Sonos i.c.m. SuperWifi

  • 18 April 2021
  • 30 reacties
  • 1384 keer bekeken

Ik zou graag meer informatie willen over dit onderwerp. Ik heb de situatie dat ik, zodra ik Sonosnet gebruik om de onderlinge Sonos apparaten goed te kunnen gebruiken, mijn gehele Internet verdwijnt. Deze situatie is ontstaan nadat ik KPN SuperWifi heb geïnstalleerd.

 

Context:

  1. Sonos Connect (Woonkamer, bekabeld - Wifi uit), staat naast Home Cinema set in kast.
  2. 2x Sonos Symfonisk (Keuken L+R)
  3. 2x Sonos Symfonisk (Werkkamer L+R)
  4. 1 Sonos Boos (Begane Grond)

 

Uitgewerkte scenario's

  1. KPN SuperWifi only: alle apparaten via WiFi gekoppeld (WM:1 muv Sonos Connect (bekabeld). Op zich een werkbare situatie maar de WiFi ontvangst in de speakers is dermate zwak dat buffering van muziek net aan, maar vaak genoeg ook net niet goed genoeg is. Daarnaast is het bedienen van m.n. de Keuken speakers in de Sonos app lastig omdat de speakers niet altijd goed reageren. Internet is stabiel. Het is bv. niet of nauwelijks mogelijk alle ruimtes aan elkaar te koppelen of groepen daarvan.
     
  2. Sonosnet i.c.m. KPN SuperWifi: als het werkt is het fantastisch! Sonos app reageert snel, de onderlinge Sonos speakers reageren goed, maar na ong. 10-15 minuten verdwijnt mijn Internet. Dan duurt het ongeveer 8-10 minuten voordat router en KPN SuperWifi weer is hersteld en vanaf dat moment is het Internet niet stabiel meer.
     
  3. Sonosnet only (dus WiFi netwerk uit Sonos app gehaald): zie 2. Het verwijderen van het WiFi netwerk omdat er immers een Sonosnet is is een schijnactie omdat immers met de bekabelde apparaten nog steeds van dezelfde router gebruik wordt gemaakt en dus dezelfde IP reeks en de IP broadcast die door Sonos geïnitieerd wordt dezelfde uitval geeft.
     
  4. Sonosnet i.c.m. Wifi-guest netwerk: zie 2. Beredening daarachter is uiteindelijk dezelfde. Lees: dezelfde IP-reeks dus hetzelfde gedrag.
     
  5. Sonosnet met alle KPN SuperWifi uit: voor Sonos is dit de meest ideale situatie waarbij ook het Internet stabiel blijft. Mijn kinderen op 1e en 2e etage denken hier echter anders over aangezien op de 1e etage het WiFi signaal significant zwakker is en op de 2e etage zelfs volledig is verdwenen :)... 

Ik heb hiervoor al enige keren gesproken met Sonos maar ik kom daar los van ‘probeer dit eens, probeer dat eens’ niet verder. Ik zou daarom graag de knappe koppen van Sonos en KPN bij elkaar willen hebben (al dan niet op locatie) om dit euvel op te lossen. Dit levert KPN, Sonos én de gebruikers van beiden enorm veel vreugde op!!

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

30 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Welkom @Alexander_C! Sonosnet in combinatie met Superwifi/Experia Wifi geeft wel vaker issues. Dit omdat het eigenlijk beide meshnetwerken zijn en dat kan elkaar dan storen. Forumgebruiker @BruisTablet heeft in dit topic goede info gegeven. Neem dat eens door en kijk of je daar verder mee komt. Mocht je dan nog verdere vragen hebben, stel ze vooral :)

Hallo @Erik_ , dank je wel voor de verwijzing. De werkwijze van @BruisTablet is mij bekend. Samengevat maak je geen gebruik van Sonosnet zoals ik beschreven had in scenario-1.

 

Mijn ervaring is dat de werkbaarheid voldoende is maar zeker niet perfect. Met Sonosnet wordt de stabiliteit van buffering en de werking van de app veel beter. Met Sonosnet hoef ik geen dubbele poging te doen om kamers aan elkaar te koppelen en gaat geluid direct harder of zachter. Gebruik maken van “alleen” WiFi is dat niet (altijd) het geval.

 

Wat is ervoor nodig om beter naar dit probleem te laten kijken? Ik word nu door het gebruik van KPN SuperWiFi beperkt in mijn Sonos mogelijkheden maar ook vice versa. Nogmaals: ik nodig eenieder van harte uit om te komen troubleshooten…

 

Reputatie 7
Badge +30

Ik heb hier maar even een apart topic van gemaakt, @Alexander_C

Is het basisprobleem dan niet dat het wifinetwerk in je huis niet optimaal is? Merk je ook, los van de Sonosapparaten, dat de wifi voor ander gebruik niet altijd goed gaat?

Hi @Erik_, KPN SuperWifi werkt maar dan goed! In mijn beleving is met name het WiFi-signaal van de IKEA Symfonisk speakers (Sonos technology inside) niet sterk (genoeg) maar ik heb ook de mogelijkheden niet om alle IKEA speakers (4 stuks) te bekabelen. Bovendien zou dit het principe van Sonos (wireless) speakers weghalen.

 

Met Sonosnet los ik het probleem op. Dan bekabel ik net genoeg speakers om één groot Sonos-netwerk te maken, maar dan wordt een ‘broadcast storm’ veroorzaakt die mijn hele netwerk (en Internet) stuk maakt. Dit is in mijn beleving een enorme softwarebug zowel aan KPN als Sonos zijde die zowel voorkomen (Sonos) als gestopt (KPN) moet worden. 

Reputatie 7

Ik heb het gevoel dat er broadcast-storms ontstaan waarbij databerichten rond gaan zingen over het wifi netwerk en het sonos netwerk. De kans is groot dat er een netwerk loop ontstaat waarbij berichten zowel via het sonosnet als via wifi doorgestuurd worden. Hierbij worden berichten ook nog eens gedupliceerd waardoor het netwerk vroeg of laat volledig vastloopt. Ik denk niet dat die "super"WiFi's voorzien zijn van loop detection functionaliteit maar ik denk dat KPN er goed aan doet om dat eens te onderzoeken.

Als je de bekabeld aangesloten apparaten op Netgear switches hebt aangesloten, zet dan daar de loop detection functionaliteit op aan.

Hi @wjb, dank voor je bericht. Enerzijds klopt je bericht, anderzijds niet.

Ik ben zeker van mening dat in de SuperWiFi apparatuur dergelijke detectie moet plaatsvinden.

Anderzijds ben ik van mening dat Sonos de apparatuur zodanig moet programmeren dat niet willekeurig verkeer verzonden wordt maar in geval van Sonosnet het normale (KPN) WiFi netwerk ongemoeid moet laten. Immers, als Sonosnet door de afzonderlijke speakers gedetecteerd kan worden, kan dus bij WM:0 ook alleen het Sonosnet aangesproken worden. Ook daar blijkt dus geen detectie te zitten.

Daarom: in mijn beleving werk aan de winkel voor KPN (detectie) en voor Sonos (preventie).  

Reputatie 7

Ik ben zeker van mening dat in de SuperWiFi apparatuur dergelijke detectie moet plaatsvinden.

Ik ook en dat geldt ook voor de switch functionaliteit van de Experia Box zelf.

 

Anderzijds ben ik van mening dat Sonos de apparatuur zodanig moet programmeren dat niet willekeurig verkeer verzonden wordt maar in geval van Sonosnet het normale (KPN) WiFi netwerk ongemoeid moet laten.

Het gaat niet om het wifi netwerk alleen, maar ook om het vaste netwerk en volgens mij is het zo dat bekabeld aangesloten Sonos apparatuur per definitie het LAN gebruikt om met andere Sonos apparaten te communiceren.

Reputatie 7
Badge +24

Zou zoiets bij een Fritzbox niet gebeuren?

Reputatie 7

Zou zoiets bij een Fritzbox niet gebeuren?

Dat weet ik niet, ik weet niet of de FRITZ!Box loop detection functionaliteit heeft. Tevens is het dan nog afhankelijk van de fysieke opbouw van het netwerk. Zijn er bijvoorbeeld twee Experia WiFi's en een Sonos Boost via dezelfde switch aangesloten dan kan zo'n broadcast storm ook plaatsvinden immers de de switch zelf zal dan al blijven broadcasten naar alle poorten als op de switch zelf geen loop detection actief is.

Een broadcast storm zou ook plaats kunnen vinden zonder sonos netwerk als twee "super"WiFi's bekabeld aangesloten zijn en ze onderling toch ook nog een wifi verbinding hebben terwijl er geen loop detection actief is.

Lijkt mij persoonlijk de moeite waard om te onderzoeken. In principe, als de FRITZ!Box uiteindelijk de basis wordt voor alle netwerk activiteiten (dus centraal geplaatst wordt tussen (of i.p.v.) de Experiabox en het LAN zou de functionaliteit (loopdetectie) altijd gebruikt worden waardoor een broadcast storm altijd snel gestopt wordt.

Ik wil het best proberen. @Erik_, wat is jouw visie vanuit KPN hierover? Kun jij hierin iets betekenen door bijvoorbeeld op basis van ‘no cure no pay’ me zo'n FRITZ!Box doen toekomen? Het zou echt fantastisch zijn als dit alles zou oplossen. 

Reputatie 7
Badge +30

Met Sonosnet los ik het probleem op. Dan bekabel ik net genoeg speakers om één groot Sonos-netwerk te maken, maar dan wordt een ‘broadcast storm’ veroorzaakt die mijn hele netwerk (en Internet) stuk maakt. Dit is in mijn beleving een enorme softwarebug zowel aan KPN als Sonos zijde die zowel voorkomen (Sonos) als gestopt (KPN) moet worden. 

 

Ik heb het gevoel dat er broadcast-storms ontstaan waarbij databerichten rond gaan zingen over het wifi netwerk en het sonos netwerk. De kans is groot dat er een netwerk loop ontstaat waarbij berichten zowel via het sonosnet als via wifi doorgestuurd worden. Hierbij worden berichten ook nog eens gedupliceerd waardoor het netwerk vroeg of laat volledig vastloopt. Ik denk niet dat die "super"WiFi's voorzien zijn van loop detection functionaliteit maar ik denk dat KPN er goed aan doet om dat eens te onderzoeken.

Klopt, wat betreft loops en storm. Dat is ook wat Bruistablet aangeeft in het topic waar ik al naar linkte:

Tot zover is er theoretisch nog niets aan de hand, echter we hebben het hier dus over een tweetal parallele netwerken (sonosnet  en het (wifi) thuisnetwerk) die niet met elkaar praten. Er kunnen zich dus bepaalde aansluitscenarios voordoen waarbij netwerkverkeer onbedoeld rondgepompt wordt op deze beide netwerken. Er is dan sprake van een netwerk loop en dat legt zo,n beetje elk netwerk vrijwel plat.

 

We hebben hierover vaker met de mensen die over het ontwikkelen van de Superwifi en dergelijke gaan gesproken. Netwerk apparatuur gebruikt Spanning Tree Protocol om netwerkloops te vermijden. Probleem is dat daar meerdere varianten van zijn. Sonosnet gebruikt een oudere variant. Binnen Sonosnet zelf werkt dat dan prima, maar zodra dat dan in een ander netwerk komt te hangen heb je kans op conflicten met de STP variant van dat netwerk. Daar is niet in alle gevallen wat aan te doen. We proberen natuurlijk om onze apparaten zo breed mogelijk compatibel te maken zodat het met zoveel mogelijk dingen goed werkt. Maar uiteindelijk zijn we daarin dan ook weer afhankelijk van die derde partijen. We hebben niet in alles inzage, en kunnen ook niet met alles rekening houden.

En daarnaast speelt ook nog dat als Sonosnet actief is, dit dus een parallel wifi netwerk opzet die ook op wifi kanaalniveau interferentie kan veroorzaken met het wifinetwerk van de Superwifi. Sonosnet doet verder namelijk niet aan afstemmen welke kanalen zij gebruiken ten opzichte van wat je router/accesspunten gebruiken.

Kortom, het is moeilijk.

@Erik_ eens met wat je aangeeft. Het probleem is zeker niet alleen KPN gerelateerd en heb ik in mijn ogen als zodanig omschreven. Eenzelfde thread loopt ook bij Sonos maar het is lastig beide partijen aan dezelfde tafel te krijgen.

Sinds kort levert KPN een FRITZ!Box. Wat zijn de additionele mogelijkheden daar, zoals in mijn laatste antwoord gegeven?

Reputatie 7
Badge +30

Lijkt mij persoonlijk de moeite waard om te onderzoeken. In principe, als de FRITZ!Box uiteindelijk de basis wordt voor alle netwerk activiteiten (dus centraal geplaatst wordt tussen (of i.p.v.) de Experiabox en het LAN zou de functionaliteit (loopdetectie) altijd gebruikt worden waardoor een broadcast storm altijd snel gestopt wordt.

Ik wil het best proberen. @Erik_, wat is jouw visie vanuit KPN hierover? Kun jij hierin iets betekenen door bijvoorbeeld op basis van ‘no cure no pay’ me zo'n FRITZ!Box doen toekomen? Het zou echt fantastisch zijn als dit alles zou oplossen. 

 

FRITZ!Box is op zich de moeite van het proberen waard. Ik heb alleen niet de mogelijkheid om dat op die manier te doen. De enige manier om een F!B te verkrijgen is om die optie aan te zetten in de MijnKPN (of dat door mij te laten doen als het zelf niet lukt). Waardoor je dan dus wel die kosten krijgt. Wat ik wellicht wel kan doen (maar niet kan garanderen, moet ik even nakijken) is zorgen dat als het toch niet helpt, dat je het na de eerste maand weer uit kunt zetten in plaats van dat je het de volle zes maanden moet aanhouden. Kom ik even op terug of dat kan.

 

Let wel op: Superwifi mesht niet met F!B.

Reputatie 7

Netwerk apparatuur gebruikt Spanning Tree Protocol om netwerkloops te vermijden. Probleem is dat daar meerdere varianten van zijn. Sonosnet gebruikt een oudere variant. Binnen Sonosnet zelf werkt dat dan prima, maar zodra dat dan in een ander netwerk komt te hangen heb je kans op conflicten met de STP variant van dat netwerk.

Vreemd want Sonosnet gebruikt STP (802.1d) en zowel RSTP (802.1w) als MSTP (802.1s) zouden backward compatible moeten zijn met STP en daar dus gewoon mee overweg moeten kunnen.

@Erik_ met een maand proefperiode zou e.e.a. doorgetest kunnen worden. Ik hoor graag wat je hierin kan betekenen om vervolgens de resultaten terug te kunnen koppelen.

@wjb, hier snijd je een goed probleem aan wat wellicht terug te leggen is bij Sonos (en daarom zou ik zo graag alle mogelijke debugging willen kunnen verzamelen en doorsturen naar Sonos en KPN). Wordt STP goed gebruikt? Welk protocol? Wat maakt dat de compatibiliteit niet (goed) werkt? Wat kunnen Sonos en KPN hieraan doen?

​​​​​​

Reputatie 7
Badge +24

Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom sonos niet gewoon een echt eigen netwerk maakt. Soort van router achter router idee.

@Nick83, dat had het idee volgens mij moeten zijn van Sonosnet. Het probleem is alleen dat die scheiding dus klaarblijkelijk niet goed is geprogrammeerd in de software…

 

Reputatie 7

Ik snap eigenlijk niet helemaal waarom sonos niet gewoon een echt eigen netwerk maakt. Soort van router achter router idee.

Omdat je apparaten ook bekabeld moet kunnen aansluiten en je anders de klant al snel belast met lastige vlan constructies.

In een goed thuisnetwerk zou je mijns inziens juist geen apart Sonosnet nodig moeten hebben.

Reputatie 7
Badge +8

@Erik_ eens met wat je aangeeft. Het probleem is zeker niet alleen KPN gerelateerd en heb ik in mijn ogen als zodanig omschreven. Eenzelfde thread loopt ook bij Sonos maar het is lastig beide partijen aan dezelfde tafel te krijgen.

Sinds kort levert KPN een FRITZ!Box. Wat zijn de additionele mogelijkheden daar, zoals in mijn laatste antwoord gegeven?

Zoals ik al eerder in het Sonos topic had aangehaald zit de grondoorzaak van het rondzingen van verkeer in het hebben van 2 mesh georiënteerde netwerk structuren (sonosnet en superwifi). Sonosnet gebruikt STP (802.1d). Zeer oud protocol maar specifiek bedoeld ter voorkoming van ethernet gebaseerde loops.

Dit gaat goed binnen sonosnet omdat alle speakers binnen dit geheel eenduidig STP gebruiken. Om de hybride vorm waarover gesproken wordt goed en in elke situatie juist te laten functioneren moeten alle apparaten in het thuisnetwerk die iets met ethernet switching (router, superwifi, access points, ethernet switches,etc) uitvoeren meepraten binnen dit STP protocol. 

Zelfs indien dit realiteit was,  zijn er binnen het STP protocol nog redelijk veel instellingen te maken (root bridge manipulatie, port cost instellingen, wel of niet doorzetten van STP berichten, wel of niet actief meedoen met STP berichten, interval waardes voor STP keepalive berichten, backwards compatibility instellingen, etc) die stuk voor stuk allemaal zo hun side effects kunnen hebben.

Al met al is STP dus niet een protocol in de sfeer van zet maar aan en dan is het plug and play. In een controlled omgeving zoals sonosnet waarbij elke speaker gegarandeerd op de juiste manier hiermee omgaat (draait immers sonos software op) snap ik nog wel dat Sonos hiervoor gekozen heeft. (waarom opnieuw het wiel uitvinden als het al bestaat).

De valkuil zit dus richting alle andere apparatuur die op dezelfde manier STP zou moeten praten. Maar ook hiervan begrijp ik dat STP niet zomaar standaard overal aanstaat of beschikbaar is want het kan gigantisch de bocht uitgaan als allerlei verschillende apparatuur met elkaar gaat communiceren.

Dan gaan we het rijtje af. Bij mijn weten praat geen enkele Experia Box mee met STP maar zal deze STP berichten wel transparant doorzetten. Ik denk dat dit ook voor een Fritzbox geldt. Ik kan me niet herinneren dat daar een menu optie voor STP configuratie op zit. 

Dan de superwifi,s. Die doen wel degelijk loop detectie anders zou een dergelijk mesh netwerk al snel in elkaar klappen. Echter is dit een loop detectie die alleen begrijpbaar is voor de superwifi,s. De STP berichten geproduceerd door bv een sonos speaker actief in sonosnet zullen transparent doorgezet worden door superwifi,s. Echter op het logica niveau van STP zal het gehele superwifi niet gedetecteerd worden. Door het niet kunnen detecteren kan STP dus onterechte conclusies trekken en zet verkeer in een richting die niet de bedoeling is en dan is het kort daarna over door een loop.

Ik denk dat de beste kans van slagen(geen bewezen verhaal omdat ik dit opschrijf vanuit een theoretische beredenering) is om een dergelijke hybride in goede banen te leiden zal zijn om een ethernet switch te pakken (bv netgear type) die dus STP kan praten. Deze switch moet zichzelf  als root bridge gaan adverteren richting alle sonosnet speakers.

Alle sonosnet speakers worden aangesloten op deze switchpoorten waar STP op actief is. Alles wat geen STP(router, superwifi, etc) praat wordt op switch poorten aangesloten waar STP op uitgezet wordt. Dit om te voorkomen dat STP berichten die kant het netwerk opgaan. 

Daarnaast kunnen er sonos speakers via de wireless(WM:1) van de superwifi,s blijven werken  op deze manier als hybride vorm.

 

Het blijft echter nog steeds oppassen want zodra je bv een Sonos speaker in deze opstelling middels ethernet aan de ethernet van een superwifi zou koppelen die zelf wireless in de superwifi mesh verbonden staat met een andere superwifi en daarna aan de router dan zal deze sonos speaker door het aansluiten op ethernet sonosnet gaan opstarten. Deze speaker kan draadloos ineens de andere sonos speakers zien/bereiken die eerst geïsoleerd als groepje achter de STP switch stonden via een alternatief pad. Daarnaast gaat deze sonos speaker ook STP berichten produceren die vervolgens transparant doorgezet worden via het superwifi netwerk naar de router en vervolgens naar de andere sonos speakers.

Dit is nu een specifiek moment waarbij STP als protocol een verkeerde conclusie zou kunnen trekken aangaande de netwerksituatie. En gaat dit verkeerd dan heb je dus een loop staan via sonosnet en de superwifi,s en het switch gedeelte van de router.

Met een beetje experimenteren en er naartoe werken dat de STP switch zich als het middelpunt van het STP protocol gaat manifesteren moet er denk ik wel een werkbare oplossing uit kunnen komen.

Het is wederom geen kort en simpel verhaal maar dit is helaas de realiteit van deze parallel systemen. Ik wacht nog steeds de dag af dat Sonos van sonosnet methode afstapt want ik denk dat ze dit gaan verlaten. Er is met de huidige stand van wifi netwerken niet echt een noodzaak voor. 

 

 

Reputatie 7
Badge +30

Dank voor deze aanvulling, @BruisTablet!

@Alexander_C, ik heb het nagekeken, we denken wel dat we de FRITZ!Box optie binnen de zes maanden termijn weer kunnen uitzetten, maar ik kan dat niet 100% garanderen, Dus of je het dan wilt proberen is aan jou. Zo ja, dan kun je zelf via de MijnKPN de FRITZ!Box aan je abonnement toevoegen. Op het moment dat er dan een maand voorbij is, kun je dat hier aangeven en ga ik aan de slag om het dan uit te zetten.

Maar, Bruistablet geeft ook nog een oplossing die je kunt proberen. Dat is dan misschien handiger om eerst naar te kijken:

Ik denk dat de beste kans van slagen(geen bewezen verhaal omdat ik dit opschrijf vanuit een theoretische beredenering) is om een dergelijke hybride in goede banen te leiden zal zijn om een ethernet switch te pakken (bv netgear type) die dus STP kan praten. Deze switch moet zichzelf  als root bridge gaan adverteren richting alle sonosnet speakers.

Alle sonosnet speakers worden aangesloten op deze switchpoorten waar STP op actief is. Alles wat geen STP(router, superwifi, etc) praat wordt op switch poorten aangesloten waar STP op uitgezet wordt. Dit om te voorkomen dat STP berichten die kant het netwerk opgaan. 

Daarnaast kunnen er sonos speakers via de wireless(WM:1) van de superwifi,s blijven werken  op deze manier als hybride vorm.

 

Reputatie 7

Maar, Bruistablet geeft ook nog een oplossing die je kunt proberen. Dat is dan misschien handiger om eerst naar te kijken:

Ik denk dat de beste kans van slagen(geen bewezen verhaal omdat ik dit opschrijf vanuit een theoretische beredenering) is om een dergelijke hybride in goede banen te leiden zal zijn om een ethernet switch te pakken (bv netgear type) die dus STP kan praten. Deze switch moet zichzelf  als root bridge gaan adverteren richting alle sonosnet speakers.

Alle sonosnet speakers worden aangesloten op deze switchpoorten waar STP op actief is. Alles wat geen STP(router, superwifi, etc) praat wordt op switch poorten aangesloten waar STP op uitgezet wordt. Dit om te voorkomen dat STP berichten die kant het netwerk opgaan. 

Daarnaast kunnen er sonos speakers via de wireless(WM:1) van de superwifi,s blijven werken  op deze manier als hybride vorm.

 

Theoretisch zo dit moeten werken, zelfs als alleen de primaire node van de "super"WiFi op die switch aangesloten wordt.

 

Dan de superwifi,s. Die doen wel degelijk loop detectie anders zou een dergelijk mesh netwerk al snel in elkaar klappen. Echter is dit een loop detectie die alleen begrijpbaar is voor de superwifi,s. De STP berichten geproduceerd door bv een sonos speaker actief in sonosnet zullen transparent doorgezet worden door superwifi,s.

En dit is dus echt onbegrijpelijk, wat mij betreft een architectonische misser met een grote impact. 

Badge +12

Ik ben technisch niet zo onderlegd als de meesten in dit draadje dus ik hou het simpel. Dat gezegd hebbende…

Op dit forum worden vaak problemen gemeld die betrekking hebben op Sonos en de Superwifi's.

Ik heb hier diverse Sonos-devices en geen Superwifi's. Je raadt het misschien al...geen enkel probleem. 

Ook hier draait SonosNet en wifi in mesh-opstelling (Fritz!Box en Fritz! repeaters). Daaruit kan ik maar één conclusie trekken: wil je goedwerkende Sonos-devices dan kun je de SuperWifi's (voorlopig) beter links laten liggen. Waar het aan ligt? Geen idee maar het werkt wel. 

Dus doe er je voordeel mee ;-)

Reputatie 7
Badge +8

Maar, Bruistablet geeft ook nog een oplossing die je kunt proberen. Dat is dan misschien handiger om eerst naar te kijken:

Ik denk dat de beste kans van slagen(geen bewezen verhaal omdat ik dit opschrijf vanuit een theoretische beredenering) is om een dergelijke hybride in goede banen te leiden zal zijn om een ethernet switch te pakken (bv netgear type) die dus STP kan praten. Deze switch moet zichzelf  als root bridge gaan adverteren richting alle sonosnet speakers.

Alle sonosnet speakers worden aangesloten op deze switchpoorten waar STP op actief is. Alles wat geen STP(router, superwifi, etc) praat wordt op switch poorten aangesloten waar STP op uitgezet wordt. Dit om te voorkomen dat STP berichten die kant het netwerk opgaan. 

Daarnaast kunnen er sonos speakers via de wireless(WM:1) van de superwifi,s blijven werken  op deze manier als hybride vorm.

 

Theoretisch zo dit moeten werken, zelfs als alleen de primaire node van de "super"WiFi op die switch aangesloten wordt.

 

Dan de superwifi,s. Die doen wel degelijk loop detectie anders zou een dergelijk mesh netwerk al snel in elkaar klappen. Echter is dit een loop detectie die alleen begrijpbaar is voor de superwifi,s. De STP berichten geproduceerd door bv een sonos speaker actief in sonosnet zullen transparent doorgezet worden door superwifi,s.

En dit is dus echt onbegrijpelijk, wat mij betreft een architectonische misser met een grote impact. 

Die redenatie volg ik niet helemaal.

Zoals ik begrijp uit de geschetste verhalen komt de potentiële loop in essentie niet voort uit sonos net zelf maar ook niet binnen het superwifi net om het zo maar even te noemen. De moeilijkheid komt hier voort uit het parallel aanhouden van beide systemen.

Waarom zou een ander device mee moeten gaan met de keuze van Sonos voor een loop detectie protocol stammend uit 1990. STP loopt niet over van efficiëntie en gaat bij mij niet aan in het netwerk tenzij het echt een doel dient. 

Kan er wel in meegaan dat het handig zou zijn als het evt een instelbare keuze zou zijn maar dan moet het switch gedeelte van de experia router boxen ook netjes meedoen en deze optie bieden. 

En dan maar hopen dat het allemaal goed uitpakt ism de sonos speakers. Ik weet namelijk niet wat sonos voor STP instellingen gebruikt op hun sonos net.

 

Reputatie 7

Die redenatie volg ik niet helemaal.

Waarom zou een ander device mee moeten gaan met de keuze van Sonos voor een loop detectie protocol stammend uit 1990. STP loopt niet over van efficiëntie en gaat bij mij niet aan in het netwerk tenzij het echt een doel dient. 

Echter is dit een loop detectie die alleen begrijpbaar is voor de superwifi,s.

Dat dus. Je kiest natuurlijk niet voor een propriety loop detectie die alleen op die "super"WiFi's werkt. Je kiest dan mijns inziens voor een standaard en dan kom je toch echt bij STP (802.1d), RSTP (802.1w) en MSTP (802.1s).

Beste allen, het antwoord lijkt relatief simpel, nl. met een managed switch (TP-Link, €29 bij bol.com) waarbij je op de poorten waarop de Sonos apparaten bekabeld zijn “Storm Control” configureert, al dan niet gecombineerd met een relatief lage bandbreedte van 10240Kbps. Wetende dat Spotify slechts ongeveer 330kbps vraagt voor maximale kwaliteit geluid kom je met 10Mbps voor alle audio via Sonos erg ruim uit. Vervolgens haal je het normale WiFi volledig uit de configuratie van Sonos waardoor alleen Sonosnet gebruikt kan worden.  

 

Met “Storm Control” voorkom je in ieder geval dat de rest van het netwerk hinder ondervindt van het wangedrag van Sonos en tevens zorgt “Storm Control” voor een outage van max 4-5 ping requests op de betreffende poort.

 

Voor de duidelijkheid:

  • SuperWifi's zijn onveranderd direct aangesloten op de router (Experia box 12). De Sonos apparaten zijn aangesloten op de managed switch die één uplink heeft naar de Experia router.
  • Geen VLANs geconfigureerd.

 

Voor nu werkt bovenstaande in ieder geval al uren op rij zonder problemen waar ik normaliter binnen 1 à 2 uur significante hinder ondervond.