Beantwoord

Publiek IP vernieuwings interval erg hoog

  • 1 March 2021
  • 17 reacties
  • 474 keer bekeken

Hallo,

Ik zag in de log van het modem (Experia Box v10a, maar dat doet er niet toe) het volgende:

Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: bound to 82.171.xx.yy -- renewal in 296 seconds.

Dit is eens in de 5 minuten! Weet iemand waarom de interval zo hoog is ingesteld?

Het maakt voor de werking niet uit, maar het lijkt me wat onnodig.

Met vriendelijke groet,

Gerdo Lansing

PS: ik heb een abonnement bij YouFone, maar aangezien dat het KPN netwerk is en ze bij YouFone niet zo snugger zijn, stel ik de vraag hier.

icon

Beste antwoord door obelisk 1 March 2021, 13:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Dat zul je toch YouFone moeten vragen want KPN Netwerk is alleen de drager. KPN zelf als provider gebruikt overigens PPPoE en geen dhcp client.

 

Ik denk dat het toch gewoon KPN is. Als ik naar www.watismijnip.nl ga, zie ik:


*IPadress: 82.171.xx.yy
*Provider: kpn.net
*Hostname: 82-171-xx-yy.fixed.kpn.net
*Socket: 63623

Als dit een IP-adres van YouFone zou zijn, zou ik ook verwachten dat het hier vermeld wordt.

Overigens is het modem met Telfort logo. Dat verklaart wellicht dat het een dhcp client betreft en geen PPPoE. Maar ja, Telfort is ook KPN.

Daarnaast had ik hiervoor Budget en dat ging naadloos over toen ik overstapte. Alleen het IP-adres veranderde. Ik heb pas later die dag het modem vervangen, aangezien ik het modem moest terug sturen naar Budget.

Ik heb het bij YouFone nagevraagd, maar hun antwoord is zoals ik al aangaf.

“Helaas hebben we geen additioneel servicebereik in deze. KPN stelt een standaard regel in en wij nemen deze over”

Waarom deze vraag als beantwoord staat, snap ik niet. Ik heb dat niet aangegeven dat de vraag beantwoord is. Hoe krijg ik dat weer weg? Ik ben toch de Auteur. Dan bepaal ik dat toch?

Raar Forum dit.

Hallo,

Omdat mijn eerdere vraag door iemand anders dan ik zelf op Beantwoord is gezet, terwijl deze niet beantwoord is, stel ik de vraag nogmaals.

 

Ik zag in de log van het modem (Experia Box v10a, maar dat doet er niet toe) het volgende:

Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: bound to 82.171.xx.yy -- renewal in 296 seconds.

Dit is eens in de 5 minuten! Weet iemand waarom de interval zo hoog is ingesteld?

Het maakt voor de werking niet uit, maar het lijkt me wat onnodig.

Ik heb het bij YouFone nagevraagd, maar hun antwoord is zoals ik al had verwacht. Daar kunnen zij niets aan veranderen:

“Helaas hebben we geen additioneel servicebereik in deze. KPN stelt een standaard regel in en wij nemen deze over”.

 

Met vriendelijke groet,

Gerdo Lansing

 

Admin: topics samengevoegd

Vraag me niet wat precies wel en niet gedekt wordt door dit forum, maar KPN Netwerk en KPN Wholesale (WBA) vallen daar voor zover ik begijp niet onder. Begrijpelijk is dit onderscheid niet voor iedereen even duidelijk door de naamgeving maar het zijn net als KPN (de provider) verschillende business units (en dus eigenlijk verschillende bedrijven).

Reputatie 7
Badge +24

Waarom een vraag stellen over iets wat gewoon werkt? En dat ook nog hier op het forum van KPN terwijl u helemaal geen klant bent bij KPN. Nogal logisch dat uw vraag op beantwoord gezet word. Dat zal hier ook snel gebeuren denk ik. Of dit topic word samengevoegd met uw vorige topic.

Hallo Nick83,

Ben jij soms moderator? Net na jouw reactie, is het topic inderdaad samen gevoegd.

Ik had er in het nieuwe bericht niet bij gezet dat YouFone het KPN netwerk is. Daarom stel ik de vraag hier.

Het probleem is dat de logging vol loopt. Ik kan niet verder terug kijken dan een halve dag, voor het geval er problemen zouden zijn. Dan kan ik dus nooit zien wat er gisteren speelde, als ze daarom zouden vragen.

Maar goed, er zal wel geen antwoord op komen.

Wat een dom forum is dit, joh!?

Je krijgt hier geen antwoord omdat je de vraag op de verkeerde plek stelt.

YouFone loopt via KPN Wholesale wat een heel andere tak is dan KPN (de provider), endat YouFone geen antwoord kan of wil geven zegt genoeg over hun klantenservice.

Reputatie 7
Badge +10

@gerdol

Prima plek hier om een vraag te stellen. Het is gewoon een openbaar forum.

Vroeger bij Telfort was de lease van het WAN IP-adres 600 seconden.
Ongeveer op de helft van de tijd werd / wordt reeds het IP-adres vernieuwd.

In het waarom kan men alleen maar gissen.

Telfort nu KPN. Echter oude Telfort gebruikers zitten nog steeds op een systeem indeling van
Telfort = DHCP en géén PPPoE.    internet VLAN 34  -  IPTV VLAN 4  

Kennelijk ook bij YouFone wordt dus ook die “Telfort” systeem indeling aangehouden.
Evenals Oxxio en BudgetThuis.

Reputatie 7
Badge +24

In het waarom kan men alleen maar gissen.

Misschien zorgt het snelle vernieuwen er voor dat als een klant zn abonnement wijzigt, dat dit dan ook snel doorgevoerd word bij de klant thuis. 

Reputatie 7
Badge +24

Het probleem is dat de logging vol loopt. Ik kan niet verder terug kijken dan een halve dag, voor het geval er problemen zouden zijn. Dan kan ik dus nooit zien wat er gisteren speelde, als ze daarom zouden vragen.

Logs van software waar je zelf geen controle over hebt, daar heb je toch niets aan. Volkomen nutteloos om daar naar te kijken. Als je er al iets in ontdekt kan je het probleem toch zelf niet oplossen. 

In het waarom kan men alleen maar gissen.

Misschien zorgt het snelle vernieuwen er voor dat als een klant zn abonnement wijzigt, dat dit dan ook snel doorgevoerd word bij de klant thuis. 

Dat maakt niets uit, als je interface nog geen adres heeft wordt er geforceerd een DHCP verzoek gedaan. Dat staat los van het vernieuwen van een adres. Het vernieuwen van een adres gebeurd standaard nadat de helft van de ‘ip lease time’ is verlopen. Het zou wel kunnen helpen om de down-time bij na eventuele werkzaamheden te verminderen in het geval er ergens door werkzaamheden een ander adresblok wordt gebruikt. Maar goed, zolang niemand met kennis van WBA antwoord kan geven blijft het gissen.

Reputatie 7

Ik zag in de log van het modem (Experia Box v10a, maar dat doet er niet toe) het volgende:

Arcadyan VRV9517 v6 daemon.info dhclient: bound to 82.171.xx.yy -- renewal in 296 seconds.

Dit is eens in de 5 minuten! Weet iemand waarom de interval zo hoog is ingesteld?

Het maakt voor de werking niet uit, maar het lijkt me wat onnodig.

Wat is er mis met een DHCP leasetijd van 10 minuten (renewal is altijd halverwege de leasetijd)?

Op jouw LAN is de leasetijd waarschijnlijk zelfs 24 uur.

Jouw publieke IP adres zal waarschijnlijk ook niet veranderen en dus maakt de leasetijd, zoals je zelf ook al aangeeft, eigenlijk niet uit voor de werking. 

Reputatie 7
Badge +24

@wjb met hoog bedoelt @gerdol juist laag denk ik. Gerdol wil minder keer per dag renewen.

@wjb met hoog bedoelt @gerdol juist laag denk ik. Gerdol wil minder keer per dag renewen.

Dat klopt.

Eens in de vijf minuten (helft van ingestelde waarde) is sowieso raar.
Ik ben vooral nieuwsgiering naar de reden van de techneut of architect die dit bedacht heeft. Die moet, volgens mij, even terug naar school.

Reputatie 7

@wjb met hoog bedoelt @gerdol juist laag denk ik. Gerdol wil minder keer per dag renewen.

Dat klopt.

Eens in de vijf minuten (helft van ingestelde waarde) is sowieso raar.
Ik ben vooral nieuwsgiering naar de reden van de techneut of architect die dit bedacht heeft. Die moet, volgens mij, even terug naar school.

Dat die leasetijd op 10 minuten ingesteld is zal vast en zeker nog stammen uit de tijd dat de publieke IP adressen dynamisch waren. In dat geval wil je dat een IP adres zo snel mogelijk vrijgegeven wordt als er een andere router aangesloten wordt met een afwijkend MAC adres.

Op publieke wifi netwerken zie je overigens ook hele lage DHCP leasetijden. Logisch want ook daar wil je het IP adres van een apparaat dat geen verbinding meer heeft zo snel mogelijk vrijgeven.