Beantwoord

Schema WiFI punten getekend, kan iemand mij de logica uitleggen?

  • 9 June 2021
  • 2 reacties
  • 171 keer bekeken

Badge

Goedemiddag,

Ik snap iets niet en misschien kan iemand mij dit uitleggen.

Ik heb 5 SuperWiFi punten. Hieronder een schematische tekening:

 

Extra info; betreft een hoekhuis,

Punt 1 zit bij de modem in de meterkast (in de breedte van het huis gezien aan de kant van de buren)

Punt 2 zit op de eerste verdieping in de hobbykamer aan de voorzijde (in de breedte van het huis gezien aan de hoek-kant)

Punt 3 zit op de eerste verdieping in de logeerkamer (in de breedte van het huis gezien in het midden)

Punt 4 zit op de zolder (in de breedte van het huis gezien aan de kant van de buren)

Punt 5 zit in het bijgebouw in de achtertuin (in de breedte gezien in het midden).

 

En dan nu;

Punt 2 zit aan punt 1 verbonden. Logisch, want die zit ook het dichtste bij.

Punt 3 zit aan punt 2 verbonden. ook logisch, want die zit ook het dichtste bij.

Maar….

Punt 4 zit aan punt 1 verbonden, terwijl punt 3 het dichtst bij is en daarna anders punt 2 er nog tussen zit.

Punt 5 zit ook aan punt 1 verbonden, terwijl daar toch eerst nog punt 3, dan punt 4 en dan punt 2 de meest logische keus zou zijn.

 

Waarom verbinden sommige SuperWiFi punten naar punt 1 terwijl dat wat signaalsterkte betreft helemaal niet de juiste keus kan en zal zijn?

 

Het gevolg is nu dat ik bij twee punten een oranje lampje heb. Wat logisch is gezien het pad, maar wat onlogisch is omdat dit nergens voor nodig is….

 

Heeft er iemand advies? Is de keuze voor waar een SuperWiFi punt naartoe verbind op enige manier te overrulen?

icon

Beste antwoord door Babylonia 10 June 2021, 09:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Dichterbij of verder weg is niet het enige criterium, maar eveneens de eigenschappen van dempende materialen ertussen zoals vloeren en muren kunnen een heel ander beeld geven hoe de connectie zal worden opgebouwd.

Verder bijv. ook de rechtstreekse verbinding van punt 4 met 1 zou mogelijk meer efficiënt kunnen zijn, dan via een extra WiFi-punt ertussen?

En dat allemaal bezien van allerlei “NIET” in de tekening opgenomen WiFi en andere draadloze signalen van buren, en andersoortige draadloze apparaten, die eveneens hun negatieve invloed uitoefenen in de opbouw van een connectie met die Super WiFi apparaten onderling.

Persoonlijk zou ik niet alles “draadloos” doen, maar zeker ook enkele WiFi-punten bekabeld aansluiten.
En vanuit dat gegeven, een heel andere indeling maken.

Bijvoorbeeld:  Groen gekleurde  WiFi-punten = bekabeld.

WiFi-punt 1  niet in de meterkast plaatsen, maar erbuiten, binnen de woonruimte zelf.

Alleen 4 en 5 blijven dan nog draadloos over.

(Evt. 4 ook bekabeld of WiFi punt 3 “hoger” plaatsen op midden tussenmuur 1e verdieping).

2 en 5  “in het zicht van elkaar”  (achter een raam opgesteld → praktijkvoorbeeld ).

 

Badge

Dank voor de tips, ik ga er mee aan de slag.