Beantwoord

RDP en VNC werkt niet meer op inter netwerk na overstap naar KPN glasvezel

  • 13 September 2020
  • 23 reacties
  • 661 keer bekeken

Reputatie 1

Met de Ziggo modem. kon ik intern van ieder apparaat, Microsoft, Linux of Android op een PC, telefoon, tablet enz., een RDP of VNC sessie opzetten. Nu lukt dat met de KPN V12 modem niet meer Ik krijg steeds de melding: “Can’t connect to the remote PC because the Remote Desktop Gateway server is temporarily unavailable. Try connecting later or contact your network administrator for assistance. Error code: 0x30000062” Omdat het met het wisselen van de modem op ieder apparaat en met elk OS is moet het in het modem zitten.

Normaal zou je het modem vanuit een browser op ieder apparaat moeten kunnen benaderen. Dit lukt echter op een enkele windows 10 pc. Alle andere apparaten geven de melding dat de site niet te benaderen is. Soms met een herstart van het modem lukt het ook vanuit een google browser op een linux omgeving. Dit is echter steeds maar tijdelijk. Dit heeft mogelijk met hetzelfde probleem te maken.

Google chrome remote desktop lukt bij enkele apparaten ook, maar ook niet van alle.

Ik zou gewoon weer RDP en VNC als protocollen willen gebruiken.

icon

Beste antwoord door Gisiem 16 September 2020, 16:36

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7

De V12 is via de browser te benaderen op https://mijnmodem.kpn.

Dan moet je echter geen andere DNS server gebruiken dan de V12 zelf. 

Doe je dat wel dan kan je kijken of je de V12 op https:://192.168.2.254 kunt benaderen.

Naar wat voor een apparaat wil je een RDP opzetten en waar staat dat apparaat?

In jouw thuisnetwerk of elders?

Als deze in jouw thuisnetwerk staat, gebruik je dan het LAN IP adres van dat apparaat om de RDP sessie mee op te zetten?

Reputatie 1

Er is geen andere dns server. Ik kan mijn modem altijd benaderen op 1 “windows 10 pc” via 192.168.2.254.
na een herstart van het modem lukt het soms ook van een andere pc.  Meestal maar tijdelijk. Wanneer ik het IP adres in een browser type wordt het op elk apparaat en ieder OS meteen geresolved naar https://mijnmodem.kpn/2.0/gui/#/login/  DNS functioneerd dus goed. Al mijn apparaten zitten in hetzelfde lan: 192.168.2.xx . De meeste automatisch vanuit de DHCP van de modem. Enkele heb ik manueel ingesteld en daarna gereserveerd in het modem. Ik wil een RDP opzetten binnen hetzelfde lan.

Voorheen had ik een modem van ziggo met lan 192.168.178.xx .Toen kon ik van ieder apparaat ongeacht het OS met RDP iedere andere desktop overnemen. Nu ik een KPN modem heb met lan 192.168.2.xx (alle apparaten gechecked met ipconfig of passend commando) kan ik geen enkele RDP meer opzetten.

Hij geeft altijd de melding dat de remote Gateway (192.168.2.254) niet bereikbaar is. Van ieder apparaat is de gateway en de pc die ik wil overnemen gewoon te pingen.  Ik kan niets anders bedenken dan dat het een instelling van de modem is. Volgens mij zijn er instellingen waar alleen de ISP bij kan.

Of ik zie iets anders over het hoofd. Hobbymatig gebruikte ik RDP bijna dagelijks. Als alternatief heb ik VNC geprobeerd. Ook dat geeft problemen. Gezien de diverse OS's zijn opties als teamviewer e.d. niet te gebruiken omdat die niet voor alle systemen beschikbaar zijn. (Voorbeeld: linux op AMR architectuur)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reputatie 7

Plaats eens screenshots van wat je doet en de melding die je krijgt.

Reputatie 7
Badge +24

De pc's die je niet kunt benaderen, hebben die toevallig een vast ingesteld ip adres? Op het apparaat zelf ingesteld? Misschien verkeerde subnet mask? 

Reputatie 1

Om het eenvoudig te maken gebruik ik een windows 10 PC met 192.168.2.14 / 255.255.255.0 om naar een windows 10 PC met 192.168.2.60 / 255.255.255.0 te connecten. Gateway is 192.168.2.254 / 255.255.255.0

Dit is de pc waarvan ik de desktop wil overnemen: 

Hieronder  de instelling van de pc  die ik wil benaderen. Gebruiker die wil inloggen is administrator 

Ook geprobeerd met verificatie uit:

Eerst via oude mstsc::

 

Dan via RDP App zonder opgave van gateway 192.168.2.254:

Dan geprobeerd met opgave van gateway:

Zowel doel PC als de gateway zijn gewoon te pingen:

 

Reputatie 7
Badge +24

Hmmm... alles al een keer opnieuw opgestart? :innocent:

Reputatie 1

Helaas, Al meerdere keren alle apparaten inclusief modem reset. Zoals ik al zei, met de vorige modem werkt alles direct. met deze modem op alle apparaten geblokkeerd. Voor mij ???????????

Ik hoop dat er nog een goed idee komt

@Gisiem gateway kan betrekking hebben op 192.168.2.254 en/of een server van Microsoft die faciliteert bij het opzetten van een RDP connectie. Dat laatste zal je wellicht uit willen hebben denk ik. Je moet dieper in de RDP connectie settings graven om uit te zoeken hoe dit nu staat ingesteld.

Zelfde kan gelden voor moderne VNC software, zoals b.b. RealVNC.

Maar je hebt strict genomen geen gateway nodig, niet die van Microsoft of RealVNC (of iets anders op internet) en ook niet de netwerk gateway 192.168.2.254. Je kan de V12 in principe wel uitzetten. Probeer maar een met opensource VNC zoals tightvnc of tigervnc. Op Linux kan je echt direct tussen 2 PC’s verbinden. b.v. op 192.168.2.60

vncserver

en op 192.168.2.14

vncviever 192.168.2.60:5900

 

Reputatie 1

De KPN helpdesk zegt dat ze de kennis niet hebben, en stellen voor om een abonnement op de technische helpdesk te nemen voor  5 euro in de maand zonder de garantie dat het dan wel opgelost wordt. Ik zoek nog even door en hoop via dit form een oplossing te vinden.

Helaas, Al meerdere keren alle apparaten inclusief modem reset. Zoals ik al zei, met de vorige modem werkt alles direct. met deze modem op alle apparaten geblokkeerd. Voor mij ???????????

Ik hoop dat er nog een goed idee komt

Kijk ook nog eens naar de eerdere vragen van Nick83. Een vast IP adres instellen op een PC en ook een (DHCP ?) reservering maken op de V12 is overhead want er zal nooit een DHCP vraag van de PC naar de V12 worden gedaan. wjb zal je wellicht wel kunnen vertellen of een reservering in de V12 ook leidt tot een DNS hosts en/of ARP entry in de V12.

Die ‘gateway’ is een Microsoft Server service lijkt me en niet de gateway van je netwerk (192.168.2.254). Ik weet tamelijk zeker dat die laatste niet gaat reageren als verwacht. Als je een Microsoft Remote Gateway server hebt moet je het ip-addres van dat systeem gebruiken en niet de netwerk gateway.

Reputatie 7

Het zou geen enkel probleem mogen zijn om een RDP sessie op te zetten met een computer die RDP ondersteunt.

Ik neem aan dat die 192.168.2.60 Windows 10 Pro draait en niet de Home versie.

Zijn de betrokken machines bekabeld aangesloten of via wifi. 

En de machine waar je de RDP sessie op start?

Heb je wellicht in de firewall op de 192.168.2.60 inkomend een restrictie op extern IP adres vastgelegd voor RDP (Extern beureaublad)?

Die gateway moet je gewoon vergeten, die speelt geen rol in deze. @obelisk legt dat correct uit, die moet alleen ingevuld worden als er een Microsoft Remote Gateway Server gebruikt wordt.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitvoer van het volgende commando:

psping <ip van systeem dat je wil bereiken>:3389

Dat tooltje kan je hier vinden: https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/

Als je iets krijgt als:

PsPing v2.10 - PsPing - ping, latency, bandwidth measurement utility
Copyright (C) 2012-2016 Mark Russinovich
Sysinternals - www.sysinternals.com

TCP connect to 192.168.2.199:3389:
5 iterations (warmup 1) ping test:
Connecting to 192.168.2.199:3389 (warmup): from 0.0.0.0:14858:
This operation returned because the timeout period expired.

Dan luistert je systeem gewoon niet.

Het kan bij Windows systemen nog zo zijn dat na een netwerk wisseling je netwerk ineens een ‘onbekend netwerk’ is en dan zijn de firewall instellingen anders.

Reputatie 7

Het kan bij Windows systemen nog zo zijn dat na een netwerk wisseling je netwerk ineens een ‘onbekend netwerk’ is en dan zijn de firewall instellingen anders.

Dat is een zeer plausibele verklaring.

Hallo,
Ikzelf heb ook ‘onverklaarbaar’ gedrag na de overstap van Ziggo naar KPN.
Het bleek 'm uiteindelijk te zitten in het feit dat KPN geheel IPv6 ondersteund.

Aangezien mijn eigen netwerk hier (nog) niet op ingericht is, had ik DNS/DHCP problemen.

Nadat ik IPV6 had uitgezet werkte alles weer redelijk naar behoren.
 

ik zag in de screenshot dat de machine ook ipv6 gebruikt?

Mischien dat her werkt als ipv6 uitzet?

(moest het bij mij ook op de EdgeRouterX uitzetten)

Dat fe80:: adres is een ‘link local’ adres en elk device dat ipv6 ondersteunt zal zo'n adres hebben. Ook als je ipv6 op het modem uitschakeld zal je zo’n adres houden.

Reputatie 7

De V12 ondersteunt ook helemaal nog geen IPv6, dat wordt in een latere firmware pas geactiveerd.

Zelf gebruik ik overigens een EdgeRouter Lite 3 met IPv6 en uiteraard werkt RDP ook dan zonder enig probleem.

Het kan bij Windows systemen nog zo zijn dat na een netwerk wisseling je netwerk ineens een ‘onbekend netwerk’ is en dan zijn de firewall instellingen anders.

Dat is een zeer plausibele verklaring.

Dit kan je makkelijk testen mbv een telnet commando op poort 3389 (dit is de poort die RemoteDesktop gebruikt:
telnet 192.168.2.60 3389

Als dit eindigt met en “Could not open connection to the host, on port 3390: Connect failed”, dan betekend dit dat de poort op de remote machine niet open staat (firewall issue??)
De machine zelf staat naar eigen zeggen wel aan, omdat de machine wel te pingen is op 

(dit is feitelijk dezelfde test als die Obelisk je wilde laten doen, maar dan met telnet ipv PsPing….)

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de uitvoer van het volgende commando:

psping <ip van systeem dat je wil bereiken>:3389.

 

Reputatie 1

IK heb alle reacties bekeken en ter harte genomen. Inmiddels was het niet zo’n probleem meer. Ik kan vanuit linux VNC naar de windows machines. Ik heb tight VNC op de windows pc's geinstalleerd. en vanuit linux kan ik ze met Remmina benaderen. Van Chromebook kan ik Google desktop gebruiken. RDP naar de windows machines gaat echter nog steeds niet. Wel met de microsoft rdp app van chromebook naar Linux. Probleem zit dus toch op de windows 10 machines.

 

Vervolg:

Hier de test van Acelndy. wat vreemd is dat de PC terugmeld dat poort 23 niet open staat terwijl ik 3389 probeer te benaderen. De uitkomst is hetzelfde met de firewall aan en uit op de doelmachine

En dit is het resultaat van obelisk. De eerste keer met firewall aan. de rweede keer met firewall uit

Hieruit maak ik op dat de firewall de boel tegenhoud. Wisseling van netwerk heeft blijkbaar invloed op firewall configuratie van Windows 10. Hier had ik gewoon mee moeten beginnen.!!!

MSTSC geprobeerd zonder firewall. werkt goed nu nog even uitzoeken hoe ik 3389 openzet op de microsoft firewall. Bedankt iedereen voor het meedenken.

Je moet er voor zorgen dat je netwerk een ‘private’ netwerk wordt, nu wordt het waarschijnlijk als een ‘public’ netwerk getoond.

Ik weet zo uit mijn hoofd niet hoe je dit in Windows 10 aanpast, maar als je daar op gaat googelen vind je het antwoord wel.

 

Reputatie 1

Was niet zo moeilijk op alle windows PC's nu poort 3389 open gezet kan ze weer van alle apparaten overnemen.

Nogmaals bedankt. Privaat of public loop ik nog even na

Mooi dat het probleem boven water is :)

 

Anyway, het telnet comando is:

telnet 192.168.2.14 3389
(dus zonder dubbele punt “:” ) :wink:

Hier de test van Acelndy. wat vreemd is dat de PC terugmeld dat poort 23 niet open staat terwijl ik 3389 probeer te benaderen. De uitkomst is hetzelfde met de firewall aan en uit op de doelmachine

En dit is het resultaat van obelisk. De eerste keer met firewall aan. de rweede keer met firewall uit

Hieruit maak ik op dat de firewall de boel tegenhoud. Wisseling van netwerk heeft blijkbaar invloed op firewall configuratie van Windows 10. Hier had ik gewoon mee moeten beginnen.!!!

MSTSC geprobeerd zonder firewall. werkt goed nu nog even uitzoeken hoe ik 3389 openzet op de microsoft firewall. Bedankt iedereen voor het meedenken.

De syntax van telnet in Windows10 is:

telnet [-a][-e escape char][-f log file][-l user][-t term][host [port]]

(ook op Linux trouwens)

tussen host en port moet geen dubbele punt, anders wordt het geheel

192.168.2.14:3389

als hostname gezien en zal dus de default telnet poort 23 worden genomen.

 

Afgezien van dit syntax dingetje, is dit topic in feite een wisseling van netwerk (van 192.168.178.0/24 naar 192.168.2.0/24), en Windows zal niet zomaar hetzelfde vertrouwen (dus instellingen, portforwards, etc) wat er op de oude netwerk van toepassing was, overhevelen naar het nieuwe. Als het verder een standaard Windows client is voor wat internetten zal je hier niet snel tegenaan lopen.