Beantwoord

Static route geeft foutmelding bij subnet mask

  • 12 January 2022
  • 4 reacties
  • 288 keer bekeken

Apparaten zoals Android TV of Chromecast maken altijd gebruik van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 als DNS server, zelfs als je adblockers zoals Pi-Hole of AdGuard Home gebruikt. Om dit te omzeilen zou je in je router een “static route” moeten aanmaken met de volgende gegevens:

Network address: 8.8.8.8 (en 8.8.4.4)
Subnet mask: 255.255.255.255
Gateway: het ip-adres van Pi-Hole/AdGuard

Echter, mijn Arcadian VGV7519 router geeft bij dit subnet masker de foutmelding “Invalid Subnet Mask”. Wat gaat er mis?

icon

Beste antwoord door BruisTablet 12 January 2022, 23:13

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

4 reacties

Reputatie 7
Badge +11

255.255.255.255 is geen valide subnetmask, voor de ‘standaard’ /24-netwerken dien je 255.255.255.0 te gebruiken.

 

Een Experiabox V8 is overigens wel echt aan vervanging toe, de ondersteuning vanuit de fabrikant is geëindigd en er komt geen enkele software update of security patch meer voor uit 😉

Reputatie 7
Badge +24

Apparaten zoals Android TV of Chromecast maken altijd gebruik van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 als DNS server, zelfs als je adblockers zoals Pi-Hole of AdGuard Home gebruikt. Om dit te omzeilen zou je in je router een “static route” moeten aanmaken met de volgende gegevens:

Zulk soort dingen kun je niet instellen op de apparatuur van KPN. 

Ik gebruik pfsense op een 2de router, en ik kan daarop zulk soort dingen dus wel instellen. Met firewall regels bijvoorbeeld:

https://docs.netgate.com/pfsense/en/latest/recipes/dns-block-external.html

Ik gebruik pfblockerng. Dat draait gewoon op de pfsense router. Het is ongeveer hetzelfde als pihole, met dat verschil dat die ook ip adressen kan blokkeren. Dat kan pihole niet.

Reputatie 7
Badge +8

Apparaten zoals Android TV of Chromecast maken altijd gebruik van 8.8.8.8 en 8.8.4.4 als DNS server, zelfs als je adblockers zoals Pi-Hole of AdGuard Home gebruikt. Om dit te omzeilen zou je in je router een “static route” moeten aanmaken met de volgende gegevens:

Network address: 8.8.8.8 (en 8.8.4.4)
Subnet mask: 255.255.255.255
Gateway: het ip-adres van Pi-Hole/AdGuard

Echter, mijn Arcadian VGV7519 router geeft bij dit subnet masker de foutmelding “Invalid Subnet Mask”. Wat gaat er mis?

Op zich zou dit een valide host route zijn inclusief het opgegeven mask. Maar zoals eerder gemeld laat de KPN router dit niet toe omdat deze op een LAN subnet 192.168.2.x is ingesteld en gefixeerd en dus deze specifieke IP route niet toelaat.

Een Experiabox V8 is overigens wel echt aan vervanging toe, de ondersteuning vanuit de fabrikant is geëindigd en er komt geen enkele software update of security patch meer voor uit 😉

Ik lees hier op verschillende plekken op het forum dat een V8 alleen wordt vervangen als die echt defect is. Klopt dat inderdaad? Alleen al vanwege het feit dat er geen security patches meer voor uit komen, zou KPN toch zelf al het initiatief moeten nemen om de klanten van veilige apparaat te voorzien.