Vraag

Snelheid TP-Link deco m9 plus achter Box12 zakt in naar 93 Mbit/s op 1Gigabit verbinding

  • 24 November 2021
  • 3 reacties
  • 49 keer bekeken

Goedemorgen iedereen,

 

ik heb een vraag over mijn setup want ik kom er niet meer uit. 
 

ik heb een deco m9 plus staan van TP-link en een Experiabox v12 staan. Het abbonement wat ik heb is de glasvezel 1 gigabit en zowel internet als TV van KPN. Ze staan aangesloten via de kabel en ook alle units van de deco zijn via de kabel aangesloten.

 

Het probleem is als volgt. Elke keer na een tijdje (dit kan een uur zijn maar ook 1 of 2 dagen) word de snelheid van de deco gecapped naar 93 mb. Dit is zowel voor download als voor upload het geval (wifi en bekabeld). Het werkt heel even en dan heeft hij ook een correcte snelheid van ongeveer 800mb, echter schiet hij dus na een tijdje terug. Ik heb hiervoor het abbonement gehad van 500mb download en upload, toen werkte alles peima maar na het opzetten naar de nieuwe snelheid ging het fout. Ik had toen nog de v10 dus ik had de hoop met de nieuwe router dat het beter zou gaan. Het is toen een hele tijd goed gegaan, helaas na 2 weken ongeveer schoot hij weer terug naar de 92 mb.

ik heb vanalles geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Ik heb een dhcp lease geprobeerd. DMZ mode aanzetten en het mac adress vastzetten, andere poorten geprobeerd op de router, ik heb de mesh zowel in router modus als in AP gezet en alsnog blijft de snelheid gecapped worden. De snelheid van de Experiabox is echter wel altijd goed.

 

Ook heb ik onderstaande link bekeken en dit getracht uit te voeren. 


Ik hoop dat jullie iets weten aangezien ik er echt niet uit kom. Alvast bedankt iedereen in ieder geval voor de moeite!

met vriendelijke groet,

 

Joran de Vries


3 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @JorandeVries, welkom hier. 

Wat vreemd en jammer dat je er niet uitkomt waarom de snelheid dropt. Want ik begrijp dat het enkel bij de deco's gebeurd? Want in dat geval moet ik je wel teleurstellen dat ik geen idee heb, dit omdat het geen apparatuur van ons is. Hoop dan dat er nog iemand langskomt die hier verstand van heeft. 

Ik begrijp verder wel dat de snelheid op de Box 12 gewoon goed? Die schommelt verder niet?

Badge +11

Heeft u deze als accesspoint aangesloten of als 2e router?

Als je hem in router modus hebt staan moet je eens naar je QOS settings kijken. Hier is zo’n 2 jaar geleden meer over geschreven op het tplink forum over de M9 set.

In de Deco app ga je naar de  QOS settings en klik op “bewerken” bij totale bandbreedte (uit mijn hoofd) en click “Test”. Als de snelheid de verwachte snelheid is klik je op “opslaan” en dan zou het goed moeten zijn.

Als je de set echter in AP-modues gebruikt, is QOS helemaal uitgeschakeld en zou je de volledige snelheid moeten krijgen.

 

Nog even terug naar de 93Mbit: Weet je zeker dat je er bedraad geen 100Mbps device aan hangt, want dan wordt de poort automatisch op 100Mbps gezet (standaard autoswitching switch gedrag)

Reageer