Vraag

Solar Edge omvormer geen wifi verbinding op KPN Box 12

  • 31 December 2021
  • 62 reacties
  • 2172 keer bekeken

Enkele dagen geleden zijn op ons huis zonnepanelen geplaatst met een Solar Edge omvormer . Omvormer heeft geen display dit maakt het extra lastig om de omvormer te configureren met de wifi aansluiting. Enkel een Lan aansluiting met powerline adapters kan een verbinding maken naar de router KPN box 12. De monteur kon de wifi niet voor elkaar krijgen. Vreemd wat is hier aan de hand? Poortforwarding? En hoe is dit op te lossen? Ik weet dat dit thema al vaker hier op dit forum is besproken maar ook met deze configuratie?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

62 reacties

@wjb:Heb jij misschien een idee?Ik dacht dat portforwarding niet nodig is maar ik kan het mis hebben.Misschien dat 5ghz uit moet?(bij de 312 firmware).

Reputatie 7

Als jij op dit moment een 'bekabelde' verbinding hebt op de Solaredge dan wordt er bij installatie niet nog eens een WiFi module op de omvormer gemonteerd. Dus dan wordt het vrij lastig om de omvormer via WiFi te verbinden. 

Dat er geen wifi module meer inzit is duidelijk, de antenne zit er ook niet meer aan. Ik wil echter de orginele configuratie hebben . De installateur heeft die weer meegenomen. Het probleem is dat er vaak buitenlandse installateurs worden gestuurd (Poolse) die gebrekkig Engels spreken. In alle bedrijfstakken gebeurt dat. Of het nu transport, bouw of andere technische zaken betreft. Ook twijfel ik vaak aan hun technische opleidingen. Dit scheidt zo langzamerhand wel het kaf van het koren voor wat betreft leveranciers. Helaas stelt Solar Edge weinig technische informatie beschikbaar voor de consument, en laat alles over aan de leverancier en installateur. 

Wat eventueel nog een oplossing is om toch 'wifi'’ te gebruiken is om een TP-link RE200 extender te kopen en dan op de ethernet poort van dat ding de solaredge aan te sluiten.

Dat was ook de oplossing die de monteur heeft gedaan, hij heeft een TP link 600 aangesloten. Dus er is wel op m,n telefoon bijvoorbeeld de opbrengst ed. te zien maar de andere schermen niet. Daarvoor moet je de schakelaar op de omvormer naar links bewegen. En vervolgens bouwt hij dan geen draadloze verbinding op.

Dat was ook de oplossing die de monteur heeft gedaan, hij heeft een TP link 600 aangesloten. Dus er is wel op m,n telefoon bijvoorbeeld de opbrengst ed. te zien maar de andere schermen niet. Daarvoor moet je de schakelaar op de omvormer naar links bewegen. En vervolgens bouwt hij dan geen draadloze verbinding op.

wat zou je behalve opbrengst dan nog meer moeten zien?

Ik weet niet heel erg veel van zonnepanelen af maar ik probeer je toch wel te helpen.

@wjb zal (hopelijk) wel vanmiddag/morgen langskomen hier.

Hallo martijn, ja goeie vraag. Ik vindt het toch vreemd dat de combinatie Solar Edge omvormer met wifi aangesloten en KPN Box 12 hier zo,n probleem oplevert. Ik heb intussen de andere topics betreffende dit even gezien. Onde r andere de scheiding tussen 2,4 en 5 Ghz. In mijn geval zit er ook nog een Wifi Mesh gekoppeld aan de router. Dit in verband met de afstand van router naar de omvormer. 

pfff, als ik eerlijk mag zijn heb ik ook geen idee meer:thinking:

Wjb is toch wel dé forumgebruiker die er veel van weet.Even afwachten dus(als hij uberhaupt wil komen).

Anders weet misschien @NHendriks het.

Reputatie 7
Badge +24

Dat er geen wifi module meer inzit is duidelijk, de antenne zit er ook niet meer aan. Ik wil echter de orginele configuratie hebben . De installateur heeft die weer meegenomen. Het probleem is dat er vaak buitenlandse installateurs worden gestuurd (Poolse) die gebrekkig Engels spreken. In alle bedrijfstakken gebeurt dat. Of het nu transport, bouw of andere technische zaken betreft. Ook twijfel ik vaak aan hun technische opleidingen. Dit scheidt zo langzamerhand wel het kaf van het koren voor wat betreft leveranciers. Helaas stelt Solar Edge weinig technische informatie beschikbaar voor de consument, en laat alles over aan de leverancier en installateur. 

Oplossing is: een goede installateur kiezen. Iemand bij u in de buurt, die u goed kent, die geen Polen in dienst heeft. En die niet te beroerd is om informatie met u te delen. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat was ook de oplossing die de monteur heeft gedaan, hij heeft een TP link 600 aangesloten. Dus er is wel op m,n telefoon bijvoorbeeld de opbrengst ed. te zien maar de andere schermen niet. Daarvoor moet je de schakelaar op de omvormer naar links bewegen. En vervolgens bouwt hij dan geen draadloze verbinding op.

Wat voor schakelaar is dat dan? Een verbinding via een kabel zou gewoon dezelfde informatie in de app moeten opleveren dan een verbinding via WiFi. 

@Nick83 

Ja , dat is nou net de grap. Daar wordt je dus eigenlijk misleid. Je leest bij de keuze uitstekende referenties , maar de werkelijkheid is anders. Dat is zo langzamerhand in alle bedrijfs takken zo. Overal is er een personeelstekort. Dan maakt het ook niet meer uit welke leverancier of installateur je neemt.

@Nick83 ,

Onderaan de omvormer zit links een schakelaar met 3 standen, aan midden, rechts uit, links reset en programmeren. 

In oudere uitvoeringen zat er nog een display op de omvormer, waarop je kon zien wat de instellingen en programmeren waren. Dat zit er niet meer op.

Alles moet nu via een app gebeuren

Reputatie 7
Badge +24

 

Wat eventueel nog een oplossing is om toch 'wifi'’ te gebruiken is om een TP-link RE200 extender te kopen en dan op de ethernet poort van dat ding de solaredge aan te sluiten.

Martijn heeft het hier over een WiFi extender. Dit is 1 apparaatje. Dat verbinding maakt via WiFi met de KPN Box. Dit apparaatjes een lan poort waar je de omvormer bekabeld op aan kunt sluiten.

Dat was ook de oplossing die de monteur heeft gedaan, hij heeft een TP link 600 aangesloten. 

De TP-Link 600 is geen WiFi extender. Maar powerline adapters. Waar u het in uw start post het ook al over heeft. 2 kastjes die via het stroomnet verbinding maken met elkaar. Heeft niets met WiFi te maken.

Maakt verder niet uit. Beide kunnen werken. En als ze werken zou het resultaat gewoon hetzelfde moeten wezen.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 ,

Onderaan de omvormer zit links een schakelaar met 3 standen, aan midden, rechts uit, links reset en programmeren. 

Daar hoor je toch heel niet aan te komen? Waarom zou je daar nog aan zitten als de app het doet?

Reputatie 7
Badge +24

In oudere uitvoeringen zat er nog een display op de omvormer, waarop je kon zien wat de instellingen en programmeren waren. Dat zit er niet meer op.

Dat is bij heel veel apparatuur tegenwoordig zo. Slimme lampen en schakelaars en dergelijke hebben ook allemaal geen display. 

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83

Ja , dat is nou net de grap. Daar wordt je dus eigenlijk misleid. Je leest bij de keuze uitstekende referenties , maar de werkelijkheid is anders. Dat is zo langzamerhand in alle bedrijfs takken zo. Overal is er een personeelstekort. Dan maakt het ook niet meer uit welke leverancier of installateur je neemt.

Gewoon de installateur bij u in de buurt bellen zou ik zeggen. Dezelfde die elk jaar bij u de cv installatie een onderhoudsbeurt geeft. En die u midden in de nacht om 3 uur belt als de waterleiding in de keuken gesprongen is en u de hoofdkraan niet dicht krijgt. Of gaat u dan ook eerst recensies lezen? 🙄

@Nick83 ,

Ja , dat is ook wel zo. Maar wat mij irriteert is dat zoals ik al in het begin schreef , waarom zou de configuratie niet standaard met omvormer wifi willen werken, Even afgezien dat het wat wat uitmaakt wat je nu via de lanverbinding uitleest.

Reputatie 2

Als je hier op het forum zoekt naar soortgelijke problemen zul, je zien dat er heel erg veel klanten met dit probleem zitten, of het nou om zonnepanelen gaat of bijvoorbeeld draadloze thermostaten.

Met mijn Solax zonnepanelen heb ik soortgelijke verbindings problemen gehad, Lan kabel trekken was geen optie, heb uiteindelijk een FritzBox aangeschaft en nu werkt het probleemloos

Merk zelf dat alles veel soepeler werkt, Sonos, internetten, Tv kijken enz.

@Henry7581 ,

Ja , dat is dan wel zuur. Ik heb zelf in de loop van de jaren verschillende providers gehad, met allemaal verschillende routers. Vaak is het niet veel bijzonders. Ik zoek het meer in de combinatie van box 12 en de Wifi Mesh (KPN) . De KPN monteur die vorig jaar hier de boel installeerde heeft 1 MESH achtergelaten, die werkt nu over het algemeen prima als extender.

Laat ik de mesh weg dan is het wifi signaal onvoldoende sterk op de plaats van de omvormer.

Reputatie 7
Badge +24

... de mesh ...

U bedoelt hier een SuperWiFi mee?

Ja de Super WiFi, er is hier in tegenstelling tot de normale setup maar 1 superwifi in bedrijf.

Nog even aanvulling  de Super WiFi zit via een switch aangesloten op de router box 12