Beantwoord

Superwifi en experia box V10a

  • 6 May 2020
  • 13 reacties
  • 1799 keer bekeken

Ik heb sinds kort een glasvezelaansluiting met een V10a modem. Op zolder valt het wifi signaal weg (betonnen vloeren, vloerverwarming….). Omdat bekabeld aansluiten daar geen handige optie is, wil ik dit met superwifi punten proberen. Bij de veelgestelde vragen staat bij de vraag “hoeveel wifi punten heb ik nodig?” het volgende: “Heb je een v8, v9 of v10 modem van KPN? En wil je de wifi verbeteren op een andere verdieping dan het modem? Koop dan 2 of 3 superwifi pnten. Heb je een v10a modem van KPN? En wil je de wifi verbeteren op een andere verdieping dan het modem? Koop dan 1 of 2 superwifi punten.” 

Nu heb ik dus 2 superwifi punten gekocht (startpakket). In de handleiding die daarbij zit wordt het onderscheid tussen modems echter helemaal niet gemaakt: er staat dat je altijd één punt in de meterkast naast de experia box moet aansluiten, en eentje elders. Ik voorzie nu al dat die de zolder niet gaat halen - ik verkeerde op basis van de info op de website in de veronderstelling dat je bij de v10a experio box géén superwifi punt naast het modem hoeft aan te sluiten en daarom dus met 1 punt minder toekunt dan bij een ouder modem.

Weet iemand hoe dit nu zit….? De info op de site van KPN lijkt niet gelijk te lopen met de info in de handleiding. 

Dank vast!

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 12 May 2020, 12:18

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @JMA82,
Ik denk dat je de tekst van de Experia Wifi (zwarte kastjes) en de SuperWiFi (ronde witte schotels) door elkaar haalt. De Superwifi heeft altijd minimaal 2 punten nodig. Er blijft er altijd ééntje verbonden met een kabel in de meterkast en de ander kan draadloos geplaatst worden op een plek die nog voldoende kan communiceren met het primaire punt in de meterkast.  Het is alleen zo dat op de oudere boxen de Wifi uitgeschakeld wordt en de super wifi dit overneemt, de v10a laat de wifi aanstaan.  Je kan een normaal woonhuis makkelijk compleet dekkend maken op basis van 2 SuperWiFi punten. In uiterste gevallen zijn meerdere nodig. 

Dankjewel! Dan ga ik het proberen met 2 punten waarvan 1 aan de v10a.

De tekst lijkt overigens wel op superwifi te slaan, zie:

Maar hier volgt idd niet direct uit dat je dat ene punt dan niet bekabeld aan zou hoeven sluiten.

Reputatie 7
Badge +16

Hallo @JMA82,
Vind het ook een beetje een vreemde tekst. Er moet altijd een superwifi punt rechtsstreeks bekabeld aan het modem blijven. Zodra je de kabel uit het superwifi punt trekt zal deze ook direct rood kleuren en niet meer groen zoals het hoort.  Ik denk dat die tekst doelt op een kabel trekken naar de gewenste plek en vanaf daar het punt bedraad aansluiten. 

Reputatie 7
Badge +20

Vind het ook een beetje een vreemde tekst. 

Mee eens, het staat hier helemaal niet bij dus ik snap erg goed dat je hier niet van uit bent gegaan bij het bestellen @JMA82! Ik ga hier even een melding over neerleggen bij de websitebeheerders!

Je mag het eerste Superwifi punt best ergens anders neerzetten dan in de meterkast, als hij maar met een kabel verbonden is en blijft. De V10A ondersteunt de MESH techniek waar de versterkers mee werken, waardoor ook het 'normale’ wifisignaal meegenomen kan worden in het netwerk dat de versterkers opzetten :relaxed:  De andere Experia Boxen kennen die MESH techniek nog niet, waardoor de wifi uitgeschakeld wordt en het wel noodzakelijk is om een versterker bij de Experia Box te hebben staan omdat daar anders helemaal geen wifi meer te bespeuren valt. Ik hoop dat het je inmiddels gelukt is om het zo aan te sluiten, dat je nu overal goede wifi hebt!

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb geen reactie meer van je gezien en hoop dat dit inhoudt dat je geen verdere hulp nodig hebt omdat de wifi nu goed werkt via een andere opstelling van de Superwifi punten:slight_smile:  Anders hoor ik het graag!

Ik heb andere vraag over deze combinatie van V10a en de SuperWifi punten: Kan je ook het tweede Mesh Wifi punt (tweede schotel) bedraad aansluiten (beide schotels hebben ethernet poort) en is dat beter / werkt dat goed icm de V10a?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb andere vraag over deze combinatie van V10a en de SuperWifi punten: Kan je ook het tweede Mesh Wifi punt (tweede schotel) bedraad aansluiten (beide schotels hebben ethernet poort) en is dat beter / werkt dat goed icm de V10a?

Ja dat kan. En is inderdaad beter. Altijd doen als je de mogelijkheid hebt.

Hi, ik heb alle drie mijn superwifi punten via een kabel aangesloten. Moet 1 van de primaire superwifi punten direct aan mijn v10a hangen of mag dat via een switch? Ook zie ik dat het verkeerde punt als primair wordt gezien (deze hangt aan de switch).

 

Reputatie 7
Badge +24

Maakt geen bal uit welk punt de primaire is.

Badge +19

Kan aan een switch. Naar primair moet je niet kijken want dat is iedere keer anders. Heeft verder ook niets te betekenen.

Super, tx!

Klopt het dat na de update van Experia V10A het niet meer nodig is SuperWifi bedraad aan te sluiten? Ik las zoiets in een melding op de thuis-app, maar krijg de boel niet draadloos aan de praat. 

Reputatie 7
Badge +8

Die update is gepaard gegaan met de nidige problemen. Het is van belang dat de juiste softwareversie op de v10a staat. Inloggen op de v10a en checken of dit 493 versie is. Ik zou voor het draadloos koppelen eens de wps knop op de v10a gebruiken en daarna de wps op de superwifi.

Lukt dit niet dan nogmaals proberen deze procedure nadat de superwifi gereset is middels sateprikker in reset.