Beantwoord

slechte wifi

  • 1 June 2020
  • 26 reacties
  • 324 keer bekeken

Reputatie 1

Goedenavond ik ben al ongeveer 4 tot 6 weken met mijn eifi thuis bezig. Zeer maar dan ook zeer slechte ontvangst. Heb al 2 versterkers en het lost niks op. Al meerdere malen de manager doorlopen. Kan nu al niet meer meten via de thuis app hoe snel de snelheid is. Dus het is bedroeft. Hier al meerdere malen in de forum met bezig geweest. Ik moet maar afwachten als de monteur weer het land in gaan. Erg jammer dat kpn je hier mee laat zitten. Volgens mij adverteert kpn met overal goede wifi. Zou graag willen dat iemand mij de goede oplossing zou geven. Aan de kabels ligt het niet deze zijn doorgemeten. De verbinding is soms redelijk maar de andere keer is het bijna compleet weg. Is er niet iemand die een oplossing heeft zonder dat ik bijna 200 euro moet uitgeven voor superwifi en maar afwachten dat het dan wel goed is. Ben het nu onderhand wel een keer zat met kpn

icon

Beste antwoord door jansen j 16 June 2020, 20:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

26 reacties

Reputatie 1

 

Reputatie 1

Deze wil ook niet meer moet wel erg lang wachten voor er iets gebeurt 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @jansen j, wat jammer dat het nog steeds zo slecht gaat met de wifi :slight_frown:

Ik heb je vorige topic doorgelezen en heb nu een aantal vragen voor je. Zou je deze allemaal willen beantwoorden, zodat ik precies weet hoe de vork op dit moment in de steel steekt?

  • Is het wifi lampje van je V8 op dit moment ook echt uit?
  • Heb je er nu nog steeds een extra router op aangesloten náást de Experia Wifi?
  • Zo ja, is dat dan puur omdat je met de 2 Experia Wifi die je nu hebt, niet ver genoeg komt?
  • Op welke 2 poorten van de V8 zijn de Experia Wifi aangesloten? Als je er nog 1 of 2 vrij hebt,  zou je de kabels van de Experia Wifi dan eens van plek willen wisselen?
  • Zou je de Experia Wifi zélf ook eens van plek willen wisselen? Ik hoor graag wat er dan gebeurt!

Superwifi punten werken exact hetzelfde als de Experia Wifi, het verschil zit hem er in dat bij de Superwifi punten alleen de 1e aangesloten moet worden met een kabel, de rest kan draadloos ergens anders in de woning geplaatst worden. Verder hebben ze precies dezelfde functionaliteiten als de Experia Wifi. Ze zullen in jouw situatie dus niet beter gaan werken, de Superwifi punten aanschaffen zal dan ook niet de oplossing zijn. We zullen echt even verder moeten spitten :wink:

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb niets meer van je gehoord dus ga ik ervan uit dat je het via een andere weg hebt geregeld. Anders hoor ik het graag!

Hi @jansen j, wat jammer dat het nog steeds zo slecht gaat met de wifi :slight_frown:

Ik heb je vorige topic doorgelezen en heb nu een aantal vragen voor je. Zou je deze allemaal willen beantwoorden, zodat ik precies weet hoe de vork op dit moment in de steel steekt?

  • Is het wifi lampje van je V8 op dit moment ook echt uit?
  • Heb je er nu nog steeds een extra router op aangesloten náást de Experia Wifi?
  • Zo ja, is dat dan puur omdat je met de 2 Experia Wifi die je nu hebt, niet ver genoeg komt?
  • Op welke 2 poorten van de V8 zijn de Experia Wifi aangesloten? Als je er nog 1 of 2 vrij hebt,  zou je de kabels van de Experia Wifi dan eens van plek willen wisselen?
  • Zou je de Experia Wifi zélf ook eens van plek willen wisselen? Ik hoor graag wat er dan gebeurt!

Superwifi punten werken exact hetzelfde als de Experia Wifi, het verschil zit hem er in dat bij de Superwifi punten alleen de 1e aangesloten moet worden met een kabel, de rest kan draadloos ergens anders in de woning geplaatst worden. Verder hebben ze precies dezelfde functionaliteiten als de Experia Wifi. Ze zullen in jouw situatie dus niet beter gaan werken, de Superwifi punten aanschaffen zal dan ook niet de oplossing zijn. We zullen echt even verder moeten spitten :wink:

 

Waarom zeggen mensen op dit forum steeds dat de Experia wifi en SuperWifi exact hetzelfde werken? Dat is helemaal niet zo. 

  • de Experia wifi kan niet gelijktijdig zenden en ontvangen, superwifi wel via zijn mesh netwerk.
  • De experia wifi heeft veel minder bereik (bijna de helft op basis van Tweakers.net). 

Daarnaast heeft de superwifi nog wat extra functies. 

Reputatie 7
Badge +20

 de Experia wifi kan niet gelijktijdig zenden en ontvangen, superwifi wel via zijn mesh netwerk.

De Experia Wifi werken ook met MESH technologie :slight_smile:

Daarnaast heeft de superwifi nog wat extra functies. 

Welke functies zijn dat precies? Ik ben oprecht benieuwd want ben daar niet van op de hoogte :wink:

 de Experia wifi kan niet gelijktijdig zenden en ontvangen, superwifi wel via zijn mesh netwerk.

De Experia Wifi werken ook met MESH technologie :slight_smile:

Daarnaast heeft de superwifi nog wat extra functies. 

Welke functies zijn dat precies? Ik ben oprecht benieuwd want ben daar niet van op de hoogte :wink:

Hallo @Maja_ , ik ken de super wifi's verder ook niet, maar wat ik wel weet is dat de super wifi's ook draadloos kunnen werken en dat kunnen de zwarte Experia wifi's niet, de oude witte vierkante weer wèl.

Reputatie 7
Badge +20

het verschil zit hem er in dat bij de Superwifi punten alleen de 1e aangesloten moet worden met een kabel, de rest kan draadloos ergens anders in de woning geplaatst worden.

Klopt @JanD, een 2e een eventueel 3e of 4e versterker kan bij de Superwifi punten draadloos worden verbonden, er dient echter altijd 1 Superwifi punt bekabeld aangesloten te worden op de Experia Box :slight_smile:  

 de Experia wifi kan niet gelijktijdig zenden en ontvangen, superwifi wel via zijn mesh netwerk.

De Experia Wifi werken ook met MESH technologie :slight_smile:

Daarnaast heeft de superwifi nog wat extra functies. 

Welke functies zijn dat precies? Ik ben oprecht benieuwd want ben daar niet van op de hoogte :wink:

 

  1. Veel grotere zend/ontvangst bereik.
  2. Mesh technologie: 2e, 3e, etc kunnen zonder UTP kabel aangesloten worden (Experia wifi kan dit niet en heeft dus geen MESH technologie)
  3. Op de UTP aansluiting van 2e, 3e, etc kunnen apparaten met alleen een LAN aansluiting aangesloten worden, of een switch voor meer LAN/UTP aansluitingen (heel handig).
  4. Deze laatste ben ik onzeker over, maar dacht dat het hardware sneller/meer data verwerkt, maar de KPN webshop is bijzonder zuinig in details. 

 

 



 

Reputatie 7
Badge +20
  1. Veel grotere zend/ontvangst bereik.
  2. Mesh technologie: 2e, 3e, etc kunnen zonder UTP kabel aangesloten worden (Experia wifi kan dit niet en heeft dus geen MESH technologie)
  3. Op de UTP aansluiting van 2e, 3e, etc kunnen apparaten met alleen een LAN aansluiting aangesloten worden, of een switch voor meer LAN/UTP aansluitingen (heel handig).
  4. Deze laatste ben ik onzeker over, maar dacht dat het hardware sneller/meer data verwerkt, maar de KPN webshop is bijzonder zuinig in details. 
  1. Hier is intern bij ons niks over bekend, dus ik kan er weinig over zeggen behalve dat dit me nog niet eerder onder ogen is gekomen.
  2. MESH houdt in dat verschillende wifi punten één netwerk vormen waarbij je zonder dat je het merkt overschakelt van het ene wifi punt naar het andere. Dit is bij de Experia Wifi ook zo, en staat verder los van de manier waarop de wifipunten zelf aan zijn gesloten.  
  3. Op de UTP aansluiting van de Experia Wifi kunnen ook prima andere apparaten aangesloten worden, ook een tv-ontvanger :slight_smile:
  4. Hier heb geen informatie over beschikbaar, hier kan ik helaas dus weinig zinnigs over zeggen!
  1. Veel grotere zend/ontvangst bereik.
  2. Mesh technologie: 2e, 3e, etc kunnen zonder UTP kabel aangesloten worden (Experia wifi kan dit niet en heeft dus geen MESH technologie)
  3. Op de UTP aansluiting van 2e, 3e, etc kunnen apparaten met alleen een LAN aansluiting aangesloten worden, of een switch voor meer LAN/UTP aansluitingen (heel handig).
  4. Deze laatste ben ik onzeker over, maar dacht dat het hardware sneller/meer data verwerkt, maar de KPN webshop is bijzonder zuinig in details. 
  1. Hier is intern bij ons niks over bekend, dus ik kan er weinig over zeggen behalve dat dit me nog niet eerder onder ogen is gekomen.
  2. MESH houdt in dat verschillende wifi punten één netwerk vormen waarbij je zonder dat je het merkt overschakelt van het ene wifi punt naar het andere. Dit is bij de Experia Wifi ook zo, en staat verder los van de manier waarop de wifipunten zelf aan zijn gesloten.  
  3. Op de UTP aansluiting van de Experia Wifi kunnen ook prima andere apparaten aangesloten worden, ook een tv-ontvanger :slight_smile:
  4. Hier heb geen informatie over beschikbaar, hier kan ik helaas dus weinig zinnigs over zeggen!

 

  1. Uiteraard ben ik niet op de hoogte wat intern testen, maar alle bekende technische forums zijn er wel uit dat het zo zit, zoals bijvoorbeeld tweakers.net (alhoewel niet de meest technische forum, wel erg bekend). 
  2. MESH houd in dat verschillende wifi punten DRAADLOOS één netwerk vormen, zelflerend (berekenen optimale pad bij meerdere MESH-AP’s, etc).
    Jij hebt het over meerdere ACCESPOINTS die automatisch ssid en password overnemen, dat is iets anders. 
    Daarnaast heb je nog de gewraakte repeaters die de bandbreedte halveren, om even de drie belangrijkste groepen te duiden. 
  3. Dat is fijn. Ook dit stond niet erbij op de webshop.
  4. Kon zelf hier ook niets over vinden, jammer dat dit intern bij jullie ook niet bekend is. 

 

Offtopic, inmiddels ook aangemeld voor KPN glasvezel, telefonie, etc. Vind de KPN servicedesk en forum veruit het meest responsief en klantvriendelijk van alle aanbieders. Ook fijn dat je eigen modem+router keus hebt en hiervoor de informatie beschikbaar wordt gesteld. Als Linux Kernel developer (hobby overgehouden aan mijn studie) vind ik het fijn iets meer zaken zelf in te kunnen stellen voor routing en voip. Mooie totaal service. 

Reputatie 1

Ik heb alles wat er is gevraagd al eens uitgeprobeerd. Nu al meer dan 6 weken mee bezig. Het is gewoon jammer dat iedereen het zelfde aan je vraagt om te doen. Het help allemaal niks of even. Ik heb er inderdaad een router tussen geplaatst om het bereik in de tuin uit te breiden ivm google cromecast die aangesloten zit op de tv. Ik wil er verder maar geen woord meer over vuil maken want niemand die een oplossing voor mij heeft. Ik ben ten einde raad en overweeg om over te stappen

Reputatie 7
Badge +24

Een 2de router om WiFi bereik uit te breiden is niet zo verstandig. Want dat levert allerlei beperkingen op. Apparaten die voor en achter de router zitten kunnen elkaar dan niet zien en niet met elkaar verbinden.

Reputatie 1

Je moet toch wat als de wifi slecht is

Reputatie 6
Badge +6

Denk dat je het eerder in je omgevingsfactoren moet zoeken; wifi is wifi, of je dit nu via KPN hebt of een andere provider.

Reputatie 7
Badge +24

Je moet toch wat als de wifi slecht is

Ja, een accespoint aanschaffen. Geen router.

Een 2de router om WiFi bereik uit te breiden is niet zo verstandig. Want dat levert allerlei beperkingen op. Apparaten die voor en achter de router zitten kunnen elkaar dan niet zien en niet met elkaar verbinden.

Een router geeft juist meer opties dan bijvoorbeeld een accesspoint. 

Gebruik je een router als accesspoint, dan zie je nog steeds alle apparaten die voor en achter de router zitten.

Gelijktijdig is het wel mogelijk deze zo te configureren dat je netwerken kunt scheiden, maar dat is zeker niet standaard (maar een extra optie). Een router bepaald de route zeg maar :).

 

Je moet toch wat als de wifi slecht is

Ja, een accespoint aanschaffen. Geen router.

 

Een router kan prima werken en geeft meer opties.
Forums staan vol met mensen die daarmee hun wifi probleem oplossen. Routers zijn ook goedkoper te vinden dan accesspoints en vaak sneller (gewoon je dhcp server uitzetten en vast ip adres geven als er geen accesspoint optie aanwezig is). 

De Experiabox V8 is trouwens een bekende onder de mensen met wifi problemen, deze heeft veel minder bereik dan de v10. Link met voorbeeld.

Had mij recent toevallig ingelezen om van ziggo naar kpn over te stappen, vandaar dat ik het toevallig de verschillende versie ken. Hopelijk krijg ik straks de v12, maar bij een v8 of v9 weiger ik het hardware en overeenkomst bij ontvangst. 

Reputatie 7
Badge +24

Een 2de router om WiFi bereik uit te breiden is niet zo verstandig. Want dat levert allerlei beperkingen op. Apparaten die voor en achter de router zitten kunnen elkaar dan niet zien en niet met elkaar verbinden.

Een router geeft juist meer opties dan bijvoorbeeld een accesspoint. 

Gebruik je een router als accesspoint, dan zie je nog steeds alle apparaten die voor en achter de router zitten.

Als je een router instelt als accespoint, dan zijn gelijk al die extra functies niet meer beschikbaar en heb je dus geld uitgegeven aan iets wat je niet gebruikt. 

Reputatie 1

Ik heb inderdaad een v8. Omruilen doet kpn niet wat erg jammer is. En wat betreft de router zou ik die best anders in kunnen stellen mits ik er verstand van had. Dit is helaas niet het geval. Ik ben al jaren bij kpn maar zins de laatste tijd alleen maar problemen. Zou willen dat het anders kon maar helaas. Als ik de router door iemand zou laten instellen als acces point schiet ik er niks mee op want dan lost de wifi boven niks op. Weet het niet meer helaas

Reputatie 1

Zou er een optie zijn om mijn v8 om te ruilen voor een andere omdat ik toch denk dat het hier aan ligt.

Zou eingelijk hopen dat er een oplossing is om dit in iedere geval te proberen

Een 2de router om WiFi bereik uit te breiden is niet zo verstandig. Want dat levert allerlei beperkingen op. Apparaten die voor en achter de router zitten kunnen elkaar dan niet zien en niet met elkaar verbinden.

Een router geeft juist meer opties dan bijvoorbeeld een accesspoint. 

Gebruik je een router als accesspoint, dan zie je nog steeds alle apparaten die voor en achter de router zitten.

Als je een router instelt als accespoint, dan zijn gelijk al die extra functies niet meer beschikbaar en heb je dus geld uitgegeven aan iets wat je niet gebruikt. 

Nee hoor, hoe kom je hier nu bij? 

Je kunt op de eenvoudige routers zelfs nog extra dingen doen, laat staan de gemiddelde routers of uitgebreidere versies. 

Tevens is een router goedkoper dan een accesspoint met betere hardware, hogere doorvoersnelheden, etc voor minder of hetzelfde bedrag. 

Ik heb inderdaad een v8. Omruilen doet kpn niet wat erg jammer is. En wat betreft de router zou ik die best anders in kunnen stellen mits ik er verstand van had. Dit is helaas niet het geval. Ik ben al jaren bij kpn maar zins de laatste tijd alleen maar problemen. Zou willen dat het anders kon maar helaas. Als ik de router door iemand zou laten instellen als acces point schiet ik er niks mee op want dan lost de wifi boven niks op. Weet het niet meer helaas

Omruilen Experiabox v8 voor v12

Ik ga er na al die weken problemen en contact met KPN servicedesk en dit forum vanuit dat je probleem ligt in de “beperkingen van de v8”, als het iets anders was had men dit al lang moeten kunnen ontdekken. Dus richt mij even op deze situatie.

Ik ben niet op de hoogte van KPN haar omruil beleid, (vrijwel) alle providers zijn hier enorm terughoudend in omdat er anders een ondoenlijke situatie ontstaat van klanten die het nieuwste van het nieuwste willen, ieder probleem hieraan toekennen, etc. 

Mocht je v8 omgeruild worden, accepteer dan alleen de laatste versie, geen ouder meuk. Dus de v12, die blijkt de beste wifi te hebben van alle experiaboxen. Bereik is vergelijkbaar met de beste vorige versie en heeft zelfs iets hogere doorvoersnelheid. Ondersteund verder ook wifi 6, mocht je al hardware daarvoor hebben. Niet iedere nieuwe versie is beter, maar in dit geval lees ik dat het wel zo is.

Extra wifi punt van KPN

Tegelijkertijd lees ik dat KPN best wat service bied als er een slechte wifi in huis is, had je hierover al gebeld met hun service desk? misschien dat ze kostenloos een wifi accesspoint willen bijplaatsen. 

Stroom kosten

Een extra wifipunt kost wel extra stroom, zo’n 7 watt, iets meer voor oudere modellen. Dat kost je op jaarbasis grofweg 7*2euro= 14 euro/jaar extra. Hetzelfde geld voor die router die je nu extra erbij hebt omdat je wifi zo slecht is. Die verbruikt vermoedelijk rond de 15 watt*2=30 euro/jaar. Dus denk goed na of je zoveel hardware erbij wilt hebben.

Meer hardware is foutgevoeliger

Meer hardware is foutgevoeliger, verstoord elkaar met diverse services (programmatjes die met elkaar praten/vechten, zoals dhcp), wifi signalen verzwakken en verstoren elkaar (alsof meerdere mensen door elkaar praten, wordt het niet duidelijker van), etc. 

Van provider wisselen

Mocht KPN niet willen helpen (ze kunnen het namelijk wel), dan zou ik persoonlijk heel goed nadenken of je perse bij deze dienstverlener wilt blijven en welke diensten je van hun of een andere dienstverlener wilt. Want overstappen geeft je gegarandeerd een andere modem+router kast. Bij een nieuwe provider die ook hardware levert heb je tenslotte 14 dagen bedenktijd vanaf het moment dat je het hardware ontvangt (zorg er dus voor dat je het hardware pas accepteert wanneer ook de lijn beschikbaar is om het op aan te sluiten). Want op dienstverlening zoals internet zit die bedenktijd niet, maar omdat er hardware bij zit heb je wel 14 dagen bedenktijd. 

Je router

 Je router is gewoonlijk heel geschikt als accesspoint, ongeacht wat sommige mensen hier roepen. Misschien heb je iemand in de buurt wonen, deze heeft niet eens zoveel kennis nodig. Een beetje serieuze gamer weet vaak ook alles van het instellen van een router omdat dit nodig is om lag in je game te verminderen (om je kans op winnen te verhogen). Vraag zo’n persoon of ze je eigen router die je als accesspoint wilt gebruik als volgt willen instellen: 

  • dhcp server uitzetten
  • Statische ip adres instellen (kijk in je kpn router welke dhcp range er ingesteld staat en neem dan eentje net iets hoger).
  • Router herstarten
  • Optioneel om wifi verstoring tegen te gaan, zet het kanaal op 1, 6 of 11 en je kpn router op een andere of zet wifi daarop uit (neem aan dat dit kan, krijg mijn eerste experiabox pas over een paar week. Anders servicedesk op afstand laten doen bijvoorbeeld)

Als die persoon iets meer info nodig heeft, kan hij googlen op “router als accesspoint instellen”. In een howto zouden dan bovenstaande stappen wat uitgebreider toegelicht moeten staan. 

Maar… ik vind dat iemand als jij door zijn provider geholpen moet worden, gezien je probleem, wat je zelf al gedaan hebt en hoe lang je al met het probleem zit. KPN kies je tenslotte om juist geen langdurige issues te hebben, er zijn providers met exact hetzelfde netwerk en router die veel goedkoper zijn tenslotte. 

Als bovenstaande allemaal niet werk

Een fijn en heel behulpzaam forum waar technische en niet technische mensen samen komen is hier. Daar heb je per provider een subforum om dit soort problemen te bespreken met mensen die dezelfde provider hebben en bovengemiddeld veel kennis van techniek. Ik merk op dit forum dat de technische kennis een beetje minder is namelijk, net als de juridische kennis en procedurele kennis hoe providers werken en je ze kan motiveren je te helpen… alle drie handig als je een oplossing zoekt na zoveel weken. 

 

Succes!

Reputatie 7
Badge +20

Zou er een optie zijn om mijn v8 om te ruilen voor een andere omdat ik toch denk dat het hier aan ligt.

Zou eingelijk hopen dat er een oplossing is om dit in iedere geval te proberen

Dat ga ik nu ook zeker doen @jansen j, ik begrijp dat je verder al erg veel hebt geprobeerd en laten we eerlijk zijn, de V8 is inderdaad niet meer de jongste :wink:

Je kunt hem omruilen vanaf morgen na 14:30 uur, bij de The Read Shop aan de Julianastraat 12 in Dedemsvaart.

Je mag het retourartikel (inclusief stroomadapter) in een doos verpakken, en inleveren bij het servicepunt, om de nieuwe weer mee te krijgen is het van belang dat je een geldig legitimatiebewijs van de contractant kunt tonen.
Je mag het kastje in een doos naar keuze verpakken, en het ordernummer
4024860 op de doos schrijven, met watervaste stift of pen. Daarnaast mag je het volgende adres op de doos zetten:
KPN
Antwoordnummer 10119
2400 VB Alphen aan den Rijn

Je krijgt een sms van de vervoerder als het pakketje voor je klaar ligt🙂

Laat je weten hoe het gaat, als je het nieuwe modem aan hebt gesloten?

Reputatie 1

Bedankt ga ik zeker dien

Reputatie 1

Goedenavond

Ik heb de nieuwe experia box ontvangen. Wij zijn er erg blij mee nu zonder versterker overal goede wifi. Ondanks alle ellende bedankt voor toch de goede oplossing. Weer een tevreden klant