Vraag

Shadow PC streaming op 4G modem

  • 28 December 2019
  • 15 reacties
  • 266 keer bekeken

Badge

Hallo,

Dit is geloof ik nogal een niche vraag. 

Onlangs heb ik een abbonement genomen op Shadow, een service die krachtige “PC's” in een datacentrum houdt die je kunt huren. Nu vermoed ik dat iets in het 4G modem van KPN de binnenkomende videostream blokkeert. Ik kan wel input leveren naar de gestreamde PC, maar ik krijg geen videosignaal terug (zwart scherm met muis). 

De service werkt normaal als ik het in een ander huis met ander internet probeer, of als ik met mijn laptop verbinding maak op een mobiele hotspot. 

Kan ik iets veranderen in het modem of in de router? Of heeft iemand advies? 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Bedoel je dit https://shadow.tech/nlnl/discover/specs

En welkt type “4G modem van KPN” ?

 

Mij gok nu is het om een hybride 4G+DSL link gaat en dat de H265 video downstream via IP UDP gaat (niet via IP TCP) en dan wordt alleen DSL gebruikt en die is dan wellicht niet snel genoeg (minder dan 15Mbps downlink).

Reputatie 7
Badge +30

Hallo @Arjendb, welkom! Ik denk eigenlijk dat tmoesel het bij het rechte eind heeft: heb je wel voldoende snelheid om hier gebruik van te kunnen maken?

Badge

Bedankt voor jullie reacties!

@tmoesel Dat is inderdaad de service die ik bedoelde.

Nog een beetje context: Mijn ouders krijgen internet via een 4G modem, Sagemcom Fast 4360 Air. Die levert internet naar de Experiabox V10. Er is in dat huis voor zover ik weet geen sprake meer van bekabeld internet, bedoelde je dat met DSL? 

@Marcia_ Met een ping van 10-20ms, ~50Mbit down en ~10 Mbit up lijkt het me niet waarschijnlijk dat internetsnelheid een probleem is. Shadow werkt in mijn eigen huis in Groningen (min of meer dezelfde ping, down en up) helemaal goed.

Nu zie ik dat Shadow een optie heeft voor UDP/TCP. Ik ga zsm proberen of dat iets oplevert! Als dat niet werkt, is er dan een instelling in de router die prioriteit geeft aan 4G internet voor deze applicatie of iets dergelijks?

Reputatie 7
Badge +30

Dat durf ik niet meteen te zeggen. Ik lees wel op hun website dat ze met een ADSL verbinding niet garanderen dat het goed werkt. Bij de Engelse technical assistance zag ik nog dat er wordt gesproken over het instellen van de ‘Low Bandwidth Mode’ of het instellen van de ‘Allocated Bandwidth', misschien kan je daar nog eens naar kijken. Dan ga ik ondertussen hier navraag doen bij de technische collega's of zij er uitsluitsel over kunnen geven. Zodra ik meer weet, kom ik bij je terug. 

Badge

Korte update: Ik heb alle combinaties met ‘low bandwith mode’ en UDP/TCP geprobeerd en helaas geen vooruitgang. Het scherm blijft zwart. 

@Marcia_ heb je toevallig al iets vernomen van collega's?

Korte update: Ik heb alle combinaties met ‘low bandwith mode’ en UDP/TCP geprobeerd en helaas geen vooruitgang. Het scherm blijft zwart.

Als je de Sagemcom uitzet, werkt het dan wel in low-bandwidth mode?

Gezien je speedtest waardes zou dat moeten kunnen. Is meer als test, om e.v.t. hints te krijgen waar de oorzaak gezocht kan worden.

Reputatie 7
Badge +30

Mijn collega weet het ook niet zeker, daar we dit zo niet eerder tegen gekomen zijn. We verwachten inderdaad dat onderstaande inderdaad het geval is. Is het je nog gelukt in low bandwidth als de Sagemcom uitstaat? 

 

Mij gok nu is het om een hybride 4G+DSL link gaat en dat de H265 video downstream via IP UDP gaat (niet via IP TCP) en dan wordt alleen DSL gebruikt en die is dan wellicht niet snel genoeg (minder dan 15Mbps downlink).

 

Badge

Zodra ik de Sagemcom uitschakel ontvang ik helemaal geen internet meer. Ik heb Shadow weer geprobeerd maar die krijgt ook geen verbinding. Low-bandwith mode of niet.

Ik werk er momenteel met een vriend aan dus ik hou jullie op de hoogte

Reputatie 7
Badge +30

Doe dat, ik ben heel benieuwd! Zou jij in je profiel eens het adres van je ouders willen zetten? Wellicht dat ik, met hun gegevens als voorbeeld, wat meer informatie kan achterhalen nog. 

Badge

@Marcia_ Ik heb wat gegevens in mijn profiel gezet. Laat maar weten als je meer informatie nodig hebt!

Na aardig wat experimenteren heb ik een vermoeden, ik zal hier uitgebreid onze bevindingen opsommen.

Als eerste: ik heb mijn laptop direct aangesloten aan het 4G modem. Er zit geen switch of router tussen. Ping, down en up snelheden zijn goed (dezelfde waarden als in een eerdere reactie vernoemd) en alle andere activiteiten werken naar behoren. Voordat ik ging experimenteren werkte Shadow niet.

Zoals ik eerder heb gezegd, als ik mijn laptop internet geef door 4G tethering met mijn telefoon werkt Shadow aardig goed. Ik kan de allocated bandwith in de Shadow applicatie opendraaien tot 30 Mbit/s zonder problemen. Dit is natuurlijk geen oplossing, want het verbruikt ontzettend veel data.

Uiteindelijk hebben we Shadow aan de praat gekregen op internet van het huis, door de allocated bandwith op 5Mbit/s te zetten, en “low-bandwith mode” aan te zetten. Ik kan dan de pc besturen, met enige vertraging en zware compressie. Zodra ik, terwijl ik stream, de bandwith omhoog schroef naar bijvoorbeeld 20Mbit/s loopt de stream vast.

Het interessante is dat het het modem en mijn telefoon hetzelfde 4G netwerk gebruiken; beide KPN 4G, met dezelfde ping, down en up. Hierdoor vermoed ik dat het signaal uit het 4G modem niet stabiel genoeg is voor Shadow, ondanks dat het 4G netwerk voldoende kwaliteit internet levert. Of dit zo kan zijn weet ik niet. Mijn kennis hierover is te gering daarvoor!

Dingen die niet werken zijn: Extra regels inschakelen in Firewall, Firewall in z'n geheel uitschakelen, of het proces runnen op geïntegreerde videochip/Nvidia graphics card. Dan is dat in ieder geval uitgesloten.

Ik ben benieuwd wat jullie hiervan denken!

 

 

@Marcia_Ik heb wat gegevens in mijn profiel gezet. Laat maar weten als je meer informatie nodig hebt!

Na aardig wat experimenteren heb ik een vermoeden, ik zal hier uitgebreid onze bevindingen opsommen.

Als eerste: ik heb mijn laptop direct aangesloten aan het 4G modem. Er zit geen switch of router tussen. Ping, down en up snelheden zijn goed (dezelfde waarden als in een eerdere reactie vernoemd) en alle andere activiteiten werken naar behoren. Voordat ik ging experimenteren werkte Shadow niet.

Het lijkt erop alsof je de ExperiaBox niet hebt aangesloten. Gezien je eerder vraag over DSL is dit een extra check. Dus de telefoonlijn zit wel gewoon in de ExperiaBox?

En je hebt een directe ethernetkabel tussen ExperiaBox en Sagemcom?

Waarom niet de laptop met ethernetkabel de ExperiaBox koppelen?

Zoals ik eerder heb gezegd, als ik mijn laptop internet geef door 4G tethering met mijn telefoon werkt Shadow aardig goed. Ik kan de allocated bandwith in de Shadow applicatie opendraaien tot 30 Mbit/s zonder problemen. Dit is natuurlijk geen oplossing, want het verbruikt ontzettend veel data.

Uiteindelijk hebben we Shadow aan de praat gekregen op internet van het huis, door de allocated bandwith op 5Mbit/s te zetten, en “low-bandwith mode” aan te zetten. Ik kan dan de pc besturen, met enige vertraging en zware compressie. Zodra ik, terwijl ik stream, de bandwith omhoog schroef naar bijvoorbeeld 20Mbit/s loopt de stream vast.

5Mbps moet gezien jouw eerder speedtests makkelijk door alleen de ExperiaBox kunnen worden gedaan. 

Kun je eens speedtest resultaten presenteren van

  1. hybride zoals de bedoeling is, dus ExperiaBox en Sagemcom beide actief
  2. alleen ExperiaBox aan

Vooral ping/latency is van belang. Met hybride SIB kan er misschien te veel jitter zijn. Als de shadow applicatie heel strak packetlatency in de gaten houdt, wat bij een dergelijke toepassing belangrijk is, kan het zijn dat de verbinding al gauw wordt “afgekeurd’ (en dan dus geen beeld)

Badge

@tmoesel bedankt voor je ideeën. Ik ben voorlopig niet bij mijn ouders dus ik moet het even op een laag pitje zetten. Ik ga proberen een aantal dingen op afstand te regelen. 

In de tussentijd nog een paar antwoorden:

De experiabox is aangesloten, en Shadow via Wi-fi, of met een ethernetkabel (via een switch, aangesloten aan experiabox), werkt niet. Tevens zit er geen telefoonlijn in de experiabox; deze krijgt internet alleen van de Sagemcom via ethernetkabel. Dat ik mijn laptop direct aan de sagemcom aansloot was meer experimenteel om andere dingen uit te sluiten. 

 

​​​​Vooral ping/latency is van belang. Met hybride SIB kan er misschien te veel jitter zijn. Als de shadow applicatie heel strak packetlatency in de gaten houdt, wat bij een dergelijke toepassing belangrijk is, kan het zijn dat de verbinding al gauw wordt “afgekeurd’ (en dan dus geen beeld)

Het bovenstaande over packet latency klinkt aannemelijk. Ik zal proberen een paar speedtests te laten runnen door mijn ouders. Daar kom ik nog op terug.

@tmoesel bedankt voor je ideeën. Ik ben voorlopig niet bij mijn ouders dus ik moet het even op een laag pitje zetten. Ik ga proberen een aantal dingen op afstand te regelen. 

In de tussentijd nog een paar antwoorden:

De experiabox is aangesloten, en Shadow via Wi-fi, of met een ethernetkabel (via een switch, aangesloten aan experiabox), werkt niet. Tevens zit er geen telefoonlijn in de experiabox; deze krijgt internet alleen van de Sagemcom via ethernetkabel. Dat ik mijn laptop direct aan de sagemcom aansloot was meer experimenteel om andere dingen uit te sluiten. 

Als de telefoonlijn (de inkomede vanaf KPN IS/RA punt) niet is aangesloten op de ExperiaBox, komt internet alleen maar via 4G; Dat is niet de bedoeling van deze combinatie van hybride ExperiaBox en Sagemcom. 

Met feitelijk alleen de Sagemcom actief verklaart het dan het 1 en ander. De Sagemcom4G zal zich anders gedragen dan een ander losstaand 4G apparaat zoals smartphonehotspot. De Sagemcom4G zou je kunnen zien als een optionele verbinding met secundaire prioriteit, daarom is een active DSL verbinding nodig als primaire verbinding voor de bulk van het internetverkeer.

Badge

Dag @tmoesel en @Marcia_ ,

Sorry dat ik niks van me heb laten horen, ik kwam in een druk schema terecht. 

Alle apparatuur is naar behoren aangesloten; de router was wel verbonden met 4G én de telefoonlijn. Mijn fout dat ik dat niet zag. Echter, ik denk dat onze verbinding van zichzelf niet snel en stabiel genoeg is voor de stream. Niks werkt verder, en ik heb niet meer de tijd om er aan te werken.

Toeval wil dat de gemeente heeft besloten een glasvezelkabel naar het huis te leggen. Die wordt binnenkort actief waardoor het probleem waarschijnlijk verholpen zal zijn.

Ik wilde jullie, ondanks dit alles, toch nog ontzettend bedanken voor de hulp! 

Groet, Arjen

Reputatie 7
Badge +30

Helemaal geen probleem natuurlijk. Balen dat het uiteindelijk toch niet werkt, maar super dat er glasvezel komt! Leuk dat je toch nog even reageert:-).