Beantwoord

Sonos kan na update Experia Box v10a geen surround maken

  • 27 July 2021
  • 200 reacties
  • 5318 keer bekeken

Reputatie 1

Sinds de update van afgelopen donderdag kan m’n Sonos systeem geen surround systeem maken. Ik heb een playbase en twee keer Sonos one.  Ik krijg de melding in m’n app dat hij de  playbase wel ziet maar de Sonos ones niet. In mijn geval woonkamer+?+?  Als ik de experiabox opnieuw opstart doen ze het wel, maar de dag erna is het weer weg. Ook heb ik de experiabox al terug gezet naar fabrieksinstellingen. Ook dat hielp maar een dagje. Wie o wie weet hoe dit op te lossen!?

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 19 August 2021, 16:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

200 reacties

Mijn sonosnet staat al uit. Het zijn alleen de surround speakers die uitvallen en in de app komt er dus net als bij eerdere meldingen  +?+? ipv + LS+RS. Playbase en andere aangesloten speakers blijven het gewoon doen. Na experia box aan en uit zetten doet surround het weer voor 1 dag. vandaag zelfs 2 keer moeten herstarten. Gisteren harde reset gedaan omdat laptop ook de weg kwijt was. Hierna was probleem opgelost maar helaas vanochtend surround weer verdwenen zoals iedere dag.

Hoi, ik heb hetzelfde probleem sinds ongeveer hetzelfde moment dat hierboven de eerste vragen werden gesteld. Het gaat om de combinatie van twee PLAY:1s en een beam. Bij Sonos beweren ze bij hoog en laag dat het aan de router/interferentie ligt. Bij Sonos is in juli een software update geweest dus vandaar dat ik daar eerst heb gekeken. 

 

Is er nu een firmware update geweest of de experia box nav de security problemen? Iig zie ik op de router log dat de sonos apparaten elkaar ongeveer elke seconde proberen terug te vinden. Resultaat is volgens mij dat ik geen surround heb èn een traag LAN. Net alle sonos apparaten eruit getrokken om te kijken of mijn netwerk sneller wordt want de afgelopen weken had ik ook met thuiswerken regelmatig momenten dat het netwerk wegviel. Wellicht door druk verkeer tussen de sonos apparaten.

 

Als er een oplossing is hoor ik het graag. Naar de oude firmware wil ik liever niet terug ivm de berichten dat deze dus niet waterdicht is.

Ik heb terugkoppeling van mijn collega gekregen.

Maken jullie gebruik van SonosNet?
Zo ja, zouden jullie dit dan kunnen uitzetten en alle Sonos apparatuur met de wifi van de Experia Box V10a kunnen verbinden? Hoe je dit kunt doen, lees je hier.
Lost dit de problemen op?

Hoi @Denise_ ,

Ik geloof niet dat dit dé oplossing is (helaas). En waarom zou dit ineens de boosdoener zijn terwijl alle signalen duidelijk zijn dat de problemen zijn ontstaan na de update van KPN?

Reputatie 7

@FromEhv,

Zijn die Sonos apparaten met een netwerkkabel of via wifi met het netwerk verbonden?

Zijn die Sonos apparaten ook nog via SonosNet met elkaar verbonden?

@FromEhv,

Zijn die Sonos apparaten met een netwerkkabel of via wifi met het netwerk verbonden?

Zijn die Sonos apparaten ook nog via SonosNet met elkaar verbonden?

Alleen via wifi, ik gebruik idd geen sonosnet want dan moet ik 1 van de apparaten via een kabel met de router verbinden. Wireless was de reden om Sonos aan te schaffen.

Sinds de aanschaf van de beam meer dan een jaar gelden is dit altijd prima gegaan alleen is er dus sinds halverwege/eind juli iets veranderd waardoor het niet meer werkt. Aangezien ik verder geen apparaten heb toegevoegd aan het netwerk, moet er dus iets zijn veranderd aan Sonos of de router.

Ik zie op de play store heel veel klachten over Sonos S2 die begonnen in dezelfde periode, maar dit zijn met name nederlandse klachten. Daar zitten natuurlijk ook veel kpn gebruikers bij. Het is dat ik vanochtend vanwege het trage netwerk toevallig de log op de router bekeek en zag dat de Sonos apparatuur wel verbinding probeert te maken met de verloren speakers. Vanaf dat moment ben ik pas gaan denken aan een firmware update van de router als mogelijke oorzaak.

Interferentie is waarschijnlijk uitgesloten. Het 2.4GHz kanaal dat ik gebruik (1) wordt door geen van mijn buren gebruikt.

Reputatie 1

Sinds enkele dagen zijn iedere keer mijn surround speakers weg, volgens Sonos zou dit liggen aan de update van mijn Experia V10A moet nu dus iedere dag mijn Experia resetten. Wie heeft de oplossing hiervoor

Reputatie 7
Badge +17

Iedereen bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen. Als ik de situatie zo beoordeel, dan zit het probleem in de connectie tussen de Sonos apparatuur en de Experia Box V10a sinds de laatste update, daar vele van jullie geen gebruik maken van SonosNet. Ik heb mijn collega geïnformeerd en wacht nu weer op terugkoppeling. In de tussentijd wil ik jullie vragen naar onderstaande te kijken als je dat niet al gedaan hebt.

Nieuwe aanmeldingen zijn ook nog steeds van harte welkom, hoe meer voorbeelden, hoe beter. Vergeet bij het aanmelden niet de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat voor Sonos apparatuur heb je in huis?
  • Maak je gebruik van eigen wifi hubs?
  • Zou je je profiel willen invullen? Belangrijkste: klantnummer
  • Maak je gebruik van SonosNet?
    Zo ja, zou je dit dan kunnen uitzetten en alle Sonos apparatuur met de wifi van de Experia Box V10a kunnen verbinden? Hoe je dit kunt doen, lees je hier.
    Lost dit de problemen op?

Hetzelfde probleem heb ik hier. Bij mij zijn er na de update ook problemen geweest in eerste instantie met meerdere apparaten (maar dat lijk nu opgelost). Mijn Sonos Surround speakers daarentegen werken op dit moment inderdaad niet. Komt overeen met hetgeen wat hier boven is besproken. Alleen de Sonos One (2x) verliest verbinding

Om antwoord te geven op de vragen:

  • Wat voor Sonos apparatuur heb je in huis? Sonos Beam, Sonos One (2x) en Sonos Roam
  • Maak je gebruik van eigen wifi hubs? Nee, heb alleen de Experia V10a. Deze staat ook in de kamer met de Sonos apparatuur
  • Profiel invullen: Dit heb ik gedaan, indien niet volledig hoor ik het graag. 
  • Maken jullie gebruik van SonosNet? Nee, ik verbind mijn apparatuur met de wifi van de Experia V10a

 

Sinds de laatste update

Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.49_build487-owl]

Hier het zelfde probleem, Beam met 2 one sl die telkens verdwijnen in de app.

Na een reset werkt alles weer maar het is niet de bedoeling dat dit 2 tot 3 keer per dag zou moeten.

Niks veranderd aan configuratie, die 2 jaar goed heeft gedraaid, spijtig dat er geen oplossing is voor het probleem wat veroorzaakt is met een slecht geteste update.

Ik heb nu ongevraagd een product wat niet goed meer werkt.

 

Reputatie 1

Hoi Jeroen, ik denk dat KPN hier heel snel iets aan moet gaan doen, ik gaat morgen bellen met KPN. Wordt vervolgd.

 

Groetjes Johan

Reputatie 1

Gebeld met KPN, volgens hun is de oplossing naast je bestaande netwerk een 2.4GHZ netwerk te maken en daar de Sonos op te laten werken. Ga het proberen. Ook viel mij op dat nu het WIFI netwerkkanaal op automatisch staat terwijl ik hem voorheen had ingesteld op kanaal 2. Ook werd mij verteld dat KPN zeer spoedig met een nieuwe update uitkomt en waarschijnlijk moet het probleem dan opgelost zijn.

Reputatie 7
Badge +17

Op dit moment is de oorzaak van het probleem nog niet bekend, maar we zijn het aan het onderzoeken. Ik heb jullie voorbeelden doorgezet naar mijn collega. 

Badge +12

Gebeld met KPN, volgens hun is de oplossing naast je bestaande netwerk een 2.4GHZ netwerk te maken en daar de Sonos op te laten werken. Ga het proberen. Ook viel mij op dat nu het WIFI netwerkkanaal op automatisch staat terwijl ik hem voorheen had ingesteld op kanaal 2. Ook werd mij verteld dat KPN zeer spoedig met een nieuwe update uitkomt en waarschijnlijk moet het probleem dan opgelost zijn.

Dat is geen oplossing maar een work-around. Met een fatsoenlijke mesh-functie (en bandsteering) moet het gewoon werken. Dat doet het hier ook. Ik hoop voor je dat ze het kunnen vinden.

Gebeld met KPN, volgens hun is de oplossing naast je bestaande netwerk een 2.4GHZ netwerk te maken en daar de Sonos op te laten werken. Ga het proberen. Ook viel mij op dat nu het WIFI netwerkkanaal op automatisch staat terwijl ik hem voorheen had ingesteld op kanaal 2. Ook werd mij verteld dat KPN zeer spoedig met een nieuwe update uitkomt en waarschijnlijk moet het probleem dan opgelost zijn.

Dat is geen oplossing maar een work-around. Met een fatsoenlijke mesh-functie (en bandsteering) moet het gewoon werken. Dat doet het hier ook. Ik hoop voor je dat ze het kunnen vinden.

@ Jootje ben het eens met SledshammerNL opzicht een oplossing maar niet vanuit KPN zelf, sowieso bedankt voor de input.

Als je op het forum zoekt naar het onderstaande:

Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.49_build487-owl]

Kom ik een passage tegen met het volgende:

"De V10A maakt gebruik van bandsteering. Hierdoor kan de Experia Box voor elk aangesloten apparaat herkennen welke frequentie het meest geschikt is en het apparaat daar dan ook automatisch mee laten verbinden. Dit zorgt voor een gelijkmatigere belasting van je wifi zodat al je draadloze apparaten een stabiele verbinding hebben.

Bandsteering werkt alleen als de beide frequenties dezelfde naam hebben.

 Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen" 

Hier uit kan ik concluderen dat het probleem op voorhand bekend is geweest bij KPN.

Denk dat ik morgen eens ga bellen.

Tot be continued

 

Wifi verbinding verbreekt elke keer bij Sonos apparatuur, dit is gekomen na update

Ik heb een Sonos play bar een sub een twee Sonos one speakers . Het modem van kpn een v 10 a elke keer is de  wifi verbinding verbroken.

Reputatie 1

Vandaag komen ze van KPN een test opstelling neer zetten om te kijken of ze achter het probleem kunnen komen, bij mij alles geprobeerd maar iedere keer mijn surround speakers weg, wordt vervolgd

Reputatie 7

Vandaag komen ze van KPN een test opstelling neer zetten om te kijken of ze achter het probleem kunnen komen, bij mij alles geprobeerd maar iedere keer mijn surround speakers weg, wordt vervolgd

Houd je ons op de hoogte?!

Reputatie 1

KPN is geweest, weten nu wat het probleem is gaan kijken in samenwerking met Sonos hoe dit op te lossen, hebben bij mij de oude software weer geïnstalleerd. Alles werkt weer als vanouds

Reputatie 7
Badge +17

@Jootje van Triest Ik heb een aantal van jouw reacties verwijderd, omdat ze allemaal dezelfde strekking hadden. Maar wat fijn om te lezen dat mijn collega's de oorzaak hebben kunnen achterhalen! Ik had inderdaad te horen gekregen dat ze langs zouden gaan om het probleem te onderzoeken. Ik ben benieuwd wat nu de oplossing gaat zijn.

Reputatie 1

@Jootje van Triest Ik heb een aantal van jouw reacties verwijderd, omdat ze allemaal dezelfde strekking hadden. Maar wat fijn om te lezen dat mijn collega's de oorzaak hebben kunnen achterhalen! Ik had inderdaad te horen gekregen dat ze langs zouden gaan om het probleem te onderzoeken. Ik ben benieuwd wat nu de oplossing gaat zijn.

Ze krijgen van Sonos een test set om te kijken hoe ze dit op moeten lossen. Ik hoor nog van ze.

Groetjes Johan

@Denise_ Hier ook dezelfde problemen met de V10 A en wegvallende surround speakers + Sub. Profiel gevuld, kan je je collega laten kijken of die het euvel kan oplossen?

Reset van modem en sonos heeft hooguit 1 a 2 uur baat, waarna het terugvalt in Playbar + ? + ? +?. Mijn dank is groot! 

Gebeld met KPN, volgens hun is de oplossing naast je bestaande netwerk een 2.4GHZ netwerk te maken en daar de Sonos op te laten werken. Ga het proberen. Ook viel mij op dat nu het WIFI netwerkkanaal op automatisch staat terwijl ik hem voorheen had ingesteld op kanaal 2. Ook werd mij verteld dat KPN zeer spoedig met een nieuwe update uitkomt en waarschijnlijk moet het probleem dan opgelost zijn.

Dat is geen oplossing maar een work-around. Met een fatsoenlijke mesh-functie (en bandsteering) moet het gewoon werken. Dat doet het hier ook. Ik hoop voor je dat ze het kunnen vinden.

@ Jootje ben het eens met SledshammerNL opzicht een oplossing maar niet vanuit KPN zelf, sowieso bedankt voor de input.

Als je op het forum zoekt naar het onderstaande:

Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.49_build487-owl]

Kom ik een passage tegen met het volgende:

"De V10A maakt gebruik van bandsteering. Hierdoor kan de Experia Box voor elk aangesloten apparaat herkennen welke frequentie het meest geschikt is en het apparaat daar dan ook automatisch mee laten verbinden. Dit zorgt voor een gelijkmatigere belasting van je wifi zodat al je draadloze apparaten een stabiele verbinding hebben.

Bandsteering werkt alleen als de beide frequenties dezelfde naam hebben.

 Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen" 

Hier uit kan ik concluderen dat het probleem op voorhand bekend is geweest bij KPN.

Denk dat ik morgen eens ga bellen.

Tot be continued

 

Ben vandaag de makkelijkste en snelste oplossing gegaan, had nog een Lan aansluiting dicht bij mijn tv en heb mijn Sonos Beam bedraad aangesloten op mijn netwerk in huis, draaid als een zonnetje nu 🤞

Badge +12

Gebeld met KPN, volgens hun is de oplossing naast je bestaande netwerk een 2.4GHZ netwerk te maken en daar de Sonos op te laten werken. Ga het proberen. Ook viel mij op dat nu het WIFI netwerkkanaal op automatisch staat terwijl ik hem voorheen had ingesteld op kanaal 2. Ook werd mij verteld dat KPN zeer spoedig met een nieuwe update uitkomt en waarschijnlijk moet het probleem dan opgelost zijn.

Dat is geen oplossing maar een work-around. Met een fatsoenlijke mesh-functie (en bandsteering) moet het gewoon werken. Dat doet het hier ook. Ik hoop voor je dat ze het kunnen vinden.

@ Jootje ben het eens met SledshammerNL opzicht een oplossing maar niet vanuit KPN zelf, sowieso bedankt voor de input.

Als je op het forum zoekt naar het onderstaande:

Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.49_build487-owl]

Kom ik een passage tegen met het volgende:

"De V10A maakt gebruik van bandsteering. Hierdoor kan de Experia Box voor elk aangesloten apparaat herkennen welke frequentie het meest geschikt is en het apparaat daar dan ook automatisch mee laten verbinden. Dit zorgt voor een gelijkmatigere belasting van je wifi zodat al je draadloze apparaten een stabiele verbinding hebben.

Bandsteering werkt alleen als de beide frequenties dezelfde naam hebben.

 Ik heb een specifiek apparaat dat niet lekker werkt met de mesh, kan ik hem buiten de mesh aansluiten?

Via wifi op het moment nog niet. Als het apparaat ook bekabeld aangesloten kan worden, dan zou je dat kunnen doen" 

Hier uit kan ik concluderen dat het probleem op voorhand bekend is geweest bij KPN.

Denk dat ik morgen eens ga bellen.

Tot be continued

 

Ben vandaag de makkelijkste en snelste oplossing gegaan, had nog een Lan aansluiting dicht bij mijn tv en heb mijn Sonos Beam bedraad aangesloten op mijn netwerk in huis, draaid als een zonnetje nu 🤞

SonosNet dus (WM:0). Daar draait het hier ook probleemloos op.

Reputatie 2

Zou zo’n broadcast storm ook kunnen resulteren in een veel trager dan normaal netwerk? 

Zeer zeker, een broadcast storm kan een heel netwerk plat leggen.

Dan ga ik daar even mee aan de haal want merk al een aantal maanden een veel tragere downloadsnelheid dan zou moeten. Genoeg mensen van KPN die zijn geweest en hebben gezegd dat de snelheid goed binnenkomt maar (waarschijnlijk) ergens in mijn apparatuur verloren raakt. Ik neem aan dat de stekkers eruit trekken de makkelijkste manier om erachter te komen of het aan de sonos ligt?

Dat zou je eens kunnen proberen ja. Draait jouw systeem WM0 (SonosNet) of WM1 (wifi)?

 

Ik heb net even gekeken en zie dat mijn Sonos Beam en m’n twee Ones op WM0 staan. De Beam is met kabel verbonden aan mn router en de twee ones zijn draadloos aan de Beam gekoppeld.

Bij mij is het exact hetzelfde aangesloten. Met WM0 draai je op SonosNet. Bij mij werkt dat uitstekend. Mijn One's verliezen nooit verbinding. Ik denk (weet eigenlijk wel zeker) dat het aan de Experiabox ligt. Wat je zou kunnen proberen is om alles opnieuw te installeren op WM1 (wifi van de EB). Wellicht werkt dat. Zo niet dan zul je een keuze moeten maken tussen Sonos of de Experiabox. Overigens lees ik ook problemen met de Citation serie van HK. En je raadt het wellicht al....in combinatie met de Experiabox.

Ik denk dat ik dan ga kijken voor een Fritzbox, heb de speakers die draadloos zijn verbonden via de wifi van de EB (WM1 dus) en dat lost mijn probleem eigenlijk niet op. Heb nog steeds minder dan de helft van mijn volledige downsnelheid beschikbaar (upload is prima) dus een Broadcast storm zal het wel niet zijn.