Beantwoord

subnet configuratie Xperia

• 24 december 2018
  • 3 reacties
  • 207 keer bekeken

Sinds de overgang naar KPN deze zomer heb ik een (klein) probleem met het printen in huis.
We beschikken over één WiFi printer, waar alle PC's gebruik van maken.
Vanaf één van de PC's is dat niet meer mogelijk, en dit heeft te maken met het subnet.
Ik heb de netwerk settings van een PC die wel kan printen vergeleken met de probleem PC, zie hieronder:

PC1 - printen werkt
ip address 192.168.0.103
DHCP enabled = Yes
subnet mask 255.255.255.0
default gateway 192.168.0.1

PC2 - printen werkt niet
ip address 192.168.2.37
DHCP enabled = yes
subnet mask 255.255.255.0
default gateway 192.168.2.254

De printer heeft een IP adress in de 192.168.0.xx range, dus het is logisch dat PC2 de printer niet kan benaderen. Twee vragen:

1) waarom krijgen PC1 en 2 twee ip adressen in een verschillend subnet ? Het zijn allebei Windows 7 computers en ze hebben alletwee een bekabelde verbinding rechtstreeks met de Xperia box
2) kan ik de Xperia box zodanig instellen dat PC2 een ipadres in de range 192.168.0.xx krijgt ?
icon

Beste antwoord door Ruud Best 27 december 2018, 16:43

Ha 'Slimmerik' :=)

dank voor je reaktie, dit is nuttige informatie! I wist niet dat alle apparaten op de XPeria box in range 192.168.2 moeten zitten. Dat lijkt inderdaad zo te zijn.

Mijn informatie was niet helemaal correct zie ik nu. Toen ik naar de KPN overging heb ik mijn bestaande router (TP-link Archer) aangehouden, omdat deze op een heel gunstige plaats in mijn huis hangt (in het trapgat, en bestrijkt daarmee alle verdiepingen) Ik gebruik de Wifi funktie van de XPeria box dus niet.

DeTP-link router zit gewoon op een poort van de XPeria box, en bedient uiteraard alle WiFi apparaten, inclusief de printer. Deze krijgen allemaal een ip adres in de 192.168.0 range.
PC1 is met een kabel doorgelust vanaf de TP-link router en krijgt dus ook een ip adres in de 192.168.0 range
PC2 hangt rechtstreeks aan de XPeria box en krijgt dus een ip adres in de 192.168.2 range.

De 'schuldige' lijkt dus de TP-link WiFi router te zijn. Ik zal deze zodanig moeten instellen dat hij alleen ip adressen in de 192.168.0 range afgeeft. Daar moet ik nog even over nadenken.. Maar je hebt me in elk geval in de juiste richting gestuurd, dankje !

Ruud
Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 5
Badge +5
Als je aan de instellingen van de Experiabox niets veranderd hebt zouden alle apparaten in de 192.168.2.x range moeten zitten. Dus zowel PC1 als je printer zitten in het verkeerde subnet.
En dat kan met DHCP alleen als er nog een DHCP server in je netwerk zit. Welke apparatuur zit er allemaal in je netwerk? Heb je soms nog een tweede router aangesloten?

dank voor je reaktie, dit is nuttige informatie! I wist niet dat alle apparaten op de XPeria box in range 192.168.2 moeten zitten. Dat lijkt inderdaad zo te zijn.

Mijn informatie was niet helemaal correct zie ik nu. Toen ik naar de KPN overging heb ik mijn bestaande router (TP-link Archer) aangehouden, omdat deze op een heel gunstige plaats in mijn huis hangt (in het trapgat, en bestrijkt daarmee alle verdiepingen) Ik gebruik de Wifi funktie van de XPeria box dus niet.

DeTP-link router zit gewoon op een poort van de XPeria box, en bedient uiteraard alle WiFi apparaten, inclusief de printer. Deze krijgen allemaal een ip adres in de 192.168.0 range.
PC1 is met een kabel doorgelust vanaf de TP-link router en krijgt dus ook een ip adres in de 192.168.0 range
PC2 hangt rechtstreeks aan de XPeria box en krijgt dus een ip adres in de 192.168.2 range.

De 'schuldige' lijkt dus de TP-link WiFi router te zijn. Ik zal deze zodanig moeten instellen dat hij alleen ip adressen in de 192.168.0 range afgeeft. Daar moet ik nog even over nadenken.. Maar je hebt me in elk geval in de juiste richting gestuurd, dankje !

Ruud
Reputatie 7
Badge +15

Ruud

Is het een idee om de DHCP server uit te zetten op de TP Link? Dan deelt ie namelijk geen IP adressen meer uit. 🙂 Stel dat ie komt met een 169.254 (Oftewel een APIPA, wat slecht nieuws betekend) adres dan is het weer net iets lastiger en dan is het hopen dat je een ip-helper richting de experiabox kan instellen (Als TP link dat ondersteund, dat is dan een vraag).

Reageer