Beantwoord

Solaredge geen verbinding V10A

  • 20 January 2020
  • 10 reacties
  • 324 keer bekeken

Goedemiddag,

 

Ik weet dat er inmiddels al veel geschreven is over de Solaredge en de Experiabox en ik heb ze ook allemaal gelezen, maar tot nu toe geen werkende oplossing gevonden.

Ik heb sinds juni vorig jaar een Solaredge omvormer (zo een zonder schermpje) en ik krijg geen definitief contact met mijn experiabox V10a.

We hierover hebben al flink wat discussie gehad met de leverancier, maar die blijft maar wijzen naar de experiabox/kpn. 
 

Ons modem zou beperkingen hebben, niet alle poorten staan open en dat soort termen komen er voorbij. Het zegt mij allemaal niks, ik heb ook met geen enkel ander apparaat in huis problemen met de verbinding, maar ben inmiddels wel de wanhoop nabij.

Is er  wellicht iemand die nog een idee heeft? 
 

Voor duidelijkheid, hij heeft het om precies te zijn 8 dagen gedaan en daarna kregen we hem niet meer aan de praat.
 

 

icon

Beste antwoord door Paul van KPN 23 January 2020, 10:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

10 reacties

Reputatie 7
Badge +25

Hi @LiZo, welkom hier. Ik heb persoonlijk geen ervaring met de Solaredge eerlijk gezegd, dus ik weet niet of ik dit probleem voor je kan oplossen.

Ik ben wel benieuwd welke ‘beperking’ ze precies bedoelen. Je wil ook niet alle poorten open hebben, maar je kan wel specifieke poorten openen op het modem. Wellicht is de makkelijkste manier nog wel om alle instellingen/poortforwardings eruit te halen, en dat puur UPnP aan te zetten. UPnP is een functie die het dan automatisch doet namelijk.

Dus eerst alle eventuele handmatige portforwardings eruit halen, en dan het volgende:

  • Log in op de webinterface van de V10A via http://192.168.2.254 (het wachtwoord staat op de sticker, of is al een keer aangepast)
  • Kies voor ‘Network’ (links)
  • Kies voor UPnP (boven)
  • Vink ‘UPnP function’ aan
  • Klik op ‘Save settings’

Ik hoop dat dat werkt, en anders hoop ik dat andere hier nog ideen over hebben!:fingers_crossed_tone3:

Bedankt voor je reactie, maar dit had ik al geprobeerd en lost het probleem niet op helaas.

 

Reputatie 7
Badge +24

Kun je dat ding niet gewoon bekabeld aansluiten? Volgens mij hoef je geen poorten open te zetten. Heb je versterkers in huis?

Reputatie 7

Ons modem zou beperkingen hebben, niet alle poorten staan open en dat soort termen komen er voorbij.

Dat over die poorten is ook volstrekte onzin. Alle benodigde poorten staan gewoon open.

Kan je rechtstreeks op de omvormer inloggen? (Via de wifi van de omvormer zelf.)

Zie je op de omvormer de wifi van de V10a in de lijst van beschikbare wifi netwerken?

Wat voor een melding krijg je als je de omvormer met de V10a laat verbinden?

Plaats anders eens screenshots van wat je te zien krijgt.

Heb je de omvormer al aangemeld op de SolarEdge portal?

Off topic ter overweging voor anderen die panelen overwegen.

Ons is deze ellende die ik in meerde soortgelijke topics lees bespaart gebleven.

Voor wie het intresseerd hier is een Solis 4G series geplaatst samen met een xemex/sunportal 4g module. 

Die hele verbinding is niet eens noodzakelijk. Enkel om makkelijk via een portal de opbrengst te zien. Hier betreffen het huurpanelen op initiatief van de wooncorporatie daarom ben ik hier blij mee gezien alle soortgelijke reacties als deze. Als dit niet bestond waren ze er niet gekomen.

De connectie is van belang zodat de beheerder de gesteldheid kan monitoren, geen idee hoe dit bij niet gehuurde panelen zit. Met een omvormer zonder scherm is het uiteraard ook fijn om de opbrengst te zien. Wat ik nooit begrijp is waarom dit zo omslachtig moet. 

Als deze solar edge omvormer wifi heeft waar je op kan inloggen kan je op die wijze dan niet de opbrengst zien?

Reputatie 7

Wat ik nooit begrijp is waarom dit zo omslachtig moet. 

Er is mijns inziens niets omslachtig aan.

Het aansluiten van een omvormer zou een fluitje van een cent moeten zijn, of dit nu een SolarEdge, Omnik, SMA of ander merk is, het hoort een kwestie te zijn van wifi verbinding maken en aanmelden op de portal van de leverancier.

Niets geen port-forwardings, UPnP of openzetten van poorten.

 

Als deze solar edge omvormer wifi heeft waar je op kan inloggen kan je op die wijze dan niet de opbrengst zien?

Dat kan ook wel, maar via zo'n portal is die data beduidend vriendelijker te presenteren, is de hele historie beschikbaar en kan de data verrijkt worden zoals bijvoorbeeld jaaropbrengst in Euro of grafieken van opbrengst uitgezet naar maand.

De omslachtigheid voor mij is de gegevens eerst naar een externe web portal moeten sturen en daar weer op inloggen.

Wat je noemt is ook direct mogelijk je kan direct al die gegevens uitlezen dat hoeft niet via het interweb. Het probleem is er zijn hiervoor geen kant en klaar producten op de markt.

Reputatie 7

De omslachtigheid voor mij is de gegevens eerst naar een externe web portal moeten sturen en daar weer op inloggen.

Dat sturen van die gegevens gaat volledig automatisch, daar is voor de gebruiker dus niets omslachtigs aan. En of ik nu op mijn omvormer moet inloggen of op de portal, dat maakt mijns inziens de procedure ook niet omslachtiger voor de gebruiker.

 

Wat je noemt is ook direct mogelijk je kan direct al die gegevens uitlezen dat hoeft niet via het interweb. Het probleem is er zijn hiervoor geen kant en klaar producten op de markt.

Natuurlijk kan dat ook rechtstreeks op de omvormer maar dan zal de omvormer wel meer functionaliteit moeten bevatten die dan vast en zeker ook vaker geupdate zal moeten worden. Dat maakt het er allemaal niet eenvoudiger op. En wat te denken van die gebruikers die meerdere omvormers in gebruik hebben. Die moeten dan per omvormer een verbinding opzetten. Nee, ik vind die portals prima.

 

Het is ook prima om daarover verschillende ideeën te hebben. :wink:

Hmmm het eerst naar buiten sturen  en daarmee via een omweg weer kunnen uitlezen is technisch niet omslachtig dat is namelijk wat ik bedoel.

Het is of het zou allemaal ook niet moeilijk moeten zijn. Draadje naar de experia of via wifi koppelen en klaar aan melden bij de destbereffende dienst en gaan. Wil je alles delen met de rest van de wereld ook nog aanmelden bij pvoutput punt org.

Ik ben blij dat wij een in mijn ogen vriendelijker systeem hebben niks via mijn netwerk.

 

Ik hoop voor de topic starter dat het lukt, het moet allemaal niet zo lastig zijn. Helaas is de werkelijkheid nooit zo.

Reputatie 7

Hmmm het eerst naar buiten sturen  en daarmee via een omweg weer kunnen uitlezen is technisch niet omslachtig dat is namelijk wat ik bedoel.

Dat is mijns inziens inderdaad minder "omslachtig" dan de omvormer voorzien van software om al die gegevens lokaal te beheren en beschikbaar te stellen.