Beantwoord

Static IP wordt niet uitgedeeld

  • 6 January 2020
  • 19 reacties
  • 438 keer bekeken

Hallo,

Ik zit met het volgende.

Thuis heb ik een experiabox v10a staan.

Nou heb ik.een aantal static ips ingesteld in de router. De mac adressen kloppen, die heb ik meerdere keren gecontroleerd. Echter heb ik het probleem dat voor een aantal willekeurige aparaten niet de static ip, maar een dynamische ip uit de dhcp pool wordt uitgedeeld aan het apparaat, terwijl er wel een static ip is ingesteld.

 

Ik heb meerdere malen de router maar ook de apparaten opnieuw gestart en verbonden.

Daarnaast heb ik 2 verschillende manieren geprobeerd.

1) statische ip's in de range van .1 tot .99 ingesteld, en de dhcp pool van 100 tot 199

2) statische ips van .1 tot .99 en de dhcp pool ook van .1 tot .99

 

Bij beide krijg ik het zelfde probleem.

Is dit een bekend probleem bij de v10a? Of is er iets wat ik verkeerd doe.

 

Als 2de vraag/opmerking, wanneer gaat kpn besluiten om de aantal static ip's te verhogen van 32 naar, pak en beet, 100 of onbeperkt?

Met plusminus 40+ apparaten in het huis vanwege smarthome iot devices zou dit een goede oplossing zijn.

icon

Beste antwoord door Natasja 17 January 2020, 15:44

Bekijk origineel

19 reacties

Reputatie 7

Als je op de Experia Box een static IP adres (DHCP binding) instelt, dan moet het IP adres binnen de DHCP pool liggen. Als je op een apparaat zelf een hard IP adres instelt dan moet deze buiten de DHCP pool liggen.

Bedankt voor je snelle reactie. Super.

 Dan blijf ik dat nu doen, echter heb ik nu nog steeds hetzelfde probleem.

Reputatie 7

Ik heb zelf nooit een V10a in handen gehad, maar naar aanleiding van de berichten hier op het forum heb ik de DHCP server nog nooit vertrouwd. Het zou dus naar zo kunnen dat we hier één van de bugs van de V10a migen aanschouwen.

Kan je eens een screenshot plaatsen van het scherm waar je die Static IP's hebt ingesteld?

 

Hierbij de instellingen.

 

Reputatie 7

Die apparaten met een "DHCP reservation" moeten, mits het MAC adres juist is, altijd hetzelfde IP adres blijven houden. Als dat niet zo is, dat zal dat voorgelegd moeten worden aan het modemdevelopmentteam.

 

Overigens zou ik de DHCP range veel groter maken.

Bijvoorbeeld van .1 t/m .199 of zelfs t/m .245.

Maar even afwachten op een reactie van het kpn team. Toch bedankt.

Heb als optie nog om.een eigen router te gaan plaatsen omdat ik ook graag met vlans mijn iot netwerk wil scheiden van de rest, en de optie voor meerdere static ips wil hebben (heb nog 15+ apparaten die ik nog een adresje wil meegeven), maar eerat maar eens kijken of ik.dit voor elkaar kan krijgem voordat ik geld uitgeef.

 

Overigens had ik de range van 1 tot 200 staam, maar had dat nu tijdelijk tot 99 gezet zodat ik 100 tot 199 kon gebruiken voor de statics, maar dit blijkt nu dus in de range te moeten zitten.

Reputatie 7

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

Had het gelezen, prachtige post, bedankt

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Borrel88. Van harte welkom hier. Als ik je bericht kort samenvat, begrijp ik dat er aan willekeurige apparaten een dynamisch IP-adres wordt uitgedeeld, terwijl je hiervoor een statisch IP-adres hebt ingesteld. Klopt dat? Wat @wjb aangeeft klopt: als je een statisch IP-adres instelt, moet dit op de Experia Box binnen de DHCP pool liggen en op het apparaat zelf buiten de DHCP pool. Maar ik begrijp dat je dit nu hebt gedaan. 

Wat ik me afvraag is hoe de apparaten waarbij het niet goed gaat zijn aangesloten. Zijn die rechtstreeks aangesloten op je Experia Box, de bridge of bijvoorbeeld de Harmonyhub? Het zou namelijk kunnen dat apparatuur die is aangesloten op een switch problemen geeft, doordat een switch zelf al lokale IP-adressen uitdeelt. Kun je dat daarom eens testen? Gaat het bijvoorbeeld wel goed bij de apparaten die rechtstreeks met je Experia Box zijn verbonden? 

Kun je ten slotte een aantal voorbeelden geven van wanneer het precies misgaat en wat er verder gebeurt?

Er zijn geen ontwikkelingen wat het verhogen van het aantal statische IP-adressen betreft. Als daar verandering in komt, dan delen we dat uiteraard hier op het Forum.

Hallo,

 

Bedankt voor de reactie.

Het gaat mis bij zowel apparaten die direct aan de experiabox via utp kabel zijn aangesloten, apparaten die op wifi staan en apparaten die via een unmanaged switch zijn aangesloten

Ik maak alleen gebruik van de experiabox met wifi en unmanaged switches, dus niet managed, ik kan er niks op instellen

Ik kom er niet achter waar het precies mis gaat, het lijkt erop dat een aantal apparaten altijd de statische ip krijgen toegewezen, terwijl er een handjevol apparaten zijn welke een random ip krijgen

Even een kleine test gedaan.

Ik heb de router terug gezet maar fabrieksinstellingen, vervolgens de static ips weer ingevoerd en ervoor gezorgd dat de apparaten welke geen static ip krijgen imgeateld op een static ip OP het device zelf en deze buiten de dhcp range gezet.

 

Het werkt nog niet. Een voorbeeld: ik heb de tado internet bridge rechtstreeks aan de router hanen, en een neat mini via wifi. Beide hebben een static ip, de nest mini is ingesteld op 42. Nu krijgt elke keer de tado 42 toegewezen en de nest eem ander ip. Ook het rebooten softwarematig en ook doormiddel van de aan uit knop en de stekker 10 seconden eruit halen werkt niet. Ook heb ik de nest en de tado opnieuw opgestart.

 

Het.lijkt erop dat op 1 of andere manier een aantal ips vastgezet zijn aan bepaalde apparaten en dit er niet uit te krijgen valt.

Reputatie 6
Badge +9

Hallo @Borrel88. Bedankt voor je toelichting. Het gebeurt dus ook bij apparaten die zijn aangesloten op de Experia Box. Ik durf je zo ook niet te zeggen wat de oorzaak is dat er aan willekeurige apparaten een dynamisch IP-adres wordt uitgedeeld. Ik heb het in ieder geval gemeld bij het ontwikkelteam. Als ik een terugkoppeling van ze heb, dan laat ik dat aan je weten.

Inmiddels toch ervoor gekozen een andere modemrouter te plaatsen in plaats van de experiabox. Hiermee krijg ik ook de functionaliteiten die ik wil gaan toepassen.

 

Toch bedankt voor de hulp. Misschien wel slim om hier als kpn naar te gaan kijken, het blijft iets wat niet goed werkt en andere klanten zouden hier evt. ook last van kunnen krijgen

Reputatie 6
Badge +9

Dag @Borrel88. Ik begrijp dat het plaatsen van een eigen router het probleem voor je oplost. Desondanks lijkt het mij inderdaad ook goed om uit te laten zoeken of er bijvoorbeeld sprake is van een bug, dus dank voor het melden! Daar kunnen we altijd alleen maar beter van worden. :slight_smile:

Het probleem is nu inderdaad verholpen met een eigen router. Mochten jullie nog meer informatie nodig hebben bij het uitzoeken van dit probleem ben ik altijs bereid meer info te geven.

Reputatie 6
Badge +9

Hartelijk dank daarvoor, @Borrel88. Ik heb inmiddels een reactie. Er lijkt niet sprake te zijn van een bug. We hebben hier verder geen signalen over ontvangen en dat zou wel aan de orde moeten zijn als de functie niet zou werken. Hebben de hubs en switches die zijn aangesloten geen DHCP draaien? Dan zou het probleem daar nog in kunnen zitten en zou je nog eens kunnen testen of het wel goed werkt als je alle randapparatuur loskoppelt. Al kan ik me voorstellen dat je er niet zoveel voor voelt om dat te testen. Werkt het dan nog niet? Dan vermoed ik dat het probleem bij de Experia Box ligt. 

Ik ga het nu inderdaad niet testen.

Maar! Ik heb het al wel gecheckt toen de boel nog aangesloten was.

Ik had eerst een dhcp draaien op een raspberry, die had ik verwijderd en ook met het testen de raspberry losgekoppeld. Dus lijkt mij niet dat deze dan nog adressen kan uitdelen.

Reputatie 6
Badge +9

Dank voor je reactie, @Borrel88. Dat is goed om te weten! Als het ook niet werkte toen je de apparatuur waarop je DHCP had draaien los had gekoppeld, dan is het goed mogelijk dat het aan de Experia Box ligt. Als het nog nodig is om dat uit te sluiten, laat het gerust weten.

Reageer