Vraag

SSH forward adres in router is fout maar SSH werkt nog steeds

  • 5 February 2019
  • 6 reacties
  • 281 keer bekeken

Ik gebruik de KPN V10 / ZHE en heb een Port Forward (IPv4) ingesteld voor SSH naar een oud adres van mijn Raspberry …. 2.18. Inmiddels zit de Rasp. op adres … 2.11 maar ik kan nog steeds van buiten (via adres 86.xxxx) inloggen d.m.v. SSH.
Wat is hier aan de hand?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi Ed, welkom! Zou je screenshots van je instellingen willen plaatsen? Het lijkt erop dat daar dan toch iets niet helemaal me in orde is. De forumgebruikers kunnen dan met je meekijken wat er eventueel aangepast moet worden 🙂

Erik, bedankt. Hierbij de screenshots
Reputatie 7
Staat er überhaupt een port-forwarding naar 192.168.2.11, het nieuwe IP adres van de Raspberry?

Lang geleden kon je op de V10 port-forwardings maken richting een MAC adres. Dat was natuurlijk fantastisch immers daarmee waren DHCP bindings niet meer nodig, maar KPN heeft in al haar wijsheid besloten die mogelijkheid om zeep te helpen en alleen nog maar port-forwardings op IP adres toe te staan.

Nu is de vraag of dit een bugje is omdat er onder water stiekem toch op basis van MAC adres geforward wordt. Iets anders zou ik namelijk niet kunnen bedenken.
Beste wjb, bedankt om mee te denken.
Nee er staat geen port-forward naar 2.11, wel naar 2.18 waar niets op aangesloten zit.

Ik heb de forward verwijderd (dus geen SSH forward meer) en raad eens … ik kon nog steeds
via SSH aanloggen op IP … 2.11 = Raspberry. Tijdje gewacht .. nog steeds aanloggen.
Vervolgens: V10 Power off/on en ja hoor, de SSH login werkte niet meer.

Dit klinkt niet goed! Je verwacht dat wijzigingen ook daadwerkelijk actief worden maar dat blijkt nu niet altijd het geval te zijn. Tijd om de helpdesk eens te bellen.
Nogmaals bedankt want je hebt me op het goede spoor gezet.
Reputatie 7
Badge +30
Dank, wjb, voor je bemoeienis! Ed, je hoeft hier de helpdesk niet voor te bellen, die kunnen hier niets mee. Ik ga hier navraag over doen bij de mensen die over de Experia Box gaan. Ik kom er hier bij je op terug.
Reputatie 7
Badge +30
Het is al even geleden dat ik hier typte zie ik. Excuses voor de vertraging! Ik heb nog geen duidelijkheid voor je, maar daar zojuist opnieuw achteraan gemaild.