het Kaa UU Tee.

Dit is wat ik al heb geprobeerd:

EA contact --> Men zei dat ik mijn ISP moest bellen. KPN gebeld, die gaven een paar tips.. mocht allemaal niet baten.
PS4 via WIFI (nu met de versterker dus helemaal goed signaal) én LAN kabel geprobeerd--> Beide zelfde probleem
PS4 opnieuw opgestart
PS4 naar fabrieksinstellingen
In de router --> PS4 in de DMZ gegooid (geen succes)
UpNp ingeschakeld --> Geen succes
Portforwarding IPV4--> Alle juiste portnummers gekregen van EA en playstation, maar GEEN succes.

Het probleem blijft dus.
Ik ben geen rookie als het om zulke dingen gaat, maar ook zeker geen expert. Ik denk dat ik gemiddelde kennis heb. Ik weet echter niet wat ik nu nog kan doen. Ik las ergens weer iets over IPV6 UITzetten, maar dat kan ik nergens vinden in de V10 instellingen.

Ik heb mazzel dat ik in mijn mobiele abonnement onbeperkt internet heb. Ik game dus met de PS4 online via de mobiele hotspot van mijn Galaxy S8. Onbeperkt internet, dus over mijn bundel zal ik niet gaan..

Ik hoop zoooo dat iemand mij kan helpen 😞
Alvast bedankt voor het lezen en je tijd!

Gr. Tristan
icon

Beste antwoord door Remidepemi 3 september 2017, 13:38

Ah, misschien in jouw specifieke geval een WiFi-kaart restrictie. Maar goed, ik ben blij dat het ook prima werkt met de mobiele data. Het vervelendste is nog wel dat ik geen flauw idee heb hoe dit probleem is ontstaan. Mijn PS4 heeft het altijd zonder problemen gedaan, toen heb ik hem naar boven verplaatst en toen deed hij het ook nog prima. Maar na dat hij twee weken boven was, pats. Ineens doet hij het niet meer...

Dit stond overigens op de KPN website over gaming en de Experia Box:

Instellingen om online te gamen met de Experia Box
Een game spelen is natuurlijk leuk, maar online tegen elkaar spelen is nog veel gaver. Soms lukt het echter niet om online te spelen. Dat kan aan de instellingen van de Experia Box liggen. Daarom hieronder een paar handige tips!

Informatie over de Experia Box
De Experia Box heeft naast een modem ook router functionaliteit aan boord. De Experia Box beschikt aan de achterzijde over vier LAN poorten, hierop kan je apparaten bedraad aansluiten. TIP: Bij het online gamen heb je behoefte aan een stabiele internet verbinding. Het bedraad aansluiten van je console of PC zorgt ervoor dat de verbinding optimaal werkt.

Bij het gebruik van de Experia Box heb je te maken met NAT. Zonder teveel in de techniek te duiken, maar NAT zorgt ervoor dat de apparaten die aangesloten worden op de Experia Box met elkaar kunnen communiceren.

Instellingen als joinen of invite niet werkt
Voor online gamen met willekeurige gameservers en spelers zijn meestal geen speciale instellingen nodig. Voor sommige functies, zoals het uitnodigen van spelers om deel te nemen aan je game (invite) of deelnemen aan het spel (joinen) of praten met vrienden (in een lobby bijvoorbeeld), moet je soms instellingen wijzigen. Voor praktisch alle routers geldt (dit is algemene informatie) dat er drie mogelijkheden zijn om instellingen aan te passen als deze game opties niet werken:

1. UPnP (IGD), niet te verwarren met UPnP AV. Dit is de meest flexibele van alle mogelijkheden, maar gelijk ook een onveilige helaas. Maar om echt alle mogelijkheden van het online gamen, op Playstation of X-Box, te kunnen gebruiken, is dit tot op heden de enige oplossing.
2. DMZ is een tweede mogelijkheid, hiermee worden alle poorten in één keer open gezet naar één spelconsole. Helaas is dit niet beschikbaar in alle routers. Ook hier kun je maar één spelconsole koppelen aan DMZ.
3. Het open zetten van poorten, om dit te doen heb je vaak behoorlijk wat expertise nodig. Deze techniek is niet altijd even gemakkelijk en werkt vrij star, waardoor niet altijd alle online functies werken. Een poortnummer kan ook alleen maar gekoppeld worden aan één spelconsole. Dus bij twee Playstations of twee X-Boxen is er een probleem. Overigens gebruiken fabrikanten ook nog eens verschillende termen, zoals port-mappings, port-forwardings, of iets dergelijks.

Spelcomputers hebben verschillende testmethodes
Om te begrijpen hoe je spelcomputer communiceert met je router, hebben de verschillende game consoles mogelijkheden om te testen, er kunnen verschillende meldingen worden gegeven. Let op! De meest gebruikte spelconsoles hebben een eigen testmethode, die niet altijd overeenkomt met het te gebruiken spel.

Playstation NAT type 1: Werkt alleen in combinatie met een modem en dus niet met routers. Playstation NAT type 2: Als de juiste instellingen zijn gemaakt.(zie een van de mogelijkheden hierboven)
Playstation NAT type 3: Er zijn geen of de verkeerde instellingen gemaakt op de router.

X-Box Strict: Er zijn geen of de verkeerde instellingen gemaakt op de router.
X-Box Open: Als de juiste instellingen zijn gemaakt.(zie een van de mogelijkheden hierboven)
X-Box Moderate: Komt vaak voor bij het gebruik van poorten.

Games hebben zelf ook nog vaak een test optie, deze komen vaak overeen met de termen die de X-box gebruikt (Strict, Open en Moderate) dus ook op de Playstation.

Wat als een speler niet kan joinen…
Als een uitnodiging (invite) wel werkt, maar het deelnemen aan het spel (joinen) niet, dan ligt dit aan de instellingen op de router aan de kant van de speler die de invite heeft verstuurd. TIP: Laat de andere kant de uitnodiging (invite) versturen. Lukt het deelnemen (joinen) dan nog niet, dan hebben beide routers niet de juiste instellingen.
Bekijk origineel

150 reacties

Reputatie 7
Badge +28
Ik heb de gegevens van Johnsz, JeffreyLDW, partana, GuidoM, Maurits-, mikey12008, Sjonnie020, Fransvaneck, WKS en Alechanso gevonden en doorgegeven. Allemaal de V10 en in Amsterdam. Sta je hier niet tussen maar heb je ook last van deze storing? Stuur me dan jouw adresgegevens of klantnummer in een privébericht. Hoe meer meldingen, hoe meer prioriteit er aan gegeven kan worden. Op dit moment nog geen nieuws over de oorzaak/oplossing, ik hou het in de gaten.
Reputatie 7
Badge +28
Dag allen, kleine update. Het was even zoeken naar welke afdeling zich hier specifiek mee bezig houdt. Daar zijn we nu terecht gekomen en het onderzoek is daar opgestart. Ik heb iedereen die in dit topic heeft gereageerd + enkele losse privéberichten aan de lijst toegevoegd. Ik moet nog even om jullie geduld vragen, we zitten er bovenop!
Reputatie 7
Badge +28
Dag allen, we zijn een onderzoek gestart om te achterhalen waarom er problemen zijn met de routering naar het Playstation Network. Wat opvalt is dat iedereen met klachten (waar ik de gegevens van heb kunnen achterhalen door KPN ID) in dezelfde stad woont. Het kan toeval zijn maar alle reden om dit verder te onderzoeken. Zodra ik nieuws heb laat ik het in dit topic weten.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi allen, de exacte oorzaak hebben we nog niet maar er zijn wel een aantal zaken die we hebben kunnen uitsluiten. Het heeft mogelijk te maken met een softwareupgrade in de router eind maart. Gisterochtend zijn er wijzigingen uitgevoerd om de routering via een andere server te laten lopen. Merken jullie vandaag verbetering in de verbinding? Dan koppel ik dat terug in de storingsmelding.
Reputatie 7
Badge +28
Toch interessant hoe er updates uitgerold kunnen worden zonder dat iemand het doorheeft? Tenminste, de consument krijgt er geen melding van en KPN heeft zelf ook wat moeite om hier achter te komen. Telefonisch meerdere keren gevraagd of de Experia Box ge-update kan worden of dat dit al gedaan is, maar dit kon niet / was geen informatie over.
Ik bedoel in dit geval een router in ons netwerk, niet de Experiabox. Via die router maken jullie allemaal verbinding met internet. Omdat de router al een paar weken voor deze storing was geüpdated was de oorzaak niet direct duidelijk.

Ben net thuis. Nog steeds problemen heb ff'tjes 4G gebruikt verbinding is heel erg goed. Hoop dat ik ook snel weer kan gamen. PS: Wordt alles gefikst per gebied of wordt het bij iedereen tegelijk gedaan omdat ik zie dat het al bij mensen werkt? @Joran hoop dat je iets kan betekenen en volgens mij zeg ik dit namens iedereen: heel erg bedankt dat je je zo voor ons inzet!
Welkom Mo! Dit was in één keer opgelost omdat er een bepaalde router in ons netwerk moeilijk deed. Jij zit echter op een andere router aangesloten waar ik nog niet meer meldingen van heb gezien. Heb je alleen problemen met de PS4 of ook met gewoon internet?
Reputatie 7
Badge +30
Sorry, maar waaruit trek jij de conclusie dat KPN dit probleem niet serieus neemt? Wat moeten zij doen als Sony/PlayStation alleen maar schreeuwt "het ligt bij KPN" zonder ook maar iets van nuttige informatie te geven.

Daarnaast, vooralsnog heeft maar een klein deel klanten hier last van. En vooralsnog heb ik persoonlijk geen verband kunnen ontdekken tussen die klanten.

Verder, mocht iemand een Wireshark capture hebben dan kijk ik daar graag even naar om te kijken waar het mis gaat. Zelf ervaar ik dit probleem niet met mijn PS4 dus ik kan zelf geen capture maken.

Daarnaast, mocht iemand een foutcode te zijn krijgen zou dat ook al helpen.

Qua verbanden, zie dit bericht: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/oplossing-nodig-vanuit-kpn-playstation-gebruikers-kunnen-niet-online-gamen-449165/index1.html#post607283
Er is vooralsnog geen verband tussen (extern) IP-adres.

Problemen:
mikey12008: 86.93.x.x, Experiabox V10 & routering via Zayo Networks
JeffreyLDW: 81.206.x.x, Experiabox V10 & routering via Telia
Maurits-: 84.85.xx.xx, V9/V10, onbekend
Partana: onbekend, V10, onbekend

Geen problemen:
RobinFlikkema: 81.207.x.x, Experiabox V10 & routering via Telia
VinkR: onbekend, onbekend & routering via Telia

Als je reageert met de volgende informatie kunnen we eventueel kijken of er een ander verband is: Als je naar deze site gaat, wat zijn dan de eerste 2 stukjes cijfers van je IP? Op die manier kunnen we hopelijk een verband herkennen.

En kan je in Windows, opdrachtprompt openen en "tracert secure.eu.playstation.com" intypen en op enter drukken. Na een poosje stopt ie en kan je daar een screenshot van maken?

Robin

EDIT: Inmiddels is de storingsdienst aangestuurd
Reputatie 7
Badge +30
Kan iemand uitleggen hoe routering werkt? In mijn leken ogen lijkt mij dat het probleem niet bij Sony kan liggen als alle problemen zijn opgelost als de vaste kpn verbinding wordt omzijld via het 4G netwerk (ook van KPN). Of is dat te kort door de bocht?Sony heeft een groot netwerk. Het maakt even niet uit of ze dat zelf hebben, of dat ze dat uitbesteden.
Dat netwerk is op meerdere manieren met andere netwerken verbonden (buijvoorbeeld via Internet Exchanges). Tussen die andere netwerken zit ook Telia, Ziggo en KPN. Nu is het zo dat KPN ook op meerdere manieren verbinding heeft met andere netwerken. Je kan dus, afhankelijk van de drukte via 1 weg naar Sony of via de andere weg naar Sony. Afhankelijk van hoe 'druk' het is, welke verbindingen werken, afspraken tussen partijen, kosten van dataverkeer, kan je ook via Ziggo of via Telia's netwerk naar Sony gaan.

Het kan dus zijn, en is aannemelijk dat, je vaste verbinding via een iets andere manier naar Sony gaat dan je mobiele verbinding ook al willen ze naar dezelfde host/IP.

Sony kan, doormiddel van routing protocols (vaak BGP bij dit soort dingen), invloed uitoefenen op de route die genomen wordt. Hoeveel invloed dat precies heeft is afhankelijk van de situatie.

Ik denk dat sommige routes, specifiek voor klanten in Amsterdam niet helemaal goed gaan. En Sony en enkele andere partijen daaronder vallen.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Dan is het mogelijk dat ik de techneuten wat op het verkeerde spoor heb gezet. Ik denk dat @WKS helemaal gelijk heeft en dat het bij de PS4 veel meer opvalt dan bij andere diensten. Ik koppel dit terug in het onderzoek.

@JeffreyLDW @GuidoM @Maurits- @mikey12008 @Sjonnie020 @Fransvaneck: Herkennen jullie je hier ook in?
Reputatie 1
Ik heb sinds enkele dagen hetzelfde probleem: verschillende uitkomsten van de netwerk test van de PS4 en niet online kunnen spelen ermee. Ook ik heb alle suggesties uitgeprobeerd, echter niets lost het probleem op.

Ik verbind via een Netgear versterker (AC1900), maar het het ook via wifi direct naar de experiabox geprobeerd en via het stroomnetwerk.

Wanneer ik via mijn telefoon (hotspot 4G) verbind werkt alles! Dit probleem ligt dus duidelijk bij KPN/experiabox V10. Woensdag komt een monteur langs. Hopelijk heeft hij/zij verstand van zaken.

edit: Mijn setup heeft al meer dan een jaar probleemloos gewerkt. Tevens heb ik het probleem dat sommige apps op de telefoon soms niet werken en sites soms niet willen laden, maar pas na herhaaldelijk refreshen.

Ik heb exact hetzelfde! Sinds zaterdag geloof ik. Er is wel steeds een internetverbinding aanwezig, maar het lijkt erop dat hij af en toe voor een paar seconden wegvalt. Internetpagina's laden dan inderdaad niet meer, maar pas na een aantal x refreshen. Dit maakt online gamen op de ps4 onmogelijk. Kan je laten weten waar het aan zou kunnen liggen?

Ik laat weten wat de monteur heeft kunnen betekenen!
Reputatie 1
Update:

Zojuist weer contact gehad met de klantenservice via de chat. Ze meten nu concrete verbrekingen in de verbinding. Er wordt weer een monteur (maandag) gestuurd die waarschijnlijk binnen en buiten het huis e.e.a. gaat onderzoeken. Ik hou jullie op de hoogte.

Heb wel het idee dat mijn probleem serieus wordt genomen door de helpdesk.
@Joran
Fijn dat het onderzoek is gestart! Enig idee hoe lang zo’n dergelijk onderzoek duurt? Met het mooie weer nu is het goed vol te houden, maar een oplossing op korte termijn zou erg fijn zijn.
Bij mij is het zo dat ik bij de Playstation de meeste problemen ervaar maar dat is denk ik omdat dit redelijk intensief verkeer is over en weer met processen die binnen een bepaalde tijd een responsen verwachten of waarbij het proces stopt bij een onderbreking/vertraging. Op de computer heb je vaak gegevens die gebufferd worden. Tijdens het browsen gaat het redelijk, maar ook dan vaak bij webpagina's die ik net open is het zo dat ik het opnieuw moet proberen omdat de pagina niet laad, op verschillende computers ervaar ik dit, deze zitten bedraad aangesloten op de Experiabox. Samengevat, het lijkt er op dat de internet verbinding bij mij via KPN op dit moment niet stabiel is, door vertraging of hikken in de keten.
Reputatie 7
...Wat ik daarnaast ook merk, is dat heel af en toe de PS4 'Network test' faalt op sommige punten. De ene keer gaat het foutloos, maar dan is er een time-out bij het bepalen van het NAT type. Volgende poging gaat het weer prima, maar faalt de Upload test. En daarna doet hij de test weer foutloos...Heb je dit ook als je de PS4 niet via een DVS met de Experia Box verbindt maar rechtstreeks met een netwerkkabel.
Ik snap dat dat wellicht geen permanente optie is, maar om het te testen is wel heel interessant. Dergelijke "draadloze" verbindingssets zijn zeer gevoelig voor interferentie op het lichtnet en zouden dan ook maar zo de oorzaak kunnen zijn.
Reputatie 7
Ik ben blij voor je dat dit het heeft opgelost, maar persoonlijk denk ik niet dat dit de echte oplossing is.Hier sluit ik me hier volledig bij aan.
De enig juiste methode is mijns inziens UPnP aanzetten en verder geen port-forwardings.
Reputatie 7
Ook ik denk veel meer in de richting van Sony bij de zoektocht naar de oorzaak.
We hebben in het verleden wel vaker van die golven gezien waarbij een groep spelers geen toegang meer kreeg tot het Playstation Network. Daarbij is volgens mij nog nooit vastgesteld dat de oorzaak bij KPN lag.
Reputatie 7
Badge +30
@Remidepemi Maar heb je ook een V10 en UPnP aanstaan?

Zou het kunnen zijn dat de hele internetverbinding soms eventjes wegvalt, maar dat je dit normaal niet merkt en bij gamen wel?
Reputatie 7
Badge +30
Is dit ook Amsterdam? Zo ja, stuur @Joran dan even een privebericht met de gevraagde gegevens.

Verder, de speedtest van de Playstation zelf is dikke ruk. Dat zegt Sony zelf ook en het is alleen een indicatie.

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

@mootjeaz Ik stel voor om in je eigen topic hierover verder te gaan. Ik betwijfel of dit te maken heeft met deze storing, maar het is theoretisch mogelijk.

@BKramer, is je vraag zo beantwoord?

Robin
Reputatie 1
Het is echter geen PlayStation gerelateerd probleem. Meerdere apparaten/functies werken niet naar behoren. Als de vaste internet verbinding van kpn er tussen uit wordt gehaald, dus verbinden via 4g, dan werkt alles weer goed. Dan lijkt het me toch bijzonder dat de oorzaak niet bij kpn zou liggen.
Reputatie 1
Gisteren heb ik contact gehad met de casemanager. Hij heeft er n.a.v. dit topic via zijn bureau ook een team op gezet om het probleem op te lossen. Ik denk dat we er allen exact vanaf hetzelfde moment (twee zaterdagen geleden) last van hebben.
Reputatie 1
Hoi, bedankt voor de reacties.

Inmiddels heb ik IPv6 uitgezet en alles herstart. Helaas geen resultaat. Had ook al de portforwardings verwijderd en UpNp ingeschakeld. Alles moest helaas niet baten 😞

Bij JC3 weet ik niet precies wat ik voor error kreeg (speel niet zo veel) maar het komt neer op een algemene error die zegt dat er niet verbonden kan worden met de servers.
Ik wil voornamelijk FIFA spelen zonder gezeur. Vaak kan ik wel in één keer met de servers verbinden, maar eenmaal in het Ultimate Team-menu, na een paar keer wat acties uitvoeren (speler te koop zetten, items gebruiken etc..) Blijft de actie hangen. Je ziet dan het FIFA 17 gele logo onderin flikkeren en ik kan alleen de soundtrack ingame veranderen. Verder kan ik wel gewoon naar mijn PS4 home scherm en het spel afsluiten. Ingame moet ik dus 70 seconden wachten, alvorens in de foutmelding krijg dat de actie niet voltooid kan worden. Ik heb echt geen idee meer hoe ik dit kan oplossen. Verder ben ik, zoals ik zei, ook geen expert met IP-adressen instellen etc... Ik baal echt enorm.
Ik heb fifa 18 besteld, met in het achterhoofd dat ik dus de hele tijd via mijn mobiele hotspot van mijn abonnement moet spelen. Dat werkt opzich prima, al gaat alles wel wat trager. Ook het zoeken van tegenstanders voor een online game.

Ik hoop echt dat iemand mij de gouden tip geeft. Ik ben er zelfs zo klaar mee, dat ik best een geldbedrag voor de gouden tip wil uitreiken hahaha 😛
Reputatie 1
Remi, ik heb PRECIES hetzelfde probleem! Ook de netwerktests die verschillende resultaten geven. Het ene moment kan hij makkelijk alles ophalen, het andere moment faalt hij bij het NAT type of bij het aanmelden op Playstation Network. Ook de verbindingssnelheden (download en upload) zijn soms verschillend. Heel bizar allemaal..

Ik ga zometeen de PS4 beneden direct op de V10 aansluiten en kijken of het probleem nog steeds zo is. Ik heb nu de LAN kabel door twee plafonds lopen (ik zit op zolder) en vervolgens gaat de hoofdkabel in de Wifi -versterker (werkt ook als een switch zeg maar) Er gaan twee kabesl van de versterker (switch): 1 naar mijn pc (alles werkt daar prima, ook het gamen) en 1 kabel naar de PS4.
Reputatie 1
@Remidepemi Ik heb dus echt prrrecies hetzelfde. Nooit gezeur met KPN, altijd super snel internet etc...
Dit probleem ontstond bij mij zo'n 6 weken geleden. Heel apart. Dacht in FIFA 17 Ultimate Team dat het eerst aan mijn account lag, toen dacht ik aan een kapotte disc.. maar uiteindelijk is het dus gewoon een vage fout in ons thuisnetwerk. In ieder geval.. het gaat volgens mij om een upload probleem. Het moment dat onze PS4 contact moet maken met bepaalde gameservers... daar gaat het fout. Ik kan overigens wel gewoon online spelen, maar dan met heel veel haperen. Dus ik gebruik toch maar mijn hotspot.

Ik heb trouwens vanmiddag even de PS4 beneden direct met een LAN-kabel op de V10 aangesloten.. maar je raadt het al... hetzelfde probleem nog steeds.
Reputatie 1
Ik heb dus precies hetzelfde, alleen dan met FIFA, maar ook met CoD MW remastered..

Dit moet toch op te lossen zijn?! Waar is die KPN-geek die álles weet en ons komt helpen? 😞
@RobinFlikkema Ja, ook een V10 maar UPnP staat uit. Ik zet het aan en probeer het nog een keer.
Ik denk dat het zou kunnen dat de hele verbinding weg valt, maar tijdens iets langdurigere netwerktesten, is hier in iedergeval niets van te merken(verbindingssnelheid blijft zo goed als constant).

Reageer