Vraag

SolarEdge poorten openzetten Experiabox V9

  • 2 July 2019
  • 17 reacties
  • 1244 keer bekeken

Ik heb thuis een SolarEdge omvormer voor mijn zonnepanelen. Ik wil deze graag koppelen met mijn Wi-Fi via de Experiabox V9, maar ik krijg het niet aan de praat. De omvormer verbindt wel gewoon met de Wi-Fi via een statisch IP-adres. Deze is vervolgens ook te vinden als ik een IP Scanner gebruik op het netwerk. Het probleem is echter dat hij geen verbinding kan maken met het monitoringplatform van SolarEdge. Vanuit SolarEdge kreeg ik de opdracht om de poorten 80, 443, 22221, 22222 open te zetten. Dit heb gedaan zoals te zien in de screenshot. Echter werkt het dan nog steeds niet, ook het toevoegen van de omvormer aan de DMZ werkt niet.

Om zeker te weten dat het niet aan de omvormer ligt heb ik het ook een keer geprobeerd via de mobiele hotspot van mijn telefoon en dan werkt het meteen. Ik heb ook nog telefonisch contact opgenomen met KPN, maar die zeggen dat ze dit niet ondersteunen en dat ik het maar via het forum moet proberen. Dus ik hoop dat iemand mij hier wel verder kan helpen.


17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Je moet de omvormer sowieso niet in DMZ zetten. Verder is 80/443 vooral uitgaand, en ik vermoed 2222/22221 ook en dan betekent dat je daar geen poorten voor hoeft open te zetten.

Op het schermpje van de SolarEdge zie je als het goed is 1'tjes en 0'etjes. Kan je laten welke volgorde van 0-en en 1-en er staat?
Hoi,

Je moet de omvormer sowieso niet in DMZ zetten. Verder is 80/443 vooral uitgaand, en ik vermoed 2222/22221 ook en dan betekent dat je daar geen poorten voor hoeft open te zetten.

Op het schermpje van de SolarEdge zie je als het goed is 1'tjes en 0'etjes. Kan je laten welke volgorde van 0-en en 1-en er staat?


Dit is een nieuwere versie van de SolarEdge omvormer die geen schermpje meer heeft. Je moet de SetApp gebruiken om hem in te stellen.
Reputatie 7
In ieder geval hoef je je geen zorgen te maken over het open zetten van poorten.
Wel zal je jouw omvormer moeten aanmelden op de monitoring portal van SolarEdge.
Reputatie 7
Badge +30
Ooh ja, ik dacht nog aan het oudere type. Ik neem aan dat het blauwe LEDje onderop ook niet brandt?

Kan je vanaf je KPN aansluiting wel een traceroute doen naar "prodnt.solaredge.com". De server antwoord niet op pings, maar je zou in iedergeval tot rascom.as20764.net moeten komen met een traceroute.
Deze traceroute kan je uitvoeren door "tracert prodnt.solaredge.com" in cmd uit te voeren.

Ik neem aan dat je een herstart van de omvormer al hebt geprobeerd? Ik weet niet exact hoe de nieuwe modellen communiceren. Maar de oude modellen proberen eerst een uitgaande verbinding op 22222, dan 22221 en dan 80 te maken, maar als iets mislukt willen ze niet zo lekker terug schakelen naar andere poorten.
Reputatie 4
Badge +6
Heb je na het aansluiten van de omvormer op de Experia Box de Experia Box al een keer opnieuw opgestart?

+/- 10 seconden stroomloos maken, stekker weer erin en dan 30 tot 60 minuten wachten. SolarEdge doet er soms wat langer over eer je de status en/of verbindingseigenschappen kan waarnemen.
Reputatie 7
Badge +24
Wat is dat statische ip adres dan? Wie heeft dat ingesteld?
Reputatie 7
Hallo @roeldewit, welkom op het KPN forum. Leuk dat je de community vraagt je te helpen een probleem met de SolarEdge op te lossen. Ik zie dat je hier al wat adviezen hebt gekregen. Kan je daar wat mee? We zien je graag weer terug 🙂
Hallo @roeldewit, welkom op het KPN forum. Leuk dat je de community vraagt je te helpen een probleem met de SolarEdge op te lossen. Ik zie dat je hier al wat adviezen hebt gekregen. Kan je daar wat mee? We zien je graag weer terug :)

Nee de gegeven adviezen hebben niet tot een oplossing geleidt.
Reputatie 7
Dat is jammer, @roeldewit. Heb jij nog een ander idee, @TimovanAlen?
Reputatie 7
Badge +24
Dit is een nieuwere versie van de SolarEdge omvormer die geen schermpje meer heeft. Je moet de SetApp gebruiken om hem in te stellen.


Zo'n ding funtioneert dan - als die nieuwe is, of gereset is - als een hotspot. Een wifi-netwerk dus. Met je mobile foon verbreek je de verbinding met je experiabox en je maakt dan verbinding met dat "wifi-netwerk" van dat ding. Vervolgens kun je een bepaalde webpagina openen (of je gebruikt een app die dat voor je doet), hierin voer je de wifi login gegevens in van je experiabox. Opslaan en je verbreekt de verbinding weer. De hotspot word dan waarschijnlijk ook uitgeschakeld, lijkt me. Daarna maak je met je telefoon weer gewoon een wifiverbinding met je experiabox, en dan zou je die SolarEdge moeten kunnen bereiken.

Zeg ik dat goed? Best wel ingewikkeld gedoe ff om dat in te stellen ...

Als die SolarEdge 1maal de juiste wifi login gegevens van de Experiabox weet, dan kan die daarmee verbinding maken. Daarbij moet die een IP-adres krijgen. Als dat via dhcp gaat, deelt de Experiabox hem een juist ip adres toe. Als er een statisch ip staat ingesteld, dan moet dat adres wel passen bij de Experiabox box. Het kan niet zomaar elk willekeurig adres zijn. Daarom vroeg ik ook al: wat is dat adres? En wie heeft dat ingesteld?

Dit is een nieuwere versie van de SolarEdge omvormer die geen schermpje meer heeft. Je moet de SetApp gebruiken om hem in te stellen.
Zo'n ding funtioneert dan - als die nieuwe is, of gereset is - als een hotspot. Een wifi-netwerk dus. Met je mobile foon verbreek je de verbinding met je experiabox en je maakt dan verbinding met dat "wifi-netwerk" van dat ding. Vervolgens kun je een bepaalde webpagina openen (of je gebruikt een app die dat voor je doet), hierin voer je de wifi login gegevens in van je experiabox. Opslaan en je verbreekt de verbinding weer. De hotspot word dan waarschijnlijk ook uitgeschakeld, lijkt me. Daarna maak je met je telefoon weer gewoon een wifiverbinding met je experiabox, en dan zou je die SolarEdge moeten kunnen bereiken.

Zeg ik dat goed? Best wel ingewikkeld gedoe ff om dat in te stellen ...


De omvormer maakt gewoon goed verbinding met de experiabox. Ik zie namelijk dat hij op het netwerk zit, het enige probleem is dus de verbinding met het monitoringplatform van SolarEdge.
Reputatie 7
Badge +24
En wat is het (statische) ip dan van dat ding? Want dat heb je nog steeds niet gedeeld. En kan je dat ding zelf bereiken?

Als je wilt dat je geholpen word, moet je wel info delen. En ook vertellen wat er wel werkt. Ook dingen die voor jou misschien heel logisch en niet het vermelden waard zijn.
En wat is het (statische) ip dan van dat ding? Want dat heb je nog steeds niet gedeeld. En kan je dat ding zelf bereiken?

Als je wilt dat je geholpen word, moet je wel info delen. En ook vertellen wat er wel werkt. Ook dingen die voor jou misschien heel logisch en niet het vermelden waard zijn.


198.168.2.150

Dit klopt gewoon, want hij is ook te vinden op het netwerk met dit ip-adres. Zoals ook in de originele post beschreven staat.
Reputatie 4
Badge +6
Wel zal je jouw omvormer moeten aanmelden op de monitoring portal van SolarEdge.
Neem aan dat je dit al gedaan hebt? Zoja, het verwerken van je aanmelding kan enige tijd, lees: dagen, overheen gaan.
Reputatie 7
Badge +24
Dus als je op de computer in de browser 198.168.2.150 bezoekt, dan opent gewoon een webpagina waarom je allerlei info over je panelen kunt inzien? Maar op je smartfoon heb je een app, waarmee je diezelfde info zou moeten kunnen zien, maar die doet het niet?
Reputatie 7
Badge +24
Wat je met "de mobiele hotspot van mijn telefoon" is mij volstrekt onduidelijk.

Wel zal je jouw omvormer moeten aanmelden op de monitoring portal van SolarEdge.Neem aan dat je dit al gedaan hebt? Zoja, het verwerken van je aanmelding kan enige tijd, lees: dagen, overheen gaan.


Ja dit is al gebeurd.

Dus als je op de computer in de browser 198.168.2.150 bezoekt, dan opent gewoon een webpagina waarom je allerlei info over je panelen kunt inzien? Maar op je smartfoon heb je een app, waarmee je diezelfde info zou moeten kunnen zien, maar die doet het niet?

Nee de omvormer heeft geen web interface. En die app doet het inderdaad niet, omdat de omvormer geen verbinding kan maken met het monitoringplatform van SolarEdge.

Wat je met "de mobiele hotspot van mijn telefoon" is mij volstrekt onduidelijk.
Als ik de omvormer niet laat verbinden met de experiabox, maar met de Wi-Fi hotspot van mijn telefoon, dan kan hij de verbinding met SolarEdge wel maken en is alles wel uit te lezen.

Reageer