Vraag

Problemen met wifi strength en repsonse time, speakers verliezen continue connectie

  • 14 November 2022
  • 5 reacties
  • 148 keer bekeken

Hi,

Ik heb wifi van KPN, een KPN BOX 12 met daarbij 4 KPN wifi versterkers. Daarnaast heb ik meerdere Yamaha musiccast speakers die via wifi verbonden zijn. Ik ervaar echter veel problemen omdat de speakers continue verdwijnen uit het netwerk, ik moet ze dan elke keer opnieuw met de wifi verbinden. Dit gebeurt dagelijks en is super frustrerend. Nou blijkt dat deze problemen met mijn wifi verbinding te maken hebben. De klantenservice Yamaha geeft het volgende aan:

  • De WIFI STRENTGH voor elke toestel moet boven 70-80 (max100) om goed te kunnen  werken.
  • De RESPONSE TIME van elke toestel moet beneden de 0.030 sec.
  • Deze waarden zijn nodig om geen verbinding probleem te hebben, of geen drop off te hebben.

Uit diagnostische files blijkt het volgende:

RESPONSE_TIME, 0.013s/0.023s/0.009s/0.009s/0.010s/0.014s/0.010s/0.012s/0.009s/0.008s/0.018s/0.008s/0.021s/0.013s Hier mag geen een waarde boven de 0.030sec

|WIRELESS_LAN:CH, 11
|WIRELESS_LAN:STRENGTH, 96 ==== niet onder de 70 -80
|WIRELESS_LAN:RESPONSE_TIME, 0.013s
Als de waarden niet goed zijn, moet u uw WIFI upgraden, hetzij met een WIFI-repeater, hetzij door krachtiger apparatuur te gebruiken. 

 

Ik zit met mijn handen in het haar over hoe ik dit moet oplossen. Ik heb de modem al herstart, dit leek het probleem op te lossen omdat toen bleek dat ik wifi6 heb en hiermee bleven de speakers verbonden. Maar zodra ik de versterkers opnieuw installeerde, verdween wifi6 en had ik weer dezelfde problemen met de speakers. Ik heb vorig jaar flink geïnvesteerd in de witte KPN versterkers, ik lees nu dat deze geen wifi6 ondersteunen. Dat is sowieso al flink balen gezien de investering. Ik heb de versterkers wel nodig om in het hele huis wifi te hebben, maar door de versterkers is blijkbaar de wifi strength en response time slecht, en ervaar ik dus de problemen met de speakers.

 

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen, hoe kan ik dit oplossen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hi @JennyVermeer! Welkom op het forum.

Wat me gelijk opvalt is dat je gebruik maakt van 4 versterkers. Dat is best veel. Heb je op enig moment meer versterkers gekocht omdat het met minder niet lukte? Begrijp ik verder goed dat het om 4 SuperWifi versterkers gaat?

Wil je verder nog laten weten welke Yamaha apparatuur je hebt?

Dank voor de reactie! Ik heb inderdaad 4 wifi versterkers.. het bereik van de wifi is super slecht, we hebben een glasvezel verbinding en een abonnement voor 1 Gbit, maar dat wordt bij lange na niet gehaald. We hebben veel gedoe met internet bereik gehad vanaf het begin, inclusief het vaak wegvallen van de wifi.
Ik heb daarom uiteindelijk maar geïnvesteerd in de witte KPN wifi versterkers. Heb nu 2 wifi versterkers beneden nodig, 1 boven en 1 in de garage (sportruimte), om overal redelijk bereik te hebben. En redelijk bereik is gemiddeld 60 Mpbs (soms meer, soms minder). Die 1 Gbit wordt never nooit gehaald. Er gaat daar dus al iets fout.. 

De Yamaha speakers zijn Musiccast 20 & 50 speakers, en een de Musiccast soundbar 400. 

 

Badge +19

Met wifi 1g halen is zo goed als onmogelijk.  Dat lukt alleen met een bekabelde verbinding.  Kan je iets meer vertellen over je netwerk? Heb je tv ontvangers en zoja hoe zijn doe aangesloten op het modem? Wat is er nog meer aangesloten op het modem?

Hallo @JennyVermeer zijn de wifiversterkers wèl bekabeld aangesloten aan het modem, dat is wel een voorwaarde voor goede wfi?

 

 

Dank voor de reacties! Ik had in 1e instantie 1 wifiversterker bekabeld aan de modem, maar dan kreeg ik in de KPN app te zien dat dit niet nodig is ("Nieuw: je kunt dit SuperWifi punt nu ook draadloos gebruiken!"). Dus heb ik deze weer op een andere plek in het huis gezet. In beide gevallen bleef ik echter dezelfde problemen ervaren. Is het advies om wel altijd 1 versterker bekabeld aan te sluiten?

Ik heb geen tv ontvanger op de modem aangesloten, er zitten wel wel wat andere apparaten aangesloten (ik weet zo niet precies welke). 

1Gbit halen is dus niet mogelijk en dat is begrijpelijk. Maar het telkens wegvallen van de wifi (slechte wifi strength en response time) waardoor dus telkens mijn speakers eruit worden gegooid, dat is het grote probleem wat ik graag wil oplossen.