Beantwoord

Sinds enkele weken internetproblemen via witte Wifi versterkers icm Experiabox V10

  • 15 April 2019
  • 3 reacties
  • 143 keer bekeken

Een aantal weken geleden kregen we problemen met de Wifi verbinding op de eerste verdieping en zolder. Op iedere verdieping staat een witte KPN-Wifi versterker, via vaste kabel verbonden aan de Experiabox V10 in de meterkast.

De eerste die klaagde was m'n zoon; de vaste verbinding aan zijn PC had wél verbinding met het netwerk (rechtsonder monitor in beeld, maar gele driehoekje), maar géén internetverbinding. Ook problemen via de Wifi: op zijn ipad, zijn iphone én mijn ipad wél WIFI-verbinding, maar GEEN internetverbinding; voor 't eerst in m'n leven kreeg ik op mijn Ipad de bekende WIFI-boogjes in beeld met een verticale streep er doorheen.

Ik ben gaan zoeken in het netwerk; van de 3 WIFI versterkers kwam er maar één in beeld in het netwerk (verkenner Windows), maar op alle 3 de WIFI versterkers (vaste kabel aangesloten) brandden wél beide blauwe lampjes continu.
Op dat moment had ik nog 2 Wifi netwerken met een eigen naam: op de 2.4 en op de 5.0 GHz.

Na wat andere instellingen uitgeprobeerd te hebben op basis van allerlei tips op dit forum, heb ik uiteindelijk alles losgekoppeld, de experiabox V10 gereset (paperclip).
Daarna één voor één de versterkers aangesloten op het netwerk; ik vond ze telkens wél terug in het netwerk. Ingelogd op de versterkers, ik heb ze vanuit dat inlogscherm één voor één terug gezet naar de fabrieksinstellingen, de laatste firmware er op gezet en weer opnieuw de Wifi ingesteld. Maar, nu alleen maar één van beide netwerknamen ingevoerd met het oude wachtwoord, zodat in huis alle apparaten weer verbinding zouden kunnen maken. Ik heb er dus geen gescheiden netwerken (2.4 en 5.0) gemaakt, wat ik eerder wel had. Gewoon alles gelaten zoals standaard af-fabriek ingesteld.

Daarna de versterkers weer aangesloten, maar nog steeds dezelfde ellende:
  • wel beide blauwe lampjes brandend op alle, met vaste kabel aangesloten wifi versterkers
  • de versterkers zie ik soms wel, soms niet in het netwerk
  • ik ben met m'n ipad naast iedere versterker gaan staan, ter plaatse het wifi netwerk 'vergeten' in de instellingen en weer opnieuw gekoppeld met invoer wachtwoord. Dan werkte het soms heel even als gewenst, maar vervolgens hield ik wél de WIFI verbinding op de ipad, maar verloor de internetverbinding via de wifi, dus de WIFI-boogjes lichtgrijs met een verticale streep erdoor en onder de naam van het wifi netwerk de gele tekst 'geen internet verbinding'.
Ik heb de KPN gebeld, woensdag komt een monteur. Ben benieuwd wat die kan doen...

Het lijkt alsof de witte KPN WIFI versterkers sinds kort opeens niet meer goed werken in combinatie met de Experiabox V10...
Wel wifi verbinding, geen internet. Zelfs geen internet verbinding op een vaste aansluiting van een PC, maar zodra ik de wifi versterker (die op dezelfde switch aangesloten zit) loskoppel is de internetverbinding weer terug...
Ik heb nu de wifi-versterkers afgekoppeld (niet op netwerk, geen stroom, dus helemaal uit), maar nu eindelijk weer wifi verbinding in huis, alleen wat minder goed.

O ja, in het netwerk hangen aan de 4 poorten van de experiabox op 4 plaatsen in huis simpele KPN/Netgear switches, van waaruit kabels het hele huis door lopen naar 3 interactieve-TV's KPN, 2 PC's, 2 netwerkprinters, 1 apple TV kastje, 2 x TV... en tot vanmiddag ook nog 3 witte WIFI-versterkers...
En tot slot: de wifi versterkers hebben al 2 jaar zonder problemen gewerkt! De V10 staat er ook al zeker een jaar, altijd zonder problemen...

Iemand enig idee wat ik zelf nog kan doen? NB: ik ben geen netwerk expert...

Alvast bedankt!

Groet, Eric
icon

Beste antwoord door Eric_Witte-Wifi-Versterkers 17 April 2019, 10:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Hoi Eric. Welkom op het forum!
Wat een narigheid zo ineens! Ik ben blij om te lezen dat je zelf al heel actief ben geweest. Eigenlijk heb je precies de dingen gedaan die ik je ook geadviseerd zou hebben 🙂. Verder is er niks veranderd aan de firmware van zowel de v10 als de witte versterkers. Ik tast daarom ook redelijk in het duister wat er nu precies misgaat. Als ik het goed begrijp is er voor woensdag een monteur ingepland en ik wil graag weten hoe het afloopt.
Wie weet hebben andere forumgebrukers nog een ingeving!
Kan het zijn dat er in de buurt een stoorzender bij is gekomen? Heb je nog geprobeerd om de kanalen/frequenties van de versterkers aan te passen?
Het lijkt erop dat een vaste netwerkkabel (tussen switch en RJ45-WCD) af en toe storing geeft. Daar zat een versterker op aangesloten. Zodra die versterker de internetverbinding kwijt was, had je vanaf je ipad nog steeds de wifi verbinding, maar geen internet meer. Dat gaf de storing.
Lastig punt was dat de kabel soms wel, soms niet storing gaf...
Overigens ook de tip van de monteur om vooral de 2.4 en de 5.0 GHz band te scheiden in 2 aparte wifi netwerken! Dat zou met name problemen voorkomen met apple producten, omdat die moeite hebben met switchen tussen de frequenties binnen één wifi net. Dat is net anders dan KPN adviseert, daar krijg je de tip om beide frequenties onder één netwerk te laten draaien. Dat had ik altijd zo ingesteld, maar op basis van de info van KPN verandert.

Ik hoop dat de ellende nu voorbij is!

Blijft bijzonder... we worden steeds digitaler, maar als er dan een storing is blijkt t toch weer een simpel koperkabeltje (cat5e) te zijn...
Dank voor je update! Goed om te lezen dat lek boven water is en inderdaad opmerkelijk dat die kabel de boosdoener lijkt te zijn.
Mocht er onverhoopt toch weer iets misgaan, weet je mij te vinden!