Beantwoord

Robotstofzuiger wil niet verbinden met Wifi netwerk

  • 5 August 2018
  • 31 reacties
  • 18621 keer bekeken

Sinds ik over ben gestapt naar KPN glas (voorheen Ziggo) krijg ik met geen mogelijkheid meer mijn robotstofzuiger in het wifi netwerk. Modem van KPN Exp10. De 5G wifi band staat uit en gebruik ik ook niet, het advies van Blaupunkt (stofzuiger) is ook deze uit te schakelen. Met alle overige apparatuur; Sonos, Philips Hue, tablets, en mobiele telefoons geen enkel probleem. De Wifi tool heb ik laten testen en hier kwam uit dat kanaal 11 is aangepast in kanaal 3. Het probleem blijft bestaan. De robotstofzuiger werkt ook met een AB (zonder wifi) maar dit is niet handig i.v.m. het programmeren van de stofzuiger en het aan- en uitzetten op afstand.

Contact gehad met de helpdesk van Blaupunkt en die konden het probleem helaas ook niet oplossen (resetten enz enz). Dus was het advies van Blaupunkt de robotstofzuiger om te ruilen. Top service kan niet anders zeggen. Helaas ook met de nieuwe stofzuiger is het niet mogelijk te verbinden met het wifi netwerk. Het wifi netwerk van de stofzuiger zie ik wel en hiermee kan ik ook verbinden (Blaupunkt wifi) daarna wordt deze automatisch toegevoegd aan je eigen wifi netwerk. En daar gaar het fout. De Blaupunkt geeft dan aan "kan wifi netwerk niet vinden". Heel verhaal en hoop dat het een beetje duidelijk is. Wie -o- Wie heeft voor mij de oplossing zodat de robotstofzuiger weer zijn werk kan doen.

Ik lees net toevallig bij een andere gebruiker "zet UPnP eens aan" dit ga ik nog eventjes proberen.😃
icon

Beste antwoord door DenniZ78 27 August 2019, 12:56

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

31 reacties

Helaas het aan- en/of uitzetten van de UPnP maakt in mijn geval niks uit. De robotstofzuiger is niet de koppelen aan mijn wifi netwerk.
Reputatie 7
Badge +30
WiFi kanaal even wijzigen? Kan best zijn dat kanaal 13 niet door de stofzuiger wordt ondersteund.
Zet de WiFi Beveiliging op WPA2-only, of juist WPA/WPA2 afhankelijk waar die nu op staat. De eerste is beter, maar afhankelijk van het apparaat kan t zijn dat ie met één van de 2 niet overweg kan (zoals cleverdog cameras)
Beste Robin,
Kanaal 13 heb ik niet in gebruik. ik heb de KPN wifi test laten draaien en deze geeft als advies kanaal 3.
Zojuist gecheckt WPA2-only, of juist WPA/WPA2 alles staat op WPA2-only zowel op het KPN modem EXP10 als mijn accesspoint Netgear r7000. Ook als ik deze verander naar WPA/WPA2 krijg ik de APP niet werkend. Getest met 2 iphones X en een ipad.

Overzicht met wat ik getest heb;
Blaupunkt Bluebot XSmart VCBB1XS
- verschillende mobiele telefoons;
- ipad;
- kanaal switch van 11 - 3 - 6;
- KPN WIFI tool test;
- WPA only en.of WPA2;
- UPnP aangezet (stond uit);
- Accesspoint uitgezet dan alleen wifi via het KPN modem;
- Laatste update software Blaupunkt robotstofzuiger;
- Het compleet resetten van de Robotstofzuiger;
- Herstart KPN modem EXP10 en Netgear r7000 router (staat als Accespoint).

ivm KPN TV heb ik ook een Netgear GS108E (GS108Ev3) zou het hier iets mee te maken kunnen hebben qua settings?

Bedankt alvast voor het meedenken.
Reputatie 7
Badge +30
Oh, je hebt ook nog een Netgear. Zendt die dezelfde netwerknaam/SSID uit?
Klopt, beide dezelfde SSID.
Netwerk is exact hetzelfde als voorheen bij Ziggo. Het enige wat ik ertussen heb geplaatst is de Netgear GS108E. Aan de configuratie van de Netgear heb ik niks aangepast, dus standaard settings.
Reputatie 7
Badge +30
Maar, zou het dan niet handig zijn om de WiFi van de Experiabox als test even uit te zetten? Dan moet de stofzuiger gewoon met de Netgear verbinden (want daar is niets aan veranderd) en als dat zo is dan weten we in iedergeval waar we t moeten zoeken
Hoi RzK. Wat Robin zegt. Even zo sober mogelijk testen. Hetzij met alleen die acces point of zonder en puur op de wifi van de experiabox ( liefst alle externe hardware even uit of ontkoppelen ). Anders krijgen we het lek niet boven 🙂 Ik ben benieuwd naar de uitkomst!
Beste Robin en Erwin,
Zojuist het wifi gedeelte van de KPN Exp10 compleet uit gezet. Helaas de robotstofzuiger wil geen verbinding maken met de APP. Het hele installatie proces kan ik doorlopen. Ik zie dus ook de "host Blaupunkt" in mijn wifi overzicht en maakt verbinding. De volgende stap is dan terug te gaan naar je eigen SSID netwerknaam dit gaat ook goed maar de robot geeft dan aan kan geen verbinding maken. Zie de afbeeldingen.

Wat ik ook doe, ik krijg telkens de melding zoals in afbeelding 8
Ik maak uit de screenshots op dat je dat accespoint onbeveiligd in de lucht hebt hangen? Zou dat een issue kunnen zijn? Sommige apparaten 'eisen' dat er een wachtwoord op de draadloze verbinding zit?

Als het ding met zowel jouw eigen als met ons modem geen verbinding wil maken ga ik het toch in het apparaat zoeken. Wel bizar dat het dus wel gewerkt heeft. Heeft die maaier ook een optie voor een firmwareupgrade? (eventueel bedraad aangesloten )
waar ik maaier zei moet zijn stofzuiger. stop de tijd 😉
Toch nog even voor de zekerheid: Als jij het probeert met de experiabox wifi. Heb je dan die hotspot wel losgekoppeld? Liefst zo sober mogelijk om onderlinge storingen uit te sluiten. Sorry voor het aandringen maar dit moet ik even zeker weten. 🙂
Erwin,
onbeveiligd is maar tijdelijk alleen tijdens de installatie. Dat zie je tegenwoordig vaker bij apparaten, denk hierbij aan thermostaten enz. Je maakt tijdelijk/eventjes verbinding met het apparaat daarna weer met je eigen beveiligde omgeving. Een robotstofzuiger kun je niet met een utp-kabel verbinden ook het basis station niet (helaas).

De stofzuiger is voorzien van de laatste updates ook de app.
En ja zowel getest met alleen de EXP10 als met mijn eigen netgear.
Het vreemde is dat voorheen bij Ziggo het een fluitje van een cent om de stofzuiger te koppelen.
Ik ga er niet vanuit dat de stofzuiger defect is. Dit is mijn 2e al omdat ik bij de vorige exact dezelfde ook dacht dat deze defect was. Ik heb toen ivm garantie en hulp van Blaupunkt voor de zekerheid een spiksplinter nieuwe ontvangen.

Ik weet wel dat bij de overstap naar KPN de monteur ook vreselijk lang bezig is geweest om mijn Philips Hue op het netwerk weer aan de gang te krijgen. Uiteindelijk is de monteur weg gegaan zonder een werkend verlichting systeem. Dit is mij later zelf gelukt. (alles verwijderen en opnieuw detecteren). Ook hierbij geen enkel probleem bij Ziggo.

Wat ik nog zou kunnen doen is opzoek gaan naar iemand die bij Ziggo zit en het daar proberen. Mocht ik verder geen tips meer krijgen. Dit zal dan denk ik eind vd week worden mochten jullie eventjes niks meer horen van mij.

ps, aandringen doe je zeker niet. Ben allang blij dat je meedenkt.... dus komt maar op... 😉
Het blijft bizar inderdaad. Wellicht ten overvloede maar er zijn geen poorten die hiervoor open gezet moeten worden? UPnP werkte niet, zoals je schreef. Het is mijn ervaring dat UPnP soms een herstart nodig heeft van het modem. Misschien ook nog het onderzoeken waard.
Daar zijn we weer.....

Vanmorgen bij de buurman op de koffie geweest. Uiteraard gelijk mijn robotstofzuiger meegenomen om te testen op zijn Ziggo netwerk. Ik was er al bang voor..... Ja hoor binnen 1 minuut werkend via de APP op mijn eigen telefoon. Zie de printscreens.

Hiermee kunnen wij concluderen dat de stofzuiger en de telefoon met de blaupunkt APP Oke zijn.

Updates zijn er nu niet dus stofzuiger is voorzien van de laatste updates.
Thuis gekomen en weer getest, je weet het maar nooit. Helaas niet werkend te krijgen met het KPN modem.

@ Erwin: Ik heb geen bijzondere poorten openstaan en ik zal voor de zekerheid de Netgear als de EXP10 een herstart geven ivm het activeren van UPnP.
Ik snap er helemaal niks van, Heeft ziggo aandelen in dat bedrijf? 😉 grapje uiteraard.
Ik kan je wel een V9 sturen maar betwijfel of dat het probleem oplost. Aangezien de rest van de truckendoos een beetje leeg is overweeg ik het wel.
Wat ik nog wel een experiment waard vind is jouw accespoint even los van de experia box aansluiten. Dan heeft ie welliswaar geen (actief) internet signaal maar zend 'ie wel een draadloos signaal uit waar de stofzuiger mee zou moeten kunnen verbinden. Dit is om uit te sluiten dat de experiabox iets 'meestuurt' waardoor jouw stofzuiger er geen zin in heeft. Zo sluiten we KPN als 'boosdoener' even helemaal uit.
Zou je dat kunnen testen?
Reputatie 7
Begrijp is het goed dat de stofzuiger geen wifi verbinding kan opzetten met de Experia Box en ook niet met de Netgear R7000?
Draait de Netgear R7000 als router (met een eigen subnet) of als accesspoint (met het subnet van de Experia Box)?
Goedemorgen,

In de bijlage 2 screenshots van het herstarten van de EXP10 en de Netgear, heeft helaas ook niet geholpen.
Tja zit natuurlijk niet te wachten op een ander modem ook lees ik overal dat de V9 ook zijn probleempjes kent.

@ Erwin: Heeft het zit om van de exp10 van elk tabblad/scherm een printscreen te maken? zodat je dit eens kunt bekijken. Tevens zal ik de Netgear geheel loskoppelen van de EXP10 en kijken of ik daarmee een verbinding kan opzetten.

Wat mij nog wel opviel is het volgende: bij mij in de straat zendt een buurman een onbeveiligd "Guest" Signaal uit. Hiermee heb ik verbinding gemaakt zodat ik thuis op het "Guest netwerk" zit van deze buurman. De stofzuiger maakt dan gewoon netjes verbinding met dit "Guest netwerk".
Dat hoeft niet, RzK. Misschien dat sommige pagina's nog wel nuttig zullen zijn. Wjb stelt een zinnige vraag. Zo'n netgear kun je vast op verschillende manieren configureren. Hij kan 'in dienst' van de experia box handelen of min of meer als zelfstandig apparaat. Daarom ben ik daar wel erg benieuwd naar.
OKe, terug te komen op de vraag van "WJB"
Zie de bijlage hoop dat dit voldoende info geeft anders hoor ik graag van je.
Reputatie 7
Dat screenshot roept alleen maar meer vragen op.
Staat de Netgear R7000 in AP mode? (Zie pagina 113 van het manual.)
idd staat ook in de begin tekst. netgear staat in AP mode.
Reputatie 7
idd staat ook in de begin tekst. netgear staat in AP mode.idd staat ook in de begin tekst. netgear staat in AP mode.Ik kan niet vinden waar dat al zou staan, maar goed.
Waarom staat DHCP dan aan op de LAN poort?
Reputatie 1
Badge
Heb je al geprobeerd om de Netgear uit te zetten en dan de robot op de Experiabox te koppelen?
@ WJB; misschien is de afbeelding niet geheel duidelijk maar geeft aan dat de Netgear is geconfigureerd als een Accesspoint. Waarom een vinkje op de lan geen idee. Er zit 1 utp kabel op de netgear en die loopt naar het modem dus de EXP10. Er is niks aangesloten op de "lan" van de Netgear.

@ Mustangman1966; Ja dit is allemaal al getest.

Het enige wat ik nog zou kunnen doen is helemaal opnieuw beginnen dus alles loskoppelen en verwijderen en opnieuw alles weer installeren en configureren. Maar het blijft vreemd voorheen dus Ziggo en alles heeft altijd probleemloos gewerkt. Dit weet ik 100% zeker daarom voor de zekerheid nog een keer getest bij een buurman die bij Ziggo zit.
Reputatie 2
Badge
Heb je de netgear een fixed IP adres gegeven? Als je deze dan loskoppelt blijft het systeem denken dat er nog wat in hangt. Dit vaste adres verwijderen en systeem opnieuw restarten zou een optie kunnen zijn.