Vraag

Slechte verbinding via Wifi versterkers

• 15 augustus 2018
  • 12 reacties
  • 369 keer bekeken

Wij hebben in de meterkast een Experia Box V10. Op zowel de eerste als tweede etage hebben we een bekabelde wifi versterker liggen/staan (standaard KPN).
Helaas hebben we 2 problemen met deze extenders:
1) Op android devices is de verbinding ronduit slecht (soms kan er geen IP-adres worden verkregen etc)
2) Mijn Heos devices kunnen geen verbinding houden met de extenders waardoor muziek spelen via dit systeem onmogelijk wordt. Als ik mijn Heos device via wifi verbind op de experia box lukt dat wel

IOS devices gaan goed en ook mijn laptops (windows) hebben geen probleem.
Kan iemand mij een passende oplossing geven voor mijn probleem? Ik wil overal hetzelfde SSID hebben
zodat ik niet manueel hoef te schakelen.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi SRWB36. Welkom op het forum.
Zo te lezen heb je alles in huis om zorgeloos van wifi gebruik te kunnen maken en toch deze issues. Nu weet ik dat die wifi versterkers een hoop instellingen hebben. Heb je daar zelf ooit wat aan veranderd? Of staan ze in de stand zoals ze zijn afgeleverd? Wat zit er trouwens nog meer in je netwerk? Ik hoef uiteraard niet alles details maar kun je globaal vertellen, voor zover van toepassing, welke apparatuur er nog meer in zit?
Erg vreemd dat die android toestellen er zo'n moeite mee hebben. Bij wijze van experiment zou je kunnen proberen om 2,4 en 5Ghz tijdelijk een andere naam te geven en te kijken of je apparaten dan wel goed connecten.

@wjb Kan jij je licht hier eens over laten schijnen?
Reputatie 7
Installeer op zo'n Android apparaat eens de app WiFi Analyzer.
Meet nu eens op de beganegrond en op de twee etages de veldsterkte van de V10 en beide KPN WiFi "versterkers" op zowel 2.4 als 5GHz. (18 metingen dus)
Wat zijn de resultaten?
Branden de lampjes op de KPN WiFi "versterkers" allemaal blauw?
Welk merk en type Android apparaten heb je?

Zowel de V10 als de KPN WiFi "versterkers" kennen geen "smart/seamless roaming". Dat betekent dat een apparaat pas na een tijdje zal switchen naar een beter wifi toegangspunt. Tevens geldt daarbij dat dit alleen zal gebeuren als de veldsterkte onder een bepaalde waarde komt.
Reputatie 6
Badge +10
Ik heb hier hetzelfde probleem gehad en zojuist een oplossing gevonden. Ook bij mij zijn 3 KPN-wifi-versterkers via kabel aangesloten en sinds gisteren veel problemen met het vasthouden van de draadloze verbinding. Ook de VPN-verbinding (i.v.m. thuiswerk) kreeg ik niet aan de praat. Ik had op de V10 DHCP-bindings aangemaakt voor (o.a.) de versterkers. Het viel mij op dat geen enkele binding tot stand kwam. Mijn bindings staan buiten de DHCP-range van de v10. Daar leek het fout te gaan. Nu de range vergroot (inclusief het bereik van de bindings) en het probleem is opgelost. Alle versterkers krijgen het toegewezen ip-adres weer en de verbinding zijn weer goed.
Reputatie 7
DHCP kan inderdaad alleen IP-adressen uitdelen als die in de voor DHCP gereserveerde adresrange vallen. Dat geldt niet alleen voor automatisch toegekende variabele adressen maar ook voor adressen die vast toegekend worden. Aan bindings toegekende adressen zijn vanzelfsprekend niet meer beschikbaar voor automatische variabele toekenning.
De laatste keer dat ik -per ongeluk- een binding buiten de DHCP-range probeerde toe te kennen op de V10 kon dat niet eens: er kwam een foutmelding; het verbaast mij dan ook een beetje dat het jou blijkbaar wel gelukt is.
Reputatie 6
Badge +10
DHCP kan inderdaad alleen IP-adressen uitdelen als die in de voor DHCP gereserveerde adresrange vallen. Dat geldt niet alleen voor automatisch toegekende variabele adressen maar ook voor adressen die vast toegekend worden. Aan bindings toegekende adressen zijn vanzelfsprekend niet meer beschikbaar voor automatische variabele toekenning.
De laatste keer dat ik -per ongeluk- een binding buiten de DHCP-range probeerde toe te kennen op de V10 kon dat niet eens: er kwam een foutmelding; het verbaast mij dan ook een beetje dat het jou blijkbaar wel gelukt is.

Sterker nog...hij heeft een een paar maanden wel gedaan. Hoe dan?...geen idee..
Reputatie 7
Badge +18
Twilight zone, Edwin 😉 Ik heb er in ieder geval geen verklaring voor.

@SRWB36: Hoe is het nu bij jou? Mocht je nog steeds issues hebben, laat het weten. Liefst uiteraard de uitslagen van die metingen waar wjb het over had. Dat geeft ons veel meer inzicht in de situatie.
Reputatie 7
OFF-TOPIC
Het is mogelijk de DHCP range van de Experia Box zo te wijzigen dat een DHCP binding er niet meer binnen valt.

Het apparaat lijkt dan echter gewoon op zijn toegewezen IP adres actief te blijven.
Reputatie 6
Badge +10
OFF-TOPIC
Het is mogelijk de DHCP range van de Experia Box zo te wijzigen dat een DHCP binding er niet meer binnen valt.

Het apparaat lijkt dan echter gewoon op zijn toegewezen IP adres actief te blijven.

Zo had ik het dus ook. Heeft een tijdje gewerkt maar opeens niet meer. Bindings waren niet actief en er werden willekeurige adressen uitgegeven. Nu ik de range vergroot heb (en de bindings binnen de range vallen) werkt het wel weer.

@wjb: ik zie dat jouw Primaire DNS dezelfde is als die van het LAN Ip adres??
Reputatie 7
@wjb: ik zie dat jouw Primaire DNS dezelfde is als die van het LAN Ip adres??Klopt, dat betekent dat de lokale DNS server/cache van de Experia Box actief is en ik dus ook lokale apparaten met hun naam kan benaderen.

Reputatie 6
Badge +10
@wjb: ik zie dat jouw Primaire DNS dezelfde is als die van het LAN Ip adres??Klopt, dat betekent dat de lokale DNS server/cache van de Experia Box actief is en ik dus ook lokale apparaten met hun naam kan benaderen.

Op de naam die je zelf hebt meegegeven bedoel je? Heeft dat verder nog voordelen of nadelen? Ik wilde de DNS-server juist gaan aanpassen naar 1.1.1.1.
Reputatie 7
Badge +18
@SRWB36 We hebben niks meer van je gehoord. Is bij jou alles nu opgelost?
Sorry voor de late reactie, maar had even geen tijd om er verder mee te gaan. Inmiddels zie ik allerlei reacties die voor mij niet te volgen zijn. Maar het probleem is zeker nog niet opgelost.

Even een paar reacties op vragen:
1) alle lampjes op de versterkers branden blauw
2) Alles is aangesloten en er is nooit iets veranderd aan instellingen op de versterkers. Ik heb ook geen idee wat er veranderd kan worden en wat daar de gevolgen/effecten zijn.
3) Ik heb op de wifi analyzer gekeken en zie daar allerlei boogjes bewegen (waaronder die met ons netwerknaam). Helaas snap ik niet waar ik naar zit te kijken of wat er uit af te leiden is. Ik zou dus niet weten wat ik als 18 metingen moet opschrijven.
Wel zitten de boogjes telkens op een ander kanaal, betekend dit iets?
4) Mijn SSID heb ik kort geleden veranderd en dat maakt geen verschil met daarvoor
5) Samsung telefoon heeft Android versie 7.0, samsung tablet heeft android versie 4.4.2 en beide hebben problemen
6) naast 2 android devices, 1 ios device, 2 windows laptops hebben we 2 heos devices.
Deze laatste kan ik via wifi verbinden op een versteker maar verliezen binnen een minuut connectie. Als ik ze connect met de experia box blijven ze wel connected tenzij ik ze meeneem naar een kamer met versterker, dan verliezen ze weer wifi signaal.

Dus kan iemand een passend stappenplan bedenken om dit op te lossen/analyseren? Er lijkt iets goed fout te zitten in de versterkers

Reageer