Beantwoord

Splitsen SSID 2.4Ghz en 5Ghz in de KPN box 12

  • 25 February 2021
  • 2 reacties
  • 2976 keer bekeken

Hallo,

Ik heb laatst een JBL 9.1 Soundbar gekocht.
Deze heeft de optie om te verbinden met WIFI zodat je de soundbar via Google Home kan besturen.
Echter blijkt deze soundbar enorm veel storing met verbinding te geven wanneer je zowel 2.4GHZ als 5Ghz bandsignaal gebruikt.

Ik heb tijdelijk de 2.4Ghz uitgeschakeld en elke probleem die ik ervaarde met de Soundbar, verdween als sneeuw voor de zon. Dolblij!

Echter het probleem is, ik heb enorm veel problemen met 5Ghz op de bovenverdieping (slecht signaal) en Wifi versterkers bieden niet de gewenste oplossing. Daarnaast heb ik nog oude apparaten die alleen gebruik kan maken van de 2.4Ghz signaal.

Dus een doodnormale optie zou zijn om de SSID van de 2.4Ghz te scheiden van de 5Ghz.
Maar dit kan blijkbaar niet met de KPN Box 12.

Ik wil weten waarom dit niet kan en/of wanneer er middels een update beschikbaar wordt gemaakt dat je wel de SSID kan aanpassen. Dit is een doodnormale feature op elke modem/router?

Het enige optie zou zijn dat ik een router moet gaan aanschaffen om dus de SSID te scheiden van 2.4Ghz en 5Ghz.

Ik dacht dat de KPN Box 12 een oog voor het milieu had? ja misschien geen goed oog. Want KPN Box 12 verplicht mij nu:
- Extra router aan te schaffen (35-90 euro).
- Milieuvervuiling (plastic, verpakking, transport) van de extra router.
- Komende >5 jaar twee apparaten die stroom verbruiken (terwijl het niet nodig zou zijn als ik gewoon de SSID kon scheiden).

Dus KPN…
Graag uitleg waarom jullie de milieu willen vervuilen?

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 25 February 2021, 21:43

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

2 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Welkom op ons forum, @Chamander! Fijn om te lezen dat je een groen hart hebt en graag het milieu wilt ontlasten. KPN staat voor duurzaamheid. Daarnaast willen we het onze klanten graag zo eenvoudig mogelijk maken. Vanuit eenvoud is het niet meer mogelijk om wifi netwerken te splitsen. Met bandsteering is splitsen namelijk in veel gevallen niet nodig (ook niet voor apparaten die alleen 2.4 GHz aan kunnen) en voor mesh is het zelfs belangrijk dat beide netwerken dezelfde naam hebben. Het is daarom gemakkelijker om de mogelijkheid niet meer te hebben. Voor een groot deel van onze klanten is dit ook helemaal niet nodig. Maar ik snap ook dat als dit voor problemen in jouw thuisnetwerk zorgt, het voor jou fijn was geweest als deze optie er nog wel was.

Je hebt nu eigenlijk twee mogelijkheden.

  1. Je kunt extra apparatuur op jouw KPN Box 12 aansluiten om het splitsen van netwerken alsnog mogelijk te maken. 
  2. Je kunt gebruik maken van onze vrije modem keuze. Je kunt de KPN Box 12 dan vervangen voor een modem die het splitsen van netwerken wel mogelijk maakt. Ja, je hebt dan alsnog te maken met bezwaar 1 en 2, maar je hebt dan geen twee apparaten die stroom verbruiken. Voor € 7,49 per maand kan je eventueel ook een FRITZ!Box van ons in bruikleen krijgen. Je krijgt hierbij dan automatisch Techdesk ondersteuning.

Admin: Lees hier alles over het instellen van een Extra Wifi netwerk op een KPN Box12

Reputatie 7
Badge +24

Je zou een goedkoop accespoint aan kunnen schaffen. Bijvoorbeeld:

https://www.megekko.nl/product/2105/285942/Accesspoint/TP-LINK-N300-Wireless-N-Access-Point

U heeft nu de 5 GHz gebruikt om de soundbar mee te laten verbinden. Maar die kan ook via 2,4 verbinden lijkt me. Dat zou ook wat praktischer zijn denk ik.