Beantwoord

Router vervangen door switch

  • 4 February 2020
  • 7 reacties
  • 280 keer bekeken

Goedemiddag,

Reeds enige tijd heb ik de experia box v10 in gebruik.

Na de installatie is mijn router Zyxel NBG6515 blijven zitten en zit dus achter de V10.

Op de zyxel zijn 4 apparaten aangesloten, nl mijn TV(internet) wifi versterker KPN Arcadyan (zolder), een tot ap omgebouwde router( eerste verdieping) en mijn NAS.

De eerst genoemde router wil ik vervangen door een switch.

Mijn vragen:

Blijven de wifi versterker en het ap werken of moet ik deze resetten en opnieuw installeren?

Mijn Nas heeft een statisch IP adres. Wat moet ik doen om de Nas weer op te nemen in het netwerk van de V10 met een statisch ip adres?

 

Is er een handleiding waarin  beschreven staat wat te doen als je zit met  de vraag die ik heb, nl een router vervangen door een switch.

Dank voor een antwoord.

Met vriendelijke groet

japie47

icon

Beste antwoord door Natasja 6 February 2020, 17:02

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 6
Badge +9

Dag @japie47. Van harte welkom hier. Ik begrijp dat je graag je ZyXEL router wilt vervangen door een switch en je nog een paar vragen hebt voor je dit gaat doen. Ik zou je sowieso adviseren om de apparatuur even te resetten na het vervangen van de router. Als je een witte, vierkante WiFi-versterker hebt, kun je handmatig inloggen in je versterker en de gegevens aanpassen. In dit topic wordt onder het kopje ‘Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)’ stap-voor-stap uitgelegd hoe je je NAS een vast IP geeft. Kun je hiermee uit de voeten? 

 

Dag @japie47. Van harte welkom hier. Ik begrijp dat je graag je ZyXEL router wilt vervangen door een switch en je nog een paar vragen hebt voor je dit gaat doen. Ik zou je sowieso adviseren om de apparatuur even te resetten na het vervangen van de router. Als je een witte, vierkante WiFi-versterker hebt, kun je handmatig inloggen in je versterker en de gegevens aanpassen. In dit topic wordt onder het kopje ‘Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)’ stap-voor-stap uitgelegd hoe je je NAS een vast IP geeft. Kun je hiermee uit de voeten? 

 

Dag Natasja, hartelijk dank voor je antwoord en duidelijke uitleg. Ik ben hier zeker mee geholpen en ga het weekend ermee aan de slag.

Nog een extra vraag tav DHCP Binding: ik meen ooit ergens in dit forum gelezen te hebben dat het adres voor statische adressen moet liggen tussen 192.168.2.201 en 192.168.2.252 omdat alle adressen tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.200 worden gebruikt door DHCP.?

Dank alvast voor je antwoord,

Groet

Reputatie 7

Nog een extra vraag tav DHCP Binding: ik meen ooit ergens in dit forum gelezen te hebben dat het adres voor statische adressen moet liggen tussen 192.168.2.201 en 192.168.2.252 omdat alle adressen tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.200 worden gebruikt door DHCP.?

Als je een IP adres statisch instelt op een apparaat zelf dan moet dat IP adres buiten de DHCP range liggen omdat er anders conflicten kunnen ontstaan als de DHCP server hetzelfde IP adres toewijst aan een ander apparaat.

Nog een extra vraag tav DHCP Binding: ik meen ooit ergens in dit forum gelezen te hebben dat het adres voor statische adressen moet liggen tussen 192.168.2.201 en 192.168.2.252 omdat alle adressen tussen 192.168.2.1 en 192.168.2.200 worden gebruikt door DHCP.?

Als je een IP adres statisch instelt op een apparaat zelf dan moet dat IP adres buiten de DHCP range liggen omdat er anders conflicten kunnen ontstaan als de DHCP server hetzelfde IP adres toewijst aan een ander apparaat.

Ligt hier de nadruk op het instellen van het IP adres op een apparaat? 

geldt dit niet als je het adres mbv MAC toewijst op de Experia V10?

 

 

 

 

Reputatie 7

Ligt hier de nadruk op het instellen van het IP adres op een apparaat? 

geldt dit niet als je het adres mbv MAC toewijst op de Experia V10?

Klopt, als je op de Experia Box een DHCP binding maakt dan moet het IP adres juist binnen de DHCP range liggen.

Dus:

  • Vast IP adres op apparaat zelf: Buiten DHCP range.
  • Vast IP adres via DHCP binding op Experia Box: Binnen DHCP range.

Ligt hier de nadruk op het instellen van het IP adres op een apparaat? 

geldt dit niet als je het adres mbv MAC toewijst op de Experia V10?

Klopt, als je op de Experia Box een DHCP binding maakt dan moet het IP adres juist binnen de DHCP range liggen.

Dus:

  • Vast IP adres op apparaat zelf: Buiten DHCP range.
  • Vast IP adres via DHCP binding op Experia Box: Binnen DHCP range.

@wjb super dank voor je duidelijk antwoord 👍👍

Reputatie 6
Badge +9

Dag @japie47. Hartstikke graag gedaan! Fijn dat het zo duidelijk is. Ik zie dat @wjb je vraag over DHCP binding al uitstekend heeft beantwoord. :thumbsup_tone2:  Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan weet je ons te vinden. 

Reageer