Beantwoord

Radio via coax werkt niet meer sinds overstap naar KPN

  • 25 February 2018
  • 14 reacties
  • 8888 keer bekeken

KPN
Ik ben in het bezit van een stereotoren
Nu is deze bekabeld met een coax kabel maar sinds 25-02 werkt deze ontvangst niet meer
Wat te doen
Radio luisteren via de TV ?
Aan deze toren zitten diverse speakers door het huis

WAT TE DOEN
Johan

Admin: post samengevoegd met je eigen topic
icon

Beste antwoord door PeterG 23 April 2018, 12:23

Bekijk origineel

14 reacties

KPN
Ik ben in het bezit van een stereotoren aangesloten via een coax kabel
Op 24-02 werkte de ontvangst niet meer
De TV en telefoon en internet ontvang ik via de KPN glasvezel
Wat nu te doen
Aan deze toren zijn diverse speakers aangesloten
Wat te doen
Radio stations beluisteren via de TV ?
Wat is uw oplossing ???????

Dat verneem ik graag
Johan

Admin: titel aangepast zodat je bericht beter is te vinden
Hallo 😺 -liefhebber.

De tv ontvanger van kpn is ook een radio-tuner. Bij KPN zul je dié moeten gebruiken voor radio-ontvangst. FM heeft KPN niet, dus ook geen coax. Via coax, FM dus, kan je alleen via de ether zenders krijgen met een lintantenne.

Sluit de tv/radio ontvanger aan op je versterker, bv AUX IN, en je kunt weer radio luisteren (zonder dat de tv aan hoeft). Dit kan analoog met de meegeleverde kabel mini-jack - 2 x tulp (rood/wit) of met optische kabel (Toslink; niet meegeleverd)

Dit is het aanbod:
801 NPO Radio 1
802 NPO Radio 2
803 NPO 3 FM
804 NPO Radio 4
805 NPO Radio 5
806 NPO Soul & Jazz
808 Sky radio 101
809 Radio 538
811 Q-music
812 Classic FM
813 Radio 10
814 Arrow Classic Rock
815 BNR Nieuwsradio
816 Slam! FM
817 Radio 8FM (was Hitradio Veronica)
818 Sublime FM (jazz,blues,funk)
819 Radio Veronica
821 FunX
822 Radio Decibel
823 100 % NL
824 Concertzender
825 Radio NL
826 Puur NL
827 Radio Continu
828 Pinguin radio
829 Groot Nieuws radio (NIEUW 1 juli 15)
830 Radio 509 (NIEUW maart 2016)
831 Efteling Kids radio (NIEUW 16 november ’17)
841 VRT Radio 1
842 VRT Klara
843 MNM
844 Studio Brussel
847 VRT Radio 2
849 WDR 3
850 Deutschland Funk
851 Radio Ujala
861 BBC Radio One
862 BBC Radio Two
863 BBC Radio Three
864 BBC Radio Four
865 BBC World Service
866 Sunrise FM
Van onderstaande regionale zenders krijgt u alleen uw eigen regio en de aanliggende. Klik hier om te zien welke regionale zenders u ontvangt.
880 Omrop Fryslan, 881 Radio Noord
882 Radio Drenthe, 883 Radio Oost
884 Radio Gelderland, 885 Omroep Flevoland
886 Omroep Brabant, 887 Radio M Utrecht
888 Radio Noord-Holland, 889 Radio West
890 Radio Rijnmond, 891 L1 Radio
892 Omroep Zeeland

En nog 51 non stop themakanalen van Stingray 900 t/m 950

Bron: Breedbeeldweetjes
PeterG
Bedankt voor je reactie
Ik ga er mee aan de gang Wat een toestanden al die veranderingen en gepuzzel

groet Johan
Ik heb de beschreven situatie al sinds 1 mei 2009, toen ik stopte met Ziggo (hoewel ik toen ook al de digitale ontvanger van Ziggo op de versterker had i.v.m. leuke zenders die ze niet via FM hadden). Per genoemde datum KPN genomen (en dus geen FM via kabel meer), toen nog alleen Digitenne beschikbaar. Ook 1 ontvanger voor tv en radio. Per maart 2011 geswitched naar interactieve tv van KPN. Het is voor mij dus allesbehalve nieuw ;)

Nog een VOORDEEL: Het tv-geluid kan nu ook via je boxen 😄
Hoi Johan. Ben je uit de puzzel gekomen? 🙂
Ga uit van wat kan en niet van wat niet kan. Wat niet kan kan altijd nog komen.............

Om maar met laatste zin van Peter G te beginnen en waar ik het niet mee eens ben!
Met mijn oude (analoge)tuner + antennekabel + versterker +boxen aansluiting een goed geluid, maar
wist niet hoe oude set opnieuw aan te sluiten (wat ook niet kan?) nu gaat alles via TV ontvanger zonder oude Tuner aangesluiting, gelukkig kan het met kabeltje toch via oude Stereo installatie afgeluisterd worden en TV uit blijven.
Maar mijn oude Stereo installatie lukt het niet om van dit gecomprimeerde signaaltje wat via 2 telefoon draadjes aangeleverd wordt een fraai dynamisch geluid te verwezelijken, ik kan net zo goed een transistor radio op mijn HiFi aansluiten!
Misschien muggenzifterij of niet mee willen gaan in Modern Times maar ik wil geen gebruik van Surround,Bluetooth,Hometheater,Entertainment,Soundbar,Dac en andere bla bla marketing gedreutel.
Mijn vraag wat moet Ik doen zonder extra kosten weer een goed Radio geluid te krijgen ? en af en toe een analoog kraakje vind ik niet zo erg.
Mijn motto is simpel:

Ga uit van wat verbeterd kan worden en anders niet aanbieden.
Die kreet staat momenteel onder al mijn berichten (wordt automatisch toegevoegd van uit mijn profiel) en klopt mijns inziens als een bus. anders stond ie er ook niet zo. Alleen geldt in dit geval voor FM-radio het laatste zinnetje niet inderdaad. FM via de kabel is overal in 2020 weg en in de ether per 2022. FM is dus bijna over en sluiten.

Maar mijn oude Stereo installatie lukt het niet om van dit gecomprimeerde signaaltje wat via 2 telefoon draadjes aangeleverd wordt een fraai dynamisch geluid te verwezelijken, ik kan net zo goed een transistor radio op mijn HiFi aansluiten!
Hier heb ik toch een hele andere ervaring. Ik heb 5 x 100 watt en dus voor stereo 2 x 100 watt. En radio via KPN klinkt prima. De ontvanger is optisch met de versterker aangesloten.
Helaas geeft de gemiddelde luisteraar niet om dynamisch. Anders was de CD niet zo verdwenen. Nu dat aanschaffen van muziek via Spotify is allemaal gecomprimeerd. Heel jammer.

Misschien muggenzifterij of niet mee willen gaan in Modern Times maar ik wil geen gebruik van Surround,Bluetooth,Hometheater,Entertainment,Soundbar,Dac en andere bla bla marketing gedreutel.
Als het aanbod wel moderniseert is dit misschien geen handige insteek.
Misschien je oude beeldbuistelevisie ook maar eens moderniseren? Of ben je daarmee wel meegegaan? 🤔

Mijn vraag wat moet Ik doen zonder extra kosten weer een goed Radio geluid te krijgen ?
Huidige mogelijkheden: DAB+, internetradio (via wifi; honderen radiozenders. Meer gecomprimeerd dan via de KPN ontvanger); FM-ether (nog tot 2022); digitale ontvanger via provider.
Als je nu een FM-tuner hebt dan zul je minstens kosten moeten maken voor een FM-lint-antenne of buitenantenne.

Ga uit van wat verbeterd kan worden en anders niet aanbieden.
Tja, aan het oude (FM, PAL-televisie) valt niks meer te verbeteren. Vandaar de nieuwe digitale doorgifte. Daar zul je het anno 2018 en verder tóch mee moeten doen.
Reputatie 4
Badge +4
FM-ether (nog tot 2022);...

Dat is onjuist. Er is nog geen besluit genomen over afschakeling van FM in de ether. Het ministerie van EZK heeft onderzoek laten doen ( https://www.dialogic.nl/projecten/argumenten-en-impact-zinvolle-afschakeling-analoge-radio-etherdistributie-fm-en-am/ ) waaruit blijkt dat afschakeling rond 2030 het meest waarschijnlijk is. De staatsecretaris heeft aangegeven dat medio 2018 het tweede deel van de betreffende nota naar de kamer zal worden gestuurd, waarna beleidskeuzes gemaakt kunnen worden (dec. 2017, https://www.rijksoverheid.nl/documenten/kamerstukken/2017/12/19/kamerbrief-met-onderzoeksrapport-argumenten-en-impact-bij-een-zinvolle-afschakeling-van-analoge-radio-etherdistributie-via-fm-en-am )

Kabelmaatschappijen bepalen zelf wanneer ze het analoge signaal afschakelen. Waar bv Delta aangeeft alle analoge signalen binnenkort af te schakelen, geeft Ziggo aan alleen analoge TV af te schakelen en analoge FM voorlopig nog te leveren.
Ziggo stopt ook (uiterlijk) per december 2020 met FM radio hoor. Kort nadat de laatste regio voor TV is uitgeschakeld namelijk. Zonder analoge TV mogen ze van het CvdM ook geen FM radio meer leveren. Delta stopt er nog dit jaar mee. Caiway heeft het al jaren niet meer.
Echt FM is op zijn laatste benen.
En in de ether verwacht ik nog steeds uitschakeling uiterlijk 31 december 2022. Er is ruimte nodig voor nieuwe diensten.
Voor lokale omroepen wordt inderdaad gesproken over 2030. Maar dat geldt naar mijn mening echt niet voor de publieke en commerciële zenders.
Ok de kreet kan voor TV mogelijkheden gelden maar niet voor radio, TV daar hoor je mij ook niet over en heb de oude beeldbuis allang geleden vervangen.
Maar waarom radio geluid niet zo belangrijk is dat begrijp ik nog niet, als FM vervangen wordt mag je toch verwachten dat er iets beters voor in de plaats komt?
Een FM lint of buitenantenne zal waarschijnlijk in het midden van de stad geen geweldig signaal geven en om een andere provider voor alleen de radio te nemen wordt een beetje duur, maar misschien is zo,n DAB een uitkomst ? zou dat een verbetering geven als deze tussen TV-radio ontvanger en versterker aangesloten wordt?
CD en platen speel ik nog steeds af en klinken perfekt
Maar waarom radio geluid niet zo belangrijk is dat begrijp ik nog niet, als FM vervangen wordt mag je toch verwachten dat er iets beters voor in de plaats komt?DAB+ is bij de meeste zenders inderdaad nog niet zo goed als FM. Alleen de publieke zenders zenden allemaal op minimaal 96 kbps uit, dat klinkt heel mooi.
Veel anderen gebruiken lagere bitrates tot 48 aan toe. En dat is matigjes.

Een FM lint of buitenantenne zal waarschijnlijk in het midden van de stad geen geweldig signaal geven en om een andere provider voor alleen de radio te nemen wordt een beetje duur, maar misschien is zo,n DAB een uitkomst ?Nee, FM uit de ether moet je echt wel een goede (dak)antenne voor hebben. Ik zit gunstig qua zendlocaties maar hier ook minstens best een ruisje (en dat vindt ik al irritant). DAB+ kan ook, maar dat is, afgezien van NPO, minder dan FM geluid.
Een goed alternatief is een internetradio. Die zet je bij je versterker via aux en via wifi kun je honderden stations binnenhalen. Er zijn DAB+ radio die óók een internetradio aan boord hebben. Prima combinatie!
Ik begrijp niet goed wat je bedoeld met "een andere provider voor de radio". Via FM ether, DAB+, internet heb je geen andere provider nodig. Je zou hooguit een Digitenne ontvanger erbij kunnen nemen (€ 5 p/m) maar dat is ook KPN.

Ikzelf gebruik helemaal geen FM meer. Maar 3 digitale bronnen. De interactieve box van KPN. Klinkt prima op mijn 100 watt per kanaal versterker. En een Digitenne ontvanger (iets minder ruimtelijk dan de interactieve) én DAB+ (slaapkamer).
Een internetradio heb ik zelf niet, maar een goede vriend van me wel.

Platen en CD's klinken inderdaad uitstekend, maar mag je beiden niet refereren aan radiogeluid. FM is al afgeknepen op 15 kHz.
Reputatie 7
Echt FM is op zijn laatste benen.
En in de ether verwacht ik nog steeds uitschakeling uiterlijk 31 december 2022.
Dat zou nog wel eens flink anders kunnen gaan lopen. Vele zenders zijn absoluut niet blij met DAB en DAB+ en het zou mij niets verbazen als FM in de ether een veel latere "houdbaarheidsdatum" zal blijken te hebben.
Wil eigenlijk een oplossing binnen mijn huidige KPN abonnement, een apart Ziggo betaald abonnement om weer FM radio te ontvangen lijkt mij een beetje raar en ook geen Digitenne oplossing.
Denk eerder een taak voor de KPN om vervanging van FM signaal te verbeteren of minstens iets aan te leveren wat net zo goed is, maar dat kan altijd nog komen!?
Over slaapkamer radio's met DAB heb ik het niet, gaat mij om huiskamer oplossing, Versterker>Tuner>luidsprekers.
Misschien gewoon de DAB-DAC of hoe het ook mag heten in de KPN centrale neerzetten zodat het via de 2 draadjes in je TV ontvanger komt.
Wil eigenlijk een oplossing binnen mijn huidige KPN abonnement, een apart Ziggo betaald abonnement om weer FM radio te ontvangen lijkt mij een beetje raar en ook geen Digitenne oplossing.Levert Ziggo dan op je adres? Digitenne kan je binnen je abonnement aanvragen evenals een exta interactieve ontvanger.

Of je huidige interactieve ontvanger aansluiten op je versterker. Er zitten flink wat radiozenders op.

Of toch iets investeren in een DAB+/internetradio combi. Zul je veel plezier van hebben.

Versterker>Tuner>luidsprekers.
Technisch is de volgorde tuner>versterker>luidsprekers. De tuner levert kpn; dat is tevens de tv-ontvanger 😉 Wil je andere radiomogelijkheden (danwel zenders) dan zelf een DAB+/internet-tuner aanschaffen bijvoorbeeld.

Wil eigenlijk een oplossing binnen mijn huidige KPN abonnement,
Voor DAB+ is geen abonnement nodig; internetradio kan via je KPN internetabonnement. Net als extra ontvangers (i-tv/digitenne).

Het kabelbedrijf heeft indertijd toch ook je versterker en FM-tuner niet betaald/geleverd voor je? Of je computer?
KPN levert een radio-tuner want daar wordt tevens de tv-ontvanger voor gebruikt. Je kunt meerdere ontvangers in je abonnement aanvragen: i-tv of digitenne. Dus je kunt het gewoon in het abonnement houden.
Wil eigenlijk een oplossing binnen mijn huidige KPN abonnement
Bij Ziggo gaat binnen 1½ jaar de FM er ook uit en zullen ook die gebruikers de losse tv-box moeten gebruiken voor radio. Net als bij KPN. Geen verschil dan meer. (of DAB+/internet-tuner)
CvdM: Ziggo mag tot 31 dec. 2019 FM blijven aanbieden.

Reageer