Beantwoord

Slimste keuzes voor goede wifi in nieuwbouw woning

  • 23 June 2022
  • 4 reacties
  • 71 keer bekeken

Q4 2022 krijgen wij ons nieuwbouw huis opgeleverd. We zijn vrij om te kiezen welke provider het internet gaat leveren en neigen momenteel naar KPN ivm glasvezel. Helaas hebben wij tijdens het bepalen van meerwerk geen extra loze leidingen / UTP kabels afgesproken met de aannemer. Iets waar ik nu lichtelijk spijt van heb.

Er lopen loze leidingen naar verdieping 2 en 3, niet naar 4. Het is wel de bedoeling dat op 4 een werkkamer ingericht wordt. Daarom ben ik nu even zoekende naar de beste keuzes om toch goed WiFi te verkrijgen op elk van de 4 verdiepingen van onze stadswoning. Het idee is nu om met behulp van mesh accesspoints (bijvoorbeeld TP LiInk X60) stations op elke verdieping de WiFi op peil te houden. De bedoeling is dat er ook wel e.e.a. aan smarthome devices aangesloten gaan worden (op termijn). 

Is dit een handige set-up? En kan dit samen met een switch gewoon op het standaard modem dat KPN momenteel levert (KPN Box 12)? Kan ik eventueel op een verdieping nog een switch plaatsen om meerdere apparaten aan te sluiten? Moet ik dan nog andere zaken in acht nemen? 

Alvast bedankt voor het meedenken!

Admin: Titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid van je topic

icon

Beste antwoord door Joep1965 23 June 2022, 10:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Badge +19

Het ziet er goed uit hoor. Waar je wel op moeten letten is dat je een switch gebruikt die igmp snooping ondersteunt. Deze switch is een aanrader. Totaal heb je dus 4 wifipunten nodig want de wifi op het modem moet uit als je geen kpn wifipunten gebruikt. Voor werk zou ik wel zoveel mogelijk bekabeld werken maar dat wordt dan dus lastig. 

Het ziet er goed uit hoor. Waar je wel op moeten letten is dat je een switch gebruikt die igmp snooping ondersteunt. Deze switch is een aanrader. 

Dankjewel voor de tip! Ik lees inderdaad dat bij TP Link switches deze IGMP snooping niet goed functioneert. Kan het geen kwaad om een switch van Netgear er tussen te zetten als ik wel voor TP Link accesspoints ga? 

Badge +19

Nee hoor dat is totaal geen probleem. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik lees inderdaad dat bij TP Link switches deze IGMP snooping niet goed functioneert. 

Dat ... was 5 jaar geleden zo misschien. Maar dingen kunnen veranderen hé... KPN verkoopt ze nu zelf ook. Dus je zou mogen verwachten dat het nu wel werkt. Bij de modellen die KPN verkoopt.