Beantwoord

Raspberrypi 4 en Experia Box V10

  • 18 January 2020
  • 41 reacties
  • 1129 keer bekeken

hallo ik heb raspberrypi 4 aangesloten via kabel aan mijn experia box V10. 

als ik het ip adres http://192.168.2.1/ in adresbalk type staat er 

 

 

Deze site is niet bereikbaar

192.168.2.1 heeft de verbinding geweigerd.

Probeer dit eens:

  • Controleer de verbinding
  • Controleer de proxy en firewall

ERR_CONNECTION_REFUSED

 

wat moet ik doen ?

mvg bonnie

*Admin: reactie afgesplitst, eigen topic aangemaakt.

icon

Beste antwoord door Anonymous 6 February 2020, 11:29

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Reputatie 7
Badge +24

hallo ik heb raspberrypi 4 aangesloten via kabel aan mijn experia box V10. 

als ik het ip adres http://192.168.2.1/ in adresbalk type staat er 

 

 

Deze site is niet bereikbaar

192.168.2.1 heeft de verbinding geweigerd.

Probeer dit eens:

  • Controleer de verbinding
  • Controleer de proxy en firewall

ERR_CONNECTION_REFUSED

 

wat moet ik doen ?

mvg bonnie

Dat is afhankelijk van wat je wil bereiken. Wat is de bedoeling? Heb je een scherm en toetsenbord aan de raspberry aangesloten? Wat ziet u op scherm?

Reputatie 7
Badge +30

Beste @nobeldesign, welkom! Ben je er nog uitgekomen? Beantwoord anders vooral de vragen die Nick stelt. We helpen je graag verder!

hallo, nee is nog niet gelukt.

met de raspberry  en software domoticz, zal ik mijn slimme meter kunnen uitlezen.

normaal is aan sluiting van een scherm en toetsenbord niet nodig, maar heb het tijdelijk aangesloten.

Raspberry P4 , domoticz software ( inmiddels 3de sd kaart) scherm, lankabel van Pi4 naar experia V10, toetsenbord en muis aangesloten.

opstarten , en  het scherm heeft beeld, in hoek kan ik zien dat mijn experia V10 hem een IP adres geeft.

dit ip adres zou ik nu op een andere pc ( mijn notebook ) typen en de software instellen door, IP 192.168.2.1:8080.

 

maar verbinding geweigerd. iemand een idee

 

groetjes bonnie

 

 

 

Reputatie 7

Je zal de firewall op die Raspberry inkomend open moeten zetten voor de gebruikte poorten.

enig idee hoe dat moet? wjb

normaal had ik hem aan moeten sluiten en hij zou doen, de software is al op de SD kaart. heb nu de 3x  een nieuwe SD gestuurd.

3 x defecte SD kaart, dat kan het niet zijn.

Reputatie 7

enig idee hoe dat moet? wjb

Ik zou het niet weten, ik ben geen linux man maar misschien heb je hier iets aan.

Bron.

thx zal eerst proberen het te vertalen, maar snap zelf er ook niets van. Als set gekocht, aansluiten en hij doet het, maar mooi niet

smile

gr bonnie

Reputatie 7
Badge +24

Weet je zeker dat 192.168.2.1 daadwerkelijk het juiste ip is? Lijkt me dat da ip al wel aan een ander apparaat uitgedeeld is. Wat zie je precies op scherm staan na opstarten?

Na opstarten zal je eerst nog wel moeten inloggen. Weet je de gebruikersnaam en wachtwoord? Waar heb je dat setje aangeschaft? Zit daar documentatie bij?

De firewall staat standaard uit, in ieder geval standaard Raspbian. Wat nog wel eens mis gaat is dat domoticz niet automatisch start.

Je kan beste even op de raspberry een terminal venster starten en dan de volgende regels intypen:
 

sudo ip addr

sudo ip route

sudo ping -c 4 192.168.2.254

sudo systemctl status domoticz

 

 

Badge

Zorg dat je de pi hebt aangesloten met een beeldscherm + keyboard.

Ik ga ervan uit dat het een pi is waar in ieder geval een linux versie op staat. Om het ip adres te achterhalen die de pi van je dhcp server krijgt type je in een terminal (dat is zo’n zwart scherm met een knipperende cursor :-) ) ip a

Je krijgt dan zoiets te zien. Het ip adres van je pi is hetgeen ik heb onderstreept. Dat is bij jou dus dus waarschijnlijk wel anders maar je ziet wel waar je moet zoeken. Als de webserver draait van je pi en domoticz dan zou je via dat adres beeld moeten krijgen. Dus in het voorbeeld: 192.168.100.56:8080

voor poort 8080. Of probeer https://192.168.100.56

lukt dit niet probeer dan vanaf een andere computer op je netwerk het pi-adres te pingen.

type in een terminal ping 192.168.100.56 (vul uiteraard hiervoor jouw adres in!!) dan zou je antwoord moeten krijgen.
Als dat lukt heb je in ieder geval al het goede adres te pakken...  Probeer dit eerst eens. Dan kunnen we weer verder...

hallo sorry dat ik zo laat reageer, weinig tijd.

als ik de pi 4 aansluit krijg ik dit te zien

en krijg boven mijn ip adress te zien

en wat ik nu moet doen, geen idee. normaal zou het programma domoticz van zelf doen.

 

heb geloof ik het terminal venster gevonden

als ik type sudo ip addr

maar ja snap niet wat ik nu moet doen, sorry

 

Reputatie 7
Badge +24

Je zou het wachtwoord moeten wijzigen, maar verder heeft dat niets te maken met de werking van domoticz.

Bijzonder dat het ip 192.168.2.1 is. Maar goed ... het kan. Op een andere computer opent u een webbrowser en tikt in de adresbalk http://192.168.2.1:8080/

hallo nick

dit krijg ik te zien

@nobeldesign  Het lijkt erop dat domoticz niet actief is. Om dat te controleren, in een terminal intypen:

sudo systemctl status domoticz

 

Wat staat er dan?

hoi tmoesel

dit

Reputatie 7
Badge +24

Dat ziet er goed uit.

Ok, uw netwerk. Heeft u alleen een Experiabox? Of heeft u nog meer routers in het netwerk? Accespoints? Google Home? Ik zei al: 192.168.2.1 als ip is enigszins merkwaardig. Iets klopt er niet. Ip adressen worden namelijk uitgedeeld op volgorde van dat de apparaten aangesloten worden. Het eerste apparaat krijgt 192.168.2.1, het 2de apparaat krijgt 192.168.2.2, het derde 192.168.2.3 enz. En die Raspberry zal toch niet het eerste apparaat zijn wat u aangesloten heeft?

Kunt u op de Raspberry een browser openen en testen of u internet heeft? En probeer daarin dan eens http://localhost:8080/

hoi tmoesel

dit

domoticz is dus niet actief, zie laaste regel, is ‘stopped...’

 

Even herstarten met:

sudo systemctl restart domoticz

 

 

Reputatie 7
Badge +24

hoi tmoesel

dit

domoticz is dus niet actief, zie laaste regel, is ‘stopped...’

 

Even herstarten met:

sudo systemctl restart domoticz

 

 

Zie het nu ook. Waarom staat er dan in het groen "active"?

Edit: ok er moet "running" achter staan :robot:

 

op de pi

heb Experiabox V10

vroeger had ik printer, die stond geloof ik op 196.168.2.1, maar die heb ik nu weer met pc-kabel aan pc

heb sudo systemctl restart domoticz , getypt

kom rij met pi@paspberrypi: gebogen streepje S en dan niets

 

nog een keer

sudo systemctl status domoticz

 

heb sudo systemctl restart domoticz , getypt

kom rij met pi@paspberrypi: gebogen streepje S en dan niets

Je kan nu in een webbrowser weer proberen:

http://192.168.2.1:8080/

op laptop, kan ik  in ip adres super bedankt.

 

top thxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

vraagje moet ja straks, de pi aan slimme meter aansluiten, zonder pc-scherm. Doet die pi dan nog?