Beantwoord

Snelheid Experiabox V10 met Synology NAS

  • 22 June 2019
  • 15 reacties
  • 645 keer bekeken

Ik heb een Synology NAS (DS218j) gekocht en werkend via Experiabox v10.
Echter de snelheid (via mijn LAN) is erg laag: rond de 5 kb/s. Volgens mijn KPN contract zou ik ongeveer 75000 kb/s moeten kunnen halen. De NAS heeft een netwerkstatus van 1000 mb/s.
Weet iemand hoe ik de oorzaak van deze lage snelheid kan achterhalen?
icon

Beste antwoord door ErikvD 11 July 2019, 19:37

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Hallo @ErikvD , doe de KPN speedtest eens bekabeld rechtstreeks op de modem en alle overige (draadloze) apparatuur uit. Kom je dan uit op de beschikbare snelheid volgens je modem.
In de rubriek status van je modem kun je uitlezen wat de beschikbare snelheid is en wat de werkelijk ontvangen snelheid is in Kbps en die mogen onderling niet te veel verschillen, dus 75/50 is niet goed en 75/70 is wel goed, dat is een verwaarloosbaar verschil.
De Gigabitsnelheid van de NAS is de verwerkingssnelheid van je interne netwerk tussen de apparaten onderling, je hebt de 100Mbps-standaard en de Gigabit-standaard, dat heeft dus niets met je internetsnelheid te maken.
Reputatie 7
Badge +30
Ha @ErikvD, welkom! Hoe is je eigen internetverbinding bekabeld? Is deze wel sneller dan 5 Mbit/s? Kan je inderdaad een bekabelde speedtest doen? Zoals Jan aangeeft, kan je in je modem zien, welke snelheid je ongeveer zou moeten halen. Is dat de 75 Mbit/s? Dan is 5 inderdaad wel erg weinig. Van de NAS zelf, heb ik niet zoveel verstand. Mogelijk is er een gebruiker die meeleest en nog wat tips heeft!
De bekabelde speedtest vanaf de modem (en tevens via wifi) haalt 60 MBps download en 35 MBps upload.
De Experiabox is 100M Full Duplex.
De snelheid naar de NAS is rond de 5 KBps.
Reputatie 6
Badge +8
Voor de duidelijkheid: Zie je die snelheid als je de NAS van extern (buiten je eigen netwerk) probeert te benaderen of op je eigen interne netwerk? Alleen als je de NAS van extern probeert te benaderen is de modem snelheid van belang.

Als intern op je netwerk de snelheid naar de NAS laag is dan is er iets anders aan de hand.
De Experiabox is 100M Full Duplex.

Hallo @ErikvD , de LAN-poorten van de modem zijn 1Gb-poorten en geen 100Mb-poorten.
Hierbij mijn antwoorden:
Hsd: De testen/resultaten waar ik het over heb zijn vanuit mijn interne netwerk. De internetsnelheid is volgens mij dus niet relevant voor verdere analyse van de oorzaak van de trage verbinding

Jan-D: Als ik in de Experiabox ga naar Status --> Advanced --> Ehternet, dan de de Mode 100M Full Duplex.
Hallo @ErikvD , ik zie alleen UP staan of NO LINK in mijn modem, dat houdt mijns inziens in dat je een device aangesloten hebt dat maximaal 100Mbps ondersteunt of een verouderde lan kabel gebruikt, CAT5 i.p.v. CAT5e.
Reputatie 7
Badge +30
Ik ben ook benieuwd of je de bekabeling tussen de NAS en de V10 eens (tijdelijk) kunt vervangen. Hopelijk is het probleem daarmee opgelost en zo niet, denken we graag verder met je mee.
Bedankt voor het meedenken.
Er is een KPN monteur langsgeweest die concludeerd dat mijn LAN netwerk goed is.
Ik denk dat de oorzaak dus een instelling in de Experiabox of de NAS is.
Reputatie 7
Ik kan me geen enkele instelling op de Experia Box voor de geest halen die invloed heeft op de maximaal haalbare throughput op het LAN.
In het onderstaande plaatje zie je de constante belasting van mijn Synology NAS t.b.v. de vastlegging van beelden van een bewakingscamera.


Uiteraard gaan die waarden nog veel verder omhoog als er een backup gesynchroniseerd met een NAS elders.

Heb je op jouw NAS limiteringen gedefinieerd bij de netwerkinstellingen?

Bij verkeerbeheer in de NAS stond niets.
Ik heb hiermee getest door een regel aan te maken en oa een gegarandeerd getal op aantal KB/s en het maximum op ongelimiteerd. Helaas maakte het geen verschil.
Reputatie 7
Badge +30
Je kunt wellicht nog eens navraag doen bij Synology support. En anders is er natuurlijk een kans dat er iets met de NAS aan de hand is. Neem in dat geval contact op met de leverancier: wellicht kan hij ter reparatie worden ingestuurd onder de garantie.
Inmiddels heb ik contact gehad met Synology support en geen oplossing gevonden. Sterker: nog meer problemen ontdekt. Daarom de NAS teruggestuurd en ik bestel geen nieuwe.
Daarmee kan dit onderwerp gesloten worden.
Reputatie 7
Badge +30
Flink balen, Erik! Bedankt dat je het nog even liet weten. Mocht je onze hulp of advies in de toekomst weer nodig hebben, weet je ons te vinden!
Reputatie 7
Jammer dat je geen nieuwe bestelt.
Ik heb zowel zakelijk als privé al jaren meerdere Synology's in gebruik en ik ben zeer te spreken over de performance en stabiliteit van die apparaten. Eigenlijk heb ik nooit problemen met die apparaten.