Beantwoord

superwifi aansluiten en specificaties?

  • 3 February 2020
  • 69 reacties
  • 17824 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +6

hallo,

 

Ik denk erover om de super wifi te bestellen. Nu is mijn vraag, hoe deze geïnstalleerd worden. Ik heb een V10A modem. Blijft de wifi op de modem actief? En dient 1 van de superwifi's direct bedraad achter de experiabox aangesloten te worden? Of kunnen ze allebei draadloos gekoppeld worden aan de experia box via de thuis app?

Hoe zou ik het graag zien: Ik zou graag willen dat de wifi van de experia box actief blijft en dat ik op de eerste verdieping een superwifi kan hangen en op zolder de 2e superwifi kan hangen.

Ik heb al even gezocht op het forum maar ik kan zo snel geen soortgelijke vraag vinden.

icon

Beste antwoord door wjb 7 February 2020, 15:16

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

69 reacties

Reputatie 7

Die 1300ac staat er voor dat de totale bandbreedte beschikbaar voor 802.11ac wifi 1300Mbps is. Blijkbaar heeft de nieuwe SuperWifi van KPN een totaal capaciteit van 1300Mbps op 802.11ac. Ik weet niet wat de capaciteit van de Experia WiFi is op 802.11ac maar de vraag is of het in thuissituaties echt interessant is en al helemaal als de bottleneck niet in jouw thuisnetwerk ligt maar in de lijn naar Internet.

Het is wel zo dat bij vrijwel elke wifi accesspoint dat verkocht wordt keurig vermeld wordt wat de capaciteit is. Bij de wifi accesspoints van KPN wordt dit helaas niet vermeld. Persoonlijk kan ik me er niet echt druk om maken wetende dat de bottleneck buiten de deur ligt.

Dat dus. Beter kan ik het niet verwoorden.

Staar je niet al te blind op de specs dat is bij een 500 of 1000Mb belangrijker, als je dit via wifi wil of nodig denkt te hebben.

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben nu 100/30 af en dat haal ik ook aardig via de 5ghz band.. Afleren boven haal ik dat uiteraard niet, vandaar mijn interesse in de super WiFi's  Maar dan wil ik wel weten wat ik koop :wink: zelfde met tv's  Die koop ik ongezien puur op specificaties en nog nooit een miskoop begaan. 

Ga er maar vanuit dat je het ook met de SuperWifi's boven niet gaat halen. Ongeacht wat de specs ook zijn.

Reputatie 7

Ga er maar vanuit dat je het ook met de SuperWifi's boven niet gaat halen. Ongeacht wat de specs ook zijn.

100Mbps moet natuurlijk met elk simpel 5GHz wifi accesspoint eenvoudig te halen zijn.

Reputatie 7
Badge +6

@Nick83 ik weet niet wat voor apparatuur jij hebt maar ik haal de 100mb zelfs zonder versterker nog wel op de 5ghz op de de v10a  Pad op zolder valt het bereik bijna weg op de v10a op de 5ghz band op de telefoon   Op de laptop haal ik nog steeds een fatsoenlijke 60mb op de open zolder met de modem in de meterkast  Er wordt wel eens gezeurd over deze modem maar de WiFi is zeer behoorlijk  Als ik zie wat voor baggerwifi 'tmobile levert waar het bereik al wegvalt op de eerste verdieping op de 2.4ghz dan mogen we niet klagen  

@pietheingrun stap eerst af van de meteen al foute term versterker, er wordt niks versterkt het is geen zwaardere eindtrap zoals bij radiozender wordt gebruikt.

Met elke wifizender is het zoek je als fabrikant het maximaal toegestane op of blijf je voorzichtig. Als iedereen zijn wifipunt op de hoogste instellingen zet zit je elkaar flink dwars. Ik vermoed dat KPN de opdracht heeft gegeven het uitzendbereik niet maximaal te maken.

 

Reputatie 7

Ik vermoed dat KPN de opdracht heeft gegeven het uitzendbereik niet maximaal te maken.

Van wie zou KPN die opdracht dan gekregen hebben?

Ik vermoed dat KPN de opdracht heeft gegeven het uitzendbereik niet maximaal te maken.

Van wie zou KPN die opdracht dan gekregen hebben?

Je leest het verkeerd KPN geeft de opdracht aan de fabrikant.

Reputatie 7

Ik vermoed dat KPN de opdracht heeft gegeven het uitzendbereik niet maximaal te maken.

Van wie zou KPN die opdracht dan gekregen hebben?

Je leest het verkeerd KPN geeft de opdracht aan de fabrikant.

Oeps... :disappointed_relieved:

Waarom zou KPN dan die opdracht geven want daarmee zet je je "eigen" apparatuur toch op een achterstand t.o.v. de concurrentie?

Of zou het gewoon Arcadyan zijn die niet beter kan?

Ik vermoed dat KPN de opdracht heeft gegeven het uitzendbereik niet maximaal te maken.

Van wie zou KPN die opdracht dan gekregen hebben?

Je leest het verkeerd KPN geeft de opdracht aan de fabrikant.

Oeps... :disappointed_relieved:

Waarom zou KPN dan die opdracht geven want daarmee zet je je "eigen" apparatuur toch op een achterstand t.o.v. de concurrentie?

Of zou het gewoon Arcadyan zijn die niet beter kan?

Dat wou ik niet zeggen maar heel goed mogelijk dat Arcadyan niet beter kan. Ik zie dit meer als een service product, niet bedoelt om met Netgear of TP-link of vul maar in te concurreren. Meer een aanvulling op het sortiment om iets te bieden als 1 toegangs punt te weinig is. En meteen dusdanig simpel  dat enkel aansluiten en van stroom voorzien genoeg is en meteen van de juiste instellingen voorzien.  Zo kinderlijk eenvoudig is het normaal gesproken wel, helaas zoals altijd zijn er genoeg uitzonderingen.

Als dit bedoelt is om met andere fabrikanten/leveranciers te concurreren  zijn er naar mijn bescheiden mening wel andere producenten, met mogelijk betere onderdelen. Dus welke concurrentie de andere providers? De enige die ik ken met een vergelijkbaar assortiment rand apparatuur onder eigen merk is Ziggo.

 

Ik ben nu 100/30 af en dat haal ik ook aardig via de 5ghz band.. Afleren boven haal ik dat uiteraard niet, vandaar mijn interesse in de super WiFi's  Maar dan wil ik wel weten wat ik koop :wink: zelfde met tv's  Die koop ik ongezien puur op specificaties en nog nooit een miskoop begaan. 

Het antwoord in topic https://forum.kpn.com/internet-9/waarom-zie-je-bij-kpn-super-wifi-geen-specs-van-de-snelheid-489420 is veelzeggend, is een kopie van een andere KPN product pagina met als verschil nog het getal 1300. KPN apparatuur met eigen firmware wordt altijd zo gepresenteerd. Het is raden wat er in zit en of de firmware ontwikkeling nog in de beginfase is of dat dit het uiteindelijke doel al is. Het zijn ook geen specificaties in dat topic, maar kenmerken.

Als er dus geen specificaties worden gegeven, moet je het niet kopen, anders is het simpelweg een kat in de zak. Kan wel goed uitpakken, maar een loterij ook.

Aan de hand van wat info tussen de regels door en het volgende:

https://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac#Example_configurations

zou je wel een gokje kunnen wagen hoe men aan de 1300 komt.

Maar let vooral ook op:

Dualband 2,4GHz & 5Ghz
Deze werken net zoals de V10, V10a en Experia Wifi gelijktijdig naast elkaar

Geen trippleband dus.

 

Maar als je specs van KPN wilt, wat zijn jouw specificatie eisen? Overal in huis je max abo snelheid halen op elk apparaat, is dat alles? Is speedtest.net daarmee de graadmeter? 

Heb een Experiabox V10. Daarop wifi uitgezet. Daarachter een eigen router gezet en dat werkt toch niet naar mn zin. Zo doen mijn nieuwe Google speakers het niet lekker. Overwogen om zelf een mesh systeem aan te schaffen maar dat werkt niet omdat je niet kunt bridgen bij KPN (wel bij Ziggo gek genoeg) en daardoor kun je de functionaliteit van het meshssyteem niet gebruiken. Je betaalt dan een paar honderd euro uitsluitend voor verbeterde dekking en dat is zonde. Maar nu zie ik dat KPN superwifi aanbiedt dmv twee mesh points voor 149 euro.

 

ik heb twee vragen waarmee jullie mij misschien kunnen helpen:

 

  1. Ik begrijp dat er in de Experiabox instellingen aangepast moeten worden. Gaat dat vanzelf? Moet ik tov mijn huidige settings het zo laten? Is resetten het makkelijkst?
  2. ik heb de mogelijkheid om voor alle verdiepingen een draad te trekken. Lijkt me het beste. Moeten beide units dan met een eigen kabel naar de Experiabox, of kan de tweede worden doorgelust vanaf de eerste?

Hoop dat jullie kunnen heplen.

Groet,

Menno

Reputatie 7
Badge +24

Ik begrijp dat er in de Experiabox instellingen aangepast moeten worden. Gaat dat vanzelf? Moet ik tov mijn huidige settings het zo laten? Is resetten het makkelijkst?

Bij het aansluiten van de SuperWifi's word automatisch het wifi van de Experiabox uitgezet. Daar hoeft u niets voor te doen.

  1. ik heb de mogelijkheid om voor alle verdiepingen een draad te trekken. Lijkt me het beste. Moeten beide units dan met een eigen kabel naar de Experiabox, of kan de tweede worden doorgelust vanaf de eerste?

Doorlussen kan niet, want ze hebben maar 1 poort. Beide bekabeld aansluiten is wel het beste ja.

Als je een eigen router achter de Experiabox plaatst, dan moet je alle apparaten op deze eigen router aansluiten. Dus ook uw Google speakers. Er is 1 uitzondering: de tv ontvangers van KPN. Die laat je direct verbonden met de Experiabox. Verder al je apparaten achter je 2de router. En de wifi op de Experiabox uit. Dan werkt het gewoon. Bridgen is leuk, maar niet nodig. Bij KPN met de Experiabox zonder bridgen kun je hetzelfde bereiken.

Reputatie 7

 

  1. Ik begrijp dat er in de Experiabox instellingen aangepast moeten worden. Gaat dat vanzelf? Moet ik tov mijn huidige settings het zo laten? Is resetten het makkelijkst?
  2. ik heb de mogelijkheid om voor alle verdiepingen een draad te trekken. Lijkt me het beste. Moeten beide units dan met een eigen kabel naar de Experiabox, of kan de tweede worden doorgelust vanaf de eerste?

1) De wifi op de V10 moet aangezet worden.

2) De "Super"WiFi heeft maar één LAN poort en dus kunnen ze niet doorgelust worden.

Reputatie 7
Badge +21

ik heb de mogelijkheid om voor alle verdiepingen een draad te trekken. Lijkt me het beste. Moeten beide units dan met een eigen kabel naar de Experiabox, of kan de tweede worden doorgelust vanaf de eerste?

Bedraad aansluiten is prima (en) mogelijk. Doorlussen gaat bij de Super WiFi niet lukken, er is maar één Ethernet connector. Aparte kabels evt. vanuit een switch.

 

Dank jullie wel voor de antwoorden @Nick83 @wjb @RBxx !

Nu lijken @Nick83 en @wjb iets anders te zeggen. Moet de wifi op de Experiabox nu uit of aan?

Doorlussen kan dus niet. Eventueel met een switch eraan. Heeft dat nog nadelen? De situatie bij mij is namelijk dat ik een zgn dubbel bovenhuis heb. De Experiabox staat in de meterkast bij de voordeur. Maar ik woon dus niet op de bg. Vandaar dat ik de wifi uitgezet heb en met een kabel naar boven op de eerste, mijn woonetage, een router heb geplaatst. Nog een kabel trekken naar de meterkast kan niet meer. Ik heb wel een directe kabel getrokken naar mijn tv, zoals jij het beschrijft @Nick83 . Daar een switch naar de kpn tv, de xbox, de apple tv en mijn tv zelf. Ik heb de router dus alleen voor de wifi.

Reputatie 7

Nu lijken @Nick83 en @wjb iets anders te zeggen. Moet de wifi op de Experiabox nu uit of aan?

Naar ik begrepen heb moet de wifi van de Experia Box aan staan zodat de "Super"WiFi de instellingen van de Experia Box kan overnemen.

 

Het plaatsen van een switch heeft geen enkele nadelige gevolgen.

Gebruik wel een switch die IGMP snooping ondersteunt zoals de Netgear GS105Ev2.

Reputatie 7
Badge +24

Dank jullie wel voor de antwoorden @Nick83 @wjb @RBxx !

Nu lijken @Nick83 en @wjb iets anders te zeggen. Moet de wifi op de Experiabox nu uit of aan?

Doorlussen kan dus niet. Eventueel met een switch eraan. Heeft dat nog nadelen? De situatie bij mij is namelijk dat ik een zgn dubbel bovenhuis heb. De Experiabox staat in de meterkast bij de voordeur. Maar ik woon dus niet op de bg. Vandaar dat ik de wifi uitgezet heb en met een kabel naar boven op de eerste, mijn woonetage, een router heb geplaatst. Nog een kabel trekken naar de meterkast kan niet meer. Ik heb wel een directe kabel getrokken naar mijn tv, zoals jij het beschrijft @Nick83 . Daar een switch naar de kpn tv, de xbox, de apple tv en mijn tv zelf. Ik heb de router dus alleen voor de wifi.

En op die switch sluit je dus de SuperWifi's aan. Eerst alle2. Tegelijk. En daarbij even een kwartiertje wachten zodat ze geüpdate worden en gekoppeld kunnen worden. Daarna kun je met de ene gaan lopen. De andere laat je aangesloten staan.

Het wifi op de Experiabox hoef je volgens mij helemaal niets aan te doen. De SuperWifi's halen de netwerknaam en wachtwoord op vanaf de Experiabox. Maar dit gaat gewoon via de kabel, daarvoor hoeft de wifi op de Experiabox niet aan te staan lijkt me.

Wat ga je dan met de router doen? Want een SuperWifi en een router die ook wifi uitzend vlak bij elkaar heeft niet zoveel nut. Je moet ze een beetje verspreiden door je huis. Zet die router op zolder neer ofzo...

@Nick83 Die router wilde ik er helemaal tussenuit halen. Dank voor de antwoorden. Ook @wjb 

@Nick83  schreef:

En op die switch sluit je dus de SuperWifi's aan. Eerst alle2. Tegelijk. En daarbij even een kwartiertje wachten zodat ze geüpdate worden en gekoppeld kunnen worden. Daarna kun je met de ene gaan lopen. De andere laat je aangesloten staan.

 

Dat heb ik zojuist gedaan en na wat blauw geknipper en geel/oranje staan beide units na een klein half uurtje op geel/oranje. Ze moeten op groen staan toch? Toch mijn Experia Box resetten?

Reputatie 7
Badge +24

Geel terwijl beide SuperWifi's met een kabel op de Experiabox aangesloten zijn? Misschien moet je dan die SuperWifi's resetten... :thinking:

Ze zitten op de switch die op de experiabox aangesloten zit. Op die switch zit oa mijn kpn tv. Dat doet het perfect. Net als de xbox en de apple tv. Heb de app inmiddels maar eens opgestart en eentje staat nu (pas) te updaten. De ander dus niet. Wonderlijk allemaal.

Beide Super wifi's zijn geupdate gisteren en heb ze er maar een nachtje aan laten staan. Nog steeds geel/oranje. Biede extenders staan dus met de bijgeleverde kabels op de switch, die is aangesloten op de Experiabox. Op deze switch staat dus oa ook mijn KPN tv en die werkt perfect. Ik haal ook een prima snelheid op/via de switch. In de app de volgende mededeling:

 

Reputatie 7
Badge +24

Hoe is de switch verbonden met de Experiabox? Wat voor kabel is dat? Een goede kabel?

Sluit die versterkers anders toch maar eens direct op de Experiabox aan.

Hoe is de switch verbonden met de Experiabox? Wat voor kabel is dat? Een goede kabel?

Sluit die versterkers anders toch maar eens direct op de Experiabox aan.

Cat6 kabel. Wel een lange. 10 meter. Ik sluit ze vanavond maar eens rechtstreeks op de experiabox aan ja.