Beantwoord

SolarEdge omvormer via TP Link verbindt niet meer met WiFi

  • 2 July 2020
  • 10 reacties
  • 868 keer bekeken

Sinds ik ben overgestapt naar 4G (+ Experiabox V10 en Experia wifi versterker) is de verbinding via TP Link TL PA411 (2x) verbroken naar mijn SolarEdge omvormer. De zonnepanelen leverancier Bongo Solar beloofd van alles om het op te lossen, maar doet niks. Kan iemand mij helpen om het zelf op te lossen? Ik heb de TP Links via Ethernetkabel geprobeerd te synchroniseren, maar dat lukt niet. Wat moet ik doen? Please… help!!

Admin: titel aangepast i.v.m. vindbaarheid.

icon

Beste antwoord door Natasja 10 July 2020, 11:04

Bekijk origineel

10 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Een kabel leggen. Dat zou het beste zijn.

Met 4G bedoelt u Sneller Internet Buitengebied? 

Inderdaad. Het signaal komt nu van een mast en daarvoor door een koperdraadje. Het systeem werkte perfect in dezelfde configuratie, voordat de router werd vervangen van V8 naar V10.

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Robob. Van harte welkom hier. Als ik het goed begrijp, werkte dezelfde opstelling voorheen wel in combinatie met de Experia Box V8, maar loop je nu met de Experia Box V10 tegen problemen aan. Enige verschil dat ik kan bedenken dat mogelijk invloed heeft, is het feit dat de V10 zowel op 2.4GHz als 5GHz uitzendt. Je kunt eens proberen de netwerken te scheiden, via de geavanceerde instellingen. Zie hieronder.
 

Probeer de omvormer daarna eens opnieuw te koppelen met je WiFi-netwerk. Die kent namelijk nog het vorige netwerk. Als dit niet lukt, kun je dan eens screenshots plaatsen van de stappen die je doorloopt om de SolarEdge te koppelen?

Zeer bedankt Natasja voor alle moeite. Ik heb de configuratie aangepast zoals je in het voorbeeld liet zien. Verder heb een schetsje gemaakt van de situatie en foto’s van de TP-links. Op de foto’s kan je zien dat ze  gesynchroniseerd zijn met de Experiabox.

Eén link heb ik daarna teruggeplaatst in de meterkast. Het middelste lampje bleef bij beide  uit. 

 

Reputatie 6
Badge +9

Jammer dat het scheiden van de netwerken niet heeft geholpen, @Robob. Heb je de TP-Link adapters ook al eens in een gewoon stopcontact (in plaats van een stekkerdoos) geplaatst? En zou je, zoals ik eerder vroeg eens screenshots kunnen plaatsen van de stappen die je doorloopt om de SolarEdge te koppelen?

TP-links zijn wel ok Natasja. De 3 lampjes branden op de foto. Als ik daarna 1 van de 2 Links naar de meterkast verplaats, is de verbinding weg en neemt ook de omvormer geen informatie over. Ik ben nu  al sinds de installatie van het 4G systeem in maart bezig om de verbinding te herstellen. Ga er nu maar vanuit dat het voor mij een ‘mission impossible’ is en voor iemand die er dagelijks mee te maken heeft, een fluitje van een kwartiertje. Misschien kan je me helpen aan een vakman. Iemand die weet hoe het moet. Uiteraard tegen betaling. 

Reputatie 6
Badge +9

Of dat inderdaad het geval is, durf ik je niet te zeggen. Op een of andere manier zal er verstoring ontstaan op het stroomnetwerk. De lampjes branden inderdaad, maar desondanks is de manier waarop je die home plugs nu hebt aangesloten verre van ideaal. Je geeft aan dat je hierna één terug plaatst in de meterkast, maar de ander zit dan nog steeds aangesloten in de verlengdoos. Ik zou je daarom toch willen adviseren de home plugs eerst eens in een gewoon stopcontact te plaatsen. Als dit niet werkt, zou ik je toch aanraden een kabel te trekken. 

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Robob. Ik zie dat je niet meer hebt gereageerd. Ik hoop dat dit betekent dat het probleem inmiddels is opgelost. Mocht je toch nog ergens hulp bij nodig hebben, dan lees ik het graag.

Dank Natasja voor al je hulp. Ik kon niet eerder reageren omdat ik niet op deze pagina kon komen. Het probleem is nog niet opgelost. Wel is er nu zichtbaar wel communicatie tussen de router en de TP-links. Maar op het dashboard is er nog niks veranderd.

Reputatie 6
Badge +9

Dank Natasja voor al je hulp. Ik kon niet eerder reageren omdat ik niet op deze pagina kon komen. Het probleem is nog niet opgelost. Wel is er nu zichtbaar wel communicatie tussen de router en de TP-links. Maar op het dashboard is er nog niks veranderd.

Graag gedaan, @Robob. Jammer om te lezen dat het nog niet is opgelost. Ik begrijp uit je bericht niet of je al hebt geprobeerd om de home plugs in een stopcontact te steken. Heb je dat al getest? 

Reageer