Vraag

Solarman app niet veilig?

  • 3 October 2019
  • 23 reacties
  • 1617 keer bekeken

KPN veilig vindt Solarman app niet veilig. Deze app geeft mij de opbrengst van mijn zonnepanelen door. Bij navraag bij mij leverancier kom ik niet veel verder. Zijn hele klantenkring heeft die app en niemand heeft problemen volgens hem.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

23 reacties

Reputatie 7
Waarom gebruik je KPN Veilig?
Is dit op iOS of Android?
Android.
Reputatie 7
Persoonlijk ben ik absoluut geen fan van KPN Veilig of eigenlijk F-Secure.
Het komt zo vaak voor dat er dingen mis gaan bij het gebruik van F-Secure en dus ook KPN Veilig. Op Windows vertrouw ik volledig op Windows Defender, tegenwoordig één van de beste anti-virus programma's die er is. Op Android gebruik ik AVG.

Ik hoop dat er snel iemand van KPN zal reageren om je hierbij te helpen.
Reputatie 7
Badge +28
Hoi @amarettoo, wordt de app gezien als onveilig of als 'mogelijk ongewenst'? Als je de leverancier vertrouwt kan het zijn dat dit een 'false positive' is. Ik kan me voorstellen dat de Solarman app zaken doet die 'normale' apps niet doen, bijvoorbeeld contact leggen met apparaten op het thuisnetwerk om de omvormer te bereiken. KPN Veilig ziet dat mogelijk als verdacht. Niet direct een reden tot zorgen in ieder geval 🙂
Reputatie 7
Niet direct een reden tot zorgen in ieder geval 🙂
Maar wat is nu de oplossing? 🤔
Inderdaad als mogelijk ongewenst. Wel irritant dat ik iedere dag mijn dag begin met deze melding. Bij de meeste van dit soort programma's als KPN veilig kan je zo'n app als Solarman in een veilige lijst zetten en dan krijg je niet iedere keer die melding meer. Jammer dat dat bij KPN veilig niet kan. Misschien een tip om te overwegen want ik zal heus niet de enige zijn...
Reputatie 7
Bij de meeste van dit soort programma's als KPN veilig kan je zo'n app als Solarman in een veilige lijst zetten en dan krijg je niet iedere keer die melding meer. Jammer dat dat bij KPN veilig niet kan.
Dat zou wel moeten kunnen als ik de beschrijving van F-Secure mag geloven.


Bron.
Ik weet echt niet waar. KPN gebeld en die zegt doodleuk tegen mij dat ik wil dat de veiligheid doorbroken wordt en dat ze daar niet aan mee werken. Dat vond ik raar en zei dat en dat ik dat toch wel wou. Toen verbrak de verbinding. (Kan toevallig zijn)
Maar ik weet dus nog niet hoe en waar
Reputatie 7
Heb je beheerdersrechten?
Klik op de pagina Hulpmiddelen op "App- en bestandsbeheer".
Selecteer het tabblad "Geblokkeerd".
Zoek naar de Solarman app en klik op "Toestaan".
Waar zoek ik beheersrechten?

Reputatie 7
Waar zoek ik beheersrechten?
Dan kijk ik toch even naar @Joran immers bij ons behoort F-Secure en daarmee KPN Veilig, tot de ongewenste applicaties en heb ik daar dus ook geen ervaring mee.
Reputatie 7
Badge +28
Ik geloof dat de hulppagina over de PC (of Mac) versie gaat van KPN Veilig. De app heeft deze instellingen niet.

Om het nog iets lastiger te maken; ik heb de Solarman app geïnstalleerd en KPN Veilig uitgevoerd en er worden geen (mogelijk) ongewenste applicaties gevonden. Het moet wel deze app zijn lijkt me toch @amarettoo? SolarMAN_1 - Apps op Google Play
Klopt

Snap er niks van hoe dat kan

Reputatie 7
Badge +28
Ik ben benieuwd wat het verschil dan is met deze app: solarman - Apps op Google Play

Wat er mogelijk ongewenst is aan de app blijft ook even een raadsel. Ik heb geen direct antwoord voor je maar ik leg het voor aan een productmanager die over KPN Veilig gaat. Hij kan vervolgens contact opnemen met F-Secure om uitsluitsel te krijgen. Kan een paar dagen duren maar je hoort van me!
Reputatie 7
Wat gebeurt er overigens als je op die groene knop "Verwijderen" drukt?
Krijg je de melding dan morgen weer?

Heb je de app al een keer verwijderd en opnieuw geïnstalleerd?
Ik heb hem niet verwijderd want ik wil die app niet kwijt. Hij is geïnstalleerd en ingesteld ter plekke door de leverancier destijds. Er moest van alles ingevuld worden. Als ik hem ervoor moet laten komen krijg ik kosten.
Ik hoor het wel van je...
Reputatie 7
Badge +28
Ik heb wat meer duidelijkheid gekregen hoe we false positives kunnen melden, of hoe je verdere terugkoppeling krijgt als dit wel malafide code bevat. Via Submit A Sample | F-Secure Labs kun je de APK van de site (SolarMAN:iOS/Android App) naar F-Secure sturen.

Ik wil dit overigens ook voor je doen maar met het vinkje "I want to give more details about this sample and to be notified of the analysis results" word je op de hoogte gehouden van het resultaat. Misschien wel handig in dit geval. Ik ga ervan uit dat hierdoor de app in de toekomst niet meer als onveilig wordt gemarkeerd, of dat je duidelijkheid krijgt waarom de app niet wordt vertrouwd.
Klinkt goed, alleen weet ik niet wat de APK van de site is. Is dat een bestand?
Reputatie 7
Badge +28
Ja, dat is een Android applicatie. Op de Solarman site (SolarMAN:iOS/Android App) staat die onderaan de pagina. Je kunt de apk downloaden en vervolgens doorsturen naar F-Secure via de eerste link in mijn reactie.
Reputatie 7
Badge +28
Is dit gelukt @amarettoo? Anders zal ik de APK voor je aanmelden. Ben benieuwd 🙂
Hoi Joran,
Eerlijk gezegd had ik er nog geen tijd voor gehad maar heb het nu gedaan.
Ga ik dat merken doordat ik die melding niet meer krijg of wat?
Groetjes!
Reputatie 7
Badge +28
Je krijgt met een paar dagen mail terug van F-Secure met uitsluitsel van het onderzoek, als je je e-mailadres hebt achtergelaten. Als zij het met je eens zijn dat de app veilig is wordt die op korte termijn niet meer als potentieel onveilig aangemerkt.
Reputatie 1

Goedendag,

Ik gebruik de App KPN veilig op mijn Android en krijg dus vandaag de dag (we zijn nu dus een jaar verder sinds de start van dit topic) nog steeds iedere dag een melding van KPN veilig over dat er een ongewenste applicatie op mij mobiele telefoon aanwezig is. "SOLARMAN Smart”

Deze app is gewoon veilig en nix mis mee, Het heeft geen rechten op mijn phone en AVG heeft geen problemen met deze app. Het is erg raar dat deze KPN veilig (F-secure) niet eens een optie bied om een app uit te sluiten van de scan of medlingen. Dus er is schijnbaar geen oplossing want nu we een jaar verder zijn is dit nog steeds niet opgelost. En zo verwijder ik dus maar gewoon de KPN veilig app. Niet omdat deze niet zo goed zou zijn maar als ze het nog niet eens voor elkaar kunnen krijgen een uitsluiting optie toe te voegen dan vind ik dat erg triest.

Erg jammer dit