Vraag

SMA home manager communiceert niet met internet

  • 25 November 2020
  • 44 reacties
  • 1841 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

44 reacties

Reputatie 7

Zou een experia 10 of ander modem voor mij een oplossing kunnen zijn ?

Dat zou best kunnen.

Beste KPN, ik had toevallig nog een experia v10 liggen van mijn vorige provider. Ik denk die zal ik even proberen voordat ik een experia 10 op internet aanschaf. Maar helaas kom ik daar niet mee op internet. Volgens de KPN helpdesk die ik vorige week belde zou ik gewoon een andere router kunnen plaatsen zonder probleem. Weten jullie wat ik nog moet doen. Ik krijg nu de melding: uw breedband IP connectie werkt niet

Beste KPN, ik had toevallig nog een experia v10 liggen van mijn vorige provider. Ik denk die zal ik even proberen voordat ik een experia 10 op internet aanschaf. Maar helaas kom ik daar niet mee op internet. Volgens de KPN helpdesk die ik vorige week belde zou ik gewoon een andere router kunnen plaatsen zonder probleem. Weten jullie wat ik nog moet doen. Ik krijg nu de melding: uw breedband IP connectie werkt niet

KPN internet heeft andere modem- en router instellingen nodig dan b.v. Telfort internet. Een v10 die niet van/voor KPN internet was/is, probeert op een andere manier te verbinden, wat dus niet werkt op een KPN account.

Ook al werkt internet niet via die alternatieve v10, heel misschien kun je wel je SMA spullen lokaal laten werken als je die allemaal even aan de v10 aansluit. Dan heb je een hint misschien dat de v12 een probleem vormt. Hoeveel apparaten van SMA heb je?

ik heb een omvormer en een homemanager van SMA.

Probleem is dat er eerst contact moet zijn met het internet, voordat de homemanager actief kan worden.

Het heeft dus ook geen zin als ik op marktplaats een experia 10 koop of ik moet zeker weten dat ie met KPN is gebruikt?

ik heb een omvormer en een homemanager van SMA.

Probleem is dat er eerst contact moet zijn met het internet, voordat de homemanager actief kan worden.

Het heeft dus ook geen zin als ik op marktplaats een experia 10 koop of ik moet zeker weten dat ie met KPN is gebruikt?

Misschien kun je wat met:

V10 Telfort vs. KPN

Aan de andere kant, SMA (en ook kPN) stelt eisen aan een thuisnetwerk (IGMP compatibiliteit), terwijl vaak maar 1 unicast verbinding gaande is. Je hebt geen 10-tallen SMA componenten, maar maar 1, zou men ook een simpele 1-op-1 verbinding kunnen inzetten tussen PC en omvormer.

Dat zou je eens bij SMA kunnen aankaarten, anders zou ikzelf denk ik die omvormer zaken maar op een apart VLAN zetten. Of niet van die firma kopen, maar dat zal denk ik geen optie zijn.

Ik heb de router kunnen activeren na bovenstaande instructie. De home manager is met de experiav10  nu wel in de lucht gekomen!

 

Mijn conclusie is dan ook de de KPN modem 12 een aantal zaken blokt waardoor SMA producten niet kunnen communiceren. Dit is voor KPN wel een zeer belangrijk aandachtpunt. Er komen steeds meer slimme oplossingen voor zonne-energie/ elektrisch laden van auto's en sturen van warmtepompen waarbij SMA producten een leidende rol spelen; voor nu en in de toekomst.

 

iig bedankt voor jullie support tot nu toe 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb de afgelopen tijd met interesse meegelezen. Goed om te horen dat het bij jou nu wel werkt met een V10, @SMA Home manager 2.0. Wil je laten weten of dit ook nu blijft functioneren of dat er toch weer problemen optreden?

 

Gezien wat SMA zelf aangeeft over dat IGMP nodig is, en wat jullie verder ervaren met de haperingen/zender verbroken foutmelding, verwacht ik wel dat wjb hier een punt heeft. Maar, dan zou ik verwachten dat het in de basis alsnog een vergelijkbare ervaring zou moeten geven tussen V10 en Box 12. Ik heb de laatste ontwikkelingen in het topic in ieder geval ook doorgezet intern. 

Dat zou betekenen dat er blijkbaar een IGMP proxy server op de SMA actief is waardoor de TV ontvangers denken dat ze daar hun TV streams kunnen ophalen.

Als er meerdere IGMP proxy servers op een subnet zitten dan wordt degene met het laagste IP adres genomen en dat is dan dus de SMA.

Als mijn gedachten juist zijn dan hebben we hier een flinke uitdaging.

 

Verder lijkt me dit ook een goed punt.

Aan de andere kant, SMA (en ook kPN) stelt eisen aan een thuisnetwerk (IGMP compatibiliteit), terwijl vaak maar 1 unicast verbinding gaande is. Je hebt geen 10-tallen SMA componenten, maar maar 1, zou men ook een simpele 1-op-1 verbinding kunnen inzetten tussen PC en omvormer.

Dat zou je eens bij SMA kunnen aankaarten, anders zou ikzelf denk ik die omvormer zaken maar op een apart VLAN zetten. Of niet van die firma kopen, maar dat zal denk ik geen optie zijn.

 

Ha Erik, je vraagt erom ;) ik houd je op de hoogte. Sinds gisterenavond doet mijn TV het niet meer.

Ik krijg nu de foutmelding 563 en de KPN helpdesk laat mij allerlei resets uitvoeren, maar tot nu toe zonder resultaat. 

Ik ben bang dat er toch meer aan de hand is als resetten etc

Reputatie 7

Ik krijg nu de foutmelding 563 en de KPN helpdesk laat mij allerlei resets uitvoeren, maar tot nu toe zonder resultaat. 

Welke TV ontvanger heb je?

Heb je een andere DNS server ingesteld?

Zo ja, welke?

 

ik heb een Arris VIP5202KPN F1371J46500 tv ontvanger.

Ik heb geen andere DNS server ingesteld. sterker nog: geen idee wat ik zou moeten doen.

Kan het te maken hebben met het feit dat ik de KPN 12 modem heb verwisseld voor de experia v10 en dat hier wat met de adresering mis gaat.

Zou ik een bepaald DNS moeten instellen? en waar zit dar dan in mijn modem?

Reputatie 7

Het verwisselen van de V12 door een V10 zou geen enkel probleem mogen zijn.

Als je ook geen eigen DNS server hebt ingesteld dan is dat in ieder geval ook niet het probleem.

Ik ben wel benieuwd wat er gebeurt als je alle SMA apparatuur loskoppelt.

Reputatie 7
Badge +30

Wat gek. Wisselen van de Experia Box zou helemaal niet moeten uitmaken. Maar, wellicht dat het met IGMP toch niet helemaal lekker gaat, zoals wjb al eerder aanstipte. Werkt het wel allemaal goed als je de SMA spullen loskoppelt? Want in dat geval is het wel duidelijk dat het dan echt de SMA is die de roet in het eten gooit.

Met belangstelling heb ik dit gelezen. Ben er sinds vandaag achter dat mijn problemen met de tv ontvanger ook te maken hebben met de SMA Tripower op het netwerk. Ik heb ook een Experiabox 12 in combinatie met Kpn superwifi. Gelijk al problemen met de SMA online te krijgen dmv wifi. Signaal op zolder is goed. Door tijdelijk een repeater op 2,4 Ghz te plaatsen krijgt die verbinding vervolgens deze weer uit en op den duur krijgt die verbinding met de superwifi. Vervolgens de hier omschreven problemen met de tv. Mijn collega met dezelfde SMA en tv ontvanger ook via Kpn heeft geen probleem. Verschil is dat hij nog een Experiabox v9 heeft. 

Nou… van de week overgestapt van Delta naar KPN met de Experiabox (waarschijnlijk heb ik een 12, waar kan ik dat zien)

 

En hop…. de sunny portal ontvangt geen data meer. Dit kan toch niet waar zijn… wat voor prutsding is die Experiabox. Even in Bridge mode zetten is er ook even niet bij. Bij Delta was dat eenvoudig en werkte een ubiquiti router out of the box.

Maar goed… zijn er al ideeën over hoe we die SMA aan de praat krijgen? Ik heb ondertussen alle suggesties al geprobeerd. Zonder resultaat helaas. 

Reputatie 7
Badge +30

Hoi @Tvdsluijs, welkom terug bij KPN :) Als je Experia Box zwart is, dan is het de Box 12. Is hij wit, dan staat erop welke het is (V10 of V10a). Maar gezien het probleem dat je beschrijft vermoed ik inderdaad dat het om een Box 12 gaat. Zou je jouw forumprofiel willen invullen en hier weer reageren als je dat hebt gedaan? Dan gaan we hier even verder naar kijken.

Beste @Erik_ ik heb mijn forum profiel verder ingevuld. Overigens heb ik een ExperiaBox V10, ik vraag me af waarom ik geen V12 heb ontvangen.

Echter ben ik er achter waarom mijn SMA omvormer niet werkt met de EpxeriaBox. Het heeft waarschijnlijk te maken met de IP gegevens die hij niet goed ververs nadat je bent overgestapt op een andere provider, of wellicht zelfs bij een DNS server wijziging of onbereikbare DNS server.

Daarnaast heb ik mijn SMA echt een harde reset moeten geven (alle stroom er af) waarna bij het opstarten (en veranderen van IP gegevens, terwijl hij staat op automatisch) hij het plots weer ging doen.

Er zitten nogal wat handelingen in het hele verhaal dus ik heb er even een handleiding over geschreven, wellicht dat het anderen ook helpt!

Staat je DNS ook goed ingesteld? Ik kwam er dus gisteren achter dat die niet goed stond, en daarnaast is het verstandig om je SMA heen harde reset te geven (stroom er af). Ik had het probleem en heb het nu allemaal aan de praat. 

Reputatie 7
Badge +30

Ah, met een V10 zou ik ook niet direct een probleem verwachten. Het issue waar het eerder in dit topic over ging betreft echt specifiek een Box 12. Dus dan verwacht ik inderdaad dat het meer in z'n algemeen te maken heeft met de providerswitch en daarbij behorende IP veranderingen. Goed om te lezen dat je het hebt weten te verhelpen én dat je het proces hebt beschreven. Dat is heel nuttig!

Zo te zien nog geen oplossing gevonden?

SMA komponenten werken niet als IGMP snooping op de router/switch aanstaat.

Mijn oplossing was de optie om in de router selectief igmp snooping op de poorten aan te zetten waar streaming devices aangesloten zijn.
Laat IGMP snooping uit staan voor alle poorten waar SMA spul op aangesloten is ( home manager, inverters en energy meters) . 

Pas op om niet de fout te maken om later kabels op de router van poorten te wisselen zonder de IGMP on/off mee te veranderen. Koste me een middag zoeken waarom de SMA inverter de batterijen niet meer aan het opladen was. Kabel van de SMA energie meter in andere poort gestopt, grrr

Â