Beantwoord

Snelheid TP-Link deco m9 plus achter Box12 zakt in naar 93 Mbit/s op 1Gigabit verbinding

  • 24 November 2021
  • 32 reacties
  • 3093 keer bekeken

Goedemorgen iedereen,

 

ik heb een vraag over mijn setup want ik kom er niet meer uit. 
 

ik heb een deco m9 plus staan van TP-link en een Experiabox v12 staan. Het abbonement wat ik heb is de glasvezel 1 gigabit en zowel internet als TV van KPN. Ze staan aangesloten via de kabel en ook alle units van de deco zijn via de kabel aangesloten.

 

Het probleem is als volgt. Elke keer na een tijdje (dit kan een uur zijn maar ook 1 of 2 dagen) word de snelheid van de deco gecapped naar 93 mb. Dit is zowel voor download als voor upload het geval (wifi en bekabeld). Het werkt heel even en dan heeft hij ook een correcte snelheid van ongeveer 800mb, echter schiet hij dus na een tijdje terug. Ik heb hiervoor het abbonement gehad van 500mb download en upload, toen werkte alles peima maar na het opzetten naar de nieuwe snelheid ging het fout. Ik had toen nog de v10 dus ik had de hoop met de nieuwe router dat het beter zou gaan. Het is toen een hele tijd goed gegaan, helaas na 2 weken ongeveer schoot hij weer terug naar de 92 mb.

ik heb vanalles geprobeerd, maar ik kom er niet uit. Ik heb een dhcp lease geprobeerd. DMZ mode aanzetten en het mac adress vastzetten, andere poorten geprobeerd op de router, ik heb de mesh zowel in router modus als in AP gezet en alsnog blijft de snelheid gecapped worden. De snelheid van de Experiabox is echter wel altijd goed.

 

Ook heb ik onderstaande link bekeken en dit getracht uit te voeren. 


Ik hoop dat jullie iets weten aangezien ik er echt niet uit kom. Alvast bedankt iedereen in ieder geval voor de moeite!

met vriendelijke groet,

 

Joran de Vries

icon

Beste antwoord door JorandeVries 6 December 2021, 22:04

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @JorandeVries, welkom hier. 

Wat vreemd en jammer dat je er niet uitkomt waarom de snelheid dropt. Want ik begrijp dat het enkel bij de deco's gebeurd? Want in dat geval moet ik je wel teleurstellen dat ik geen idee heb, dit omdat het geen apparatuur van ons is. Hoop dan dat er nog iemand langskomt die hier verstand van heeft. 

Ik begrijp verder wel dat de snelheid op de Box 12 gewoon goed? Die schommelt verder niet?

Heeft u deze als accesspoint aangesloten of als 2e router?

Reputatie 1

Als je hem in router modus hebt staan moet je eens naar je QOS settings kijken. Hier is zo’n 2 jaar geleden meer over geschreven op het tplink forum over de M9 set.

In de Deco app ga je naar de  QOS settings en klik op “bewerken” bij totale bandbreedte (uit mijn hoofd) en click “Test”. Als de snelheid de verwachte snelheid is klik je op “opslaan” en dan zou het goed moeten zijn.

Als je de set echter in AP-modues gebruikt, is QOS helemaal uitgeschakeld en zou je de volledige snelheid moeten krijgen.

 

Nog even terug naar de 93Mbit: Weet je zeker dat je er bedraad geen 100Mbps device aan hangt, want dan wordt de poort automatisch op 100Mbps gezet (standaard autoswitching switch gedrag)

Reputatie 7
Badge +10

Nog even terug naar de 93Mbit: Weet je zeker dat je er bedraad geen 100Mbps device aan hangt, want dan wordt de poort automatisch op 100Mbps gezet (standaard autoswitching switch gedrag)

Zit eerder te denken aan een net wat gammele kabel tussen de Box 12 en Deco.
Kan de snelheid daarmee ook terugzakken naar 100 Mbps. Gewoon eens een ander kabeltje proberen. (Van andere leverancier / kwaliteit).  @JorandeVries  Wat levert dat op??

Helaas had ik al verwacht van KPN dat ze geen support hierop zouden leveren. Wat ik enorm jammer vind, puur ook omdat er niet eens moeite in gestoken word. Ik heb met TP-link meer dan 2 uur aan troubleshooting uitgevoerd en we zijn hierbij echt tot de conclusie gekomen dat het aan de experiabox moet liggen. 
 

ik heb hem zowel als AP en als router ingesteld, beide gaf echter hetzelfde resultaat.

 

de QOS settings heb ik ook naar gekeken en deze staan ook gewoon goed. Ik heb zowel geprobeerd hem in te stellen met een max als geen max. Hierbij ook weer hetzelfde resultaat.

 

Hoe bedoeld u een bedraad device van 100mb? Ik meet de snelheid op de deco router. Die heeft een interne snelheidstest zodat je de deco zelf kan meten. Verder meet ik hetzelfde op mijn Desktop en Iphone 13. Denk dat beide devices capabel genoeg zijn om een hogere snelheid aan te kunnen.

 

Een andere kabel was een hele simpele en goede oplossing die ik nog niet geprobeerd had. Helaas bood dit ook geen soelaas :(

 

ik wil iedereen wel enorm bedanken voor de moeite die ze erin stoppen. Ik waardeer het enorm. Hopelijk komen we er samen uit!

Reputatie 7

Een andere kabel was een hele simpele en goede oplossing die ik nog niet geprobeerd had. Helaas bood dit ook geen soelaas :(

Toch duidt een maximale snelheid van 93Mbps vaak op een "fysieke" verbinding van maximaal 100Mbps.

Log eens in op de V12 en kijk welke link snelheid aangegeven wordt op de LAN poort waar de Deco op aangesloten is. Wat is die link snelheid?

Bekijk dit uiteraard wel op een moment dat je die 93Mbps meet.

Dan geeft hij inderdaad 100mb daar aan, maar in de dagen dat hij het wel goed doet staat daar gewoon een 1GB verbinding

Reputatie 7

Dan geeft hij inderdaad 100mb daar aan, maar in de dagen dat hij het wel goed doet staat daar gewoon een 1GB verbinding

Plaats eens aan de kant van de Deco een switch tussen de Deco en de V12.

Is daarmee het probleem verholpen?

Het is een bekend probleem dat de "power" die de V12 op haar LAN poorten zet vrij laag is. In dit geval waarschijnlijk net op het randje voor de Deco waardoor hij af en toe terugvalt naar 100Mbps. Een switch neemt vaak met minder genoegen.

Ik zal dat eens proberen. Ik laat het u weten bedankt! 

@wjb ik heb een switch ertussen gezet. Helaas weer hetzelfde resultaat. Even ging het goed en na een paar uur word de verbinding weer gecapped naar 100mb… :( 

Reputatie 7

@wjb ik heb een switch ertussen gezet. Helaas weer hetzelfde resultaat. Even ging het goed en na een paar uur word de verbinding weer gecapped naar 100mb… :( 

Het is geen capping, het is puur een probleem met de netwerkkabels.

Wat geeft de V12 aan als snelheid voor de LAN poort richting switch op het moment dat je maar 93Mbps meet?

Als dat nog steeds 100Mbps is, plaats dan de switch eens bij de V12 i.p.v. bij de Deco en sluit hem met een korte kabel aan op de V12.

@wjb 

als ik de switch verbind met de V12 en dan de deco in de switch doe haal ik 100mb max. 
 

de verbinding richting de Switch is wel 1 gb volgens het Modem van KPN. Alles is naast elkaar aangesloten en er zit dus een hele korte kabel tussen.

Reputatie 7

Hmmm, dan begin ik nu toch echt mijn vraagtekens te zetten bij:

1) De netwerkkabel die in de Deco zit.

2) De LAN poort van de Deco waar wellicht één data ader niet echt goed contact maakt.

3) De Deco die te critisch is t.a.v. het signaal op de netwerkkabel.

 

Om punt 1 uit te sluiten zou je de Deco eens met een andere korte netwerkkabel rechtstreeks op de V12 kunnen aansluiten.

Punt 1 heb ik uitgesloten. Ik heb meerdere kabels geprobeerd en dit leverde hetzelfde resultaat op. Zowel cat5 als cat6 geprobeerd.

 

punt 2 heb ik ook uitgesloten want de deco heeft 2 poorten en beide geven hierin dezelfde lage snelheid.

 

punt 3 snap ik niet helemaal aangezien het altijd gewerkt heeft(dooddoener ik weet het)

 

wat ik eventueel kan doen is een andere deco hier beneden aansluiten en testen wat die doet als hoofddeco maar aangezien beide poorten het doen ben ik van mening dat dit ook geen verschil zou moeten zijn.

Reputatie 7

punt 3 snap ik niet helemaal aangezien het altijd gewerkt heeft(dooddoener ik weet het)

Toch duidt alles op een probleem met de lijnsnelheid (linkspeed) die terugvalt van 1Gbps naar 100Mbps. En dat duidt of op een fysiek probleem in de LAN poort of netwerkkabel waarbij één van de data aders geen contact maakt of een te lag signaalspanning.

 

Je geeft aan dat alle Deco's bekabeld aangesloten zijn.

Zie je hetzelfde issue dan ook op een andere Deco?

En wat als je een andere LAN poort van de V12 gebruikt?

Oke ik heb nu een andere deco met een nieuwe kabel in een andere poort gedaan van de experiabox. Nog steeds kom ik niet boven de 93mb uit. Hardware kan het dus ook niet aan liggen volgensmij.

 

wil wel even benadrukken dat mijn dank groot is voor het mee denken! 

Reputatie 7

Oke ik heb nu een andere deco met een nieuwe kabel in een andere poort gedaan van de experiabox. Nog steeds kom ik niet boven de 93mb uit. Hardware kan het dus ook niet aan liggen volgensmij.

Geeft ook daar de V12 een lijnsnelheid van 100Mbps aan?

Yes zeer zeker 

Reputatie 7

Dus de LAN poorten van V12 de waar een Deco op aangesloten wordt vallen allemaal vroeg of laat terug naar 100Mbps, klopt dat?

Zo ja, dan zou ik een moderator van KPN ( @Bart_Z ) willen vragen dit eens met het modemdevelopmentteam te bespreken.

Ik ben benieuwt of zij wat kunnen doen. Bedankt in ieder geval voor de hulp!

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben ook heel benieuwd. Ik wil dit graag nog even aankaarten. Heb alleen nog geen gegevens van je. Zou je jouw profiel nog van gegeven willen voorzien? Hoor ik van je als je dat gedaan hebt, dan ga ik navraag doen. 

Excuus voor het late antwoord. Profiel is aangepast. Het probleem is ook verholpen nu ik de 3e deco heb aangesloten. Hoe dit nu komt geen idee het werkt nu al een week goed. Misschien dat hij weer terugvalt maar ik ga hier niet vanuit.

 

Echter heeft zich een nieuw probleem voorgedaan en dit is dat de verbinding plots op de dag wegvalt als ik bezig ben. Zowel bekabeld als wifi valt dan volledig weg op de experiabox. 
 

vrijdag komt hiervoor de monteur.

Reputatie 7
Badge +20

Geen probleem. Begrijp ik het goed dat je problemen had met 2 deco's en nu je de 3e hebt aangesloten dat het probleem verholpen is? 

Echter nu valt de boel steeds weg? :( 

Hoor graag weer van je als de monteur geweest is. 

Monteur is geweest. Die heeft het modem, de nt/FTu en de patch in de kast vervangen. Nu afwachten en testen of dit geholpen heeft. We hebben tot ju toe nog geen uitval of verlaging meer gehad. Ik denk zelf dat het aan de patch of de NT/FTU lag. Iedereen bedankt voor het helpen! 

Reputatie 7
Badge +20

Klinkt goed. Mocht het weer wegvallen, dan oor ik dat.