Solaredge en SMA sunnyboy problemen, overstappen is de oplossing!

  • 19 September 2021
  • 48 reacties
  • 331 keer bekeken

Om gek van te worden! Eerst had (en heb ik nog steeds) problemen met mijn SMA Sunnyboy dat hij geen data meer naar de SMA omgeving stuurt. Ik heb alles geprobeerd. DMZ, poorten open, allerlei combinaties van instellingen.

Het gekke is, als ik alles uitzet en weer aan (dus experiabox / SMA) dan werkt het ….. voor een tijdje. Een uur, een dag.. een aantal dagen en dan poef…. Werkt het niet meer.

Ik heb het maar opgegeven dat mijn data ooit nog in de SMA app te zien zou zijn.

Maar nu…. 

Sinds van de week heb ik een ander dak laten voorzien van zonnepanelen met een SolarEdge omvormer. Kreeg netjes alle data binnen…. Tot gisteren dus… niks meer… 3 dagen data… toen zei de app… doei… ik laat niks meer zien.

Ik ga niet meer knutselen met instellingen… want we weten allemaal waar het aan ligt. Die ranzige Chinese troep van een Experiabox. Hiervoor had ik Delta en met hun modem had ik nooit problemen (die had ook lekker bridgemode).

KPN helpt je niet bij deze problemen (en kan je ook niet helpen overigens) en verwijzen naar het forum. Blijkbaar hebben ze meer vertrouwen in de mensen die daar zitten met technische kennis dan dat ze vertrouwen op hun eigen mensen. 

Er is maar 1 oplossing, overstappen… terug naar Delta. Belachelijk natuurlijk…. Maar het is niet anders.


48 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hallo @Tvdsluijs , een zonnepaneel installateur  hoort e.e.a. werkend op te leveren, daar kun je je provider de schuld niet van geven dat het niet werkt.

 

 

 

Reputatie 7

Voor een SolarEdge of SMA omvormer hoeft niets op een router ingesteld te worden. Het enige dat nodig is, is dat de omvormer met het netwerk verbonden is.

Hallo @Tvdsluijs , een zonnepaneel installateur  hoort e.e.a. werkend op te leveren, daar kun je je provider de schuld niet van geven dat het niet werkt.

Sorry maar het werkte prima voor dat ik KPN had. Hoe bedoel je dan ik kan de provider niet de schuld geven? Het hele forum staat vol met problemen die mensen hebben met hun omvormers en KPN. Hoezo ik kan de provider niet de schuld geven. 

Voor een SolarEdge of SMA omvormer hoeft niets op een router ingesteld te worden. Het enige dat nodig is, is dat de omvormer met het netwerk verbonden is.

Nee toch? Echt… 

Hallo @Tvdsluijs , een zonnepaneel installateur  hoort e.e.a. werkend op te leveren, daar kun je je provider de schuld niet van geven dat het niet werkt.

 

Oh overigens, toen de SolarEdge installateur weg ging vorige week toen werkte het prima. En in eens niet meer. Idem dito met de SMA sunnyboy die er al een jaar hangt. Dit heeft niets te maken met de zonnepaneel installateur.

Reputatie 7
Badge +21

Hoe zijn die dingen verbonden? Via WiFi? Koop dan eens een goedkoop 2,4 GHz accespoint. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Het zou niet nodig moeten zijn. Maar voor krap 30 euro denk ik wel dat het probleem verholpen is.

Hoe zijn die dingen verbonden? Via WiFi? Koop dan eens een goedkoop 2,4 GHz accespoint. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

Het zou niet nodig moeten zijn. Maar voor krap 30 euro denk ik wel dat het probleem verholpen is.

Via vast netwerk. Alle kabels zijn door gemeten (cat 6a of zelfs 7). Was het maar zo simpel :-(

Reputatie 7
Badge +21

Ok, bekabeld dus. Rechtstreeks op de Experiabox? Of zit er nog een switch tussen? Welke is dat? Merk en type? En welke Experiabox heeft u?

Ok, bekabeld dus. Rechtstreeks op de Experiabox? Of zit er nog een switch tussen? Welke is dat? Merk en type? En welke Experiabox heeft u?

Ik heb beide geprobeerd (op switch en direct) maakt geen verschil.

Overigens had ik toen ik bij Delta zat dezelfde switches. Ik heb alles van Ubiquiti.  Ubiquiti UniFi 8 (US-8-EU) en Ubiquiti UniFi 8 POE (US-8-60W-EU)

Reputatie 7
Badge +21

Heeft u misschien een KPN Box? Die houd niet van cat 7 kabels. 

https://forum.kpn.com/internet-9/cat7-kabel-werkt-niet-op-v12-523736?postid=1227306#post1227306

Oudere modellen misschien ook niet. Een hoger cijfertje betekent niet altijd per definitie dat het beter is.

Ik weet niet of het eenvoudig te realiseren is, maar misschien zou je nog een tijdje kunnen testen met een cat 5e kabel.

Reputatie 7

Sluit eens een PC aan op die netwerkkabel.

Werkt die wel?

Heeft die PC dan ook een linkspeed van 1Gbps?

Heeft u misschien een KPN Box? Die houd niet van cat 7 kabels. 

https://forum.kpn.com/internet-9/cat7-kabel-werkt-niet-op-v12-523736?postid=1227306#post1227306

Oudere modellen misschien ook niet. Een hoger cijfertje betekent niet altijd per definitie dat het beter is.

Ik weet niet of het eenvoudig te realiseren is, maar misschien zou je nog een tijdje kunnen testen met een cat 5e kabel.

 

Ik heb een Experia V10 box. De ene omvormer is met een cat6a kabel de andere omvormer met een cat7 kabel. Beide zelfde probleem…. maar lees ik nu echt dat de Experiaboxen alleen met cat5e kunnen omgaan…. okay….. you kid me not right? Wat een pauper spul.

Ik had het probleem dus al voordat ik een cat7 kabel gebruikte. Eerst had ik alleen een cat6a kabel naar sunnyboy. En daar had ik het zelfde probleem. Of misschien dat de Experiabox ook niet om kan gaan met Cat6a, echter de rest in huis doet het prima, alles vanaf mijn patchpanel is minimaa, cat6a.

Daarnaast gaan de kabels dus eerst via een switch naar de Experiabox (ja ik ook direct geprobeerd met de cat6a in de experiabox) Vanaf de switch loopt een vrij simpele kabel naar de experiabox. Cat6 denk ik.

Het is geen optie om over te stappen naar cat5e. Of ik moet kabels over de trap naar boven laten lopen. 

Ik trap die Experiabox er nog liever uit uit dan dat ik mindere kabels gebruik. 

Reputatie 7

maar lees ik nu echt dat de Experiaboxen alleen met cat5e kunnen omgaan…. 

Nee, dat lees je verkeerd. Wel is het zo dat er best wat apparatuur te vinden is dat geen vriendjes is met Cat7.

Reputatie 7
Badge +11

 

 

Ik trap die Experiabox er nog liever uit uit dan dat ik mindere kabels gebruik. 

Prima plan 😉. Vervang hem eens (om te testen) door een Fritzbox. Grote kans dat de problemen daarmee opgelost zijn. 

maar lees ik nu echt dat de Experiaboxen alleen met cat5e kunnen omgaan…. 

Nee, dat lees je verkeerd. Wel is het zo dat er best wat apparatuur te vinden is dat geen vriendjes is met Cat7.

Okay, maar goed. Cat6a op mijn andere omvormer heeft het zelfde probleem. Dus tja…. 

 

2 verschillende systemen.. beide zelfde probleem, over vaste kabel (cat7 apart cat6a)

 

 

Ik trap die Experiabox er nog liever uit uit dan dat ik mindere kabels gebruik. 

Prima plan 😉. Vervang hem eens (om te testen) door een Fritzbox. Grote kans dat de problemen daarmee opgelost zijn. 

Ja dat is een geweldig idee… maar kunnen Fritzboxen omgaan met pairbonding? Want dat heb ik hier dus. En naar wat KPN me verteld heeft is dat de V12 daar dus niet mee om kan gaan.

Reputatie 7
Badge +11

 

 

Ik trap die Experiabox er nog liever uit uit dan dat ik mindere kabels gebruik. 

Prima plan 😉. Vervang hem eens (om te testen) door een Fritzbox. Grote kans dat de problemen daarmee opgelost zijn. 

Ja dat is een geweldig idee… maar kunnen Fritzboxen omgaan met pairbonding? Want dat heb ik hier dus. En naar wat KPN me verteld heeft is dat de V12 daar dus niet mee om kan gaan.

Ja, dat kunnen ze. 

Sluit eens een PC aan op die netwerkkabel.

Werkt die wel?

Heeft die PC dan ook een linksoeed van 1Gbps?

Ja de kabels zijn doorgemeten. En nogmaals als ik alles uitzet (experiabox / omvormers) werkt het een tijdje.

Hoi @Tvdsluijs . Ik begrijp dat alles met kabels is aangesloten. In dat geval heb je volgens mij aan de v10 een heel goed modem. Ik kan zeker niet ontkennen dat er op het forum veel topics zijn over omvormers etc. Maar dat is bijna altijd in combinatie met een v10a of een box12 . En dan ook nog met name via een draadloze verbinding.

Wat er precies misgaat is mij absoluut niet duidelijk. Vooral het feit dat het een tijdje werkt en dan plotseling niet.

Hoi @Tvdsluijs . Ik begrijp dat alles met kabels is aangesloten. In dat geval heb je volgens mij aan de v10 een heel goed modem. Ik kan zeker niet ontkennen dat er op het forum veel topics zijn over omvormers etc. Maar dat is bijna altijd in combinatie met een v10a of een box12 . En dan ook nog met name via een draadloze verbinding.

Wat er precies misgaat is mij absoluut niet duidelijk. Vooral het feit dat het een tijdje werkt en dan plotseling niet.

Ik heb ergens gelezen (op een SMA site) dat dat er een verbinding wordt gelegd tussen de omvormer en de servers van SMA en dat oudere routers vaak de verbinding “kwijt” zijn. Ik denk dan aan een soort van WebSocket systeem die de Experiabox niet goed kan blijven verbinden (verbinding kwijt raakt).

Het is natuurlijk wel heel zuur dat ik bij Delta een jaar lang zonder problemen heb gedraaid en dat zodra ik de Experiabox binnen kreeg het dus problemen geeft.

Maar goed, ik heb er al uren ingestopt en ben het ondertussen wel een beetje zat. Ik heb een klacht neergelegd bij KPN en zodra ik kan ga ik terug naar Delta. 

Fritzbox zou zeker een optie zijn, maar om daar nu weer 7 euro per maand voor neer te leggen.

 

 

Reputatie 7

Ik heb ergens gelezen (op een SMA site) dat dat er een verbinding wordt gelegd tussen de omvormer en de servers van SMA en dat oudere routers vaak de verbinding “kwijt” zijn. Ik denk dan aan een soort van WebSocket systeem die de Experiabox niet goed kan blijven verbinden (verbinding kwijt raakt).

Dat zal met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de oorzaak zijn. Het is ook niet de router die zo'n verbinding onderhoudt maar de omvormer zelf. Het is ook een beetje een raar verhaal ... iets van ... aan ons ligt het niet hoor, de oorzaak ligt altijd ergens anders. Mijn zonnepanelen hebben jarenlang probleemloos achter een V10 gedraaid.

Reputatie 7

Of ik nu een V10, Fritzbox, Ziggo Connectbox, bekabeld aansluit, rechtstreeks of via een switch aan de Solaredge. Maakt hier helemaal niets uit, het werkt altijd zonder problemen, zonder ook maar iets in te hoeven stellen. 

Ik heb ergens gelezen (op een SMA site) dat dat er een verbinding wordt gelegd tussen de omvormer en de servers van SMA en dat oudere routers vaak de verbinding “kwijt” zijn. Ik denk dan aan een soort van WebSocket systeem die de Experiabox niet goed kan blijven verbinden (verbinding kwijt raakt).

Dat zal met tot aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid niet de oorzaak zijn. Het is ook niet de router die zo'n verbinding onderhoudt maar de omvormer zelf. Het is ook een beetje een raar verhaal ... iets van ... aan ons ligt het niet hoor, de oorzaak ligt altijd ergens anders. Mijn zonnepanelen hebben jarenlang probleemloos achter een V10 gedraaid.

Bij mij hebben ze ook zonder problemen een jaar prima gewerkt achter een modem van delta. En nu twee systemen van verschillende merken niet.

Of ik nu een V10, Fritzbox, Ziggo Connectbox, bekabeld aansluit, rechtstreeks of via een switch aan de Solaredge. Maakt hier helemaal niets uit, het werkt altijd zonder problemen, zonder ook maar iets in te hoeven stellen. 

Had ik precies het zelfde bij het delta modem, niks hoeven instellen, werkte als een zonnetje. Maar bij de experiabox dus niet.

Reputatie 7
Badge +21

Als het bij anderen werkt, dan zou het bij u ook moeten kunnen werken.

Kunt u misschien een paar foto's plaatsen? Misschien zien we er iets geks op ofzo...

Reageer