Beantwoord

SONOS connectieproblemen KPN Box 12 sinds kort

  • 29 August 2021
  • 12 reacties
  • 2640 keer bekeken

Goedemiddag allen,

Ik ben sinds een aantal maanden klant van KPN en heb een Box v12 (Sagemcom) gekregen bij mij installatie.  Sinds de installatie werkt alles eigenlijk naar behoren. Echter sinds een week verliezen mijn SONOS systemen constant verbinding met de WIFI. Het heeft hiervoor eigenlijk altijd prima gewerkt.

Ik lees op dit forum wel over connectie problemen met de v10 door een firmware update, kan alleen niet vinden of dit voor de v12 ook zou gelden dus besluit daarom een nieuw topic aan te maken. Het lijkt wel zeker aan de WIFI te liggen, na wat onderzoek merk ik dat mijn telefoon ook af en toe problemen heeft met de verbinding. ("WIFI heeft geen Internettoegang”) In de modem zie ik ook dat de SONOS producten niet op het netwerk zitten. Soms krijgen ze verbinding maar dit is maar kort.

Ik heb het nu opgelost door een SONOSNET op te zetten via vaste verbinding. Het systeem werkt nu weer prima. Echter dit is mijn kabel waar ik normaal digitale TV binnenhaal, dus niet een duurzame oplossing. Het heeft afgelopen maanden gewoon prima gewerkt, kan iemand bevestigen of er inderdaad een software update is geweest die dit kan hebben veroorzaakt?

Bedankt,

Eric

icon

Beste antwoord door Alexandra van KPN 7 September 2021, 10:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 7
Badge +19

@EricBosch Hi Eric, van harte welkom op ons forum!

Klopt, na een recente update van de Experia Box V10a speelden er inderdaad problemen met onder andere Sonos apparatuur. Dit geldt alleen voor de V10a en de problemen worden nu opgelost in de nieuwste update. Jij hebt de KPN Box 12 lees ik, maar hebt via wifi toch problemen met de verbinding begrijp ik. Ik kan me goed voorstellen dat de bekabelde verbinding geen goede vaste oplossing is. Goed dat je het deelt, zo kunnen zowel andere forumbezoekers als ik (als moderator) met je mee denken en zoeken.

Hoe gaat het met je wifi verbinding op andere apparaten, zoals mobiele apparatuur, laptops en of computers? Maakt het verschil als je onze Wifi Manager doorloopt en het daarna opnieuw draadloos probeert met je Sonos apparatuur? Onze wifi manager is een handige servicetool die je helpt om je wifi zo goed mogelijk in te stellen, en helpt in de meeste gevallen heel goed! Als het niet (voldoende) helpt, dan raad ik je aan om de Experia Box te resetten, net als jouw Sonos apparatuur. Op die manier begin je helemaal schoon. Als je ze daarna opnieuw verbindt, ben ik benieuwd of het beter gaat.

@Alexandra Goedemorgen! 

Bedankt voor je aanbod om te helpen bij mijn vraag, Het klopt dat ik een KPN box 12 heb. Ik heb problemen met de connectie van de WIFI, niet met de snelheid of de dekking. Ik heb wel je suggesties opgevolgd:

  • WIFI Manager doorlopen, geen problemen. Prima dekking en snelheid in het hele huis.
  • KPN Box 12 gereset. Harde rest terug naar fabrieksinstellingen.  SONOS apparatuur ook gereset.
  • Mobiele telefoons geven ook af en toe een foutmelding "WIFI heeft geen internettoegang”. Ook de laptop gisteren gaf dezelfde melding. Vol bereik en goede connectie maar "Netwerk heeft geen internettoegang” Na 5 minuten toch gewoon internet. Telefoons merken we niet, omdat die overgaan naar de 4G.

Gisterenavond die hierboven allemaal uitgevoerd. Hierna waren alle SONOS apparaten weer verbonden en werkten prima. Vanochtend was ik er weer 2 kwijt en viel de verbinding geregeld weg. Ook melding op de telefoon gekregen over "WIFI heeft geen internettoegang”

Het lijkt te zitten in het toekennen van toegang door de modem aan verschillende apparaten?

Groeten,

Eric

Reputatie 7
Badge +19

@EricBosch Top dat je het allemaal hebt kunnen proberen. Wel apart dat 't na resetten en de (Sonos) apparatuur opnieuw verbinden alles even goed werkt, en de volgende ochtend - helaas - niet meer. Het kan ook met de wifi instellingen te maken hebben. Wifi is draadloos en daardoor heel vatbaar voor andere signalen en storingsbronnen in je omgeving. Als je wifi verbinding niet optimaal ingesteld is kan de verbinding ook wegvallen of instabiel zijn. 

Ik raad je aan om nu na de reset de Wifi Manager nog eens te doorlopen. Doe dat voor de zekerheid helemaal, omdat er altijd een resultaat uit komt. Ik ben benieuwd naar wat dat bij jou is. Je kunt eventueel ook handmatig nog je wifi kanaal aanpassen. Als je modem nu op een kanaal staat dat in jouw omgeving heel druk is, met veel andere netwerken erop, dan doet dat de verbinding ook geen goed.

Beste @Alexandra ,

Ik heb je suggesties nog doorlopen. De WIFI Manager geeft geen resultaat. Zoals al eerder aangegeven is de dekking en snelheid namelijk gewoon prima. Het resultaat bij mij is uiteindelijk dat ik contact moet opnemen met KPN, maar dat doe ik al via deze weg. 

WIFI Kanaal is ook geen probleem, ik gebruik het kanaal dat het minste gebruikt wordt in mijn omgeving. Overigens heb ik hier ook niks in verandert afgelopen tijd. Er is ook geen extra apparatuur ofzo in de buurt bij gekomen. 

De verbinding en dekking is overigens prima, het zit hem in de internettoegang. Zelfde geld voor de SONOS apparatuur. Volgens mij zit het in de DHCP of IP toekenning door de modem. Hierdoor is er wel verbinding maar geen internet toegang. Zoals al eerder aangegeven is dit iets dat ontstaan is ongeveer twee weken geleden. De klachten lijken ook verdacht veel op de klachten rondom de Experia V10a. 

Ik hoop dat we het stadium van "Heeft u de stekker er al in en uit gedaan?” nu wel voorbij zijn. Heeft iemand anders misschien meer informatie over dit type modem, de software of IP toekenning?

Reputatie 7
Badge +19

@EricBosch De KPN Box 12 heeft recentelijk geen updates gehad, en je hebt geen V10a, het staat los van de problemen rondom de update die je gelezen hebt. Daarom is het even zoeken naar wat de oorzaak is, aangezien het ineens twee weken geleden ontstaan is.

Hoe ziet je netwerk thuis er uit, welke apparaten heb je aangesloten? Er zijn geen nieuwe apparaten bij gekomen vertelde je al. Is er iets veranderd in de manier van aansluiten? Heeft een van de apparaten mogelijk een update gehad? In deze hoek moeten we het zoeken.

Het is verstandig om alle apparaten van de wifi verbinding te ontkoppelen en dan eerst te testen of je Sonos apparatuur goed werkt. Is dat het geval, dan kan je andere apparaten één voor een weer inschakelen, en controleren of en wanneer de storing zich weer voordoet. Zo kom je er achter waar de storing veroorzaak wordt. Ik zie overigens ook vaker de tip van andere gebruikers hier op het forum voorbij komen om IPv6 in de Experia Box uit te schakelen - ik kan niet met zekerheid zeggen of helpt, maar mogelijk is het een suggestie waar je iets aan hebt.

Reputatie 1

Beste @Alexandra ,

Ik heb je suggesties nog doorlopen. De WIFI Manager geeft geen resultaat. Zoals al eerder aangegeven is de dekking en snelheid namelijk gewoon prima. Het resultaat bij mij is uiteindelijk dat ik contact moet opnemen met KPN, maar dat doe ik al via deze weg. 

WIFI Kanaal is ook geen probleem, ik gebruik het kanaal dat het minste gebruikt wordt in mijn omgeving. Overigens heb ik hier ook niks in verandert afgelopen tijd. Er is ook geen extra apparatuur ofzo in de buurt bij gekomen. 

De verbinding en dekking is overigens prima, het zit hem in de internettoegang. Zelfde geld voor de SONOS apparatuur. Volgens mij zit het in de DHCP of IP toekenning door de modem. Hierdoor is er wel verbinding maar geen internet toegang. Zoals al eerder aangegeven is dit iets dat ontstaan is ongeveer twee weken geleden. De klachten lijken ook verdacht veel op de klachten rondom de Experia V10a. 

Ik hoop dat we het stadium van "Heeft u de stekker er al in en uit gedaan?” nu wel voorbij zijn. Heeft iemand anders misschien meer informatie over dit type modem, de software of IP toekenning?

 

Wij liepen tegen hetzelfde probleem aan. Na lang zoeken concludeerden we (in samenspraak met een kennis die in de IT zit, en na telefonisch contact met KPN) ook dat het ergens in de toekenning van IP-adressen mis ging. 

We hebben nu de volgende opstelling en die lijkt vooralsnog goed te werken:

  • We hebben een Sonos Boost met een kabel direct op de KPN Box 12 aangesloten, dus niet via een switch (was op aangeven van de KPN telefonische hulplijn). Dit kan uiteraard ook met een Sonos speaker. Mocht je inderdaad maar één kabel hebben, dan kun je een switch proberen, het was niet 100% zeker dat dat ook een knelpunt was.
  • Zorg ervoor dat er maar één speaker bekabeld is! Er schijnt iets mis te gaan zodra er twee of meer speakers bekabeld zijn, iets met doorvoer en terug sturen van data is ons verteld.
  • In de KPN Box 12 hebben we alle Sonos speakers en de Sonos Boost voorzien van een vast IP-adres, zodat ze niet meer worden vernieuwd.

Deze set-up hebben we sinds gisteren draaien en het is voor het eerst dat we tot nu toe geen uitval hebben van speakers, ethernetverbindingen of wifi.

Nu hopen dat het zo blijft.

Reputatie 7
Badge +20

Dit klinkt hoopvol @J.A. Haan, gaat het nu we een aantal dagen verder zijn, nog steeds goed met deze set-up? 

Reputatie 1

@Maja_ Daar lijkt het wel op, hoewel we eergisteren weer een moment hadden dat de speakers geen contact konden maken met Spotify. Dit kon echter ook komen doordat we op dat moment veelvuldig nummers aan het zoeken waren, misschien dat het daarom een beetje vastliep (weer iets met dataverkeer?). Na een paar minuten hadden we weer gewoon contact en daarna geen problemen meer. Gisteren ook niet.

Reputatie 7
Badge +20

Ah dat klinkt wel gunstig dus, top!

Extra belasting van het netwerk kan er inderdaad voor zorgen dat apparaten iets meer moeite hebben met de verbinding, dat zou dus de verklaring kunnen zijn :slight_smile:

Reputatie 1

Laten we het hopen :fingers_crossed: . Hopelijk dat anderen hier iets aan hebben.

Badge +12

Laten we het hopen :fingers_crossed: . Hopelijk dat anderen hier iets aan hebben.

Doordat je een Boost gebruikt creëer je SonosNet en omzeil je eigenlijk de wifi van (in dit geval) de Box 12. En dat is goed. Vaak is dat de oplossing voor de combinatie Sonos en ExperiaBox (die niet altijd even lekker loopt).

@Alexandra Goedemorgen! 

Bedankt voor je aanbod om te helpen bij mijn vraag, Het klopt dat ik een KPN box 12 heb. Ik heb problemen met de connectie van de WIFI, niet met de snelheid of de dekking. Ik heb wel je suggesties opgevolgd:

  • WIFI Manager doorlopen, geen problemen. Prima dekking en snelheid in het hele huis.
  • KPN Box 12 gereset. Harde rest terug naar fabrieksinstellingen.  SONOS apparatuur ook gereset.
  • Mobiele telefoons geven ook af en toe een foutmelding "WIFI heeft geen internettoegang”. Ook de laptop gisteren gaf dezelfde melding. Vol bereik en goede connectie maar "Netwerk heeft geen internettoegang” Na 5 minuten toch gewoon internet. Telefoons merken we niet, omdat die overgaan naar de 4G.

Gisterenavond die hierboven allemaal uitgevoerd. Hierna waren alle SONOS apparaten weer verbonden en werkten prima. Vanochtend was ik er weer 2 kwijt en viel de verbinding geregeld weg. Ook melding op de telefoon gekregen over "WIFI heeft geen internettoegang”

Het lijkt te zitten in het toekennen van toegang door de modem aan verschillende apparaten?

Groeten,

Eric

Hallo, ik heb hetzelfde probleem en kan mijn tv niet verbinden met mijn sonosnokaybar en twee subs. Ik kan geen koppelcode vinden. Wie kan mij helpen.