Beantwoord

SMA Sunny Portal geeft geen waardes af Experiabox V10

• 18 mei 2017
  • 15 reacties
  • 1379 keer bekeken

Ik heb een omvormer die via een datakabel is aangesloten op de Experiabox V10
het gaat om de SMA Tripower 15000TL.
Ik kan wel actuele opbrengst zien maar kan niet terug kijken in de tabellen.

Heb de omvormer op een vast IP gezet en de DNS op 8.8.8.8

De omvormer is in de modem zichtbaar. In de modem heb ik een aantal poorten open gezet dit op advies van SMA namelijk: Poort 8500-65536 behalve dan de poort voor de router (weet zo even niet meer welke als dat was)

Nu kan ik nog steeds de actuele waardes zien maar nog steeds niet terug kijken.

Volgens SMA moet ik de firewall uitzetten maar ik lees overal op dit forum dat dat niet mogelijk is bij de V10?

Nu krijg ik als advies van SMA om een extra netwerk aan te leggen speciaal voor de communicatie van de omvormer waar de beveiliging niet op prio staat.

Nu vind ik dat een beetje overdreven ik heb het gevoel dat het makkelijker kan iemand hier ideeën of oplossingen voor?

ik hoor het graag
icon

Beste antwoord door wjb 31 mei 2017, 08:18

Er zijn helemaal geen port-forwardings nodig.
Wel moet de omvormer aangemeld zijn bij de SMA portal zodat je dan op die portal de gegevens van jouw omvormer kunt uitlezen.

Zie http://natec.nl/wp-content/uploads/2015/09/Gebruiksaanwijzing-SMA-Sunny-Portal.pdf
Bekijk origineel

15 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Heb je al die poorten geopend richting de SMA?!
SMA's advies is sowieso ruk want met een extra netwerk ga je niets bereiken.

Dit is een soort internetportaal waar je gegevens in kan zien ofzo?

@annedijkstra2
Al deze poorten heb ik op advies van SMA opengezet voor de omvormer ja!

En ja dit is een portal waar ik alle gegevens kan aflezen.
Reputatie 7
Badge +30
Sorry voor de wat late reactie, maar SMA geeft zelf aan dat alleen UDP 9523 en 3478 nodig zijn. En alhoewel deze poorten volgensmij alleen uitgaand gebruikt worden en je dus helemaal geen forwardings nodig zou moeten hebben, wil SMA dat je ze forward.
Wat gebeurt er als je alleen die 2 forward ipv die hele range.

In die foto staat dat je op de info knop onder het diagram kan klikken. Wat geeft dat voor info?
Reputatie 1
In het installatielogboek staan 103 meldingen, is te zien op de foto.
Wat zijn deze meldingen? Misschien staat daar iets nuttigs.

Zie dat het systeem actief is sinds 24-2-2017, al vanaf het begin geen gegevens in de grafiek zichtbaar?

Heb zelf twee SMA installaties en ook een V10 maar heb geen port forwarding hoeven doen.
Sorry voor wat late reactie,

Ik ga proberen om alleen die UDP poorten open te zetten!

In bijlage een foto van die info knop met de melding en het installatielogboek.

En ja hij heeft vanaf het begin al geen waardes afgegeven.
Reputatie 7
Ik heb dan weliswaar geen SMA omvormer, maar een Omnik omvormer en ook daar is het niet nodig om een port-forwarding in te stellen.
Reputatie 7
Badge +30
Om heel eerlijk te zijn zie ik niets wat aangeeft dat dit door een portforwarding komt.

Als je overigens naar de foutmelding kijkt dan lijkt het er op alsof de omvormer nog bezig is met verwerken ofzo
Lijkt mij ook al raar.

Maar ik vind het wel lang duren om te verwerken....
Reputatie 1
Gezien het feit dat jouw omvormer 24/7 communicatie heeft met de servers van SMA zou ik zeggen maak de omvormer eens geheel spanningsloos. (Uiteraard 's avonds als het donker is zodat je geen energie misloopt 😉 ) Dus als de omvormer geen energie omzet voor een half uur tot een uur de automaat, van de groep van de omvormer, uitzetten in de meterkast. Op deze manier wordt alles in de omvormer geheel spanningsloos en zal de communicatie met de servers van SMA weer helemaal opnieuw opgebouwd worden, wanneer je de automaat weer ingeschakeld hebt uiteraard.

Misschien dat er ergens in de communicatie tussen de omvormer en de servers van SMA toch iets net niet goed is en dat dat op bovenstaande manier verholpen kan worden.
Ik denk twee weken voor het port forwarden heeft een collega van mij de hele installatie spanningsloos gemaakt deze heeft toen 2/3 dagen compleet stil gestaan zowel AC als DC waren uitgeschakeld!

Wil het best wel eens proberen maar ben er bang voor

in ieder geval super bedankt iedereen voor het meedenken!
Reputatie 1
Inmiddels 6 dagen verder, al iets verbeterd?
Nee nog niets verbeterd...

Ben ook nog niet ter plaatse geweest om het een en ander aan te passen,
Wel weer contact met SMA. Ben met jullie antwoorden naar SMA gegaan kijken wat die er van zegt maar die helpen ook nog niet echt heel veel verder.

Wil eerst duidelijke hulp krijgen dat ik ook echt wat kan doen heb nu het gevoel als ik die 2 poorten open zet dat ik niet veel verder kom....
Reputatie 7
Er zijn helemaal geen port-forwardings nodig.
Wel moet de omvormer aangemeld zijn bij de SMA portal zodat je dan op die portal de gegevens van jouw omvormer kunt uitlezen.

Zie http://natec.nl/wp-content/uploads/2015/09/Gebruiksaanwijzing-SMA-Sunny-Portal.pdf
Reputatie 6
Badge +9
Ik heb dan weliswaar geen SMA omvormer, maar een Omnik omvormer en ook daar is het niet nodig om een port-forwarding in te stellen.

Hier een Fronius, gewoon ethernet kabel van omvormer naar Experiabox en gaan met dat ding. kan op interne IP adres gewoon uitlezen en in de omvormer "kijken".

Wel heb ik bij Fronius een portal, Solar Web, die aangemeldt en gekoppeld is zodat ik van buitenaf toegang heb zonder inbreuk te moeten doen op mijn eigen netwerk veiligheid dmv openstellen van poorten etc.
Tevens push ik met mijn omvormer data naar PVoutput.org middels API.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=53154
Reputatie 7
Badge +30

Hier een Fronius, gewoon ethernet kabel van omvormer naar Experiabox en gaan met dat ding. kan op interne IP adres gewoon uitlezen en in de omvormer "kijken".

Wel heb ik bij Fronius een portal, Solar Web, die aangemeldt en gekoppeld is zodat ik van buitenaf toegang heb zonder inbreuk te moeten doen op mijn eigen netwerk veiligheid dmv openstellen van poorten etc.
Tevens push ik met mijn omvormer data naar PVoutput.org middels API.

https://pvoutput.org/list.jsp?userid=53154
Same here maar dan met Omnik

Reageer