Beantwoord

superwifi aansluiten en specificaties?

  • 3 February 2020
  • 69 reacties
  • 17826 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +6

hallo,

 

Ik denk erover om de super wifi te bestellen. Nu is mijn vraag, hoe deze geïnstalleerd worden. Ik heb een V10A modem. Blijft de wifi op de modem actief? En dient 1 van de superwifi's direct bedraad achter de experiabox aangesloten te worden? Of kunnen ze allebei draadloos gekoppeld worden aan de experia box via de thuis app?

Hoe zou ik het graag zien: Ik zou graag willen dat de wifi van de experia box actief blijft en dat ik op de eerste verdieping een superwifi kan hangen en op zolder de 2e superwifi kan hangen.

Ik heb al even gezocht op het forum maar ik kan zo snel geen soortgelijke vraag vinden.

icon

Beste antwoord door wjb 7 February 2020, 15:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

69 reacties

Zie: https://www.kpn.com/internet/wifi/superwifi.htm .

De accesspoints aanschaffen kan via de shop (via de tool op bovenvermelde pagina kun je korting krijgen op de set van 2):
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/internet/draadloos/

Reputatie 6
Badge +8

Koop in plaats van de KPN spullen een of meer access points van een merk zoals DrayTek, TPLink of Ubiquiti.

Dat geeft je zelf alle vrijheid, met regelmatige updates, en, het meest belangrijke, zonder afhankelijk te zijn van KPN.

Reputatie 7
Badge +24

Ligt er een kabel naar boven? Want het is sterk aan te bevelen ze bekabeld aan te sluiten indien mogenlijk.

Reputatie 7
Badge +6

@PeterG  deze site ken ik maar geeft geen antwoord  op mijn vragen.

Nu is mijn vraag, hoe deze geïnstalleerd worden. Ik heb een V10A modem. Blijft de wifi op de modem actief? En dient 1 van de superwifi's direct bedraad achter de experiabox aangesloten te worden? Of kunnen ze allebei draadloos gekoppeld worden aan de experia box via de thuis app?

 

@Hsd Die ken ik allemaal wel maar ik heb liever deze. Met name omdat ik verwacht dat deze naadloos samenwerken met de experiabox

 

@Nick83 nee ik kan geen kabels trekken naar boven. Heb nu een accespoint aangesloten op een devolo. Dat werkt prima maar het accesspoint lijkt de geest te geven.

 

Het enige dat ik wil weten is, kan ik beide superwifi's draadloos aansluiten op de experiabox en wordt de wifi vd experiabox niet afgesloten. De rest weet ik allemaal. Ik ben aardig technisch onderlegd. Ik heb alleen geen mogelijkheid om kabels te trekken.

Hoe ze geïnstalleerd worden staat er toch?

En dit zonder ethernetkabels te trekken. En in de webshop staat ook : Gewoon de stekker in het stopcontact doen.

Eén van de superwifi punten plaats bij of in de buurt van het modem. Die wordt daarop wél met ethernet of draadloos verbonden. Op de Experiabox werkt wifi niet meer i.c.m. de superwifi accesspoints. Die nemen wél de SSID en WPA v.h. modem over!
De overige superwifi-punten gaan alleen in het stopcontact.

Je hebt er minimaal 2 nodig als startset.

Reputatie 7
Badge +24

Fatsoenlijk wifi boven krijgen op de 2de verdieping gaat je waarschijnlijk niet lukken zonder kabel...

Reputatie 7

Hey @pietheingrun, goede vraag. Kun je met de adviezen en tips uit de voeten? Als je nog vragen hebt, laat het weten!  

Reputatie 7
Badge +6

@Nadia

Niet helemaal.. Maar ik kwam een nieuwe review tegen op het forum https://forum.kpn.com/internet-9/review-kpn-superwifi-489621

Het lijkt erop of de eerste WiFi versterker zowel draadloos of bedraad kan worden aangesloten op de experiabox en de tweede kan sowieso draadloos. 

Reputatie 7

Dat is een mogelijkheid. Maar, het is met klem aan te raden om de WiFi Versterker via kabel (dus als accespoint) aan te sluiten. Dan haal je de beste resultaten uit je draadloze netwerk.

Mogelijk wordt deze review bedoeld. 

Het lijkt daar totaal niet op de eerste moet ten alle tijden verbonden zijn!!!

De eerste Wifi Versterker aansluiten aan de ExperiaBox, Stroomadapter in de wandcontactdoos. Aanzetten en 10 minuten wachten. Vervolgens brand hij groen en is deze bruikbaar. Om deze reden moet die bij de ExperiaBox blijven staan (of in ieder geval, verbonden aan een ethernetkabel, of die kabel nu van de ExperiaBox naar de woonkamer leid, of je hebt een kort ethernetkabeltje en je plaatst hem bij de ExperiaBox maakt helemaal niets uit.

De tweede kan draadloos nadat deze eerst bedraad de nodige gegevens heeft gekregen.

 

De tweede Wifi Versterker moet je nu “tijdelijk” aansluiten op de Experiabox, zelfde werkwijze als de eerste Wifi Versterker. Maar nu kun je deze laatste weer ontkoppelen, en elders draadloos plaatsen met enkel de stekker in een wandcontactdoos. Hij brand groen als de locatie goed is, rood of oranje als de locatie ongeschikt is en moet deze dichterbij worden geplaatst.

Reputatie 7
Badge +6

@Galdor68

klopt deze bedoelde ik 

even te vlug gelezen idd.. de eerste moet bedraad zijn. Maar ik vind dit niet goed en duidelijk vermeld op de kpn site. Ook niet dat de WiFi op je modem uitgeschakeld wordt. Daarnaast geen specificaties wat de snelheid is op WiFi AC.. op de modem heb ik een snelheid van 1300mbps .. stel dat de WiFi versterker 866mbps uitzend dan zou ik er in de woonkamer qua bereik op achteruit gaan. Ik weet dat de goedkopere experts WiFi’s op 866 uitzenden waardoor je er op de plekken waar je eerst afhankelijk was vd WiFi op je modem er op achteruit gaat. 

@Galdor68

klopt deze bedoelde ik 

Dat vermoeden had ik al. Wat je ook doet de eerste altijd bedraad aansluiten. De oude vierkante witte kon draadloos ook de eerste daarmee verlies je meteen de helft van de verbindings snelheid. Bij deze uitvoering zou dat niet mogen/moeten. Ik ben wel benieuwd of dit klopt in de praktijk. Dat zal vast wel gemeld worden in  dat topic.

Reputatie 7

Dank voor je bijdrage, Galdor. Klopt helemaal. De eerste WiFi Versterker moet met kabel worden aangesloten. Tweede is optioneel. Ook die zou ik met kabel aansluiten voor de meest stabiele en snelle verbinding. 

Reputatie 7
Badge +21

Dat laatste kan ik hier ook alvast bevestigen. Met mijn mobiel verbonden met “de eerste” SuperWiFi (bedraad aangesloten aan Experia v10) en daarna verbonden met “de tweede” SuperWiFi (draadloos verbonden) levert de speedtest in beide gevallen vrijwel dezelfde waardes op (93/15 Mbps)

@Nadia ik moet @pietheingrun  wel gelijk geven de informatie is niet consistent.

Deze pagina bijvoorbeeld. Daar staat nu nog letterlijk : Draadloos aan te sluiten.

Ook op de bestelpagina zie ik dit : Gewoon de stekker in het stopcontact doen.

En wat verder staat dit: 

Specificaties

Makkelijk en snel (draadloos) aan te sluiten

  • Er zijn geen ethernetkabels nodig zijn, alleen een stekker die in het stopcontact moet.
  • Indien gewenst kunnen de KPN SuperWifi punten ook bedraad aangesloten worden.

Dat naast de marketing benaming klopt niet. Uit de review blijkt al dat het zeer zeker geen Super goeie Wifi is!!

Net als de Experia Wifi bij mij thuis doen wat ze moeten zal dat voor deze ongetwijfeld ook op gaan maar niet Supergoed door alle gebruikelijke belemmeringen.

Als laatste kritische noot verzekerd zonder kabels? Ik dacht dat er geen garantie op het wifi signaal kan worden gegeven.

@pietheingrun die genoemde snelheden zijn de maximale(theoretische)  snelheden van 2,4 en 5 ghz bij elkaar opgeteld  puur verkoop praatje.

Reputatie 7

@Nadia ik moet @pietheingrun  wel gelijk geven de informatie is niet consistent.

Eens. De informatie voorziening mag zeker wel wat beter. Geef ik door.

Dat naast de marketing benaming klopt niet. Uit de review blijkt al dat het zeer zeker geen Super goeie Wifi is!!

Oneens. Ik lees een goede gebruikerservaring:

‘Bij mij thuis dikke prima, de volledige snelheden worden tot nu toe overal waar ik loop behaald, zowel boven als beneden in huis is er prima wifi dekking. Er is geen enkel apparaat welke moeite heeft met het vinden van het netwerk, en ik gebruik gescheiden netwerken, zowel 2.4Ghz, als 5Ghz’

Met een puntje van kritiek. Die gaat over de twee versterker (draadloos aangesloten) ‘WiFi versterker behoorlijk wat moeite met een betonnen vloer van 30cm dik en voorzien van gevlochten staal,’

Een paar meter verderop werkt het wel goed. Het is dus maar net hoe je het bekijkt.

Reputatie 7
Badge +6

@Galdor68 dat weet je niet want dat staat nergens  B het kan ook 1750 zijn voor de super WiFi's 

Als de plek van cruciaal belang is voor optimale werking  bij draadloos gebruik spreekt dat de term super tegen, dat is waar ik moeite mee heb. Uiteraard is dat de beperking die je met elke draadloos communnicerende accespoints hebt. Ze zullen goed zijn niet super, het is niet mijn bedoeling het product af te kraken het wordt te mooi verkocht.

@Galdor68 dat weet je niet want dat staat nergens  B het kan ook 1750 zijn voor de super WiFi's 

Dat klopt ik heb een eigen ac router die verkocht werdt met snelheden tot wel 2600 Mbps 

Dat is het maximale van de twee banden opgeteld. Voor enkel 5 ghz is dit 1750 bij mijn router.

Een N300 een ouder model klinkt mooi met 2,4 802.11n kom je op doorgaans op max 72Mbps.

Reputatie 7
Badge +6

@Nadia oorspronkelijk bericht verwijderd. Nieuw bericht staat verderop. 

Uitzend vermogen is dBm. Niet Mb

Reputatie 7
Badge +6

Zal best maar daar gaat het hier niet om

Mischien gaat het er niet om, bij dit soort vragen zijn de correcte termen van belang jij bent zoals ik het begrijp benieuwd naar de maximale verbindings snelheid, dat is iets anders dan het uitzendvermogen.

Reputatie 7
Badge +6

 

@Galdor68 bij deze aangepast. 

@Nadia heb jij de specificaties voor de superwifi? Op de v10a ben ik nu 1750mb verbindingssnelheid (300/450mb voor de 2.4ghz en 1300 voor de 5ghz)

De experia WiFi heeft 1300 verbindingssnelheid(300/450mb op 2.4ghz en 866mb)

Als je een goedkope experia WiFi aansluit op de experiabox en daarmee de WiFi op de experiabox uitschakelt ga je er dus qua WiFi op achteruit op de plekken waar de experiabox nog een goed WiFi signaal had. Alleen boven waar de 2e experia WiFi zal hangen zul je een beter ontvangst hebben.

 

En nu komt mijn vraag!! Hebben de super WiFi's 1700mb of 1300mb verbindingssnelheid? ??

Ik wil er in de woonkamer waar ik nu goed verbindingssnelheid heb met de v10a namelijk niet op achteruit gaan, dat is nm wel het geval als ik bv de goedkopere experia WiFi's zou gebruiken  

Wat is de huidige verbindings snelheid/bandbreedte die je van KPN afneemt?

Die snelheid is het enige wat feitelijk van belang is. Voor de interne verbindings snelheid zal het geen tot weinig verschil maken als je de enige bewoner bent.

Ik ben er van overtuigd dat de super wifi in ons huis niet tot betere resultaten zal leiden, dan nu met de experia wifi, het enige wat verbetering kan geven is het bereik dan komen we bij de dBm's uit.

Reputatie 7
Badge +6

Ik ben nu 100/30 af en dat haal ik ook aardig via de 5ghz band.. Afleren boven haal ik dat uiteraard niet, vandaar mijn interesse in de super WiFi's  Maar dan wil ik wel weten wat ik koop :wink: zelfde met tv's  Die koop ik ongezien puur op specificaties en nog nooit een miskoop begaan.