Beantwoord

Router veiligheid na harde reset

  • 9 August 2019
  • 9 reacties
  • 235 keer bekeken

Beste leden,

Vanwege veiligheidsredenen heb ik zoals vele anderen ook mijn router beveiligd met een goede wachtwoord. Hoewel en helaas de inlognaam 'admin' niet te veranderen is, zou een gemiddeld persoon met gemiddelde kennis en kunde niet zomaar in mijn router kunnen komen.

Toch vraag ik me heel erg af of dat wél mogelijk is als iemand de router fysiek benadert en een harde reset uitvoert. De inlognaam is altijd 'admin' en vraag me af of de wachtwoord verwijderd wordt na zo'n harde reset? Dat betekent dat iemand alsnog in de router kan komen? Klopt dit? Ik ben erg benieuwd.

Alvast bedankt!

Gr,

Sef.
icon

Beste antwoord door RBxx 10 August 2019, 13:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 6
Badge +8
Na een harde reset kan iedereen in jouw ExperiaBox komen. Maar hij/zij moet dan al wel fysieke toegang tot je huis hebben.
En na de reset is jouw configuratie weg.
Reputatie 7
Badge +24
Dat betekent dat iemand alsnog in de router kan komen? Klopt dit? Ik ben erg benieuwd.

Ja dit klopt. Na een harde reset wel. Wat is hier bijzonder aan? Dit is toch zo ongeveer bij elk elektronisch apparaat zo? Ook bij mobiele telefoons en computers, laptops en tableds.

Maar behalve uw wachtwoord worden ook al uw andere gegevens en instellingen gewist. Dus wat is er dan nog in de router aan interessante informatie te vinden? Niets.

Het is niet alleen bij de Experiabox zo, het is bij elke router van welk ander merk dan ook precies zo.
Bij de v10a is dit niet zo echter het wachtwoord staat daar achterop. Bij fysieke toegang maakt dat dan ook geen verschil. Een wachtwoord of beter passphrase is pas goed bij 12 of meer karakters dit terzijde.

Bij fysieke toegang maakt het verder weinig uit dan kan diegeen ook direct de aanwezige apparatuur bekijken.
Nou... Ik heb een NAS staan in mijn thuisnetwerk en die is ge-encrypt, waardoor je na een harde reset niet in de schijven kan komen, omdat die worden ge-unmount. Je hebt er dus niets aan, tenzij je de NSA bent en overal alsnog in kunt... Datzelfde heb ik ook met mijn computers. Een gemiddelde persoon heeft er niets aan bij een fysieke benadering. Jammer dat de router zich daar niet voor leent.
Reputatie 7
Badge +24
Een gemiddelde persoon heeft ook niets aan fysieke benadering van uw router. Want wat voor uw NAS of computer geldt, dat geldt ook voor uw router. Na harde reset staat er niets meer op. En onder harde reset van een computer of NAS versta ik nieuwe installatie / terug naar fabrieksinstellingen waarbij alle schijven leeg gemaakt worden.

Die harde reset is bedoelt voor als u zelf het wachtwoord vergeten bent. Als harde reset niet mogenlijk zou zijn, wat zou er dan moeten gebeuren als u het wachtwoord niet meer weet?
Reputatie 7
Badge +21
Het verschil tussen de router en de genoemde NAS, computer etc. is dat in de laatste(n) voor een inbreker interessante informatie te halen is.

De router bevat verder niets (zoals @Nick83 ook al zei), zeker als die net gereset is.
De reset is trouwens ook de enige manier voor de "eigenaar" om er weer in te komen, als die het wachtwoord niet meer weet.
Nee, het is voor mij niet interessant of iemand wat aan mijn gegevens heeft. Het is juist belangrijk dat ik weet dat het niet zomaar op straat kan liggen. Dat geldt voor mij.

Na harde reset staat er niets meer op.

Inderdaad, bij de router is geen privacy aan te verliezen.
Het verschil tussen de router en de genoemde NAS, computer etc. is dat in de laatste(n) voor een inbreker interessante informatie te halen is.

De router bevat verder niets (zoals @Nick83 ook al zei), zeker als die net gereset is.
De reset is trouwens ook de enige manier voor de "eigenaar" om er weer in te komen, als die het wachtwoord niet meer weet.


Heb je reactie pas na mijn post zien voorbij komen!

Inderdaad. Een nas is toch net wat anders dan een router 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Deuren en ramen op slot houden dus. En eventueel uw meterkast ook 😉