Vraag

Router niet goed genoeg om muziek te streamen

  • 10 June 2021
  • 18 reacties
  • 266 keer bekeken

Onlangs heb ik 3 KPN superwifi punten aangeschaft om het internet in huis te verbeteren.ivm thuiswerken en thuis onderwijs was dat nodig. Dat werkt voor alles prima. Ik stream ook draadloos muziek via mijn HEOS speakers. Dit is niet altijd stabiel. Speaker niet te vinden, app start slecht, speaker of app reageert niet goed, etc... Nou was ik hier wel klaar mee dus naar een hifi-zaak gegaan voor een ander systeem. Daar werd mij verteld dat mijn netwerk niet goed genoeg is om muziek via wifi te streamen. Ik had hiervoor een andere router nodig met daarbij de accespoints. Of te wel superwifi voor niks aangeschaft en weer een investering van een paar honderd euro. Wat ik nou wel weten, klopt deze bewering? Is de standaard router idd niet goed genoeg voor het streamen van muziek icm wifispeakers(draadloos)?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Als je een goed systeem wilt wilt hebben, dan kies je überhaupt niet voor WiFi, maar dan gebruik je gewoon kabels.

Badge +19

De combinatie router en super wifi's is gewoon goed. Ik zou een goedkoop accespoint aanschaffen die je vast kan zetten op de 2.4ghz of 5ghz band en die alleen gebruiken voor je installatie. 

Reputatie 7

Welke Experia Box heb je?

Heb je de veldsterkte van jouw wifi al een gemeten op de plekken waar die speakers staan.

Gebruik hier de WiFi Analyzer app uit de Google Play Store voor.

Hoeveel dBm meet je?

Ik heb de v10 en die staat in de woonkamer waar de speakers ook staan. Dus afstand is geen probleem. De dBm is -38 dus dat lijkt mij ook prima. Wat mij verteld is, is dat de standaardrouter niet voldoende capaciteit heeft. Hij zou niet goed genoeg of stabiel zijn.

Reputatie 7

Ik heb de v10 en die staat in de woonkamer waar de speakers ook staan. Dus afstand is geen probleem. De dBm is -38 dus dat lijkt mij ook prima.

De wifi van de V10 wordt uit gezet als er "super"WiFi's aangesloten zijn.

Heb je dan ook één van de "super"WiFi's in de woonkamer?

 

Wat mij verteld is, is dat de standaardrouter niet voldoende capaciteit heeft. Hij zou niet goed genoeg of stabiel zijn.

Dat is echt pure onzin.

Reputatie 7
Badge +24

Check het lampje op de v10.

 

Reputatie 7
Badge +24

In bepaald opzicht heeft de verkoper gelijk dat de router niet goed genoeg is. Daarom heeft KPN het zo gemaakt dat de WiFi hiervan uitgeschakeld word bij het aansluiten van SuperWiFi's 😉

Ja er staat een superwifi punt in de woonkamer. De speakers geven ook aan goed verbonden te zijn met het netwerk. De verbinding is ‘excellent’ volgens de app.  Het werkt alleen niet altijd even goed. Ik denk dat het aan het systeem en dan vooral aan de app ligt. Daarom wilde ik iets anders kopen van Dali, Argon of Bowers & Wilkins. Ze willen me dat met liefde verkopen maar mij werd wel verzekerd dat ik dan dezelfde problemen zou ondervinden…..

@Nick83 Dat idee had ik ook. Wifi op de experiabox is uitgeschakeld en de superwifi's nemen het over…..

Ben ook wel benieuwd hoe KPN hier zelf tegenaan kijkt. Of dat ze misschien tips of oplossingen hebben?

Reputatie 7
Badge +20

Het verbaast mij eerlijk gezegd @FamRob. Als jouw wifi overal goed is in huis kan ik mij bijna niet voorstellen dat het aan de wifi ligt. Zelf heb ik een Sonos setup en nergens last van. Muziek speelt altijd zonder problemen af. Wat je nog eens kan proberen is om de set en app eens te resetten en als nieuw te installeren.

Waar het probleem zit vind ik lastig, maar als het echt aan de capaciteit ligt zouden wij veel en veel meer vragen hierover moeten zien.

Het verbaast mij eerlijk gezegd @FamRob. Als jouw wifi overal goed is in huis kan ik mij bijna niet voorstellen dat het aan de wifi ligt. Zelf heb ik een Sonos setup en nergens last van. Muziek speelt altijd zonder problemen af. Wat je nog eens kan proberen is om de set en app eens te resetten en als nieuw te installeren.

 

Waar het probleem zit vind ik lastig, maar als het echt aan de capaciteit ligt zouden wij veel en veel meer vragen hierover moeten zien.

Dat idee had ik ook maar ze waren vrij stellig, ook vanuit ervaringen die ze hebben gehad bij andere klanten. Ik heb de set al wel vaker gereset en de app ook wel eens verwijderd en opnieuw geïnstalleerd. Helaas zonder resultaat. Ook als ik op internet ga zoeken, kom ik deze informatie niet tegen. Wel dat je een goed netwerk en router moet hebben maar verder niet. Ik ga er eens flink over nadenken…..

Hoi @FamRob . Je hebt allerlei systemen. Veel van die systemen werken met een eigen wifi oplossing.  Wat ik van de experts begrijp is dat het verstandig is om voor één netwerk te kiezen. Nu ken ik jouw hardware niet maar mocht de optie er zijn om alles via de ‘kpn’ wifi te laten lopen heeft dat de voorkeur. 

Verder kan 2,4 en 5ghz een factor zijn. Kan jouw hardware met 5ghz overweg? 

Hoi @FamRob . Je hebt allerlei systemen. Veel van die systemen werken met een eigen wifi oplossing.  Wat ik van de experts begrijp is dat het verstandig is om voor één netwerk te kiezen. Nu ken ik jouw hardware niet maar mocht de optie er zijn om alles via de ‘kpn’ wifi te laten lopen heeft dat de voorkeur. 

Verder kan 2,4 en 5ghz een factor zijn. Kan jouw hardware met 5ghz overweg? 

Alle hardware kan met 5ghz overweg en zoals ik het nu kan zien in de KPN thuisapp gaat alles nu ook via 5ghz. Volgens mij zenden de superwifi-punten alleen de 5ghz uit. Ik zie de 2.4ghz nergens terugkomen in de app….. De apparaten zijn niet allemaal met hetzelfde wifipunt verbonden maar dat zou volgens mij geen probleem moeten zijn. Ik weet niet helemaal wat je bedoelt met ‘alles via de kpn wifi laten lopen’ maar ik ga er vanuit dat je bedoelt dat er geen andere aansluitingen zijn. Dat is ook niet het geval. Alles gaat via KPN wifi, alleen dus niet allemaal via hetzelfde wifipunt.

5Ghz is notoir storingsgevoelig als er tussen de router en het apparaat een muur of iets dergelijks zit. De actieradius is niet heel groot.

Ik heb wel eens van een techdesker gehoord dat ze dan proberen om externe apparatuur met de 2,4 band te laten verbinden, omdat dát stabieler is. Hoe zit dit precies doen weet ik niet. Kun je iets instellen in die HEOS speakers zodat ze 2,4 pakken?

Het is niet zozeer dat de HEOS zorgt voor 5Ghz want die werkt ook prima op 2.4Ghz maar de superwifipunten zenden volgens mij (wat ik zie in de app) alleen uit in 5Ghz. Want als ik de wifipunten bekijk in de app, staat er bij de frequentie 5Ghz.

Reputatie 7
Badge +11

Het is niet zozeer dat de HEOS zorgt voor 5Ghz want die werkt ook prima op 2.4Ghz maar de superwifipunten zenden volgens mij (wat ik zie in de app) alleen uit in 5Ghz. Want als ik de wifipunten bekijk in de app, staat er bij de frequentie 5Ghz.

Dat slaat op de onderlinge verbinding tussen de wifipunten, Superwifi zendt namelijk zowel 2.4Ghz als 5Ghz uit. Met de app ‘Wifiman’ van Ubiquiti kun je alle verschillende accesspoints zien die uitzenden onder één naam. Zo zie ik hier in mijn huis twee keer een 2.4Ghz apparaat en twee keer een 5Ghz apparaat in die app omdat de Superwifi's beide uitzenden.

Ik zal wel eens gaan kijken of ik er achter kan komen