Problemen Sonos Playbar

• 1 februari 2017
  • 10 reacties
  • 1093 keer bekeken

Ik heb dezelfde klachten als bovengenoemd:
We hebben een recente Samsung UHD tv, maken gebruik van iTV Arris middels glasvezel en hebben een Sonos Playbar. We kijken eigenlijk uitsluitend HD zenders. Helaas valt een aantal keren per uur het geluid kort weg (1-2 seconden). We ervaren dit als zeer hinderlijk. Bij het kijken van opnames lijkt het verschijnsel zelf erger, vooral bij pauzemomenten en doorspoelen.

TV en Sonos zijn ook gecontroleerd op instellingen en defecten, echter nog steed regelmatig haperingen.

iTV aangesloten op TV via HDMI, en geluid middels optisch van TV naar Sonos.
Direct vanuit decoder naar Sonos is niet wenselijk ivm smart toepasingen.

waar kan dit aan liggen?

Admin: eigen topic aangemaakt

10 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Welkom Themos! Behoorlijk irritant TV kijken als het geluid steeds hapert :(

iTV aangesloten op TV via HDMI, en geluid middels optisch van TV naar Sonos.
Direct vanuit decoder naar Sonos is niet wenselijk ivm smart toepasingen.

Heb je dit al wel getest? Of als alternatief even helemaal geen Playbar aangesloten? Het is belangrijk dat we achterhalen waar het probleem precies zit. Als het zich bij opnames vaker voordoet kan dit een probleem zijn in de TV-ontvanger. Het testen zonder Playbar lijkt me daarom het meest zinvol. Je hebt dan dezelfde hdmi-aansluiting van de ontvanger naar TV. Als de storing zich dan niet meer voordoet kunnen we de TV-ontvanger uitsluiten als oorzaak.
Vanavond een avondje zonder Sonos, alleen tv geluid. Hapering lijkt veel minder (slechts enkele keer) maar wel een keer hortend en stotend geluid. Even van kanaal wisselen en hij doet weer normaal.
Dat gebeurde ook wel eens mét Sonos trouwens. De playbar is trouwens bedraad aangesloten op een bedraadde KPN Wifi versterker.
Reputatie 1
Badge +1
Hallo Themos,

Hoe is de iTV ontvanger aangesloten? Rechtstreeks op de experiabox of op een andere wijze?
Reputatie 6
Badge +10
(Zeer) grote kans dat het niet aan de Sonos ligt. Ik heb in de woonkamer ook een Playbar en 2x Play1 aangesloten op de tv (toslink). In het verleden regelmatig problemen gehad met haperingen in het geluid. Tv-ontvangers gewisseld, monteur geweest etc. Geen resultaat. Sinds een tijdje neem ik nu deel aan de 4K-pilot inclusief de UHD-ontvanger. Sindsdien nergens last van. Het blijkt dus wel degelijk aan de ontvanger te (kunnen) liggen. Bij mij is de Playbar ook bedraag aangesloten op het netwerk. Verder zijn alle tv-ontvangers (4) en switches (totaal 6) bedraad aangesloten. De switches (inclusief die van de 3 wifi-versterkers) ondersteunen alle IGMP-snooping. Vraag blijft inderdaad staan hoe je de tv-ontvanger nu hebt aangesloten. Als de Playbar en de tv-ontvanger beiden op de Wifi-versterker zijn aangesloten kan het daar in ieder geval niet aan liggen.
Beide apparaten, de PlayBar en de ontvanger, zijn aangesloten op de Wifi versterker van KPN.
Deze versterker is vervolgens rechtstreeks aangesloten (zo'n 15 meter verder) op de experiabox.
Kan ik ook meedoen aan die pilot?
Reputatie 6
Badge +10
Aan de aansluiting kan het niet liggen (mits de kabels niet defect zijn). Wat gebeurt er als je de toslink (als test) niet via de tv maar rechtstreeks op de Sonos aansluit? Op die manier sluit je uit dat de oorzaak in de tv ligt (wat ik niet verwacht). Heb je het op alle zenders of alleen die in surround uizenden? Het omschakelen van stereo naar 5.1 gaf bij mij problemen en blijvende haperingen. De uhd-pilot is helaas gesloten.
Reputatie 7
Badge +27
Om alles uit te sluiten lijkt het me goed de TV-ontvanger rechtstreeks op de Experiabox aan te sluiten. Als je meerdere TV ontvangers in huis hebt kun je ook de ontvangers omruilen als test, misschien iets makkelijker.
Reputatie 6
Badge +10
Om alles uit te sluiten lijkt het me goed de TV-ontvanger rechtstreeks op de Experiabox aan te sluiten. Als je meerdere TV ontvangers in huis hebt kun je ook de ontvangers omruilen als test, misschien iets makkelijker.

Dat was inderdaad de volgende stap
De stiltes vallen eigenlijk nooit op de NPO zenders. Vooral RTL4 en 5.

Verder alle aanbevolen combinaties geprobeerd maar geen succes. Kan het liggen aan de surround-instelling van de Sonos?
Reputatie 6
Badge +10
Nee, het heeft NIETS te maken met instellingen op de Sonos (ervaring) maar het probleem zit hem gewoon in de tv ontvanger i.c.m. genoemde zenders. Enige wat je kunt proberen is de box om te ruilen en hopen dat je er eentje krijgt die het toevallig niet heeft. Zoals eerder gezegd was bij mij het probleem over met de 4K-ontvanger. Nu maximaal 1 hapering per week dus dat is verwaarloosbaar. Misschien kan iemand van webcare iets voor je betekenen (dmv een pb) :$

Ps laatste check: alleen geluid via tv en sonos loskoppelen. Nog steeds een probleem dan ligt het zeker aan de ontvanger.

Reageer